Samen met mijn vriendin geniet ik nu een ruime week van Argentinië. Alles gaat perfect, behalve het volgende waarbij iemand ons wellicht kan helpen. We zijn bekend met het feit dat je per pinbeurt maximaal 1000 pesos kunt opnemen. Wij hebben echter het probleem dat we tot nu toe, we zijn dus 7 dagen in Argentinië, met elke pinpas (en creditcard) slechts eenmaal hebben kunnen pinnen. Bij elke volgende pinbeurt weigert de automaat of de pas in het geheel of vertelt hij dat we een verkeerde rekening of bedrag hebben geselecteerd. Vanzelfsprekend hebben we verschillende banken en automaten geprobeerd. Verder hebben we verschillende combinaties van rekening en bedragen geprobeerd, maar dus allemaal zonder succes. Ook al gebeld met de bank in NL maar die is onbekend met het probleem en kon enkel bevestigen dat onze rekeningen nog niet waren geblokkeerd. Heeft iemand ditzelfde probleem ervaren en er wellicht een oplossing voor? Deze ochtend zullen we proberen geld te halen bij het loket, maar we zitten liever niet hele dagen te wachten in een bankgebouw. Bij voorbaat dank voor de moeite.
Dank voor je reactie. Zelf heb ik ING, mijn vriendin Rabo, waar het dus ook niet mee lukte. Het gekke is dus dat ik, heb twee rekeningen en een creditcard, dus al wel drie keer succesvol heb gepind, maar dat het daarna niet meer gelukt is. Vandaag lukte het overigens wel weer, dus hopelijk was het een tijdelijke storing. Mocht iemand hetzelfde probleem hebben gehad, en mogelijk ook een oplossing, dan houd ik me van harte aanbevolen!
mijn vriendin en ik zijn sinds maandag in argentinie en hebben hetzelfde probleem. alleen maandagavond is het geld opnemen met een normale bankpas bij een bank gelukt. alle pogingen daarna bij verschillende banken in verschillende steden zijn vruchteloos geweest (ook bij zelfde bank waar eerste keer wel lukte). Met creditcard is het wel een paar keer gelukt, maar ook vaak niet. Bij welke bank is het je vandaag gelukt? welk transactiesysteem, banelco of link? Wij hebben vandaag bij enige bank in dorp geen succes gehad. Wel gelukt met creditcard, maar slechts 400 pesos, maar vermoeden dat dit door bijna lege automaat komt.
Ik heb de indruk dat het wel eens te maken kan hebben met Banelco óf Link…dit zijn de twee overkoepelende bankenorganisaties en iedere bank is bij één van de 2 ketens aangesloten. De vorige maand had ik hier familie over uit Nederland en zij konden met een ING pas alleen pinnen bij Banelco aangesloten banken zoals Banco Macro of Banco Río Santander. Dit zijn de Banelco banken en (Red) Link banken. Aan de buitenzijde van de bank, bij de ingang voor een pinautomaat, kun je zien bij wélke keten een bank is aangesloten…mogelijk helpt dit?
Dank voor de reacties. Het pinnen is gelukt bij Banco de la nacion (link) en ICBC (banelco) maar het is daar ook vaak niet gelukt. De keren dat het gelukt is kozen we voor Cirrus als “provider”. Ik denk dat Flipsen_NL de spijker op zijn kop slaat en dat er geen logica achter steekt. We nemen nu gewoon veel op als we een automaat vinden die het doet!
Bedankt voor je post! Ik heb op het moment last van precies hetzelfde probleem. Het is erg vervelend, gezien ik nog 10 pesos overheb en toch wel zin heb in een steak. Daarnaast vertrekt mijn vlucht over een dag en moet ik dus naar het vliegveld zien te komen. Ik heb tot nu toe twee keer zonder problemen gepind en was dus niet op de hoogte van het probleem. De storing lijkt dus nog steeds te bestaan en nog net zo willekeurig als een maand geleden.
Ik kan me echt storen aan ontwikkelende landen die gebaat zijn bij toerisme en vervolgens de meest basale dingen als pinautomaten niet goed op orde hebben. Het is een bepaalde vorm van laksheid die ongetwijfeld een rol heeft gespeeld in de vele crises hier. Oké, genoeg gal gespuwd. Ik ga uren rond wandelen op zoek naar een pinautomaat die het wel doet.
Ik heb inderdaad ook ING. Maar ik heb nog nooit problemen ondervonden. En dit lijkt zo “random” te zijn. De ene automaat doet het wel, de andere niet.
Voor degenen die dit probleem ook hebben: onthoud goed welke pinautomaat het wel doet met jouw pas! Mijn pas werkte wel 3 keer bij dezelfde pinautomaat (Banco Ciudad op 9 de Julio tussen Mayo en Corrientes, rechterkant vanaf Mayo gezien), maar niet bij alle andere automaten.
Het gebruik van pinpas en credit card in Argentinie is af te raden omdat je dan “slechts” 8 pesos voor je euro krijgt terwijl je op de zwarte mart (ook blue genoemd) zo’n 50% meer ontvangt…zie ook onderwerp “ben geen dief van eigen beurs” elders op dit forum.
