Busreizen door Zuid-Amerika!?

Hi Luitjes,

Ik wil jullie graag om advies vragen.
Ik ga namelijk in maart, april en mei door Zuid-Amerika reizen.
Ik wil dit voornamelijk met de bus doen en mijn planning is grofweg:

Rio de Janeiro
Iguacu
Salta
Salar de Uyuni, zoutvlaktes
(La Paz)
Titicacameer
Cusco
Machu Picchu
Ica zandsurfen
Lima

Kunnen jullie me zeggen of dit compleet is,
of La Paz de moeite waard is
en vooral…of het een beetje te doen is met de bus. Het zijn busritten van 30 uur heb ik me laten vertellen…
Verder: is het wijs om hostels van tevoren te reserveren als je ergens aankomt met de bus? En is het mogelijk dat ze je oppikken van het busstation?
Of kun je er niet van op aan dat de bussen op tijd aankomen?

De zoutvlaktes en La Paz trekken me niet zo, dus die laat ik eventueel schieten, of mis ik dan echt wat?

Vast bedankt voor jullie reacties!
Joost

Dag Joost,

Nu ik dit lees, herinner ik je pm weer!
Heb ik daar wel op gereageerd? Zo nee, excuus, maar bij deze:

Vanaf Salta zal ik nog naar San pedro (noord Chili gaan).
Ook zal ik de mijnen Potosi in Bolivia niet overslaan.

Lees mijn verhalen ook eens op http://sjaak.aroundtheglobe.nl.
Foto’s vind je op http://wereldrondreis.nl

Ik was destijds van plan om hooguit een paar dagen in La Paz te blijven. Dat is een dikke week geworden! Ik vond La Paz mooi: mooie omgeving, leuke markten, goedkoop, shoppen, stappen. En super mooie trips vanuit la paz (de deathroad, beklimmen van een berg van 6km!)
Al met al zal ik la paz niet overslaan. (maar er zullen er genoeg zijn die zeggen dat je het wel kan overslaan, het is maar net hoe het gevoel is en wat je daar meegemaakt hebt)

Alles is te doen met de bus, geen probleem. Soms zijn het inderdaad lange ritten. Maar echt niet allemaal 30 uur, gelukkig niet.

Ik reserveer altijd alleen het hostel als ik aankom met het vliegtuig, verder niet. Wanneer ga je? En hoelang ga je eigenlijk?

Soms kun je van het busstation lopen en anders een taxi van een paar dollar.

Bussen rijden over het algemeen zeer op tijd, vooral in peru, chili en argentinie! (daar kunnen ze in Ned. nog een voorbeeld aan nemen)

De zoutvlaktes is een must en die mag je dus niet missen.

Wanneer je nog meer vragen hebt, laat het me weten.
(nu krijg je wel een pm terug, door drukte vergeten :slight_smile: )

Succes met de voorbereidingen!

De zoutvlaktes zeker niet overslaan, is een van de meest bijzondere bezienswaardigheden van Bolivia! Verder is de stad La Paz niet heel bijzonder, twee dagen is genoeg. Maar als je de omgeving wilt bekijken zoals idd Coroico zou ik wat langer inplannen.

Hey, bedankt voor jullie reacties, (Martin (of Sjaak? wat is het?) je had me geen reactie gegeven, maar geeft niet!)

Ik kan me haast niks voorstellen bij de zoutvlaktes, maar ik zal het zien! Na zulke overtuigende berichten kan ik het niet links laten liggen.
Ik vertrek op 9 maart, en ik zie wel wanneer ik terug ga.

Verder ga ik alleen, veel mensen kijken meewarig als ik dat zeg, alsof ik in een kist terugkom, moet ik me zorgen maken of valt het wel mee? ik kan me niet voorstellen dat je als budgettoerist/student een interessante prooi bent, zeker niet als je van toeristische attractie naar toeristische attractie gaat. Plus ik ga er van uit dat ik wel mensen tegen kom waarmee ik stukken zal samen reizen.
Maar misschien heb ik het fout en zou ik minder naief moeten zijn…

geen zorgen.
Ik ben ook alleen gegaan en leef ook nog.

Waakzaam zijn dan is er weinig aan de hand.
Niet s nachts alleen over straat, niet als een dure toerist lopen etc.

hey en als je 's nachts aankomt met de bus dan?

Dan pak je een van de vele taxi die al op je staan te wachten.

oke! thanks!
Nog een maandje!

Salar de Uyuni overslaan is heiligschennis!!!
Ter info: er is één luxe bus in Bolivia…en laat die nou net tussen Uyuni en La Laz rijden! La Paz is trouwens niet mijn stad, maar de moeite waard omdat je leuke uitstapjes in de buurt kunt maken.

mooi tripje! zou zeker de zoutvlaktes niet overslaan.

Jij bent niet erg consequent he…in een ander topic zeg je weer dat Parque Lauca mooier is dan de Salar…

haha, lees mijn reactie op andere topic.

