Pinnen in China ABN / Rabo

Wij gaan hetzelfde doen, ook rekening daar openen. Zal vast uiteindelijk ook in de transactie kosten schelen. Had dat al tijdje terug als optie bedacht. Maar nu met dat gedoe met de pasjes van ING helemaal! Wel handig als tip voor de rest hier :slight_smile:

*Gisteren kreeg ik eindelijk antwoord van ING op mijn mail van 5 maart. De wachttijd werd dus aanzienlijk langer dan de beloofde 2 dagen en later een mail dat ze meer tijd nodig hadden: 5 dagen. Het antwoord is echter een herhaling van vorige uitspraken. Met 1 uitzondering: de laatste zin.

Betaalpas in het buitenland
De ING maakt gebruik van een EMV chip. Sommige automaten in China zijn er nog niet klaar voor gemaakt. De ING Betaalpas wordt dan ook niet geaccepteerd bij de Bank of China. Bij de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) en de China Construction Bank (CCB) kunt u wel geld opnemen. Ik adviseer u daarom ook om meer dan 1 betaalmiddel mee te nemen naar China.*

ING slaat hier de plank vreselijk mis. Onze huidige gasten uit Nederland met ING passen, hebben op mijn advies geinformeerd bij ING voordat ze afreisden naar China. Antwoord: geen probleem.
We hebben bijna alle banken in Kunming moeten aflopen om enig geld uit de ATM van CCB te kunnen trekken. Soms 800, dan 1200, dan 1700 maximum. Het ligt duidelijk aan ING. Bij Rabo, mits voor Azie open gezet, geen probleem 2500 rmb max.
Gerard
Dali, China

Misschien kun je je bericht ook hier plaatsen:

Alvast bedankt.

Ge OH van ING. Andere passen werken prima. Ga naar Bank of Construction (CCB) voor grootste kans maar wel kleine max. bedragen.
Gerard
Dali China
www.YunnanMinority Travel.com

Inderdaad is het met de ING pas erg moeilijk om geld te pinnen. Met Rabo pas,mits ā€œopenā€ gezet voor Azie geen probleem.
We hebben gasten uit Nederland en hebben diverse banken geprobeerd. Bij de Bank of China werkt het niet. De Bank of Construction (CCB) wel, maar beperkte en wisselende hoeveelheden. soms 800, dan 1200 of 1700 rmb.
Groet,
Gerard
Dali, China
Reizen: www.YunnanMinorityTravel.com
Dali Garden B&B: www.Dali4You.com

Ik lees China, en vraag mij dan meteen af of dergelijke problemen dan ook betrekking hebben op Taiwan.
Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Over gebruik in Taiwan niet bekend.
BTW; CCB = China Construction Bank
Gerard
Dali, China
Reizen: www.YunnanMinorityTravel.com
Dali Garden B&B: www.Dali4You.com

De ING kwam vandaag met de volgende belangrijke mededeling:
*
Belangrijk: Betaalpas buitenland
De ING zet vanaf 21 april 2013 de Betaalpassen van de meeste klanten standaard uit voor gebruik buiten Europa. *

Je kon vandaag via Mijn ING al kijken waarop je eigen bankpas staat en het dan ook al veranderen. Ik dus meteen gekeken. En mijn pas stond op ā€œEuropaā€. Nu weet ik niet hoelang de ING mijn pas al op Europa heeft staan. Maar het zou kunnen verklaren waarom ik in januari jl. niet kon pinnen in China. Bij de Bank of China kreeg ik toen namelijk een mededeling op het scherm met daarin het woord ā€œprohibitedā€. Verboden dus. Ik weet niet of dit betekent dat als je je ING pas nu op ā€œwereldā€ zet, of je dan weer gewoon kunt pinnen in China. Want ik blijf het vreemd vinden. In september 2012 (en de jaren daarvoor) kon ik zonder problemen met mijn ING pasje in China pinnen en in januari 2013 met precies het zelfde pasje opeens niet meer. Ben benieuwd naar ervaringen van reizigers, die de komende tijd naar China gaan. Ik plan zelf pas weer in september a.s. te gaan en heb dus even de tijd om ervaringen van andere reizigers op dit punt af te wachten.

**ING had in een mail naar mij al geschreven dat het sowieso niet meer werkt bij Bank of China. Dus dat is 1 van de weinige dingen die in ieder geval wel klopt.

***Betaalpas in het buitenland
*De ING maakt gebruik van een EMV chip. Sommige automaten in China zijn er nog niet klaar voor gemaakt. De ING Betaalpas wordt dan ook niet geaccepteerd bij de Bank of China. Bij de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) en de China Construction Bank (CCB) kunt u wel geld opnemen. Ik adviseer u daarom ook om meer dan 1 betaalmiddel mee te nemen naar China.

Dit verhaal is lulkoek. In september 2012 kon ik met mijn ING pasje bij een bepaalde ATM van de Bank of China prima pinnen en in januari 2013 lukte het bij die zelfde ATM met het zelfde ING pasje niet meer. Dus kom bij mij niet aan met het verhaal dat sommige automaten in China nog niet klaar zijn voor de EMV chip. In september 2012 was die ATM er wel klaar voor en in januari 2013 opeens niet meer? Lachen!

