je kan natuurlijk ook hier in NL voor een eurootje of 15 spulletjes kopen in een boekhandel zoals: pennetjes, gummetjes, schrijften , kleurpotloden, linialen, balonnen, viltstiften, noem 't maar op.
Ik heb in Cha am Thailand voor 12 euro spulletjes in een plaatselijk schooltje afgegeven. Je voelt de warmte en dankbaarheid die die mensen uitstralen.
Ze wilden bijna een standbeeld voor me oprichten daar.het ging me d’r niet om om een bedankje te krijgen of zoiets , maar wel om MIJN gevoel zo van : “Kijk, ik heb mensen met iets blijgemaakt wat voor mij een schijntje is”…De gedachte …dat telt.
Het idee om de kinderen aldaar iets te laten doen voor hun verkregen “pennetjes” is jouw standpunt maar kan ik absoluut niet met je delen. Terwijl jij in Afrika of waar ook geweest bent dacht je zeker aan hoe goed je eigen kinderen het thuis hebben. Ik vind het nogal “kort door de bocht” gedacht van je. Maar goed, we leven in een vrij land. Ieder z’n standpunt en mening…toch? Maar om elke gelijkenis dan ook te maken van het wel of niet Sinterklaas spelen en die kinderen daar te vergelijken met dat verwende kindertjes volk hier vind ik belachelijk voor woorden. En om een soort van tegenprestatie te vragen aan armoeig volk vind ik dus helemaal niks. Om een mens zijn of haar waardigheid te laten behouden kan ook op een ANDERE manier hoor. Straatkinderen en kinderen die in armoede leven hebben maar 1 doel voor ogen. En dat is : geld moet ik hebben anders lijdt ik dorst en honger.
ik begrijp de opzet wel van je standpunt, maar een kind wat in armoede leeft of een kind in westerse rijke landen leeft anders. TOTAAL niet te vergelijken met elkaar.
Feit is als mensen in het buitenland op vakantie zijn ze al heel snel aan de plaatselijke koers van het geld gewoon zijn geraakt en het geven van geld of andere zaken gruwelijk tegen valt.
Hollanders zijn over het algemeen niet zo goed geefs hoor!!!
Je hebt groot gelijk Birdyinthesky. Straatkinderen die honger hebben hebben geen enkele behoefte aan Westers gezeur over hun “waardigheid”. Die willen in de eerste plaats eten en als je daar nog wat leuke dingetjes bijgeeft zullen ze je heel dankbaar zijn.
Zoals je zegt Birdyinthesky, ieder heeft recht op zijn eigen mening.
En het beste is als die mening op een beetje fundering gebouwd is , anders kan het wel eens beter zijn te wachten met het vormen van een mening.
Ik ben tot de mijne gekomen, of beter gezegd gegroeid, na het doorbrengen van 15 jaar in wat door door westerlingen als 3de wereldlanden gezien worden. Voor mij is het klakkeloos uitdelen van cadeaux niet de juiste manier (een pen kan een hongerig kind ook niet eten he,en de discussie is toch begonnen met pennen meen ik me te herinneren). Het uitdelen op een school zoals jij schrijft vind ik dus níet klakkeloos. Daar ben je op bezoek en je geeft er wat voor terug. Dat is dan juist weer hartstikke goed .
Dat verschil met het 'zomaar ’ of niet had ik al eerder weerlegd maar schijnt niet aan te komen.
PS . Leo-T alias Bennyev kan opgelucht ademhalen want dit ’ arrogante mannetje’ zal hierna niet meer reageren in deze rubriek want ik zal het komende jaar weinig in de buurt van PC’s komen.
Ik ken Bennyev goed maar hij was het echt wel beu om nog verder tegen jou te diskuteren hoor. En ik begin ook al het gevoel te krijgen dat het toch alleen maar tijdverspilling is. Wel goed nieuws is dat je een tijdje uit de buurt van PC’s gaat blijven. Heb je eindelijk eens tijd om een goede krant of een degelijk tijdschrift te lezen. En dan lees je misschien vroeg of laat ook wel dat elke dag 30.000 kinderen sterven van honger en ontbering. En dat tientallen miljoenen anderen totaal niets hebben (ook geen pennetje) en net overleven. En dat bijgevolg jij de grote ervaringsdeskundige (met 15 jaar ervaring!!) die alles klakkeloos van zijn ouders heeft gekregen niet meteen de meest geschikte persoon bent om te oordelen over wat sukkelaars al dan niet mogen krijgen. En dat het helemaal dwaas en absurd is als jij mensen die wel iets zomaar willen geven aan sukkelaars dat nog gaat verwijten ook.