Wij hebben destijds de nachtbus van Uyuni naar La Paz gehad.
Wat een drama!! Eerst snapte ik al niet waarom ze eten gingen serveren toen de bus nog maar amper onderweg was, maar dat werd al snel duidelijk. ALLES trilde en rammelde en butste om nog maar te zwijgen over het ‘vreemde’ rijden door dorpjes, dan weer achteruit, dan weer een zijstraat in… Maar dit maakte het allemaal wel tot een onvergetelijke ervaring die ik NIET had willen missen!!! Doen dus!

Rio de Janeiro –> heb ik niet gedaan maar geloof dat dit wel n lange is naar Iguacu! Vanuit hier naar Salta is zo’n 24 uur. Maar in Argentinië zijn de bussen prima te doen! Geniet er nog maar van voordat je Bolivia in gaat ;)!

Ik zou als ik jou was niet naar San Pedro gaan. Is n leuk stadje (mini mini mini!) waar alleen de trips leuk zijn. Maar eigenlijk zijn er maar 2 die afwijken van de salartour die je dan nog gaat doen. Gewoon de hele tour doen dus, is echt super!!! Als je wil kan ik je wat foto’s doormailen? Maar eigenlijk moet je er gewoon heengaan en genieten! Was 1 van mijn hoogtepunten tijdens mn reis!!!

Van uyuni naar Potosi is zo’n 7 uur, maar ik heb echt genoten van de busrit, ondanks dat hij erg bobbelig was! Misschien kan je m beter overdag nemen zodat je geen nacht overslaat, maar het is wel echt typisch bolivia. Vanaf deze busrit was ik verliefd op het land en zijn rare gewoonten!

Ik zou wel ook naar Potosi naar de mijnen gaan! Denk je dat je de mijnen toch niet in gaat (claustrofobisch ofzo?) sla het dan maar over want verder is er vrij weinig te doen. Ben je er probeer dan de film; the devils miners’ te kijken, die legt alles echt super goed uit!

Potosi naar la paz is zo’n 8 uur. Sla je Potosi over kan je ook de trein (schijnt erg mooi te zijn) van uyuni naar la paz nemen. Is niet sneller, maar waarschijnlijk wel comfortabeler.

La Paz was echt heel leuk! Ga naar de gevangenis!! Dat was een heel bizare ervaring die je waarschijnlijk niet snel meer meemaakt!

La paz copacobana is zo’n 4 uur, eitje dus…

Titicacameer; copacobana en dan naar isla del sol… heel mooi!

Dan ga je peru in en kan je gemakkelijk (heb ik sowieso altijd gedaan) weer n nachtbusje nemen.

Cusco
Machu Picchu, kan je natuurlijk niet overslaan als je er toch bent… :wink: De inca JUNGLE trail is een alternatieve trail die je voor zo’n 155 dollar kan doen (moet je wel even voor afdingen en de goede organisatie vinden)

Ica zandsurfen ook top!

Hier tussenin zou je nog naar Pisco kunnen gaan om naar de Ballistas (ofzoiets) eilanden te gaan. In pisco is een aardbeving geweest, blijf er niet te lang, is vrij weinig te doen, maar voor mij heel bijzonder om te zien hoe de hele stad opnieuw wordt opgebouwd. Als je n beetje Spaans spreekt kun je ernaar vragen en krijg je ontroerende verhalen te horen… Vanuit hier kan je naar de Ballistas eilanden, heel touristisch!! maar op zich wel grappig, vaar je in een bootje langs de eilanden waar je pinguings, zeeleeuwen en onwijs veel vogels kan zien. En niet zo duur, ook niet onbelangrijk!

Lima –> vond ik niet leuk! maar daar zijn de meningen over verdeeld. Als je gaat, ga dan geloof ik de binnenstad in en naar een kerk waar je nog wat botten in de kelder ziet liggen… heb gehoord dat dat erg ‘leuk’ was!

De bussen in Argentinië zijn top, in Bolivia ruk en in Peru weer ok! In Bolivia zit je tussen de locals en hoe goedkoper de bus hoe échter het is! Ik vond dat helemaal niet vervelend!
Hostels zijn er overal genoeg, vooral op de toeristische plekken. Je kan altijd een taxichauf vragen je ergens heen te brengen en op je laten wachten als jij checkt of er plek is (wel je tas meenemen maar gewoon nog niet betalen). Is er geen plek, hoef je tenminste niet op zoek naar een andere taxi. Ik heb dit als meisje alleen gedaan en was nooit n probleem, dan moet jij het ook wel afkunnen! Oppikken van het busstation is niet nodig, maar bij de meest touristische spots staan ze je al wel op te wachten, of je nu wil of niet… en alleen in Bolivia moet je een uurtje of wat erbij rekenen vaak als je de bus pakt. Hij vetrekt meestal wel (ongeveer) op tijd, maar dan gaat er een band weg, staan er wat mensen langs de weg die mee willen, stoppen ze op een markt… etc

Alleen reizen is echt geen probleem zolang je niet te naief bent en je spullen in de gaten houdt. Ook weer niet overdreven want dan valt het op dat je iets te verbergen hebt. Relax, geniet, en laat je vakantie niet verpesten als er wel wat gebeurd. Zorg dat je bankpassen op 2 plekken hebt zitten en altijd wat geld ergens in n geheim vakje zodat je nooit helemaal in de shit zit. Zit je dat wel, dan heb je geluk, er is altijd wel een hele aardige zuid amerikaan te vinden die je maar al te graag wil helpen!!

