Moet ik hier eerst Euro's naar dollars omwisselen voor we naar Peru vertrekken?

Travellers cheques zijn nog steeds travellers cheques. Die zijn veilig. En daar betaal je voor in de vorm van commissiekosten en lagere koersen (een soort verzekeringspremie). Die worden vergoed als ze gestolen worden of zelfs als je ze kwijt raakt. (Als je de serienummers maar hebt opgeschreven, maar die kun je even in een mailtje aan jezelf sturen, dan kun je ze overal ter wereld oproepen.)
Het enige met travellers cheques is dat veel reizigers klagen dat ze ze bijna nergens kunnen inwisselen maar ik snap dat nooit zo goed, elke bank die ik binnen stap in Lima of Cusco wil ze gewoon wisselen.

Ik vind travellers cheques vooral handig voor als je langer dan een maand weg bent. Want als je korter dan een maand weg bent, heb je ook weer niet zóveel cash nodig dat het een hemelschokkend drama is als dat gejat wordt. (Ik neem meestal ongeveer US$400 cash mee, in verschillende biljetten, 50, 20, 10.)

Een credit card is absoluut geen vervanger want is juist best wel onveilig. Iemand (bv. in een restaurant) hoeft maar even 2 seconden jouw kaart vast te houden en kan er al fraude mee plegen. Er zijn verhalen van plekken waar ze de gegevens hergebruiken of de kaart twee keer door het machientje halen of wat dan ook voor trucs. Ook andere dieven (bv. reizigers!) kunnen met jouw nummer + vervaldatum lekker boodschappen gaan doen op het internet. En dan moet jij maar gaan bewijzen dat jij dat niet hebt gedaan.
En als 'ie kwijt raakt of gejat wordt, wordt niet de kaart + al het geld vergoed.

Maar een credit card kan wel een handige backup zijn voor als je normale bankpas gestolen of ingeslikt wordt of kwijt raakt of kapot gaat. Check even of jij ook een pincode bij je credit card hebt en of je er dus geld mee uit een automaat kunt halen. Ik geloof dat je ook bij banken of dure hotels ‘cash advances’ kunt halen, tegen hoge commissiekosten.

Goed gezegd. Laat al dat cash geld thuis. Vraag desnoods een extra bankkaart aan je bank als backup, moest je 1 verliezen.

Trouwens met mijn kaart, kon ik enkel sol pinnen, hmmmm.

En travellers cheques, geen idee, heb ik in 6j zuid-amerika nooit gebruik van gemaakt.

Raar…met mijn ING kaart pin ik dollars of soles…slim gezegt trouwens…cash heb je nodig maar niet voor een hele reis…een back up is verstandiger en zorgen natuurlijk dat er voldoende op de rekening staat ;)))

Reizend door Cambodja en Vietnam is het raadzaam alle euro’s hier in NL om te wisselen in dollars of de Euro’s ter plaatse wisselen in dollars?
(uiteraard met zakgeld in dollars)

Dit kun je beter posten in het juiste forum.

Inderdaad, zo is het. Creditcard en/of pinpas (Visa, Mastercard, enz.) Travellers cheques worden nauwelijks meer gebruikt.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Ik heb de hele wereld rondgereisd en nog nooit meer als 50 dollar meegenomen. Je kunt toch overal pinnen, waarom dan moeilijk doen met wisselen en een slechte koers krijgen.

Lekker snugger schoentje…zeker nu er problemen zijn met nieuwe bankpassen. In Costa Rica kan je nu bv bijna niet pinnen, omdat de automaten nog niet aangepast zijn aan de nieuwe chips in NL bankpassen…

Bovendien kost pinnen ook geld. (kosten die door je bank in rekening worden gebracht.)

Geld wisselen kost ook geld. Over Costa Rica weet ik niets maar in Zuid Amerika kun je in ieder land pinnen.
Je kunt toch niet voor de hele reis dollars meenemen. Dat is zeker niet veilig. En Travelercheques zij op sommige plaatsen lastig te verzilveren.

Voor de eerste paar dagen een klein bedrag (300 USD of zo) meenemen in dollars. Euros zijn echter ook gewoon hier om te wisselen. In Miraflores geven ze je echter een niet zo geheel gunstige koers wat betreft Euro’s. De beste koers geven ze je in het centrum bij de wisselkantoortjes aan de “Plaza San Martin” (aan de linkerkant voordat je de Jiron de la Union binnenloopt). Een maand geleden een 4.28 soles geloof ik voor 1 euro.

Je kunt natuurlijk ook gewoon pinnen hier. Er waren inderdaad problemen met de nieuwe bankpassen van verschillende banken echter is dit nu opgelost (ten minste wat betreft de ING, andere banken kan ik niet bevestigen). De kosten voor elke opname zijn 1.80 Euro, ongeacht het bedrag. Maximaal kun je bij de meeste banken echter maar 700 soles pinnen per keer waardoor de kosten natuurlijk weer oplopen als je een flink bedrag wilt afhalen. Binnenlopen bij een bank en het aan het loket afhalen is veel duurder bij mijn weten.
(de meeste banken in Nederland staan maar 500 euro per dag toe, om op te nemen in het buitenland).

Groeten

CuscoPeru.nl
http://www.cuscoperu.nl

Hey,

Ik heb op schiphol 200 dollar gehaald en vond het vervolgens heel irritant omdat je in peru overal gewoon met soles kan betalen. Ik zou voor noodgevallen 50 dollar meenemen, en als je op het vliegveld aankomt gelijk soles pinnen. Die dollars zijn nergens voor nodig.

Groetjes,
Nikki

1 like