Rio de Janeiro –> heb ik niet gedaan maar geloof dat dit wel n lange is naar Iguacu! Vanuit hier naar Salta is zo’n 24 uur. Maar in Argentinië zijn de bussen prima te doen! Geniet er nog maar van voordat je Bolivia in gaat ;)!
Ik zou als ik jou was niet naar San Pedro gaan. Is n leuk stadje (mini mini mini!) waar alleen de trips leuk zijn. Maar eigenlijk zijn er maar 2 die afwijken van de salartour die je dan nog gaat doen. Gewoon de hele tour doen dus, is echt super!!! Als je wil kan ik je wat foto’s doormailen? Maar eigenlijk moet je er gewoon heengaan en genieten! Was 1 van mijn hoogtepunten tijdens mn reis!!!
Van uyuni naar Potosi is zo’n 7 uur, maar ik heb echt genoten van de busrit, ondanks dat hij erg bobbelig was! Misschien kan je m beter overdag nemen zodat je geen nacht overslaat, maar het is wel echt typisch bolivia. Vanaf deze busrit was ik verliefd op het land en zijn rare gewoonten!
Ik zou wel ook naar Potosi naar de mijnen gaan! Denk je dat je de mijnen toch niet in gaat (claustrofobisch ofzo?) sla het dan maar over want verder is er vrij weinig te doen. Ben je er probeer dan de film; the devils miners’ te kijken, die legt alles echt super goed uit!
Potosi naar la paz is zo’n 8 uur. Sla je Potosi over kan je ook de trein (schijnt erg mooi te zijn) van uyuni naar la paz nemen. Is niet sneller, maar waarschijnlijk wel comfortabeler.
La Paz was echt heel leuk! Ga naar de gevangenis!! Dat was een heel bizare ervaring die je waarschijnlijk niet snel meer meemaakt!
La paz copacobana is zo’n 4 uur, eitje dus…
Titicacameer; copacobana en dan naar isla del sol… heel mooi!
Dan ga je peru in en kan je gemakkelijk (heb ik sowieso altijd gedaan) weer n nachtbusje nemen.
Cusco
Machu Picchu, kan je natuurlijk niet overslaan als je er toch bent…
De inca JUNGLE trail is een alternatieve trail die je voor zo’n 155 dollar kan doen (moet je wel even voor afdingen en de goede organisatie vinden)
Ica zandsurfen ook top!
Hier tussenin zou je nog naar Pisco kunnen gaan om naar de Ballistas (ofzoiets) eilanden te gaan. In pisco is een aardbeving geweest, blijf er niet te lang, is vrij weinig te doen, maar voor mij heel bijzonder om te zien hoe de hele stad opnieuw wordt opgebouwd. Als je n beetje Spaans spreekt kun je ernaar vragen en krijg je ontroerende verhalen te horen… Vanuit hier kan je naar de Ballistas eilanden, heel touristisch!! maar op zich wel grappig, vaar je in een bootje langs de eilanden waar je pinguings, zeeleeuwen en onwijs veel vogels kan zien. En niet zo duur, ook niet onbelangrijk!
Lima –> vond ik niet leuk! maar daar zijn de meningen over verdeeld. Als je gaat, ga dan geloof ik de binnenstad in en naar een kerk waar je nog wat botten in de kelder ziet liggen… heb gehoord dat dat erg ‘leuk’ was!
De bussen in Argentinië zijn top, in Bolivia ruk en in Peru weer ok! In Bolivia zit je tussen de locals en hoe goedkoper de bus hoe échter het is! Ik vond dat helemaal niet vervelend!
Hostels zijn er overal genoeg, vooral op de toeristische plekken. Je kan altijd een taxichauf vragen je ergens heen te brengen en op je laten wachten als jij checkt of er plek is (wel je tas meenemen maar gewoon nog niet betalen). Is er geen plek, hoef je tenminste niet op zoek naar een andere taxi. Ik heb dit als meisje alleen gedaan en was nooit n probleem, dan moet jij het ook wel afkunnen! Oppikken van het busstation is niet nodig, maar bij de meest touristische spots staan ze je al wel op te wachten, of je nu wil of niet… en alleen in Bolivia moet je een uurtje of wat erbij rekenen vaak als je de bus pakt. Hij vetrekt meestal wel (ongeveer) op tijd, maar dan gaat er een band weg, staan er wat mensen langs de weg die mee willen, stoppen ze op een markt… etc
Alleen reizen is echt geen probleem zolang je niet te naief bent en je spullen in de gaten houdt. Ook weer niet overdreven want dan valt het op dat je iets te verbergen hebt. Relax, geniet, en laat je vakantie niet verpesten als er wel wat gebeurd. Zorg dat je bankpassen op 2 plekken hebt zitten en altijd wat geld ergens in n geheim vakje zodat je nooit helemaal in de shit zit. Zit je dat wel, dan heb je geluk, er is altijd wel een hele aardige zuid amerikaan te vinden die je maar al te graag wil helpen!!
Oke als je nog meer wil weten, vraag het maar, ik ben net terug en doe niets liever dan erover praten 
By the way, de meeste info hoor je onderweg toch wel! Dus probeer niet alles te strak te plannen want er zijn nog veeeel meer mooie plaatsen afgezien van deze hotspots!
Liefs Susan