We vertrekken binnenkort voor 5 weken Argentinië. Dat betekend dus dat we geld zullen nodig hebben en ik heb daar een paar vragen bij:
-De cashmashines geven die 300 argentijnse dollar af (wat erg weinig is en geld kost om af te halen) of is het USA dollar? En kun je afhalen met Maestro? Ik heb namelijk geen Visa
Kunnen we niet best op voorhand geld meenemen? En moet dan dan in euro of Dollars?
Het zijn Argentijnse pesos Keios. Die kun je gewoon uit een geldautomaat halen.
Maar je kunt ook wel wat cash meenemen en daar inwisselen hoor, al heb ik dacht ergens wat opgevangen dat ze niet heel graag meer euro’s omwisselen?
En wat betreft max. van arg$ 300 per keer… heb altijd meer kunnen pinnen in de stad, bij verschillende automaten. Maar weet niet of dat nog zo is. Dan heb ik 3 jaar achterelkaar zeker mazzel gehad. Nooit problemen gehad.
Bij de Citi bank kun je 1000 pesos per keer pinnen. Dat is zo’n 200 euro. In Nederland kun je geen pesos krijgen, dus zou het gewoon hier pinnen op het vliegveld als je aankomt!
Bij Citibank kan je nog wel meer per keer opnemen, ik pin regelmatig $3000 bij de speciale Citibank automaat (dus niet de gewone cajero automatico).
Bij andere automaten verschilt het soms van dag tot dag, maar ik krijg in Bariloche zonder problemen $950 uit de muur. Meer niet, maar je kan wel gewoon 3x achter elkaar die $950 pinnen. Naast eventuele kosten voor je NL bank betaal je ook nog eens rond de Ar$ 11,50 aan de Argentijnse automaatmeneer per transactie…
Je kan natuurlijk altijd wat dollars meenemen, maar grote kans dat je ze verder helemaal niet nodig hebt. Grotere bedragen voor bijv. hotels kan je ook gewoon met je creditcard ter plekke betalen en soms ook met je NL betaalpas.
Let op: met credit card betalen kan duur zijn in Argentina, vraag van te voren even of er extra kosten verbonden zijn aan het betalen met zo´n pasje. Autoverhuurders hier in Córdoba durven bijvoorbeeld doodleuk 10% extra te vragen voor het betalen met een credit card!
US$ zijn erg geliefd, zeker nu het de verwachting is dat de dollar eind 2010 op rond de 4,20 pesos zal staan (is nu rond de 3,85). Wissel niet op straat, maar gewoon bij de bank, is een stuk veiliger.
Onze ervaringen zijn sterk wisselend. In de steden meest geen probleem om bedragen als bovenstaand uit de automaat te krijgen met een normale bankpas, maar in wat meer afgelegen kleine dorpen en steden lukte het ons vaak enkel met de creditcard om voldoende geld op te kunnen nemen. (de beruchte 300 pesos max) Als je echt zelfstandig de (nog meer…) ongebaande paden opgaat is een buffertje in de vorm van dollars een goede investering (mocht je onverhoopt acuut geld nodig hebben!) anders is het denk ik niet nodig.
Oh ja, als je op de kleintjes let, ook de kosten voor opname met een creditcard bij de bank vind ik best hoog (als ik me goed herinner rond 7,00 euro per opname). Als je alles zelfstandig doet, dus niet vooraf geboekt en betaald, kan dat zomaar in de honderd (en) euros worden gedurende een lange reis. Zeker als je vaak kleine bedragen wilt opnemen. De tarieven voor gebruik van een bankpas zijn gunstiger en verschillen per bank.
ik haalde tot vorig jaar bijna alles met mijn visa kaart uit de muur omdat er bij Argenta toen geen kosten aan verbonden waren (nooit problemen gehad met limieten = check wel op voorhand welke je veiligheid limiet in België of NL is).
Ook nam ik altijd een paar honderen euro’s mee (mijn ervaring is dat de Argentijnen dit liever hebben omdat de euro veel stabieler is). Zelfs vorig jaar in februari toen de euro ‘maar’ 4,20 pesos waard was, kon ik mijn euro’s in de winkels tegen 5 pesos per euro wisselen (ik bedoel ermee betalen). Die euro’s gebruikte ik wel enkel ‘in nood’ voor als ik mijn kaart zou kwijtgeraken ofzo.
Voor verstrooide mensen (zoals ik). Vergeet je visa of bankkaart niet in de automaat. De meeste automaten geven geen lichtje of geluidje als je kaart blijft steken. Ik heb het al 2 x voor gehad in Argentinië (met de een tijdspanne van 7 jaar tussen weliswaar).
Ik denk dat ik dit jaar gewoon meer cash mee ga nemen (allemaal euro’s), bussen en in winkels met visa betalen (tenzij er een meerkost is, wat ze inderdaad durven vragen) en de rest omwisselen.
Traveller cheques in Argentinië is naar mijn ervaring geen goed idee, je verliest er heel veel geld op.
Sinds wanneer is dat van dat 11,50, want ik meen me te herinneren dat ik in 2008 geen extra kosten betaalde en dit jaar wel ineens elke keer die 11,50 verscheen :S
weten jullie of je in heel Argentinie met een gewone bankpas (Maestro) kunt pinnen? Wij hebben namelijk geen creditcard en willen liever geen aanschaffen!
Tevens lees ik tegenstrijdige adviezen; euro’s of dollars op zak hebben?
Tips zijn welkom!!
Maestro is prima, maar kan beperkt zijn, zoals iedere bankpas. zie de posts hier. Dollars en Euros zijn vermoedelijk allebei waar, maar ik ervaar argentinie zelf als een dollar economie. In alle gevallen geldt dat hoe meer afgelegen je gaat, hoe verstandiger het is om voorzorgsmaatregelen te hebben op basis van de lokale (on)mogelijkheden (lees dollars en creditcard, voldoende pesos). Ga je vooral de ‘normale’ en goed toegankelijke toerisitische gebieden doen ben je prima af met een gewone maestro pinpas, de voorzieningen zijn doorgaands uitstekend.
Omdat het beter begrijpelijk is met een voorbeeld: Vorig jaar waren we in Belen, 4-5 uur rijden vanaf Catamarca, en wel ‘bewoonde’ wereld, maar niet erg toeristisch. In dit kleine stadje is één bank voor iedereen. De wachttijd voor de geldautomaat was tussen de 1:30 en 2 uur!, als er al geld is of wanneer het niet net op is als je aan de beurt bent… Met een bankpas konden we 300 pesos max opnemen per dag. Volgende dag weer in de rij? De creditcard was een uitkomst, 1000 pesos per dag. Ook hadden we wat dollars, wat ons ook een hoop wachttijd heeft gescheeld.
Het is altijd slim om euro’s of dollars mee te nemen en ze apart van je creditcard en bankpas te bewaren voor noodgevallen. Als je pinpas bijvoorbeeld wordt ingeslikt of verliest en je hebt weinig geld bij je dan wordt je daar niet vrolijk van