Pinnen in China ABN / Rabo

Knipsel3.PNG

Wereldpas is een beetje misleidend, ik heb ook een nieuwe **wereldpas **maar alle passen zijn zonder persoonlijke ingreep automatisch alleen voor Europa te gebruiken.
Inloggen op Rabo en direct onder HOME kan je het werelddeel en tijd dat de pas buiten europa gebruikt moet worden instellen.
Chinese ATM heeft soms problemen met onze vier cijferige code ,chinese bankcodes zijn zes cijferig en schijnen zich nog al makkelijk te verslikken met een 4 cijfer code!?
Succes,
Arie

Klopt Arie, maar daarom had ik het over werelddekking en niet zozeer de algemene term ā€˜wereldpas’. Mijn instellingen geven aan - net nogmaals even gecontroleerd - dat ik overal ter wereld kan pinnen, zonder einddatum ook.

Nog een weekje en dan weet ik of de problemen ook in Taiwan aan de orde zijn…

Volgens mij zit ICBC ook in Taiwan. Dat zou je even moeten navragen bij ICBC in A’dam of googlen. Dan heb je tenminste altijd geld bij de hand en kun je met hun pas overal pinnen, zelfs in supermarkten. Wij hebben in ieder geval daar wel een rekening geopend, zodat we niet alleen van ING (als het zou werken) afhankelijk zijn en dus in de problemen komen.

Wij konden in Begijn zonder problemen op het vliegveld met de INGgiropas pinnen.
Verder konden wij bij de bank of china en ook een andere ATM in het hotel met de Visa creditcard pinnen.
Wij hebben ook regelmatig met de creditcard in restaurants en winkels betaald. Geen probleem!

Wij zijn net terug en we hebben weinig problemen gehad met pinnen. Het enige was dat we vaak in 1 keer meer op konden nemen met VISA dan met de ING pas (maximum was hier dan 1000 yuan en bij VISA 2500 yuan).

Aha dat is fijn om te horen!! Wij vertrekken over 6 weken :slight_smile: Met een ING pas, ABN, VISA en een ICBC kaart dus een van de vier moet het wel doen :slight_smile:

Hoe was de reis verder?

De reis was geslaagd! We hebben weinig problemen gehad met de Chinese taal, het vinden van hotels, juiste treinen etc. Veel staat in Engels aangegeven en als je van te voren hebt uitgezocht hoe de treinstations een beetje werken, komt het wel goed. Er staat ook personeel klaar om te helpen de juiste weg te wijzen.
Het is wel handig om vooraf voor hotels te kiezen waar ze minstens een beetje Engels kunnen zodat je bij het hotel info kunt vragen over het hotel zelf en de omgeving en bijv. het bellen van een taxi. We hadden 1 hotel waar ze Google translate gebruikte bij de receptie en 1 hotel waar maar 1 persoon Engels kon. Die was er niet toen wij arriveerden dus dat werd lastig inchecken en vragen naar informatie, ontbijttijden etc.