Geld pinnen in Zuid Patagonie

Hallo allemaal,

Wij gaan naar Zuid patagonie en hebben gehoord dat pinnen/betalen met creditcard niet altijd mogelijk/makkelijk is.
Misschien zijn hier mensen die ons al wat op weg kunnen helpen (zodat wij meer tijd aldaar overhouden:unibrow:)
Onze route begint in Chili ( Santiago,Coyhaique,Puerto Guadal,Perito moreno(stadje), Lago Posadas, El chalten, El Calefate, Torres del Paine, Punta Arenas, Santiago, Paaseiland).
Zijn hier pinautomaten?(we verwachten in Santiago/Coyhaique/Punta Arenas geen problemen hiermee te hebben) Wat zijn te pinnen bedragen,mastercard/visacard?
Misschien andere tips met betrekking tot pinnen/geld? Of is het misschien handiger om USdollars mee te nemen?

Bedankt voor je reactie,:dag:

Esther en Maarten

In Patagonie heb ik toch geen problemen gekend met het afhalen van geld hoor, afhaalautomaten genoeg. Dat verliep overal prima. Ik heb het dan wel over de steden waar ik geweest ben (Ushuaia, Punta Arenas, Puerto Natales, El Calafate).

1 like

Ja hoor Pinnen in Santiago/Coyhaique/Punta Arenas geen probleem.

1 like

In El Chaltén en Torres del Paine daarentegen zal je er geen tegenkomen… Hou daar dus wel degelijk rekening mee, omdat je daar ook niet altijd met creditcard kan betalen.

1 like

Is er ook nog een maximum aan pesos die te pinnen zijn? en hoeveel, want als ik het goed heb kan ik op onze route dus alleen pinnen in Cohaique?( Arg.pesos?) en el Calefate? dus betekent dat ik 8-10 dagen moet overbruggen om weer te kunnen pinnen… mmm:question:
Iemand ideeen?:idea: US dollars/of euro’s? aaname creditcard in dit gebied?

groetjes

:dag:Wil mijn topic toch nog eens naar boven schoppen voor bovenstaande vraag, nog iemand ideeen en tips?

Groetjes

Met een creditcard kun je zeker wel 3x arg $1000 (pesos) uit de muur kunnen trekken per dag. Kosten zijn wel hoog per transactie. Met een creditcard betalen kan je ook zomaar 10% hogere prijzen opleveren, dus een beetje terughoudend zou ik wel zijn (als het al kan). De combinatie bankcard en creditcard moet een behoorlijk bedrag per pinbeurt kunnen opleveren. Dollars kunnen handig zijn, maar ik vraag me af of je ze nodig hebt op deze reis.

Weet iemand of in Santiago of Coyhaique ook argentijnse pesos te verkrijgen zijn pin automaat of bank?

Ik weet bijna heel zeker dat dit niet kan. Als je persé Argentijnse pesos wilt hebben in Chili, dan zou je dus eerst chileense pesos uit een automaat moeten trekken en dan vervolgens omwisselen in een “casa de cambio” naar Argentijnse pesos. Banken in Chili wisselen over het algemeen alleen Dollars en Euros, geen argentijnse pesos, maar misschien is er een uitzondering op deze regel…

Groeten,
Grietzen

1 like

Dus beste cash geld meenemen( euro’s of dollars?)?
Nee het liefste niet in Chili maar wij gaan de grens over bij Chile chico / Los antiguos over de ruta 40 richting Lago Posadas, door naar el chalten.
Zijn er daar dan eventuele andere mogelijkheden? Want ik voorzie dat we helaas met heel wat cash rond moeten lopen, daar het lijkt dat onze route qua geld niet zo ideaal is…

Groetjes

Hoi,

Wij hadden zeker problemen met pinnen in Patagonie en waren niet de enige.
Het probleem dat wij hadden was dat onze daglimiet bereikt was. We hadden 2 dagen daarvoor gepind in Ushuaia(omgerekend 180 euro), maar door de trage verwerking konden we 2 dagen later in Chilie niet pinnen. Ook de creditcard niet. Rabobank weet nog steeds niet waarom niet, we hebben het noodnummer moeten bellen, zonder oplossing trouwens. We hadden dus geen enkele chileense pesos op zak. Neem zeker dollars mee! Die nemen ze ook in winkels aan, euro’s niet. Die kun je wel wisselen.
De rabobank heeft als daglimiet 500 euro, maar heeft dit niet juist omgerekend dus kunnen wij nu max 1000 argentijnse pesos pinnen. Dat is ongeveer 200 euro, zeker geen 500. Ik ben op dit moment in Argentinie, misschien dat als jij gaat het veranderd, verbeterd is.
Anderen hadden het probleem dat op zondag alle pinautomaten in El Calafate leeg waren. Aangezien je doorgaans met een beperkte tijd zit, heb je je trips al geboekt of moet je de bus naar El chalten betalen. De plaatsen torres del paine, el calafate en el chalten liggen ver van de bewoonde wereld af, dus een defecte geldtransportwagen geeft al problemen. In de refugios in torres del paine kun je soms met creditcard betalen.
Kortom neem meer dan genoeg cash geld mee en dollars.
In de steden is het geen probleem. Laat je niet te veel afschrikken van het verhaal… Nu we er op voorbereid zijn gaat de vakantie prima!

Fijne reis.

1 like

Thanks voor je heel nuttig antwoord, wij vertrekken in eind januari naar Patagonie, en tijdens inlezen enz kwamen wij dit eventuele probleem tegen. Maar lijkt op onze route toch groter als gedacht. We zullen gewoon US dollars, zoveel mogelijk cash geld mee moeten nemen ben ik bang.
We zullen gewoon vooraf moeten vragen hoe we kunnen betalen , eerts creditacard, dan dollars en dan pas pesos, want daar zullen we een “tekort” van krijgen.

Hmmmm, met een visa credit card (gewoon bij anwb) heb ik dit probleem nooit gehad (3x 1000 per dag). In combinatie met een bankpas, afhankelijk van bank en plaats tussen 1x300 tot 3x 900 (ik heb nog steeds de regel niet kunnen ontdekken hierin) moet je toch echt wel een eind kunnen komen. Voor het noorden raad ik mensen wel aan om wat dollars (liever dan euros) mee te nemen, voor het zuiden tot op heden niet, maar de ervaringen geven toch wat te denken.

Overigens is argentinie een land waar mensen het liefst zo min mogelijk de bank gebruiken, en dan bedoel ik ook echt weinig! Je weet maar nooit met belastingen… een nieuwe crisis… veel gaat dus ongetwijfeld via de portemonnee en schoenendoos. Pinautomaten willen inderdaad nogal eens leeg raken gedurende het weekend. Rekening mee houden!