Reisverslag Peru, Bolivia en Chili 2015

Hoi allemaal,

eind April vertrok ik voor een maand naar Peru en Bolivia om daar te gaan backpacken.
Omdat ik niet van backtracking hou besloot ik om een groot rondje te maken en na de tour van Uyuni de grens over te steken naar Chili. Hier bezocht ik het prachtige San Pedro de Atacama en omgeving. Daarna vertrok ik weer met de bus naar Peru.
Kort maar krachtig, maar met een grote indruk.

Bekijk de foto’s en lees daarbij het reisverslag op mijn website.
http://www.elizabeth-ontheroad.nl/z-amerika/chili-2015.html

groetjes,
Elizabeth

Super leuk! Ga ik lezen! Zou je mij kunnen voorzien van wat tips qua touroperators? Ik vertrek 3 sep voor dezelfde reis, alleen andersom dus Peru-Chili-Bolivia-Peru! Zou super zijn,

Hoi Valerie1987,

Dank je! Ik heb wel wat tips.

• Probeer de route om te draaien! Dit omdat je anders vanaf San Pedro de atacama binnen 1 dag van 2500 naar 5000 meter stijgt. Dit is echt te veel en veel mensen worden dan ook ziek. Zonde van de tour! Want hij is echt heel leuk! (in eerste instantie had ik hem ook andersom, maar doordat ik een goedkoop ticket van Lima naar Puerto Maldonado kan boeken heb ik het toch omgedraaid, zeker geen spijt van!)
  • Puerto Maldonado: - La loutre expeditiones. Deze rustige man heeft veel verschillende tours. Hij is zelf de gids en hij spreekt goed Engels. De 2 daagse tour naar sandoval lake is echt een aanrader!
  • Puerto Maldonado: Slaap in Anaconda lodge. Vlak bij het vliegveld en zorg dat het geen weekend is. Verder is het een super leuke accommodatie! Ook het eten is voortreffelijk!
  • Cusco: een touroffice gebruikt aan de Huyanapata, ergens halverwege de trap. Deze man was niet opdringerig en deed wat hij beloofde. In heel cusco zitten zeer veel tourburo’s. Vraag overal prijzen na en kijk naar de verschillen in de tours.
    Wij boekten losse onderdelen. 2 dagtours, waarvan 1 tour eindigde in Ollantaytambo. Vanaf hier hadden we bij hem een retour trein geboekt. Ook de entree van machu pichu boekten we bij hem. Verder regelden we alles zelf.
  • Uyuni: Andes salt expeditions. De vrouw spreekt goed engels. Na alle tour offices af gelopen te hebben bleek deze het goedkoopst. Toevallig hadden we een engels talige gids. Het eten was prima, op 1 avond na. Ook de accommodatie was prima (basic) We hadden alleen wat meer tijd op de salt flats willen hebben.

Probeer je bustickets zelf op het busstation te boeken. Dit scheelt geld, maar je hebt ook meer keuze aan buscompagnies.

Tours/plekken die ik kan aanraden:

• La Paz, bezoek valle de luna, je kunt hier met een lokale bus heen. Mooie omgeving!
  • Sandoval lake
  • Tour naar Isla del sol op het titicaca meer (ik bezocht de noordzijde)
  • Arequipa - tour naar Colca canyon
  • Huacachina - Sandboarden en tour naar Isla balastas
  • Cusco - Sacred valey tour en ook de tour naar Salinas en Morray vond ik erg leuk
  • Huur fietsen in San pedro de atacam en laat een routebeschrijving maken naar (canyon) del diablo. leuke fietsroute, mooie canyon!
  • Boek de sterren kijken tour in San pedro de atacama (ik had geboekt bij het tourburo op het plein, ook fietsen verhuur)
  • 3 daagse uyuni tour (echt zo’n mooie tour!) Hier kan het heel erg koud zijn! Probeer een slaapzak te huren/mee te nemen en neem thermo ondergoed mee!

Hoi Elizabeth,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje naar aanleiding van je verhaaltje hierboven!
Aankomende zomer ga ik samen met m’n vriend voor 5 weken naar Peru en Bolivia. Nu zit ik er net als jij
aan te denken om een stukje Chili (San Pedro) mee te pakken om backtracking te voorkomen…
Ik heb wel gelezen dat je zo’n 24 uur onderweg bent tussen Arequipa en San Pedro de Atacama. Is het de moeite waard
om via Chili te gaan?

