Peru/Bolivia; knoop doorgehakt :)

ok mooi zo. conditie is prima, maar ben geen topsporter…
dat loki-hostel ziet er leuk uit! jammergenoeg is mancora iets te ver van mn route denk… :tssk:

Loki zit ook in Cusco.

Cusco, lima, mancora en la paz :slight_smile:

Klopt. Heb zelf niet in Loki Cusco gezeten (omdat het een beetje op de berg ligt), maar wel goeie verhalen over gehoord. Wel erg Engels hoor, die Loki hostels (95% Engelstaligen denk ik, dat was iig in La Paz zo).

ja t heeft niet veel met zuid amerika te maken…voertaal is engels en het personeel achter de bar zijn zelf ook backpackers. Desalniettemin erg gezellig…:wink:

Niet alleen dat. Het is niet alleen de voertaal, maar het zijn ook bijna allemaal native Engelstaligen :-). Geen NLers (zou ja, ik dus :-)), Duitsers etc te bekennen.

Hm dat Loki klinkt niet als een plek waar ik heen zou willen.

In Malawi had ik een keer zo’n omgekeerde cultuurschok. Net een paar uur in een bus gezeten met alleen maar Malawianen, hartstikke leuk… kom ik aan bij een hostel in Blantyre, blijken ze daar Morcheeba en Portishead en andere (destijds) hippe westerse muziek te draaien, allemaal Europese gerechten op de menukaart te hebben, en inderdaad alleen maar backpack-achtig Brits personeel te hebben. De ene party na de andere… waar ik echt niet op zat te wachten (dronken mannen snurken hard!!)… en mijn Afrika-gevoel was even helemaal weg. (Of misschien was het wel neo-koloniaal… en dus toch typisch Afrikaans?)

Andere Europese reizigers in je hotel / hostel is leuk, maar wel met mate (en een beetje gemengd).

Ach, Loki La Paz was best grappig hoor voor de afwisseling. Af en toe is het wel lekker om eens vol Engels te kunnen spreken :-). Plus: Loki La Paz had ook erg goeie bedden (ow, wat was mijn rug toe aan weer eens een lekker matras :-)), erg goeie douches, en zelfs het hapje meeeten was goed. Wel jammer dat al die native Engelsen na maaaanden nog steeds geen woord Spaans spreken (en die paar woorden die ze kennen ook nog met zo’n lekker Engels accent uitspreken :-)). Vooral Australiers zijn erg…0,0 taaltalent.

Maar wat mij betreft de nadruk op leuk voor de afwisseling. Ok, de voertaal is in alle hostels Engels, maar dit was wel erg “Engels”…

ehm heeft ook iemand ervaring met Bolivia?
wil vanuit peru ook graag naar de pampas en salar de uyuni… Maar las net iets over reisadvies buza; ontvoeringen, wurgingen en berovingen… etc:frown:
Is dat n beetje overdreven?
heb al heel veel topics gelezen over veiligheid etc en dat je je gezonde verstand moet gebruiken, niet s nachts over straat lopen blabla… Misschien moet ik het stukje bolivia georganiseerd doen?
Of ach, ik kom daar vast wel andere reizigers tegen die ook die kant opgaan… :zon02:

Nee hoor, georganiseerd in Bolivia hoeft echt niet. Toen ik erheen ging stonden er allerlei dingen op minbuza over neppolitie enzo. Maar ik ben geen backpacker tegengekomen die daar mee te maken gehad heeft…

Kijk ook eens op het Lonely Planet forum, doe bijvoorbeeld een search op Bolivia safety (scroll even naar beneden om de resultaten te zien).

ik ga nog even door; jullie tips zijn handig!

Wil in Bolivia eigenlijk wel persé naar salar de uyuni en pampas…
Unuyni 4 dagen en pampas 3, dus heb dan zeker wel 1.5 - 2 weken nodig voor bolivia… Kan het beste vanuit puno naar la paz. Dan vanuit la Paz naar uyuni en pampas toch? Had ook gelezen dat je naar Rurrenabaque kunt vliegen, 6 uur

Zucht… moet denk dingen in Peru gaan schrappen (nazca? colce canyon? pisco?) Echt balen, had ik maar maanden, ipv weken :tssk:

Ja, vanuit Puno ga je naar Copacabana, en dan door naar La Paz. Vliegen van La Paz naar Rurre is een uurtje. La Paz Uyuni kan geloof ik idd in 1 keer met een lange nachtbus.

