Hoi!
Na wekenlang piekeren heb ik besloten nr Peru/Bolivia te gaan.
Tja, en dan nog een ticket he>>>
Is een veelbesproken onderwerp, maar ik dacht ik check even. Heb eentje gevonden vanuit brussel voor 1068 euro (return Lima) Word gek van het zoeken en heb zoiets van: boeken! Of ist veel te duur?
Verder iemand ervaring met Huaraz? ben van plan daar ongeveer 2 weken rond te hangen, vooral om (basic) spaans te leren. En daarna door naar Zuid-Peru en Boliva (salar en pampas vooral!) Is Zuid-peru/boliva te doen in ruim 4 weken? En dan wel inclusief Machu Picchu etc.
Het is een stuk goedkoper om via Madrid te vliegen. Vanaf Eindhoven vlieg je met Ryanair.com supergoedkoop naar Madrid. De sites zijn www.edreams.es en www.rumbo.es. Er zijn tickets vanaf 400 euro rechtstreeks naar Lima.
Huaraz ken ik niet, maar ik woon nu in Cuzco. Vier weken voor Zuid-Peru en Bolivia is te doen, maar je kunt dan niet echt rustig aan doen, je moet wel veel in de bus zitten. Het is een beetje aan jezelf.
Mocht je nog meer willen weten over Cuzco, prijzen van busreizen of over slaapplaatsen, dan moet je het maar laten weten! ([EMAIL=“ingridterpstra@hotmail.com”]ingridterpstra@hotmail.com)
Alvast veel plezier gewenst. Peru is een prachtig land!
Waarom heb je Huaraz uitgekozen voor Spaanse lessen? Alleen de omgeving van Huaraz is mooi. De stad zelf niet. Lelijke stad, komt omdat er vel verloren gegaan is door een aardbeving geloof ik.
Ticket. Heb je al gewoon bij Iberia gekeken? Volgens mij kun je die zo boeken, met overstap in Madrid (apart ticket naar Madrid hoeft dan niet).
4 weken voor Zuid Peru en Bolivia is idd te doen, maar zoals gezegd wat krap als je ook bv Salar de Uyuni wilt doen (aanrader!). Jungle en Pampatochten in Rurrenabaque zijn ook aanrader!
voor het ogenblik is vliegen met klm de beste optie en toch wat goedkoper dan iberia
brussel-amsterdam-lima
Het rare is dat de vlucht goedkoper is bij reisbureau connections dan online op de site van klm
@ pablomoreno; ja ik kies voor Huaraz vooral voor de omgeving! Cusco en Lima werden afgeraden ivm drukte hoogseizoen… En de omgeving van Huaraz is echt moooooooooi!
Heb je toevallig tips/aanbevelingen om dit op andere plekken te doen? (zat ook eerst over Arequipa na te denken…)
Salar en de pampatochten staan ook zekerrrr op mn verlanglijstje! Als het goed is heb ik ruim 4 weken… Dus vanuit Lima naar Pisco, Nazca, arequipa, chivay, puno, la paz, uyuni, (evt Potosi, dit trekt me niet heel erg) dan copacabana en Cuzco. Das denk wat het gros van de toeristen doet… (de shoestring route:biggrin:)
Ik ben het eens met wat de anderen al zeiden: ruim 4 weken is te doen maar wel flink doorreizen. Af en toe een nachtbus kan je tijdwinst opleveren. De duurdere maatschappijen (nog steeds best goedkoop) hebben verwarming aan boord en stoelen die bijna plat kunnen. Bv. Cruz del Sur en Linea zullen dat wel aanbieden, en misschien Civa ook (mijn favoriete maatschappij, maar niet overal beschikbaar).
Arequipa is ook een erg mooie stad met mooie omgeving maar als je van sneeuw en bergen en hikes houdt, dan is Huaraz wel prachtig natuurlijk qua omgeving.
Een uitstapje naar Chavín de Huantar in een weekend kan dan ook leuk zijn (5 uur van Huaraz), de ruïnes daar vond ik echt interessant ook al houd ik verder niet zo van ruïnes (ik heb zelfs Machu Picchu al 2x overgeslagen!). En ze hebben er heerlijke hot springs waarin je mag badderen, in de vorm van badkuipen. Lekker stinken naar zwavel… maar het is heerlijk voor je spieren en huid.