Indien je toch wilt pinnen (???) zoek een automaat van Banelco of Link die het Cirrus vignette voert, dit is wereldwijd interbancair netwerk dat geëxploiteerd wordt door MasterCard Worldwide. De transactielimiet is 1000 pesos, de daglimiet is 3000 pesos (indien je kaartlimiet dit toestaat). Dit is door Link en Banelco ingevoerd zodat ze meer transactiecommissie kunnen innen - er is namelijk een minimum charge voor elke transactie. In BA werkt dit meestal prima, maar in afgelegen plekken zijn de pinautomaten vaan niet online en dan kun je ook niets opnemen. soms zijn de automaten ook bijna leeg en (autolimiteren) dan de bedragen die opgenomen kunnen worden. Last but not least…dit is Argentinie, ales is mogelijk!!!
Dit is idd een bekend probleem sinds een aantal jaren. En het blijft schijnbaar…
Ik pin daarom nooit meer in Argentinie ( ook vanwege de achterlijke tarieven die ABN AMRO buiten Europa rekent omdat ze hun handeltje binnen Europa zijn kwijtgeraakt) en neem dollars mee ( die ik her en der omwissel voor Pesos) voor ‘petty cash’, de rest reken ik af met creditcard in winkels, hotels en restaurants.
Ik heb echter wel gemerkt dat als je moet pinnen dat de Amerikaanse banken beter werken dan alle andere, ik noem hier specifiek CITIbank op Florida als een betrouwbare automaat, tenminste dat was in 2010 nog zo…
Alles is anders nu…niemand pint meer omdat de officiele wisselkoers 50% onder de zwarte markt koers ligt. Alternatieven zijn:
USD cash meenemen en verkopen tegen de zwarte markt
Euro cash meenemen en verkopen tegen de zwarte markt
Euro internet overbooking doen waarvoor een tegenwaarde aan pesos wordt verkregen tegen de zwarte markt koers.
Relatief bieden de cash dollars de scherpste koers, maar voor Nederlanders/Europeanen moet je wel het koersverlies meenemen dat je maakt met de aankoop van de dollars inclusief commissie.
Het meenemen van veel cash brengt altijd risicos met zich mee. Het veiligste is de internetoverboeking waarbij eerst de pesos worden overhandigd (meestal op hotelkamer of andere veilige omgeving) en vervolgens de overbooking plaatsvindt via phone app of internet banking.
Wat de keus ook moge zijn het verdient aanbeveling het wisselen alleen te doen met betrouwbare personen die door vrienden/bekenden zijn aanbevolen. Het gevaar beroofd of bedrogen (vals geld) te worden is niet denkbeeldig. Het zwarte geld straatcircuit is veelal verbonden met lokale mafia/criminelen. Veilighied voor alles is het devies.
Alles is anders nu…niemand pint meer omdat de officiele wisselkoers 50% onder de zwarte markt koers ligt.
Ik denk dat zeker 50% van de toeristen die naar Argentinie komen nog gewoon geld uit de muur trekken. Of omdat ze niet weten van de blue/zwarte koers, of omdat ze het maar gedoe en onbetrouwbaar vinden. Daarnaast is het intussen al bij wet verboden voor buitenlanders om toeristische diensten als hotels, bus- en vliegtuigtickets in pesos te betalen. Dat niet iedereen zich daar aan houdt is overigens weer een tweede
Inderdaad een vervelend probleem… Ik zit nu in BA, en pinnen is echt een probleem. Ik zit bij de Rabobank, en mijn maat bij de ING, en we hebben wel al 30 banken geprobeerd, en krijgen (bijna) geen geld uit de automaten. We hadden gelukkig flink wat Euro’s meegenomen, dus die kunnen gebruiken. Maar we willen nu doorreizen naar Patagonië, en we nemen het liefst een voorraadje geld meenemen voor het geval dat daar minder automaten zijn, en we daar ook lastig geld uit kunnen krijgen. De laatste keer dat we geld kregen, was het maar 700 peso’s. Als we wat excursies willen doen, kan het snel te weinig zijn.
Weet iemand een goede zaak waar we (legaal?) met een euro overboeking peso’s kunnen krijgen?
Ik vind het toch wel vreemd, ik krijg bijna altijd wel geld uit een automaat, zowel met mijn Nederlandse ABN kaart als met mijn Argentijnse kaart. Hou er wel rekening mee dat je tegenwoordig bij veel banken moet aangeven dat je naar Zuid Amerika gaat zodat ze je kaart daarvoor “activeren”.
Vreemd inderdaad …
In een topic als dit reageren overwegend reizigers die problemen hebben ondervonden, maar toch …
Onlangs heb ik meermaals in Argentinië gepind … en dat is steeds vlotjes gegaan.
Wel waren bij aankomst in Buenos Aires de pinautomaten op de luchthaven en in een winkelcentrum bij het hotel buiten werking. Maar de automaten bij bankkantoren werkten naar behoren, ook in een klein stadje als Tilcara. Het maximale aanvaarde opnamebedrag per verrichting bedroeg veelal 1000 AR$.