Idee voor onze route is nu dit:

Lima - Ballestas eilanden - Arequipa (Colca canyon) - Arica - San Pedro de Atacama - Uyuni - Potosi - Sucre - (evt. Amboro NP) - La Paz - Titicaca - Cusco - Machu Picchu - Lima.
Het liefst zou ik ook nog ergens de jungle in gaan, maar ik vrees dat we daarvoor tijd te kort hebben en dingen moeten gaan skippen.
Is dit goed te doen in 5 weken denk je?

Als we niet via Chili gaan, dan zouden we het stukje La Paz - Puno twee keer afleggen.

Ben benieuwd!
Groetjes, Aukje

Hoi Aukje,

Goed keuze! Het wordt vast een mooie reis! Zeker het stukje Chili niet overslaan, vond ik echt een toevoeging, door de aparte natuur.

5 weken is voldoende om deze route te maken. Ik ben 4 weken geweest, en ik heb ook nog een stukje van de jungle mogen zien! Nu reis ik meestal wel met een stevig tempo, maar ik ben ook wel langer op plaatsen blijven hangen. Dus ik denk echt dat de tijd voldoende moet zijn.

Arica vond ik bij aankomst niet zo leuk aandoen, dus na even twijfelen meteen doorgereisd naar Arequipa.
De rit van San pedro naar Arica was volgens mij rond de 14 uur, daarna nam ik een shared taxi de grens over naar Tacna, dit duurde zo’n 1.5 uur, incl. grens. De bus van Tacna naar Arequipa zou er zo’n 6 uur over doen, maar dat was opgelopen naar 11 uur, door een grote staking/blokkade op de weg.
Al met al dus een hele lange tour, maar zo heb ik het niet ervaren. Het verliep op de blokkade na allemaal vrij soepel.

In eerste instantie had ik de route die jij beschrijft in mijn hoofd. Doordat ik een goedkoop ticket naar Puerto Maldonado kon kopen had ik besloten dat het me handiger leek om me aan het begin van de reis vast te leggen met datums/tickets. Ook de hoogte stijging bij San pedro naar Uyuni leek me te veel voor mij.

Mijn ticket van Lima naar Puerto Maldonado boekte ik bij Star peru en kostte 95 dollar. Je vliegt via Cusco.
Puerto Maldonado is waar je naar de jungle kunt gaan. Je hebt hier 2 keuzes, Sandoval lake of park nacional Tambopata. Dat laatste moest met een tour van 4 dagen, wat ik toen te lang vond. Sandoval is ook een leuke keuze. Mooie jungle en een mooi meer. Lekker rustig! Zorg wel dat je accommodatie rond het meer zit, doordat de dieren 's morgens en einde van de middag actief zijn heb je meer kans om dieren te zien. Op andere tours ga je namelijk midden op de dag 1,5 het meer rondvaren, waardoor de kans op dieren minimaal is.
hierboven heb ik de organisatie beschreven, waar ik ter plekke heb geboekt.

Je kunt ook in Bolivia naar de jungle, rurenabaque. Maar doordat ik al veel dieren hadden gezien, en deze tour toch algauw weer een paar 100 dollar kost, heb ik het niet gedaan.

Verder had ik Machu picchu 2 dagen van te voren geboekt in Cusco. Ik denk dat dit in onze zomermaanden juli/augustus wel lastiger is en dat je misschien langer moet wachten. In de zomermaanden zou ik het van te voren boeken.

In Bolivia kun je ter plekke makkelijk binnenlandse vluchten boeken voor een paar tientjes per vlucht. Dat scheelt weer lange nachtbussen!

Op mijn website kun je een verslag lezen/foto’s kijken. www.elizabeth-ontheroad.nl
Mocht je nog meer vragen hebben, dan beantwoord ik ze graag!

2 likes

Hoi Elizabeth,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord. Super, dit forum!
Uiteraard heb ik nog wel een aantal vragen (A)

• Het hoogteverschil tussen San Pedro en de zoutvlaktes was idd een puntje van twijfel… Lijkt me ook niet erg fijn!
    Maar als je het omdraait dan begin dus eigenlijk in Cusco, wat ook op behoorlijke hoogte ligt als je vanuit zeeniveau komt!? Is dat minder erg?
    Hoe heb jij dat ervaren?

