Omdat pinnen praktisch onmogelijk is, wil ik graag weten hoe ik dan wel aan geld kan komen en hoe ik mijn bankzaken kan regelen als ik in Zuid Amerika ben. Graag tips en adviezen, alvast bedankt!
Is dat zo? Kun je in Zuid-Amerikaanse landen vrijwel niet pinnen? Wie heeft hier ervaring mee? Is het nuttig travellers-cheques mee te nemen?
Wij hebben vorig jaar door Peru gereisd en hebben geen moeite gehad om aan geld te komen. In vrijwel elke grote stad is een pinautomaat of bank aanwezig. In kleine dorpjes wordt het echter een stuk moeilijker.
In de overige Zuid Amerikaanse landen zijn we helaas nog niet geweest.
Veel plezier in Zuid Amerika!
groeten Petra
Hey, ik weet niet naar welk land je wil
maar als je dollars mee neemt is er nix aan de hand
kan je overal mee betalen…dit is in somige landen wel strafbaar dan kan je dit op de zwarte markt omwisselen. Dit is veeeeeeeeeeeeeel gunstiger dan pinnen of andere betaalmiddelen
Chao
Bedankt voor de reacties! Ik ga naar Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinië en Chili. Als mensen nog meer tips en ervaring hebben… ik hoor het graag!
In alle landen die je noemt kan je prima pinnen hoor. Banken zat (vooral in grote steden)!
Ik kan je echter aanraden om zekerheidshalve ook wat travelerchecks mee te nemen of een creditcard; je staat anders toch raar te kijken als er in dat schattige kleine dorpje waar je bent, helemaal geen mogelijkheid tot pinnen blijkt te zijn…
Veel plezier tijdens je reis!
Ingrid
Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht dat ik niet zou kunnen pinnen omdat dat in Suriname zo was… Fijn dat het in de meeste grote steden wel kan! Dan gaat de pinpas gezellig mee net als traveller cheques. Nog meer mensen tips of ideeën als het om geld gaat?
wat bedoel je met ´pinnen`? Als je de gewone basisbank/girokaart hebt dan lukt t inderdaad niet. Maestro gaat wel maar niet zoveel mogelijkheden als met een credit (m.n. VISA)
En dat het met dollars veel goedkoper is gaat helaas ook niet op. Je hebt dan 2x een koersverlies(met aankoop en met verkoop). helaas de spectaculair beter koersen voor de zgn zwartemarkt zijn verleden tijd in de landen die je gaat bereizen. Daarbij, met Visa (en waarschijnlijk ook andere creditcards) wordt de tussenkoers berekend, dus dat betekent maar een ´half keorsverlies´! Let wel een beetje op bij welke bank je de VISA aanschaft. Ik heb bv maar 1% commissie met een max van 1 1/2 euro per opname, maar er zijn er ook waar die bedragen veel hoger liggen.
Inderdaad is t wel handig om altijd wat cash dollars achter de hand te houden.Dollars kun je ook pinnen trouwens! Je krijgt in de meeste gevallen de vraag of je lokaal geld op wilt nemen of US$
?
Ik heb wel altijd geld gepind met mijn giro-card. Nu weet ik niet of er verschil in giropasjes is (of dat jij wat anders bedoelt) maar als het logo Maesto en Cirrus erop staan én het staat ook vermeld bij de bank, dan lukt het best met een giropasje. Lastig wordt het als die logo’s niet vermeld staan (gebeurt ook nog weleens) dan moet je een andere bank zoeken
groet,
Ingrid
Even een update… Ik heb contact met Justin, hij zit op dit moment in Zuid Amerika. Hij vertelde me dat pinnen geen probleem is, zoals ook Ingrid al vertelde. Bij mij gaat dus de pinpas mee!
