Pennen Uitdelen; Wel Of Niet Doen?!?

Originally posted by backpackers@01-04-2005, 15:17:57
En voor diegenen die het nog niet weten:aan elk plaatje zit een voor en een achterkant.

Correct! de achterkant van dit specifieke plaatje is in dit geval nogal zwart-wit.

En “het inkleuren ervan” heeft geen positief effect, alleen een negatief…

Als je de positieve en negatieve effecten op een rijtje zet, is er maar één conclusie: geven is ‘goed’, verstandig geven is beter!

Ergo: Geen pennen aan kinderen geven, geef ze aan de school. Geen snoep aan kinderen geven, geef fruit (i.e. useful stuff) aan de ouders.

Ik denk dat het juister is om te zeggen dat het plaatje op zich geen kleur heeft maar dat de kleur bepaald wordt door diegene die oordeelt. Van een halfvolle fles kan je ook zeggen dat ze halfleeg is.
Het hangt een beetje van je eigen karakter af wat je ziet en wat je niet ziet. Verder bevestig je wat ik geschreven heb. Want je schrijft o.a" Geen snoep geven aan kinderen, wel fruit aan de ouders" Laat ons even serieus zijn, ken jij veel ouders in Nederland die nooit snoep geven aan hun eigen kinderen? Natuurlijk niet. Maar als het om arme kindjes gaat die niet uit onze eigen buik komen gaan we wel als regeltje hanteren " Geen snoep geven" . Voor andermans arme kindjes gelden er blijkbaar andere regeltjes dan voor de eigen kindjes. In het hoofd van sommige mensen toch.

Helemaal mee eens!!

Ik ben op stage geweest in Gambia.
Tot 2 keer toe voelde ik me een echte “aap zoals in de zoo”, want ik had 2 keer toeristen op bezoek in mijn klasje. Die kwamen kijken “hoe die arme Gambianen les geven/krijgen” ik kreeg het daar van!

Dan deelden ze traditiegetrouw ook enkele stiften, balpennen of andere dingen uit. Kortom, zaken waar die lln van het eerste leerjaar haast niets mee zijn, want ze schrijven met potlood, omdat dit gemakkelijker schrijven is, en het papier veelal stoffig is, wat ervoor zorgt dat je met balpen eenvoudigweg niet kunt schrijven (eigen ondervinding!!! :wink: )

Dus groot gelijk, ik heb hen ook potloden gegeven, in mijn stageklas, maar dan kregen de kinderen elk 1, en ik weet dat ze er eentje nodig hadden…

Succes!

Groetjes,
Sofie

hoi hoi,

vrij pittige discussie waar al een tijdje niet meer op gereageerd is. bij deze mijn mening om het vuur maar weer op te stoken.

**Tot 2 keer toe voelde ik me een echte “aap zoals in de zoo”, want ik had 2 keer toeristen op bezoek in mijn klasje. Die kwamen kijken “hoe die arme Gambianen les geven/krijgen” ik kreeg het daar van! **

schreef fietje935, ik kan me eigen daar wel in vinden, het uitdelen van pennen of het rondstrooien van snoep als zwarte piet? Mijn god hé, wel eens in de apenheul geweest met een zakje pinda’s? Als ik in Amsterdam loop ga ik toch niet vanuit de tram snoepjes strooien voor de zwervers of ze pennen geven. Dit gedrag komt m.i. zoals al vaker gesteld in dit topic alleen voort uit een superieur touristen gevoel zoals in de apenheul. Als je echt wil helpen geef het dan af bij een school, word lid van de novib of ga vrijwilligerswerk doen of zo. Sowieso lijkt het me totaal van de zotte het landschap daar te verzieken met het rondstrooien van plastic pennen en snoep papiertjes.

Op naar de volgende reacties! :smiley:

Paolo

De toestand in Amsterdam vergelijken met de toestand in één of ander straatarm ontwikkelingsland. Ik wil wel discussieren maar als het niveau afzakt naar pure onzin hoeft het voor mij niet.