• Begrijp ik het goed uitgaande van jouw reisverhalen dat je route als volgt was:
    Lima – Puerto Maldonado – Cusco – Machu Picchu – Copacabana (Titicaca) – La Paz – Sucre – Potosi – Uyuni tour – San Pedro de Atacama – Arica/ Tacna – Arequipa – Colca Canyon – Ica/Huacachina – Ballestas eilanden - Lima

• En heb jij dan vooraf al de vlucht naar Puerto Maldonado geboekt en de jungle-lodge + tocht? Hoever van te voren is het verstandig om te boeken?
    Wat ik hier en daar lees is dat het wel een stuk duurder is om dingen van te voren online te boeken. Waar heb jij de jungle-lodge + toch geboekt?

• Wij zouden graag de jungle-trail doen naar MP. Jij denkt dus dat het wel verstandig is om dit van te voren te boeken (aangezien we in juli/augustus gaan).
    Hebben anderen hier misschien ervaring mee?

Oja, nog één ding. Wat vond je ervan de Machu Picchu gelijk in het begin van je reis te hebben? Leek mij wel leuk om die aan het einde te hebben, maar goed. Je kunt niet alles hebben natuurlijk :wink:

Dank voor je antwoorden alvast. Heel fijn, zo’n vraagbaak! :smiley:

Groetjes, Aukje

hoi Aukje!

We waren begonnen in Puerto Maldonado. Dit is op zeeniveau. Zo kon ik even wennen aan het tijdsverschil.
Omdat we een nachtbus hadden gepakt naar Cusco stegen we in ongeveer 12 uur naar zo’n 3300 meter. Dit is inderdaad best wel hoog! Ik heb alleen wat benauwd gehad in de nachten, en verder was ik wat sneller buiten adem met wandelen. Viel alles mee! (ik heb het vergeleken met wintersport, dan stijg je vaak in zo’n 12 uur ook naar 2500 meter)
Je kunt ook meteen bij aankomst door naar de Sacred valley, dit licht wat lager.

We hadden coca snoepjes/koekjes gekocht, (later ook coca bladeren gekauwd in Bolivia tegen de hoogte) En veel water drinken helpt! Ook coca thee drinken schijnt goed te helpen. Ik vond het wel fijn om wat warms te drinken. :slight_smile:

Persoonlijk vond ik het niet erg om Machu picchu aan het begin van de reis te hebben. Ik wilde het gewoon dolgraag zien :slight_smile:

Ik zou een trail zeker van te voren boeken in die maanden! Een los dagkaartje kun je vaak nog wel enkele dagen van te voren boeken, maar de trekkings echt niet! Die zitten al maanden van te voren vol geboekt.
Ik was er in April, begin van het seizoen. De bekende incatrail was ook al maanden volgeboekt, net als vele andere trekkings.

Omdat de stijging van San pedro wel erg veel is (en echt hoge hoogte) ben ik blij dat we het op deze manier hebben gedaan. Ik heb tijdens de tour behoorlijk wat mensen gehoord die de tours dus andersom deden en echt erge hoofdpijn (hoogteziekte) hadden. Maar dat is natuurlijk ook per persoon verschillend.

Ik heb inderdaad die exacte route gevolgd!
Ik heb het ticket van Star peru naar Puerto Maldonado van te voren geboekt. Ik weet niet meer exact hoelang, maar ik gok 2 maanden. Omdat deze vlucht niet aansloot op onze aankomst in Lima, moesten we 1 (hele korte) nacht doorbrengen in Lima, dit was dus rond 12 uur 's nachts aankomen, om 6 uur weer uit bed. Deze nacht had ik geboekt, en dit was ook dicht bij het vliegveld.
De 1e nacht in Puerto Maldonado heb ik geboekt. We verbleven hier bij Anaconda lodge. http://www.anacondajunglelodge.com Mocht je niet in het weekend hier zijn, dan kan ik deze echt aanbevelen! Bungalows in een jungle achtige tuin, een leuk zwembad en een geweldige Thaise keuken!
Gewoon via de email geboekt, ging allemaal vlot. Was niet duur ik dacht iets van 20 euro.

De tour naar Sandoval lake heb ik ter plekke geboekt. Dus bij aankomst van dag 1 in Puerto Maldonado hebben we in de middag de stad bekeken, ondertussen tourbureau’s afgaan voor prijzen. Hierbij hebben we een touragent gekozen. De volgende dag konden we meteen vertrekken. Ik dacht dat we rond de 110 dollar voor 2 dagen betaalde, incl. eten, slapen, excursies.
Bij hem hadden we ook meteen een nachtbus naar Cusco geregeld. Op de 2 dag van de tour, toen we terug werden gebracht naar Puerto Maldonado, moesten we de nachtbus naar Cusco nemen.
Dit verliep allemaal soepel, en was makkelijk te regelen.