Verder kan je misschien inspiratie opdoen op mijn website.
Je route en plaatsen klinken verder heel logisch en mooi. Ja veel mensen volgen die, maar daardoor heb je er ook lekker veel bussen, goedkope hotelletjes, lekkere restaurantjes, en andere reizigers om tegenaan te kletsen (maar hoeft niet natuurlijk), en tour companies die lokale dagtripjes of meerdaagse tripjes met gids (en eventueel hotel en eten) aanbieden. Dat is vaak de snelste manier om veel te zien.
Ik hoop dat je een endje komt met 2 weken Spaans leren, dat is best kort. Tenzij je een talenknobbel hebt en bv. al Frans of Italiaans spreekt. Maar je kunt natuurlijk daarna doorleren door zelf woorden op te zoeken en een grammaticaboekje te bestuderen, en veel vragen te stellen. En stripboekjes kopen, de plaatjes helpen dan bij het lezen.
Twee weken Spaanse les in Huaraz…hoeveel denk je dan van die mooie omgeving te zien? Dat ene weekend misschien? Tsja, ik zou een andere plaats nemen hoor… Arequipa klinkt al een stuk beter bv (ik kan wel heel veel gaan roepen, maar het moet wel een beetje in je schema passen).
hmm misschien heb je wel gelijk… tis ook wel een beetje uit
de richting… Aangezien ik vanuit Lima richting zuid wil gaan… Vertrek rond 20 juli en plan terug te zijn 6 of 7 sept.
vond het er zo mooi uitzien bij Huaraz… :wub: Maar waarschijnlijk niet echt realistisch dus… :retard:
misschien lessen nemen in Lima en dan toch ‘even’ naar Huaraz gaan, alleen voor een paar dagen in de bergen (www.respons.org; ecotoerisme) en wat hikes…
Ben al begonnen met spaans thuis, tis alleen de bedoeling dat ik een beetje basic spaans ken… Of Huaraz helemaal overslaan… :tssk:
Tsja, Lima is ook niet zo’n geweldig alternatief. Wat je zou kunnen doen (maar is nog verder uit de richting) is richting Trujillo. Wellicht kun je lessen nemen in Huanchaco. Da’s een leuk kustdorpje waar je geen last meer hebt van dat grijze rotweer dat bijna permanent boven Lima hangt. Kun je nog even naar Chan Chan en Huaca del Sol. Daarna zou je even naar Huaraz kunnen gaan voor de bergen…en dan zo snel mogelijk (vliegen?) richting Cusco.
In Peru en Bolivia stikt het van de bergen en mooie plekken voor hikes. Dus staar je niet blind op Huaraz. Kijk bv. eens op de site van www.goodtimebob.com, hij heeft enorm vaak gereisd en gehiked in Zuid-Amerika.
Je zou bijvoorbeeld in Bolivia naar Sorata kunnen gaan, dat is een erg leuk stadje/dorpje op 5 uur met de bus van La Paz. Sorata zelf ligt wat lager en de omgeving is groen, maar is een uitstekende basis voor bijvoorbeeld een meerdaagse trektocht naar een gletsjer. Er komen niet zoveel toeristen als elders in het land maar er is wel een goeie infrastructuur, d.w.z. bij Hotel Sorata aan Plaza de Armas hebben ze volop routekaarten en je kunt via hen een gids inschakelen.
Sorata is een klein schattig plaatsje met veel lekkere restaurantjes en wat hippe locals die muziek maken en kunst enzo. Hotel Sorata heeft een fantastisch mooi oud gebouw met een bloementuin en oude bibliotheek met uitzicht over de plaza maar er zijn ook andere prima hotelletjes.
En ik weet niet hoe je je reis afrondt (in Cusco? Maar vlieg je vanuit Lima?). Je zou dan bijvoorbeeld door de centrale Andes terug naar Lima kunnen reizen, dus via Ayacucho. Lees dit andere topic en zie mijn foto’s.
Kijk ook eens goed in je reisgidsen (Lonely Planet of Rough Guide ofzo), daar staan vast ook wel de verschillende mooie hike-gebieden aangegeven. En vervolgens kan je bv. in Google, PBase.com of Flickr.com gaan zoeken naar afbeeldingen van die gebieden zodat je een beeld krijgt of jij het mooi vindt.