Bedankt voor de reacties! Als iemand alsnog ervaringen wil delen aangaande dit onderwerp, be my guest
Veel plezier en goede reis, Vera
Hoi Ingrid,ja dat klopt maar daarom schreef ik er dus ook bij dat er wel op gelet moet worden dat het niet een simpele BASISkaart is.Die kun je niet gebruiken. Als er Maestro op staat is t dus geen basiskaart. I.t.t. enige jaren geleden was dat standaard, tegenwoordig moet je ervoor betalen om die uitbreiding te krijgen.
groet,
Marcel
Heb ik 2008, 2009 en 2010 in Chile en Argentina gereisd. Heb overal geld kunnen opnemen met mijn (rabo)-pinpas met maestro-logo. Wel moest ik soms een andere bank zoeken, maar er was er steeds één in diezelfde plaats. Heb 1x geld gewisseld(euro’s) in de bank…daarvoor ben ik ongeveer 80 minuten binnen geweest, zoveel formaliteiten. Aan het einde van het liedje kreeg ik een enorme strook mee waarop alle gegevens stonden. Toen ik opmerkte dat ik niet in Nw Zeeland woonde, maar in Nederland, wuifden ze dat weg als een “kleinigheid, niet belangrijk”. Haha.
In Argentina ook nooit problemen gehad met pinnen.
Suerte
Hoi,
Ik heb ook nooit problemen met pinnen in Zuid-Amerika. In Peru eigenlijk nooit (pin wel altijd even voordat je naar het platteland gaat, maar zelfs in de kleine landelijk gelegen stadjes vind je momenteel pinautomaten) en ook in Chili en Bolivia geen problemen.
Omdat de USD $ in veel landen als 2e munteenheid geldt kan je ook vrijwel overal met dollars terecht. Ik raad geen travellerscheques aan, zonde van alle commissies die je betaalt.
GrDonny
Proyecto Peru Spaanse school en vrijwilligersorganisatie
Ik heb alleen in sommige delen van Bolivia problemen gehad met pinnen… maar dollars waren een prima uitkomst. Voor de rest nergens problemen gehad!
In alle landen in Zuid-Amerika die ik bezocht heb (Argentinie, Chili, Bolivia, Uruguay, Paraguay, Brazillie, Venezuela, Ecuador en Colombia) heb ik zonder enige moeite kunnen pinnen, zowel met creditcard als debetkaart (maestro-logo). Op sommige plaatsen (bijv. Rurrenabaque in Bolivia) was het was gecompliceerder en lang niet alle pinautomaten accepteerden het maestro-logo, maar ik kwam altijd voldoende dichtbij geplaatste automaten tegen die deze wel accepteerden.
Alleen in Venezuela heb ik niet zelf gepind omdat de wisselkoers dollars-bolivares stukken gunstiger was op de zwarte markt dan bij de door Hugo Chavez officieel erkende wisselkantoren. Maar ook hier waren pinautomaten aanwezig.
Ik heb behalve pinpas ook altijd een creditcard bij me voor noodgevallen, en ongeveer 300 US$ cash, ook voor noodgevallen of voor in de kleine dorpjes of als de pinautomaat in een stad het niet doet.
Misschien is het handig om naast een credit kaart ook nog 1 of 2 extra pinpassen mee te nemen (a7,50 per stuk en 0,87cent per maand bij de abn) om bij verlies nog extra betaal mogelijkheden te hebben. Altijd twee stuks op een veilige plaats achterlaten. Pinpassen kunnen niet worden opgestuurd heb ik begrepen, daarnaast idd een creditcard en 300US cash lijkt mij optimale zekerheid.
Iemand ervaring met pinpassen die kwijtraakte en of meerdere pinpassen en de voordelen daarvan ingezien?
Hallo,
Ik heb 2 jaar terug gereisd door Bolivia, Peru en Ecuador en in elke stad kun je pinnen. Geen problemen mee gehad, als je naar kleinere plaatsen toegaat moet je ‘gewoon’ zorgen dat je van te voren geld pint.
Cool, precies de landen waar ik ook heen ga! Ales al geregeld?