Nee, Amsterdam kun je zeker niet vergelijken met de toestand in een of ander ontwikkelingsland. Zomaar rondstrooien van pennen of wat dan ook is inderdaad ook niet aan te raden. Maar heel veel mensen die zo’n land bezoeken zijn daar al meerdere keren geweest en meestal wel op de hoogte van de toestand ter plekke en weten wat daar hard nodig is. Ikzelf neem ook altijd dingen mee maar ben goed op de hoogte wat mensen daar kunnen gebruiken. Lid worden van Novib of een andere organisatie heeft ook zijn voor en nadeel, vaak weet je niet wat er met het geld gebeurt en er blijft soms ook heel wat aan de strijkstok hangen. Vrijwilligerswerk is natuurlijk een optie maar niet iedereen is daar toe in staat om een tijd je in zo’n land te gaan werken. Stap dus eens een school binnen of bijv. een weeshuis en kijk goed om je heen, vraag wat ze nodig hebben, hoe ze werken en of je misschien kan helpen doe daar dan iets mee. Ook bij terugkeer in Nederland zou je dat soort projecten blijvend kunnen steunen door zo af en toe wat geld of goederen te sturen. Wel heel kleinschalig, maar het komt dan wel op een plek terecht waar men het echt nodig heeft. En een snoepje, ach op zijn tijd moet dat ook kunnen hoor, ieder kind vind een snoepje lekker en we geven onze eigen kinderen zo vaak snoep en dingen die ze niet echt nodig hebben, en dat maakt onze kinderen net zo hebberig. Kijk maar eens om je heen in de supermarkt waar jengelende kinderen om snoepjes en andere dingen lopen te zeuren. Ik ben nog steeds van mening dat we met zijn allen best een beetje kunnen helpen. We geven kapitalen uit aan onze vakanties en vaak hoor ik verhalen van “Daar ga ik niet meer heen, ik kan er niet tegen om die armoede van die mensen te zien”. Je kunt het natuurlijk ook van een andere kant bekijken en gewoon ter plekke iets ondernemen. Maar de discussie over wel of geen pennen en/of andere dingen uitdelen en op wat voor manier, zullen we altijd bljven houden. En misschien is dat ook wel goed, het zorgt er in ieder geval voor dat mensen na gaan denken.

Groetjes,
Marianna

He backpackers,

Dat je niet aan een discussie wil deelnemen omdat die naar jou mening onder je niveau is vind ik pas onzin. Neem een voorbeeld aan Marianna die het aangrijpt om haar eigen standpunt duidelijk te maken en inziet dat discussie een middel is om mensen aan het denken te zetten.
Mijn reactie was dan ook bedoeld om de discussie draaiende te houden en heel zwart/wit gesteld maakt het ook niet zoveel uit of hier in A’dam ligt weg te rotten of in een één of ander arm land. Het feit blijft dat de benodigde hulp ontbreekt…

Paolo

Beste Paulus,

Vermits ik mijn standpunt al duidelijk gemaakt heb voor Mariannne haar bijdrage hier poste kan ik alleen maar vaststellen dat je weer een misplaatste opmerking maakt.
En tegen Marianne hoef ik niet te discussieren want ik ben het grotendeels eens met wat zij schrijft.

PS. Binnenkort ga ik weer naar een arm land in Azie en reken maar dat ik veel spulletjes gratis zal uitdelen. Na het lezen van deze discussie ben ik gaan inzien dat ik in het verleden veel te weinig gegeven heb.

He Backpackers,

Ik bedoelde dat je je eigen standpunt duidelijk had kunnen maken zoals bijv. Marianna dat doet. Had ik er misschien nog iets van kunnen leren, dat is toch de bedoeling van discussies?

Ik wens iig heel veel plezier met je reis en ik hoop dat je het uitdelen op een verantwoorde wijze doet :smiley: Daar ging deze discussie tenslotte over.

groetjes

Paul

Originally posted by backpackers@20-04-2005, 15:44:34
**
PS. Binnenkort ga ik weer naar een arm land in Azie en reken maar dat ik veel spulletjes gratis zal uitdelen. Na het lezen van deze discussie ben ik gaan inzien dat ik in het verleden veel te weinig gegeven heb. **

ffe olie op het vuur gooien?

Beste Hitchhiker,

Ik wou maar even duidelijk maken dat de argumenten contra-geven die ik hier gelezen heb weinig indruk op mij gemaakt heb. Integendeel zelfs. De mensen die tegen het zomaar uitdelen van spulletjes zijn komen met zulke zwakke argumenten af dat ik alleen maar kan concluderen dat ook die vorm van geven beter is dan niet geven ( naast de veel belangrijker structurele hulp natuurlijk)
En voor de mensen die zeggen dat het vervelend is als kinderen in ontwikkelingslanden je achternalopen “pen,pen,pen” roepend zou ik nog dit willen zeggen. Ik wordt hier in Nederland net zoals iedereen regelmatig geconfronteerd met egoistische medemensen die de sfeer verpesten. Zouden we dus niet beter wat meer moeite doen om onze eigen kinderen fatsoenlijk en wat minder egoistisch op te voeden. In plaats van zitten zeuren over de nadelige gevolgen die het zou kunnen hebben als je aan een arm kind dat niets heeft een pennetje of een snoepje geeft.