En lees eens wat topics in het Lonely Planet forum, bijvoorbeeld in de Trekking and Mountaineering branch. Je zou ook zelf in de South America branch kunnen vragen of er andere gebieden vergelijkbaar zijn met de Cordillera Blanca en of die meer op jouw route liggen.
Nog even over Lima: ja je zou dat kunnen kiezen om te studeren maar besef wel dat veel mensen dat een grote stinkende gevaarlijke rotstad vinden. Ik zelf vind het eigenlijk wel een toffe stad maar ik schijn een van de weinigen te zijn. Het oude centrum vind ik erg mooi en leuk (wel oppassen in bepaalde gebieden, bv. china town na het donker niet in je eentje heen gaan), en ook bv. Barranco aan de oceaan is modern maar arty en hip met veel leuke barretjes.
Wel is er echt veel verkeer en smog in Lima, en er schijnt vaak een mist van de oceaan over de stad te hangen maar die keren dat ik er was, was het 30 graden en stralend blauw (maart-april 1998, april 2006).
In dit topic op de Lonely Planet site staan ontzettend veel tips voor mooie dingen in Lima.
Lima’s image as a place to avoid or quickly pass through is enhanced by the thick grey blanket of cloud that descends in May and hangs around for the next seven months. Wait until the blanket is pulled aside in November to reveal bright blue skies and suddenly all Limeños descend on the city’s popular coastal resorts.
Ik zat dus wel in de periode dat dat klamme, grijze wolkendek boven Lima hangt. Dat was best depressing hoor. Sterker nog: de laatste dag was het zulk vies weer, dat al mijn kleren klam waren die ik ze weer in m’n rugzak aan t stoppen was…
Ja ik kan me voorstellen dat dat deprimerend is! Dan zijn al de mooie gebouwen natuurlijk ook een stuk minder mooi dan in de zon.
Toen ik er was hing er wel mist boven de wijk Miraflores aan zee, maar ik sliep in het centrum en daar was het gelukkig zonnig. Die mist is best koud ook!!
heb net gemaild naar een talenschool in Ayacucho…even afwachten dus… Lima leek me ook al niet zo geweldig…
verder… bedankt weer voor alle tips! En denk dat ik er nog een weekje bijsmokkel… en de eerste week van het collegejaar te skippen :wereld:
Cecilia; echt handig, al die links die je hebt toegevoegd!!
Heb (bijna?) een ticket, retour Lima. Plan is om dan in Lima te starten en eindigen in Cuzco en een vlucht Cuzco-Lima te nemen. Wel logisch?
Je kan vanuit Lima ook 4 daagjes Huaraz doen evt…Ik heb da ook gedaan. 1e dag aankomst + acclimatisatie en dag 2,3,4 Santa Cruz trek en 's avonds met de nachtbus weer vertrokken. Super mooie wandeling (is eigenlijk een 4daagse maar met flink doorstappen kan je m ook in 3 doen…). Als je er tijd voor hebt zeker doen! Naast de Machu Picchu is dit het mooiste wat ik heb gezien in Peru. Mooier dan Puno, Arequipa (colca canyon) en nog veel meer plaatsen waar k geweest ben…
Ik heb een talencursus gedaan in Cusco. Zeeeer goed bevallen! Ben hier gestart en geeindigd dus heb ook een vlucht Cusco Lima moeten nemen…goed te doen. Kan ook per bus maar dat is zo´n 21 uur (geen slechte ervaring mee gehad overigens).
Oh, nog even over Huaraz, let op dat het gebied er omheen in bepaalde periodes van het jaar helemaal niet zo geschikt is om te wandelen. Teveel sneeuwval enzo.
Dat kan idd ook nog! is die santa cruz trek een beetje te doen? of moet je echt in topconditie verkeren… ben altijd bang dat ik zo’n trek niet trek… Valt meestal wel mee, maar toch…
uhh ja je moet niet met nulconditie daaraan beginnen, als die sowieso al wat minder is zou ik m in 4 dagen lopen, dan is hij echt wel te doen. Echt supermooie uitzichten, onbetaalbaar…!!