Pisco in Peru kun je in een dagje doen. Een boottochtje naar die eilanden met zeeleeuwen is een dagdeel. Op zo’n eiland staat ook een soort Nazca-achtige lijn.

Over de Nazca-lijnen hoor ik tegenstrijdige meningen. Zelf ben ik ze niet wezen bekijken. De een vindt het geweldig, maar de ander vindt het flink tegenvallen en wordt hartstikke misselijk in dat vliegtuigje dat er met veel bochten overheen vliegt. Dus misschien zou je dat moeten skippen…

De omgeving van Uyuni is inderdaad echt heel erg de moeite waard.

Overigens zou je als tijdbesparing zo nu en dan een nachtbus kunnen nemen. Scheelt ook weer een nachtje hotelkosten! Wel goed op je handbagage letten natuurlijk, liefst gewoon er bovenop slapen als kussen.
Ik heb diverse nachtbussen gebruikt in Peru en Bolivia, geen problemen gehad (behalve beetje brak aankomen). En stel dat je dan om 5 uur 's ochtends ergens aankomt en een hotel neemt, dan betaal je meestal alleen voor de KOMENDE nacht, en niet extra geld voor de vroege aankomst, en mag je meestal wel gewoon de kamer in en een tukkie doen. (Terwijl je bij het gemiddelde Nederlandse hotel niet eens terecht kunt vóór 14.00u).
Oh ja en afhankelijk van de plaats… bij zeer vroege aankomst in het donker, wel even een taxi nemen naar een hotel ipv gaan lopen…

Tsja, ik heb de Nazca lijnen wel gedaan, en vond het zeker de moeite waard. Nu heb ik wel voordeel dat ik niet zoveel last van dit soort misselijkheden heb (ook nooit zeeziek/wagenziek enzo).

Over nachtbussen gesproken: qua veiligheid enzo heb ik er ook nooit problemen mee gehad. Maar je moet wel wat beter letten op de aankomsttijd. Midden in de nacht aankomen is wat de meeste backpackers juist proberen te vermijden, omdat je niet in het donker rond wilt lopen op zoek naar een hostel. Sommige mensen wachten zelfs een tijdje op het busstation tot het licht wordt. Beter is aankomst om een uur of 9.00. Reserveren is dan meestal niet handig. Ik had bv in Huaraz ergens gereserveerd, maar die kamer was nog niet leeg en ik kon er om 12.00 pas in. Behoorlijk waardeloos als je na een nachtbus van 6.00 tot 12.00 je kamer niet in kunt (daarna dus niet meer gereserveerd met dit soort aankomsttijden). Wat ook een nadeel kan zijn is als je 12.00 je kamer uit moet en je nachtbus pas om 22.00 vetrekt ofzo. Ik vind het niet prettig om dan zo lang zonder kamer te zitten.

Reserveren doe ik eigenlijk nooit. Heb ook nooit een probleem gehad een hotelkamer te vinden, zelfs de twee keren dat het Semana Santa (heilige week voor Pasen) was, zelfs niet in het onder Peruanen erg populaire Ayacucho.
En zoals gezegd heb ik diverse keren meegemaakt dat ik erg vroeg aankwam, maar niet extra hoefde te betalen. Alleen maar voor de nacht die nog in het verschiet lag. Zo commercieel denken ze blijkbaar nog niet daar… of het is gewoon erg gastvrij.

Ja, dat klopt. Maar de hotels die ik gebruik in Peru zijn meestal maar een tientje per nacht of minder, dus dan hou ik 'm gewoon wat langer aan zodat ik wel tot vlak voor vertrek een kamer heb. Je kan zelfs nog overleggen met de receptionist, misschien hoef je maar een halve nacht te betalen in dit geval.

Ja, halve dag extra heb ik ook vaak kunnen regelen. Niet reserveren gaat prima in Peru enzo…maar let op: in Argentinie gaat het veel meer op de Westerse manier. Eenspersoonskamer bijna even duur als 2-pers, halve dag extra regelen gaat haast niet, en je moet bij aankomst al zeggen hoe lang je blijft. Je kunt zelfs een dormbed uitgegooid worden, omdat iemand anders hem ineens gereserveerd heeft :-).

whaaa! dinsdag eindelijk weg!

kan ik in bolivia toe met een normale klamboe of toch een geïmpregneerde??
(ga wel naar Rurrenabaque en omgeving… )

Klamboe!? Uberhaupt niet meenemen.

owkee, dus die hoef ik niet aan te schaffen? anders weer een stukje rib (25-40euro) uit mn lijf weg…