Checklist en Creditcard

Hallo allemaal,

Ik ben al druk bezig met de voorbereidingen voor mijn trip naar Thailand, Maleisie en Bali. 20 maart vertrek ik voor 2 en een halve maand.

Ik vind het erg moeilijk om zelf te beslissen wat ik moet meenemen omdat ik nog nooit eerder een reis heb gemaakt. Nu heb ik deze checklist gevonden op het internet:
http://www.thailandreisgids.nl//downloads/algemeen/thailand-meeneemlijst-backpacken.pdf

Ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen met wat wel nodig is en wat niet, en of er ook nog dingen missen op de lijst. Een eigengemaakte checklist van jullie zelf is ook welkom.

Verder had ik nog de vraag of het een must is een Creditcard aan te schaffen, en zo niet hoe ik dan het beste aan geld kan komen daar. (betaal je een extra tarief over wat je pint? etc.)

Alvast bedankt!

Daan Nevels

Nou ikzelf neem bitter weinig mee naar Thailand.
7 boxershirts,één grote badhandoek,een stuk of 7 t-shirts(lichte kledij)een paar korte broeken,2 paar schoenen(sandalen)wat toilet gerief en wat medicatie en klaar is kees.
Waar je wel zeker moet opletten is dat je zeker een bankkaart meeneem of kredietkaart,cash geld een beperkte hoeveelheid meenemen.
lokale munten van de landen die u doorkruist;(bij vorige bezoeken aan die landen)
het telefoonnummer en faxnummer van uw bank;
het telefoonnummer waarop u uw bank- en kredietkaarten kunt blokkeren.
buideltasje, borstzakje of enig andere toestand om uw geld en kaarten veilig op te bergen;
neem kopijen van al uw kaarten(reispas) en bewaar ze in uw valies.

Hoi,

Voor de Belgen geldt toch dat met de betaalpas van de bank niet gepind kan worden buiten de EU (een enkel uitzondering daargelaten)??? Pinnen kost per keer 150 THB.
Als je boeken wilt meenemen zijn erg handig want klein en superlicht de boeken uit de zogenaamde “dwarsliggersreeks”, bij elke goede boekhandel verkrijgbaar!

Normaal kan men niet meer pinnen met de bankkaart buiten Europa.
Maar,je kunt via je bank(in mijn geval:fortis Paribas) je bankkaart deblokeren voor Thailand,zodanig dat je wel kunt pinnen in Thailand!
Dus als je voor een periode van een maand naar Thailand gaat,dan vraag je om je kaart te deblokeren voor 1 maand.klaar is kees.

schaf u een visa kaart aan, kan je altijd mee betalen,(tot het bedrag dat je zelf ingeeft) en als ze gestolen word en er word misbruik van je kaart gemaakt betalen zijt het, je bent er dus mee verzekerd!

Ik ben gewoon Nederland dus met mijn bankpas kan het wel?

En verder heb ik die creditcard echt nodig of is het gewoon handig? Want als het niet persé hoeft dan schaf ik er liever geen aan.

Ik heb er voor mijn laatste reis één aangeschaft. Niet gebruikt, maar geeft wel een goed gevoel om een noodfondsje achter de hand te hebben.

Oh, heb 'm toch gebruikt: voor de online aankoop van tickets voor binnenlandse vluchten. Zeer handig!

Of je het nu leuk vindt of niet, de credit card is een betaal-optie waar je langzamerhand niet meer onderuit komt.
Het is allereerst een geruststellende gedachte, dat je iets bij je hebt als back-up of als betaalmiddel/garantie-middel bij een eventuele ziekenhuisopname.

Geld opnemen via ATM met een cc is niet gratis; je betaalt in Thailand bij zowat alle ATM’s THB 150 opname kosten, maar daarnaast weet de cc-maatschappij je ook te vinden met opname-kosten cq. een ongunstige koers.

De meeste vakantie gangers nemen hun pinpas van de bank mee. Zorg wel dat deze ook daadwerkelijk geschikt is voor het pinnen in Thailand. Waarschuw de bank desnoods ook even wanneer je precies op vakantie bent. Ze hoeven zich dan minder zorgen te maken op het moment dat er dagelijks fikse bedragen van de rekening afgehaald worden.
Check ook even het maximale opname bedrag per dag en verhoog of verlaag dat naargelang.

Cash meenemen kun je ook nog doen, maar dat brengt wel wat risico’s met zich mee; je moet elke keer wat wisselen en dat kost ook het nodige; de kans dat je het kwijtraakt is aanwezig en de reisverzekering dekt vaak niet alles.

Wik je eigenlijk gene cc meenemen, maar vindt je de veiligheid achter de hand toch wel lekker? Heeft de ANWB nog steeds de mogelijkheid van een visa kaart die je pas gaat betalen op het moment dat je deze daadwerkelijk gaat gebruiken, of is dat iets uit de “oudheid”.

Volgens mij uit de oudheid, maar een cc bij de ANWB is - voor leden?- niet duur. En idd een cc als back-up en voor online betalingen is erg handig. Maar verder is de pinpas van de Nederlandse bank natuurlijk prima

Voor de Belgen onder ons:
het is maar een kleine moeite om bij Argenta een Visakaart aan te vragen. Deze is volledig gratis, enkel bij opnames moet je (zoals overal) kosten betalen. Maar inderdaad altijd een “geruststelling” dat je deze kaart hebt indien er onverwachte problemen zouden opduiken!

Wel een tip: moest je uw vliegticket boeken met een VISA kaart, let dan op dat je deze kaart zeker mee neemt. Wij hebben een keer controle gehad en ze vroegen op de luchthaven om onze visa kaart te zien (controle dat de opgegeven kaartnummers overeenkomen.)

Nog een kleine tip voor de vrouwen onder ons die de pil gebruiken:

zorg dat je zeker ook een strip in een ander bagagestuk doe. Als je ene bagage verloren zou gaan of gestolen zou worden, dat je altijd nog een reserve achter de hand hebt.
Kan misschien belachelijk lijken, maar je moet het maar meemaken dat je zonder zit…

Nu ik ben wel geen vrouw,maar in de thaise apotheken zullen ze ook wel de pil verkopen.

Ik stop medicijnen nooit in mijn bagage maar in mijn handbagage en ik heb de pil dacht ik wel eens ij een standaard drogist gezien watson of boots

Het was in Watson,Jaap Jan!mijn ex moest ook de pil hebben.:slight_smile: