Pinnen in Argentinie

Ik heb inmiddels aardig wat vragen en antwoorden over het pinnen gelezen op het internet. Er zijn echter nogal wat verschillende antwoorden (verouderd?), waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wie kan me vertellen hoe de stand van zaken met de banken momenteel is?

• Bij welke bank kan ik in 1 keer de meeste peso’s pinnen?
  • Bij welke bank kan ik zonder extra kosten pinnen?
  • Klopt het dat je per bank maximaal 3 x per dag kunt pinnen?
  • Is het nog steeds zo dat automaten in het weekend vaak leeg zijn?
  • Gebeurd het vaak dat automaten ‘in storing’ staan?
  • Is het vaak zo dat er lange rijen voor een automaat staan met wachttijd van 1 tot 2 uur?

We nemen overigens verschillende pasjes en cash mee.

Alvast bedankt.

Zie antwoorden in rood.

Martin, bedankt voor je antwoorden.
Mijn vraag gaat over de kosten die de banken in Arg. de laatste tijd berekenen. Sorry, dat was blijkbaar niet duidelijk.
Wat het hier in Ned. kost bij mijn bank weet ik.

Graag gedaan.
Dat kan ook enkele euros zijn of 1 procent van het bedrag.

Hoi,

de kosten die de argentijnse bank of overheid berekent zijn 15 tot 17 pesos (rond de 3 euro). het staat precies in het scherm, de melding dat de opname zoveel pesos kost.
doorgaaans kun je maximaal 1.000 pesos per opname doen, maar dat kun je wel een paar keer achter elkaar doen met dezelfde pas. als je een hoger bedrag ineens probeert, dan kan dat niet.
van dit forum weet ik dat de eigen automaten van de citibank, dus niet die van het normale banelco of link netwerk zijn, een hoger maximum hebben. een van die banken zit op plaza italia in palermo.

in argentinie wordt nog steeds heel veel met contanten betaald. Maar je kunt in de meeste winkels ook met debit betalen. Alleen kun je dan geen korting krijgen, terwijl dat met contanten nog wel eens zo wil zijn, dat er wat van de prijs afkan, als je daarom vraagt.

Zitten er in onderstaande plaatsen overal citibanken?
En betaal je bij die citibank ook elke keer 15 - 17 pesos?
Hoeveel kun je per keer bij die citibank pinnen?
Is dit ook 250 - 300 pesos per keer?

Als ik het goed begrijp moet je dus als je 1000 wilt pinnen, 3 a 4 keer die 15 - 17 pesos extra betalen.

Dit zijn globaal de plaatsen die we bezoeken in 4 weken

• BA
  • Ushuaia
  • El Calafate
  • El Chalten (hier zijn volgens mij geen automaten)
  • Puerto Madryn
  • Bariloche
  • Puerto Iguazu

Hoi,

de meeste geldautomaten, ook die van citibank, zijn van de algemene netwerken banelco en link. dus daar betaal je gewoon die 16 pesos.

per opname van max. 1.000 pesos (1 euro = 6 pesos nu), die je bij elke automaat kunt doen (niet 300, dat was wel zo een paar jaar geleden, maar nu niet meer) betaal je 16 pesos.

overigens krijg je een heel menu voorgeschoteld bij het pinnen van wat voor rekening je hebt (sa vings, account, of credit) en van welk netwerk de bankkaart is (link, cirrus, visa, banelco, etc). zover ik weet doet dat er allemaal weinig toe. mocht een bepaalde keuze geen geld opleveren, probeer een andere.

er zijn op bijna alle plaatsen automaten, maar als je inderdaad ergens heen gaat waar het erg landelijk is, zorg dan dat je voldoende pesos bij hebt, maar dat lijkt me logisch.

groet,
stef

Bedankt Stefned.
Het is gewoon een stuk handiger om meer in 1 keer te kunnen pinnen dan elke keer alleen maar voor 50 euro (en elke keer voor zowel de Arg. en de Ned. bank provisie te moeten betalen bij kleine bedragen).

Even ter aanvulling,

Inmiddels is ook El Chalten voorzien van pinautomaat.
Hij staat in het busstation.

