Over tien dagen is het dan echt zover, en vertrek ik richting Quito om 3 maanden later vanuit La Paz weer terug te gaan… Spannend hoor. Maar zit nog met een vraag en hoop daar hier een antwoord op te kunnen krijgen: Waar en hoe kan ik het beste in deze landen aan mijn geld komen aangezien ik niet met al mn spaarcentjes in de portomonee wil rond gaan lopen? Is het handig om wat travellers cheques te kopen, en hoeveel cash dollars is handig om mee te nemen? Ik heb een wereldpas maar kan ik daar gebruik van maken in deze landen? Alvast enorm bedankt voor jullie antwoord!
Pinnen! Dat kan in alle 3 genoemde landen prima en vrijwel overal. Zorg voor de zekerheid dat je altijd een dollar of 20 apart houdt, zodat je nooit zonder geld voor noodgevallen komt te zitten. Ik raad travellerscheques altijd af; die zijn altijd slecht inwisselbaar en bovendien duur.
Ik zou inderdaad ook wat meer dollars meenemen (50 ofzo); just in case… Ik ben in Lima 1 keer beroofd van mijn pinpas en dan ben je héél blij als je ergens nog wat dollars hebt. Bovendien is er toch niet letterlijk overal een pinautomaat (wel op veruit de meeste plaatsen hoor). En (misschien overbodig maar toch…) zorg ervoor dat jij zelf (of een thuisblijver) het nummer telefoonnr hebt om je pasje 24h per dag te blokkeren !
De enige plekken waarvan ik me kan herinneren dat ik niet heb kunnen pinnen (dit zegt natuurlijk niet álles omdat ik niet in íeder dorp ben geweest en bovendien niet in íeder dorp heb moeten pinnen) waren Puerto Lopez in Ecuador, Copacabana in Bolivia en San Pedro de Atacama in Chili. Overigens lees je doorgaans het gebrek aan pinautomaten al vantevoren in je reisgids, bijvoorbeeld de LP.
Kortom: gewoon een béétje opletten als je naar onherbergzame gebieden gaat en altijd wat dollars bij je hebben om eventueel met een bus of taxi naar de dichtstbijzijnde pinautomaat te rijden (hoewel dat eerste natuurlijk ook al zonder geld kan). :yes:
Mocht je het amazone gebied echt intrekken dan zou ik in elk geval voldoende cash meenemen. Belangrijk is dat je de kleinste waarde biljetten meeneemt, want in de dorpen heeft niemand terug van “groot geld”.
Mocht je Celendin in Noord-Peru bezoeken, de route Cajamarca-Celendin-Chachapoyas is de moeite waard, dan kan ik je vertellen dat je daar niet kunt pinnen. In Cajamarca en Chachapoyas wel. www.celendinperu.com
Let op: dollars in kleine coupures (1, 5, 10 evt 20) en onbeschadigde biljetten. Overweeg evt een creditcard als ‘gewoon’ pinnen niet lukt.
En travelercheques zijn als je niet kunt pinnen soms wel te gebruiken. Bovendien kun je er soms tours mee betalen. En ze zijn verzekerd!!!