Ik kijk al een tijdje rond op dit forum want wij gaan met de kinderen backpacken naar Thailand in juli/aug. Nu heb ik best wel veel reiservaring (ook 2x thailand) maar dat is inmiddels 20 jaar geleden dat ik backpackend over de wereld ging. Ik had toen altijd travellercheques bij me en dat beviel uitstekend.
Maar de tijden zijn veranderd en we nemen ook een creditcard mee. Maar als je daarmee geld pint kost dat per transactie 4,50 euro. Beetje zonde en bovendien ga je dan meer halen en loop je met een hoop geld op zak rond.
Wat is wijsheid, hebben jullie hier ideeen over? Wat nemen jullie mee?
Ik wist niet dat traveler cheques nog bestonden… Ik (vrouw) ga van de zomer met m’n zoontje 30 dagen door Thailand rondtrekken en dan neem ik een(Deense) visacard en euro’s mee. Dat heb ik de afgelopen jaren ook in Maleisië, Indonesië en Vietnam gedaan en is me goed bevallen. Het klopt dat het vrij duur is om geld met een cc uit een ATM te halen. Hier bij ons in Denemarken heb je geen gewone pinpassen die je ook in het buitenland kunt gebruiken, maar volgens mij kun je ook met een Nederlandse pinpas pinnen en is dat goedkoper, afhankelijk van welke bank en welke afspraken daarover zijn.
Klopt. De meeste banken rekenen echter toch nog een commissie van 150 baht per ATM-transactie met een Maestro-pas. Dus maak een inschatting hoeveel je nodig hebt. Zover ik weet, berekenen de ATMs van AEON overigens geen commissie, wellicht zijn dat er meer of is dit inmiddels alweer oude info…
Ik reis zelf in principe met 50-100 dollar (of euro) cash voor noodgevallen. Verder neem ik één debetcard en één creditcard mee. Oh ja, check even het beleid van de bank hier thuis. Sommigen banken blokkeren standaard je pinpas buiten Europa (ivm skimmen enzo).
Dat klopt, je moet even je pinpas activeren voor het buitenland. Dit kun je online doen. Ben net terug uit Thailand en overal waar ikzelf mijn pinpas gebruikte kon ik max 10000 Baht opnemen met 150Baht commissie. Er zijn wel automaten waar je 20.000 kan opnemen maar die zijn zeldzaam. Dus zou gewoon je pinpas meenemen en een creditcard voor overnachtingen en eventuele vluchten.
Met mijn ING-pas (debitcard) kon ik gewoon pinnen in Thailand. Ik heb een creditcard bij me om af en toe een hotel ofzo mee te betalen, en als backup. Travellers cheques gebruik ik al jaren niet meer, ik weet ook niet of je ze nog ergens kunt inwisselen. En ook met die dingen had je kosten en koersverlies toch?
En net als Alxelfoley heb ik altijd wat cash euro’s of dollars bij me voor noodgevallen als bijvoorbeeld ergens de enige pin-automaat kapot is. Afhankelijk van hoe lang de reis is, ongeveer 200-300 euro, verstopt over meerdere plekken. Als ik het niet nodig heb, neem ik het weer mee terug naar NL.
Bedankt voor alle reacties. Ik ga eerst eens bij mijn bank informeren of ik met de gewone pas daar ook kan betalen. Dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken. geld voor noodgevallen hebben we in ieder geval bij ons. Deden we 20 jaar geleden ook :hihi:
Trouwens een heel andere tip van een ‘ouwe backpacker’ (ik begon in '97): tegenwoordig heb je fantastische backpacks met wielen. En wegritsbare draagbanden. Die dragen op je rug net zo comfortabel als een echt backpack, maar ik heb dat in mijn laatste vakantie van 5 weken in Colombia maar 1x gedaan (ergens waar geen asfalt was); verder kon ik alles rollend met die wielen doen. Ideaal!
Heel stevige skate-wielen, rijdt heel stabiel. De tas zelf weegt ook maar 3,5 kilo.
Wat ook handig is is dat hij open ritst als een koffer, dus je kunt veel makkelijker bij al je spullen.
Het is de beste investering die ik in jaren heb gemaakt (en nee ik heb geen aandelen). Het scheelt zoveel sjouwen, pijnlijke schouders en zweten terwijl dat helemaal niet nodig is!
Cecilia, klopt het dat '74 je geboortejaar is? Dan ben ik nog weer 10 jaar ouder en heb ook geen zin in gesjouw! Daarom reis ik al zo’n 15 jaar alleen met handbagage als ik naar warme landen ga. De komende zomervakantie wordt het 30 dagen door Thailand trekken met m’n zoon van 9. Net als de afgelopen jaren zal ik max 4,5 kilo meenemen en hij zo’n 3… Hoef je niet te slepen, hoef je niet bij de bagageband te wachten, hoef je nergens op te passen en kun je heel gemakkelijk met alle vormen van goedkoop OV reizen. :biggrin:
Dat is helemáál slim! Yep, geboortejaar '74.
Misschien dat ik over 10 jaar ook eindelijk zo ver ben dat ik met zo weinig gewicht kan reizen, maar met alleen al mijn toiletspullen en electronica kom ik daar toch altijd ver boven uit. En voor bergachtig Colombia (en met 5 dagen winters New York er tussen) had ik ook nog allerlei warme en waterdichte kleding nodig…
Maar ik blijf het proberen, lichter reizen!
Ik heb ook een handbagage wielkoffertje van 44 liter (ook met draagbanden) waar ik wel mee op vakantie ben geweest binnen Europa, en wat voor Thailand ook makkelijk zou moeten lukken (zelfs bij mij ;)). Inderdaad heel fijn als je niet bij een bagageband hoeft te wachten.
Maar hoe doe jij dat met (nagel)schaartjes en dergelijke?
Wat betreft nagels knippen heb ik zo’n heel klein mini-nagelkippertje zonder vijltje. Ik heb hem ergens op een marktje in Maleisië gekocht. Die mag mee in de handbagage.
Geeft niks hoor om een beetje off topic te gaan Fred en ik lopen gewoon met onze rugzakken van 20 jaar geleden en voor de kinderen moeten we idd nieuwe kopen. Haha, die mogen dragen. Mijn geboortejaar ligt nog verder terug als jullie 1961. Ik ben fotografe en praktiserend tijdens mijn reizen. Alles wat ik bij me had was iets van 5 kilo aan kleding toiletartikel. Enz en 8 kilo fotoapparatuur. Hoop dat het licht reizen nu ook weer lukt.
Op het moment dat je aankomt kan je ook gewoon je pinpas gebruiken. Sommige nemen contant mee maar dat vind ik zelf minder prettig en je kan echt overal pinnen.
Hoi Cecilia, ik heb je backpack even gegorgeld en wow , dat lijkt me helemaal top. Maar er hangt wel een prijskaartje aan zeg. Voor ons is dit de eerste keer na 20 jaar weer. Ik ben dus inmiddels ook wat ouder ( let op het positieve woordje " wat"):o en bevalt het ons weer is dit een geweldige optie!!!