Cisque bedankt!
Dat zal niet alleen voor ons handig zijn, maar zeker voor de lok. bevolking.

We zijn net terug uit argentinie 16/04/2011
Je kunt bij aankomst op de airport euros wisselen in pesos. Ik heb overal gepint, maaaaar je kunt het beste pinnen in Buenos Aires, bij Citibank aan Parque Las Heras, avenida Gr Las Heras, daar kan je per keer 2500 pesos pinnen. Buiten BA kan je slecht 1000 pesos pinnen, in Mendoza was je beter af met cash euros om te wisselen, krijg je een betere koers dan met pinnen.
Let wel op je veiligheid, wij zijn overvallen en hebben in ieder plaats en bij iedere tour mensen tegen gekomen die zijn beroofd, tot op hun hemd, sommige hadden helemaal niets meer.

Ik zou niet met teveel contacten de hele tijd op zak lopen.
Wij hebben heel Argentinie doorgereisd en bij de meeste banken kun je 1000 pesos pinnen en is het 16,20 extra (pesos ook).
Alleen in El Calafate (in het weekend) zou ik opletten, hier waren bij ons alle pinautomaten leeg!
Overigens werd ons geadviseerd om Amerikaanse dollars mee te nemen, dat zou ik echt doen! Dat heb je dan altijd als een soort reserve.
Als je dollars op schiphol haalt (in elk geval bij de ABN), kan je ze binnen een maand weer terugruilen zonder extra kosten.

Argh, ik probeer vandaag te pinnen bij de Citibank in Mendoza en nu moet ik ineens AR$ 16,54 aan commissie betalen, waar dat eerst 0 was. Nu kan ik nog steeds wel 2500 ineens pinnen, maar de fee is nieuw. Balen, want nu kan ik nergens meer ‘gratis’ pinnen.

mijn bescheiden bijdrage…

Je kunt nog steeds 3000 pesos in een keer pinnen bij Citibank zonder dat je 16 pesos extra betaald. Let wel op dat je een Citbank automaat neemt en niet een Banelco (die staan er vaak naast) automaat.

De automaat zegt: YOU MAY BE CHARGED 16 PESOS. Maar uiteindelijk gebeurt dat niet.

1 like

Ik krijg die melding ook, maar er wordt WEL 16,40 peso in rekening gebracht sinds 28 april. Op 10 april was het nog wel gewoon gratis bij dezelfde automaat met dezelfde bankpas. Probeer het anders gewoon, je kunt altijd nee zeggen als ze je een fee berekenen. Je krijgt namelijk na die “you MAY be charged 16,40 pesos” nog een melding van “you WILL be charged 16,40 pesos, do you wish to continue? Yes/No”.

Dat je 3000 in een keer kunt pinnen kan ik niet bevestigen, 2500 wel. En gebruik inderdaad de citibank automaten. Die Banelco’s hebben een limiet van 1000 pesos per transactie. katching

Raar dit. Ik heb in BA bij de Citibank op Florida op 3-5-11 3.000 pesos gepind en op 6-5-11 is er 3.000 pesos tegen een koers van 5.99 afgeschreven. Dus die 16 pesos zijn bij mij niet gerekend.

De afgelopen 3 maanden is die 16 pesos bij mij bij Citibank geen enkele keer gerekend op verschillende plekken in Argentinie, ik zeg altijd wel gelijk ja als ze de may be charged vraag stellen.

Dat is netjes. Ik zit ook al langer dan 4 maanden in Argentinie, misschien dat dat er mee te maken heeft. Of misschien heb je een bepaald aantal transacties. Welke bank heb jij? ING (voormalig Postbank) hier.

Op naar Bolivia. :slight_smile:

Wie weet hoe het nu is met het pinnen in argentinie in juni 2012? Bij mijn reispapieren was de informatie nog 300 pesos per dag. Is dat zo?

Volgens mij nog “gewoon” 1000 hoor. Maar dat kan je wel 3x achter elkaar doen, dus 3x kosten hahaha!
Bij citivabk inderdaad meer. Heb overigens ook wel een in shoppings meer kunnen pinnen, maar ben vergeten welke atm ze daar hadden.