Ciao Backpackers,

Ondanks dat je laatste berichtje aan hitchhiker is gericht voel ik me toch geroepen er even op te reageren. Ben sowieso blij dat je je op een wat zinnigere manier in deze discussie mengt.

In plaats van zitten zeuren over de nadelige gevolgen die het zou kunnen hebben als je aan een arm kind dat niets heeft een pennetje of een snoepje geeft.

Dat zeuren zoals jij dat bestempeld zijn meningen van mensen die uit ervaring spreken. De bedoeling van iets geven aan een arm kind zou als onderliggende gedachte toch het geven van hulp moeten zijn; of dit nu het geven van structurele hulp of een pennetje is. Het lijkt mij dan ook ontzettend belangrijk dat je stil staat bij de nadelige gevolgen dit eventueel met mee zich mee kunnen brengen.

In een eerdere reactie stelde dat je in mijn reactie geen reden vond om aan de discussie deel te nemen en dat je niet tegen Marianna hoeft te discusieren omdat je het groten deeels met haar eens bent. Dit is uiteraard je goed recht; mijn reactie was dan ook bedoeld om olie op het vuur te gooien om de discussie weer te doen oplaaien. Maar m.i. doe je discusieren MET en niet TEGEN elkaar. Een discussie moet nooit een strijd worden; heb respect voor elkander en elkaars mening.

Paolo

Hallo Paulus,

Hartelijk dank voor de gratis lessen in levenswijsheden die je mij hier komt geven. Alleen spijtig dat ik niet echt de indruk heb dat ik van jou nog veel kan leren.
Je schrijft dat je op een bepaald moment blij was dat ik mij op een wat zinnigere manier in deze discussie ging mengen. Waarmee je impliciet ook zegt dat datgene wat ik daarvoor geschreven had niet-zinnig was. Wat verder schrijf je" heb respect voor eenieder en elkaars mening" Ik zou zeggen, leer logisch redeneren Paulus. Punt A en punt B van je stelling spreken elkaar tegen.
Je schrijft dat wat ik zeuren noem meningen zijn van mensen die spreken uit ervaring. Wel beste jongen, ik heb tot nu toe al 14 ontwikkelingslanden bezocht en heb dus meer ervaring dan veel andere mensen die hier iets komen posten zijn. Ik zou zeggen, voor de toekomst beste Paulus, leer je baseren op feiten en niet op veronderstellingen.
Je schrijft dat het “ontzettend belangrijk” is om stil te staan bij de nadelige gevolgen die het gratis uitdelen van spulletjes in ontwikkelingslanden kan hebben.Terwijl je totaal niet ingaat op het feit dat ik hier erop gewezen heb dat we onze eigen kinderen duizenden keren meer geven met als gevolg dat het dikwijls egoistische en rotverwende volwassenen worden. Maar dat vindt Paulus niet belangrijk. Ik zou zeggen voor de toekomst beste jongen, leer een onderscheid maken tussen hoofd en bijzaken.

Jammer dat je er zo’n verhitte discussie van maakt, ik hoop dat het allemaal wat vriendelijker kan.

Ik heb zelf ook al genoeg ervaring opgedaan en heb mijn mening daarop gebaseerd, dat deze niet hetzelfde is als backpackers - toch met zijn welgetelde 14 ontwikkelingslanden_ervaring - kan gebeuren.

Ik zal niet in herhaling vallen, maar wil nog wel even zeggen dat er volgens mij niemand TEGEN ontwikkelingshulp is. De manier waarop staat hier ter discussie. Als je niet kan inzien dat er zowel voor als nadelen aankleven, dan is de starter van dit onderwerp verkeerd begrepen.

Keep it friendly!

Hitch B)

Beste Hitch,

Ik pas mij gewoon aan aan het soort mensen tegen wie ik aan het praten ben. Tegenover vriendelijke en niet pretentieuze mensen ben ik ook vriendelijk en niet pretentieus.
En het is hier soms een pittige en verhitte discussie, maar ik merk wel dat deze discussie één van de meest gelezen forums op Wereldwijzer is. Blijkbaar vinden veel mensen het toch boeiend om te volgen wat hier geschreven wordt.