Ik weet niet of het in die periode ook druk is in dit gebied. Er waren tal van touragenten/excursie bureau’s. Maar toen wij er waren was het heel rustig en konden we overal de volgende dag vertrekken.
Je kunt altijd natuurlijk informeren via de mail of iets dergelijks. :slight_smile:

Huacachina vond ik een beetje tegenvallen. De sandbuggy/sandboard tour is wel leuk, maar het plekje vond ik saai. We zijn daarom sneller naar Lima vertrokken dan gedacht. Persoonlijk vond ik ook Lima niet zo heel veel aan. Gewoon een grote stad…
Belasten vond ik wel leuker dan verwacht. Onwijs veel vogels! En van die schattige pinguins :smiley:

Groetjes!

1 like

Hoi Elizabeth,

Ten eerste wil ik je zeggen dat je een hele leuke en informatieve website heb. Ik zie tevens dat je al erg veel reizen gemaakt hebt.
Mijn vraag aan jou is omdat ik reizen ook heel leuk vind hoe je dit hebt kunnen bekostigen allemaal. Ik zou bijna denken dat je gesponsort bent hahaha.
Ik hoop niet dat deze vraag negatief overkomt want zo bedoel ik het zeer zeker niet!

Groetjes.

Dank je Pascal! Hou mijn website in de gaten he! Er komt een leuke, vernieuwde versie van de site aan :slight_smile:

En een leuke vraag, ongetwijfeld zullen zich meer mensen dat afvragen.
Ik zou willen dat ik gesponsord werd :wink:

Ik heb gewoon een baan, waarmee ik mijn geld verdien. Nu heb ik natuurlijk ook vaste lasten, die elke maand terug komen. Maar gelukkig kan ik heel goed sparen. Ik geef weinig geld uit aan stappen enzo.
Daarbij probeer ik zo goedkoop mogelijk te reizen. Ik regel alles zelf. Ik boek zo goedkoop mogelijke tickets, neem lokale bussen en slaap vaak budget. Zo probeer ik de kosten van mijn reis laag te houden, zodat ik budget heb om weer op een volgende reis te gaan :wink:

Conclusie:

• Sparen
  • Goedkoop reizen

Hoi Elizabeth,
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord! Daar kan ik zeker wat mee :slight_smile:
Heb je alweer een nieuwe reis op de planning?

Over een paar weken ga ik naar Roemenie, naar het ijshotel :vrede: Echt heel veel zin in! Ook weer eens helemaal wat anders.

Klinkt goed! Roemenië schijnt ook prachtig te zijn! Genietze!

Hoi Elizabeth,
Vraagje: Wij hebben vandaag de eerste afspraak gehad voor vaccinaties voor Peru en Bolivia.
Nu blijken de malariamuggen in de jungle van Peru anders te zijn dan de muggen in Sucre (valt net in Malariagebied is ons verteld). We zouden dan twee verschillende malariatabletten moeten slikken achter elkaar… 1 moeten we vier weken doorslikken. Hoe heb jij dit toen gedaan?
Ik heb hier nog nauwelijks iets over gelezen dus was enigszins verbaasd over het advies…

En Rabiës, had jij je daarvoor ingeënt? Het is duur maar wordt wel aangeraden…

Ben benieuwd!

Ik ben natuurlijk geen dokter, maar dit is een vreemd advies! Ik heb nog nooit gehoord dat er 2 verschillende middelen tegelijk worden voorgeschreven!

Ik weet dat er voor Midden Amerika weleens Paludrine wordt voorgeschreven. Hier zijn de muggen nog niet resistent. Maar voor zover ik weet wordt er voor Zuid Amerika Lariam en Malerone voorgeschreven.
(mocht iemand een ander idee over hebben, dan hoor ik het graag)

Ik had toevallig vorig jaar de reisprik wedstrijd op deze website gewonnen. Daarom heb ik consult gehad bij reisprik in mijn regio. Hier kreeg ik als advies dat er malaria was bij de jungle van Peru en bij de jungle van Bolivia (dit was in eerste instantie ook het plan). Sucre viel volgens hun kaart buiten malaria gebied.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor Malerone. Deze zou ik dan beginnen met slikken bij aankomst in de jungle van Peru, vervolgens moest ik deze nog 1 week slikken na het verlaten van de jungle van Bolivia.