Oke als je nog meer wil weten, vraag het maar, ik ben net terug en doe niets liever dan erover praten :slight_smile:
By the way, de meeste info hoor je onderweg toch wel! Dus probeer niet alles te strak te plannen want er zijn nog veeeel meer mooie plaatsen afgezien van deze hotspots!

Liefs Susan

Op zich wel mee eens hoor, maar als ik me goed herinner heb ik San Pedro oa meegepakt omdat het wel praktisch was. Weet je dan wellicht hoe je van Salta naar Uyuni komt? Volgens mij is dat niet het makkelijkste traject. En het nadeel van een “rondje vanuit Uyuni” is dat je de laatste dag dan de hele dag in de Jeep terug naar Uyuni zit, ipv een busje van omgeving Laguna Verde - San Pedro.

Naja ik weet dat je ook vanuit Tupiza (wat erg mooi schijnt te zijn!) de tour kan doen naar Uyuni toe. Lijkt me net zo handig, want van Salta naar San Pedro is ook een aantal uur toch? Dan hoef je ook geen rondje te maken! Laguna verde was trouwens wel echt heeeeel erg mooi he… !! Zucht… heimwee!

super bedankt voor alle info! Ik verzamel het allemaal en probeer een optimale route op te stellen.
Heeft iemand info over Sucre Bolivia? is daar veel te doen/zien? of kan ik dat overslaan?Met de trein van Uyuni naar La Paz is wel aanlokkelijk, maar dan mis ik dus wel Sucre.
Maargoed, niks staat nog vast!

Kun je niet afstappen in Sucre?
Sucre is namelijk erg leuk.
Er is ook een nederlands cafe (volgens mij).

Dat over Tupiza heb ik ook gehoord ja! Alleen staat me iets bij dat het sowieso niet makkelijk is om van Zuid Bolivia naar Salta te komen (overstappen bij de grens en misschien nog wel paar keer). De bus van San Pedro naar Salta was een uur of 9 geloof ik. Wel erg duur ($60!) en hij rijdt maar 3x per week. Laguna Verde is idd erg mooi! Maar toch…ik vond Laguna Colorada nog mooier. Heeft er wellicht iets mee te maken dat ik in het goede jaargetijde zat. Het meer is niet altijd rood :-).

Ik vond Sucre niet zo heel bijzonder. Alleen het museum (misschien verkeerde woord) over de oprichting van Bolivia vond ik leuk. En dat terwijl iks iha niet eens zo heel dol ben op musea enzo. Het NL cafe in Sucre is Joyride. Aanrader! Die tent loopt als een trein, en je kunt er Bossche Bollen (erg lekker!) en patat met satesaus enzo krijgen :-). Ook kroketten, maar die vond ik minder geslaagd. In La Paz zit ook een NL eetcafe, maar die vond ik minder.

Ben ik ook weer :wink:
Hoe je van Salta naar Bolivia komt weet ik niet, ik was zelf vanuit daar eerst nog naar beneden gegaan en via chili weer omhoog (nieuwe optie?! wie weet heb je tijd over;))
Laguna colorado was ook echt super mooi! En ook rood bij mij, gelukkig! Maar verde was ook gaaf omdat ie net op dat moment van kleur aan het veranderen was! Wanneer ben jij eigenlijk geweest? We zitten samen ons lekker overal tegenaan te bemoeien op dit forum in ieder geval :)!

Ik heb sucre geskipt na er niet zoveel positieve verhalen over te hebben gehoord. Volgens mij wederom een zuid amerikaanse stad die echt wel mooie dingen heeft, maar geen echt hoogtepunt is. Verschilt natuurlijk waar je van houdt. Als je de trein pakt skip je denk ik ook Potosi, das veel erger… (haha vind ik dan dus!) Heb je genoeg tijd dan kan je er ook voor kiezen om gewoon wel die plaatsjes te doen en weer terug te gaan naar waar je nog meer op de trein kan stappen (weet niet waar? of hoe die precies loopt hoor…) Maar bussen zijn erg goedkoop! Niet echt comfortabel, maar ach :wink:

Dat het Nederlandse eetcafé in La Paz minder was vind ik dus echt niet! Lekkere bitterballen daar… en tomatensoep met ballen en saté en zelfs stamppot. Wat wil je nog meer?! Dat is trouwens café Sol y Luna, geloof dat ze ook samenwerken of zoiets met dat in Sucre, zag er in ieder geval visitekaartjes liggen. Maar ofcourse ga je daarvoor niet naar Zuid Amerika… (Al ga je het NLse eten op n gegeven moment wel erg missen!)

Maar ondertussen ben jij straks al weg en zitten wij hier in ons leuke kikkerlandje nog jou reis voor je uit te stippelen ;)!