Het klopt dat het niet klopt. Dat blijkt wel uit de vele reacties hier. ING geeft geen eenduidige uitleg. Hier kwam ik achter door div. vragen te stellen bij ING. Deze werden door verschillende mensen beantwoord met verschillende uitleg. Daardoor klopt het ook niet. Het lijkt erop dat ze het zelf niet weten of doen alsof ze het niet weten. Vermoedelijk is het percentage aan particulieren dat hierover klaagt in verhouding klein en laten ze iedereen maar in zijn/haar sop gaar koken en proberen ze iedereen met een zogenaamd ā€˜logische’ reden zoet te houden. Als particulier stel je blijkbaar niet veel voor bij zo’n ā€˜Internationale’ bank.

Ook in dit topic staan veel berichten over de ING (evenals het andere topic).
Kan echter iemand, die recent in China is geweest, bevestigen dat ABN Amro en Rabobank pasjes geen problemen geven bij de banken in China?
Wij vertrekken over een week naar China en hebben een ABN Amro en een Rabobank pasje bij ons.

Mijn Rabo pasje deed het januari jl. Mijn ING pasje toen niet. Hoor graag van je als je in China dan wel terug bent of het je is gelukt met je Rabo pasje te pinnen in China.

Je zou hier eens kunnen proberen: http://www.geledraak.nl/html/forum/index.php
Het is een forum voor China, Hongkong en T**aiwan
**

Misschien een andere mogelijkheid om in China te pinnen, heb onlangs gemerkt dat mijn rabo pas niet geaccepteerd werd en uiteindelijk geblokkeerd was voor buiten europa.Er is bij de Rabo een ruime keus om werelddelen te blokkeren en begin en eind van het openstellen is ook in te stellen.Wil je echt niet je bankpas openen voor vreemde landen, ok,neem contant mee naar China, tot 10.000 € vrij toegestaan en open daarmee een chinese bankrekening, het is snel gedaan en je hebt zeker een pinpas die in elke ATM werkt.Ben op dit moment nog in China en heb mijn rekening bij de ABC bank, als ik het goed heb een Chinese Rabo! De meeste ATM units hebben gelukkig ook de keus engels op hun display en heb deze rekening al gebruikt in winkels, internet betalingen en contant opnamen. Als je toch hier bent met meerderen , voor RMB 100 heb je een Sim voor je telefoon ,dan heb je onderling ook contact, wel zo makkelijk hier !

Ik heb een rekening geopend bij ICBC in Amsterdam. Werkt ook prima en kun je regelen voordat je naar China vertrekt.
http://www.icbc.com.cn/icbc/%e6%b5%b7%e5%a4%96%e5%88%86%e8%a1%8c/%e9%98%bf%e5%a7%86%e6%96%af%e7%89%b9%e4%b8%b9%e7%bd%91%e7%ab%99/du/productenendiensten/bankierenvoorparticulieren/internetbankieren/default.htm

Het heeft hoogstwaarschijnlijk inderdaad met de nieuwe EMV-chip te maken. Ik loop er ook tegenaan, maar dan met mijn Rabobank-pas. In mijn woonplaats Beijing nota bene. Pinnen met Rabopas was nooit een probleem, maar inmiddels - net een nieuwe pas gekregen met die nieuwe EMV-chip - lukt het me niet meer in mijn buurt te pinnen bij de verschillende banken. Met een ING-pas nog wel, maar die heeft dan ook de oude chip en die pas vervalt begin 2014.

Overigens lijkt er wel iets meer aan de hand, want ook met mijn oude bankpas (oude chip) vielen langzaamaan alle banken in de buurt af als pinoptie, tot er nog maar een over was - en dat is nu dus ook geen optie meer. Plus: mijn vrouw heeft ook een Rabobank-pas met nieuwe chip en kon tot voor kort gewoon pinnen bij de meeste banken (zelfs Bank of China, waar het niet zou moeten kunnen volgens de berichten…), maar nu plotseling niet meer.

Ik wacht het antwoord van Rabobank af, heb ze inmiddels gemaild. Tip kan zijn, elders gelezen: probeer te pinnen bij automaten in grote hotels, vanwege grote toeristenstromen, of in andere toeristische gebieden. Maar nog niet geprobeerd of dit werkt.

Hallo, In 5 minuten heb je op de nieuwe site van de rabobank het pinnen ingesteld voor buiten Europa, je kunt zelf het werelddeel en van-tot instellen.
Heb nu wel een ABC bankpas voor China, vind ik makkelijker want die kan ik overal in China gebruiken net als de rabo pas in nederland.
Begin dit jaar in Wenzhou kon ik ook opeens niet meer pinnen met de Rabo pas bij de ATM van de ABC bank vlak bij mijn huis, tot ik mij opeens herinnerde dat ik dat bij de Rabo zelf kon instellen, vijf minuten naar huis en vijf minuten op het internet waren voldoende om later toch met Rabo te pinnen.
Chinese pinautomaten verslikken zich nog al eens aan ons 4 cijferige code, de chinabanken hebben allemaal een 6 cijferige !

Heb bij enkele banken ook gezien dat je contanten bij een ATM kan storten, kan ook wel eens makkelijk zijn.
Groetjes
Arie

Het ligt in dit geval echt aan de nieuwe chips, want ik heb werelddekking op mijn pas. Anders had dit inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Goede tip voor anderen dus wellicht.