Ciao backpackers,

**Terwijl je totaal niet ingaat op het feit dat ik hier erop gewezen heb dat we onze eigen kinderen duizenden keren meer geven met als gevolg dat het dikwijls egoistische en rotverwende volwassenen worden. Maar dat vindt Paulus niet belangrijk. Ik zou zeggen voor de toekomst beste jongen, leer een onderscheid maken tussen hoofd en bijzaken.
**

De hoofdzaak in deze discussie was toch het verantwoord uitdelen van goederen en hulp in arme landen en niet hoe mensen hun eigen kinderen moeten opvoeden? Ik ben het trouwens in deze wel met je eens. Verbeter de wereld begin bij jezelf! Maar daar ging dit topic niet over!

**Ik pas mij gewoon aan aan het soort mensen tegen wie ik aan het praten ben. Tegenover vriendelijke en niet pretentieuze mensen ben ik ook vriendelijk en niet pretentieus.
**

Vind niet dat ik me eigen onvriendelijk of pretentieus opstel maar goed ook daarover verschillen blijkbaar de meningen.
Dat ik het niet eens ben met jou visies op bepaalde zaken of deze onzinnig vindt wil niet zeggen dat ik jou visie niet respecteer!
Jammer dat deze in mijn ogen belangrijke discussie op deze manier uit de hand loopt, dit lijkt me sowieso niet de plaats om elkaar persoonlijk aan te vallen. Uit respect voor de hoofdzaak van deze discussie hoop ik dat je op- of aanmerkingen op mijn persoontje die niets meer met deze discussie te maken persoonlijk uit in een persoonlijk bericht!

Paolo

Originally posted by backpackers@21-04-2005, 22:44:15
** maar ik merk wel dat deze discussie één van de meest gelezen forums op Wereldwijzer is. Blijkbaar vinden veel mensen het toch boeiend om te volgen wat hier geschreven wordt. **

Het is idd een veelgelezen topic…

Misschien een goed idee om er een poll over te houden?

Maar dan komt de formulering v/d vraagstelling weer om de hoek kijken… Iemand een goede?

Ik zou even nog willen reageren op Paulus zijn reaktie.

De hoofdzaak in deze discussie is inderdaad het verantwoord uitdelen van goederen en hulp in arme landen en niet hoe mensen hun eigen kinderen moeten opvoeden. Maar, je kan het ene niet zomaar loskoppelen van het andere. Want welke waarde heeft het als iemand die zijn eigen kinderen bijna alles geeft wat ze maar willen, komt beweren dat je aan arme kindjes die niets hebben geen pennetjes of snoepjes mag geven. Dat is een visie en ik wil die best respecteren. Maar dan wil ik daar toch even aan toevoegen dat dat een visie is die vanwege haar inconsequente karakter weinig waarde heeft voor andere mensen.
En dan stel ik mij ook de vraag of er misschien geen heel andere motieven achter die visie schuil gaan. Wij reizen regelmatig met een koppel waarvan ik weet dat de man nogal egoistisch van karakter is. Telkens als er tijdens zo’n reis kinderen bij ons komen bedelen merk ik dat die persoon ook altijd komt aandraven met argumenten die ik hier ook al verschillende keren gelezen heb.Handig gezien hoor: je moet niets geven en je verpakt het op zo’n manier dat het lijkt alsof je het doet voor hun eigen goed.En het feit dat ik dan altijd geneigd ben om dat ballonnetje te doorprikken zal waarschijnlijk wel een bewijs zijn dat ik een slecht karakter heb.

Wat betreft het feit dat je schrijft dat je het spijtig vind dat de discussue hier uit de hand loopt: ik reageer enkel en alleen op datgene wat je hier geschreven hebt. Het kan best zijn Paulus dat moest ik jou beter kennen ik jou een heel sympathieke kerel zou vinden.

