Is Een Klamboe Nodig?

Hallo allemaal,

Over een week ga ik met mijn vriendin naar Zuid-Amerika (o.a. Ecuador, Peru en Bolivia) voor een langere periode.

Kan iemand a.u.b. zo spoedig mogelijk vertellen of een (geimpregneerde) klamboe echt nodig is? We twijfelen namelijk behoorlijk om er een mee te nemen, omdat het zo groot en zwaar is. We zijn wel van plan naar de ‘regenwoudachtige gebieden’ te gaan, maar weten dus ook niet of daar al (goede) klamboes aanwezig zijn of dat zelf meenemen echt nodig is.

Wel of niet meenemen? En 2x 1-persoons of 1x 2-persoons?

Alvast heel erg bedankt!

Hoii

Of een klamboe echt nodig is, kan ik je niet vertellen. Ben een maand geleden in Ecuador geweest, rond Quito, en daar was geen mug te bekennen. Maar het ligt eraan waar je allemaal naartoe gaat. Als je er eentje meeneemt, neem dan zoiezo een 2-persoons. Die zijn lekker groot zodat je hem wijd uit kan hangen en zo minder het risico loopt om er tegenaan te slapen. Ik had er eentje van de Hema, niet geimpregneerd, en die woog bijna niets. Veel plezier met jullie reis!

Greetz, Bertine

In de Andes heb je er geen nodig, maar in het regenwoud en aan de kuststrook is het zeker aan te raden. Dus als je van plan bent rond te reizen zou ik er zeker even eentje aanschaffen!

hoi,

Ik raad je zeker aan om een geimpregneerde klamboe mee te nemen! je gaat naar het amazone gebied: malaria gebied dus…neem geen risico en koop er een.

Ik ga binnenkort zelf ook en ik heb er een gekocht: klein pakketje van 500 gram, dus dat stop je zo in je backback… :rolleyes:

Veel plezier!!

Bedankt voor de reacties.

Ik zou het evenwel prettig vinden als mensen die al in Zuid-Amerika zijn geweest konden vertellen of het meenemen van een klamboe aan te raden is. Als het even kan, laat ik 'm liever thuis; hij is namelijk erg groot. En als daar in de jungle-gebieden gewoon redelijk goede klamboes aanwezig zijn, kan ik 'm voor de 2 weken dat ik er ben net zo goed niet meenemen.

Wie is er geweest en kan uit ervaring vertellen dat het wel of niet een goed idee is om een klamboe mee te nemen?

Thanks!

Ik heb individueel (Low Budget) rond gereisd in Ecuador en Peru. Eens boven de 2000m heb je geen klamboe meer nodig aangezien het dan te fris wordt voor de muggen.
Maar eens als je onder die grens zit (niet alleen in de jungle maar dus ook de kuststreek), zal je zelfs in de goedkoopste hutjes muskietennetten kunnen vinden. Ik heb nog nooit (ook niet op andere tropische bestemmingen zoals bvb Borneo) een klamboe meegenomen.
Trouwens … je kan je beter zorgen maken voor de andere momenten wanneer je blootstaat aan de muggen of andere stekende insekten —> Insekt repellent !!!
's Nacht heb ik er dan wel geen last van gehad, maar wel op andere momenten. Zie foto van het resultaat van een dagje raften nabij Tena in Ecuador:

http://img388.imageshack.us/img388/228/0200ie.jpg
m’n benen stonden vol met de beten van de zandvlo

Idem onlangs in Peru. 's Avonds was ik voer voor de muggen en ander vervelend rondvliegend spul tijdens een 3-daagse raftingtrip op de Rio Apurimac. Maar 's nachts sliep ik in m’n slaapzak onder de blote hemel en had ik er geen last meer van.
In de diepe jungle zou ik dit echter niet proberen, maar me verlaten op het muskietennet dat meestal toch ter beschikking staat (eventuele gaten erin, die knoop je dicht). Maar zorg vooral voor een goed insektenwerend middel!

Nog veel jeuk en korte armpjes gewenst :wink:

Hai,

ik ben net een maandje terug van een half jaar Ecuador. Heb daar stage gelopen en gereisd. Had mijn klamboe mee, maar nooit gebruikt!
Overal waar ik kwam (twee keer in jungle), hadden ze netten. Ze kunt altijd vragen van te voren (als je gaat boeken) of ze er zijn en als je naar een hostal gaat, kun je altijd even vragen of je de kamers kunt zien…

Voor de rest gewoon Deet gebruiken in jungle en op andere plaatsen kun je ook muggenspul met minder % aan Deet gebruiken. Het is toch best troep.

Als ik nu opnieuw zou gaan, had ik het niet meegenomen!

Groetjes van Carina, die terug wil naar Ecuador!