Maar heel eerlijk: Ik kan heel slecht tegen malaria pillen. Ik heb het uiteindelijk niet geslikt! Dit was echt een bewuste keuze en ik heb me ter plaatse heel goed beschermt met muggenspray en lange mouwen/lange broek in de avond/vroege morgen. Ik sliep onder een klamboe met pyjama en sokken aan. smkiek
Dit was dus echt mijn eigen keuze vooral omdat we uiteindelijk maar zo’n 4 dagen in malaria gebied zijn geweest.

Veel muggen heb ik trouwens niet gezien/gehoord! Alleen bij de jungle.

Rabies ben ik niet voor ingeënt.

Lariam: deze moet je inderdaad 4 weken doorslikken en je neemt 1x per week een pil. Deze zijn goedkoop.
Malerone: deze slik je elke dag, 1 week na vertrek uit gebied. Deze zijn wel echt heel duur! Ik dacht ongeveer 4 euro per pil.

Ben je er al uit of je ook naar Chili gaat en hoe je de rest van de route gaat doen? Ik zie nu weer aanbiedingen voor Lima voorbij komen en ik zou zo weer terug willen! :slight_smile:

Ik vond het inderdaad ook vreemd! Op de kaarten die ze ons lieten zien viel Sucre net binnen Malariagebied (ook van Reisprik!!). Maar lijkt me raar want boven de 2500meter komen nauwelijks muggen voor lees ik overal. Dat gaan we dus maar niet doen denk ik :slight_smile:

Mag ik vragen wat je reden is om je niet te laten inenten voor rabiës? Het kost 50 euro per prik en je moet er 3. We twijfelen hier dus over, hoor graag wat anderen hebben gedaan.

Over de route! Zoals het er nu voor staat gaan we dezelfde route doen als jij hebt gedaan, via Chili dus :slight_smile: Moeten alleen nog ff een vlucht boeken naar Puerto Maldonado en we willen graag de inca jungle trail gaan doen.

Hm dan heb ik dat niet goed onthouden. Maar idd, boven de 2500 meter bijna geen muggen. Ik kan me ook niet herinneren (op de jungle na) dat er veel muggen zaten. En op de meeste plekken was het toch koud genoeg om dik ingepakt onder de dekens te slapen :smiley:

De reden dat ik geen rabies heb laten enten is, omdat de ziekte overdraagbaar is door dieren die besmet zijn met het virus. Je krijgt het dan door beten/krabben. Mij leek de kans niet zo heel groot dat ik word gebeten door een hond die ook nog eens ziek is. Ik probeer wel zo ver mogelijk van honden/apen weg te blijven.
Volgens mij werd er toen verteld dat het bijna alleen wordt gedaan als je langer dan 3 maanden op reis bent. Maar dit weet ik niet meer zeker of dat voor deze injecties was.

Ik heb de inenting voor rabiës wel gehad en met een hele simpele reden: ik ben veel in de natuur en overnacht gewoon in de natuur. Zo heb ik tussen de jungleratten geslapen in Maleisië en heb ik gezwommen in een grot waar het stonk naar vleermuizen en hun guano. Voor mij was dus de reden dat ik het wel heb genomen omdat ik veel in contact kom en kwam met dieren die mogelijk besmet zijn. De kans is miniem, maar ik voorkom het liever dan dat ik het genees. Verder: mocht ik besmet raken dan heb ook ik maar een beperkte tijd om een ziekenhuis te bereiken, zonder inenting heb je slechts een paar dagen echter. Wat dat betreft dus: ik vermijd dieren ook zo veel mogelijk. Natuurlijk kom je wel eens in aanraking met een aap, hond, kat of vleermuis en dan is er nog geen reden voor paniek. Het enige prettige vind ik is dat je meer tijd hebt om te reageren en zeker wanneer je diep in het regenwoud zit is dit prettig. (Vind ik dan)

Qua malaria: een raar advies en nog nooit van gehoord. Zou ook vreemd zijn. Let er bij eventuele malaria medicijnen wel op dat je goede hebt. Ze hebben bijna allemaal bijwerkingen die je gaat merken en van sommige bijwerkingen wordt je echt niet vrolijk. Is het uitzoeken waard.