Groetjes,
B)

He backpackers (en anderen natuurlijk :stuck_out_tongue: ),

Ik ben het helemaal met je eens dat je opvoeding van kinderen hier niet van los kunt koppelen, maar dat geldt voor elk gedrag. Ook ik zou het inconsequent vinden als je eigen kinderen letterlijk alles geeft maar ze er vervolgens van weerhoud een ander hierin te laten. Helaas worden kinderen die alles van hun ouders krijgen over het algemeen sowieso de meest egoistische volwassenen.
Gelukkig ben ik behoorlijk sociaal opgevoed en heb gewoon moeten werken voor mijn rijbewijs, auto etc. De visie die jij (en ik ook!) inconsequent vindt is dan ook niet mijn visie! Spijtig dat het zo is overgekomen. Mocht het er nog eens van komen dat ik zelf kinderen krijg dan zal ik mijn best doen om ook deze op een sociale manier op te voeden.
De manier waarop een ieder pennen of snoepjes uitdeeld zal m.i. liggen aan de intentie waarmee men dit doet. Als je het doet uit sociaal/hulpvaardig oogpunt zal men ook veel sneller geneigd zijn dit op een sociale en verantwoorde manier te doen. Als hier een superrieur touristen gevoel bij komt kijken wordt het meer zoals het rondstrooien van pinda’s in de Apenheul.
Dit is natuurlijk metaforisch bedoeld; ook apen verdienen respect!

Paolo

Respect hebben voor anderen is een heikel punt soms. Daar ontbreekt het soms wel aan. Ik erger me soms dood hoe sommige toeristen (arme) mensen en kinderen behandelen. Ze behandelen alsof ze minderwaardig zijn. Ik zie dat regelmatig als ik de hotels bezoek (nee niet om er te verblijven maar voor info voor de groepen en forums die ik beheer), en ook in andere gelegenheden waar toeristen zich vaak ophouden, het geroep alleen als van “Heee jij kom eens hier” en dan iemand de benen uit zijn lijf laten lopen met zo’n blik van, dat heb ik weer mooi voor elkaar voor 5 centen. Vreselijk en ik kan het dan ook nooit laten om daar wat van de zeggen. Dan maar liever pennen of snoep rondstrooien.

Wat ik vaak doe en dat werkt perfect, is kijken wat er nodig is, in een school, weeshuis of zomaar in een dorpje. hier in Nederland wordt voor kapitalen aan kleding en andere dingen, ja ook pennen en snoepjes weggegooid, het is dan blijkbaar uit de collectie en moet vernietigd worden omdat men over de artikelen die in het magazijn staan belasting moet betalen. Ik loop dan ook regelmatig een winkel binnen en vertel wat ik zie op mijn tochten en wat ze daar kunnen gebruiken en vraag dan heel
vriendelijk of ze nog iets in het magazijn hebben staan wat toch weggegooid wordt, zoals kleding voor jong en oud, schoolspulletjes en dat soort dingen. Dat lukt vaak
heel goed, de winkelier heeft er een goed gevoel bij, mensen daar zijn geholpen en erg blij met de dingen die wij hier niet meer willen omdat er toevallig een nieuwe collectie komt. Kijk dat vind ik nou iets wat zou moeten veranderen. Stuur die spullen dan naar
mensen die het geen hout interesseert of het toevallig de modekleur is of niet. Maar nee, dat gaat ten koste van de economie hier, en we kunnen natuurlijk moeilijk de spullen terug sturen die in arme landen vervaardigd worden voor een paar centen en hier duur worden verkocht.
Ach de wereld zit zo raar in elkaar, en wie weet wat precies goed is mag het zeggen
van mij. Ik probeer het dus maar kleinschalig op deze manier en ik weet dat het allemaal gewaardeerd wordt en goed terecht komt. Dank hoef ik niet, al ben ik altijd erg blij as de kinderen van zo’n schooltje een tekening voor me hebben gemaakt, of een moeder van een gezin een zelf gemaakt presentje aan me geeft, of dat ik zomaar een kus op mijn wang gedrukt krijg. Niet dat ik dank je wel hoef te horen, maar ik kan me hun gevoelens ook goed voorstellen en dit is hun manier om dank je wel te zeggen.

Dus de dicussie van wel of geen pennen of snoepje heeft wel nut, en zolang we die diccusies houden gaan toch hopelijk steeds meer mensen eens goed om zich heen kijken als ze in zo’n land verblijven. Een ding moeten we als eerste blijven doen, elkaar respecteren, arm rijk dat maakt niks uit, heb oog voor de ander en behandel ze met
respect. Niemand vraagt voor de lol of je iets te eten hebt , uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En onze kinderen, ja ik hoop dat die nooit naar iemand roepen “Heeeee jij kom eens hier”, en om hun geweten te sussen dan maar wat pennen en andere dingen rondstrooien, maar dat ligt dus aan de opvoeding en de manier waarop hun ouders
naar anderen kijken.

Zo een heel verhaal en ik hoop dat iemand er iets aan heeft, en anders blijft op deze manier in ieder geval de discussie op gang.

Groetjes,
Marianna