wij hebben familie in afrika, en wij nemen altijd kleding, pennen gummen beddengoed en snoep mee! de eigen familie is hier heel erg blij mee. want ze werken keihard om te overleven en dit is hun luxe. ook al is het 2e hands en zou het hier de prullenbak ingaan.
en als we onderweg naar familie kinderen tegenkomen krijgen ze wat van ons als we wat hebben.
ik moet er toch niet aan denken dat we gewoon door zouden rijden, als je iets kan missen moet je het doen.
en trouwens is het niet erg krom om wel op excursie te gaan naar arme gebieden en dan niks te geven omdat het niet goed is?
nou ja, iedereen zijn eigen mening!
Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij dat mijn post flink wat stof doet opwaaien, want ik denk dat dit betekent dat we ons betrokken voelen bij de kinderen uit Afrika. Ik vind het wel jammer dat het soms op de persoon gespeeld wordt en dat er over en weer verwijten gemaakt worden. Ik wil even ter herinnering roepen dat we het niet met elkaar eens hoeven te worden. Het lijkt mij vooral zinnig om de voors en tegens te bespreken en daar over na te denken.
Birdyinthesky (ik weet niet zeker of de post aan mij gericht was maar wil er wel op reageren):
Ik heb geen kinderen
Spullen afleveren bij een school vind ik een goed idee en is een doordachte keuze (en valt voor mij niet onder ‘zomaar weggeven’)
Ik ben ruim een half jaar in Noord/West-Afrika geweest: www.natuurlijkafrika.nl
Ik doel niet op kinderen die op de rand van ondervoeding leven, deze ben ik ook nauwelijks tegen gekomen. Misschien komt dit niet duidelijk in mijn eerste post naar voren. Laten we zeggen dat het gaat om kinderen die tenminste hun basisbehoefte bevredigd zien. Meestal hebben ze (iets) meer. (Tot walkmans en nieuwe mountainbikes in Marokko.) Feit is dat deze kinderen nog vaak spulletjes krijgen en de vraag is of het verstandig is deze kinderen pennen e.d. te blijven geven. Hierdoor blijven ze bijvoorbeeld van school weg. (In Togo hebben we meegemaakt dat een hele klas leegliep omdat wij toevallig passeerden.) Blijkbaar is bedelen lucratiever dan scholing en dat vind ik jammer.
“Als je ze spulletjes geeft zullen ze heel dankbaar zijn.”
Helaas is dit lang niet altijd het geval. Als er erg veel gegeven wordt door toeristen ontstaat er een verwachtingspatroon. ‘Jij bent een toerist dus je MOET iets geven’. Dwingende stopgebaren, teleurgestelde gezichten als je minder geeft dan gemiddeld en stenen regens na als je pech hebt.
Nee, sorry deze uitspraak gaat lang niet altijd op.
Bianca:
Als je spullen kunt missen, zou ik ze ook zeker niet weggooien. Ik vraag me vervolgens alleen af of het willekeurig uitdelen aan kansarmere kinderen een goed idee is. Misschien zijn er betere alternatieven…?
Een excursie maken door Afrika (in mijn geval noem ik het liever reis) wil niet zeggen dat je niets geeft. Ik loop alleen niet de hele dag gratis pennen uit te delen. Wel koop ik mijn eten op de lokale markt, bij de bakker, eet in kleine lokale restaurantjes, knip mijn haren bij de kapper en noem maar op.
Marre, vermits je schrijft dat je het jammer vindt dat er over en weer verwijten gemaakt worden wil ik je er toch even aan herinneren dat jij met het verwijten begonnen bent door in je eerste post de gulle gevers die geven voor hun eigen gemoedsrust "HYPOCRIETEN "te noemen. Het denigrerende zinnetje “Hallo Sinterklazen en andere weldoeners” was als ik mij niet vergis zelfs het eerste zinnetje waarmee je de discussie bent begonnen. De verwijtende toon was meteen gezet en dat hebben we kunnen lezen in de eerste reakties na jou openingspost.
Verder heb ik er geen enkel moeite mee om toe te geven dat er zeker een deel waarheid zit in wat je schrijft. Maar het verhaaltje klopt niet helemaal ,maar dat is hier al aan bod gekomen en ik ga niet herhalen wat er al staat.
Hoi ,
Mijn vraag ; hoe zit het met de ouderen ,die geven de kinderen al het voorbeeld van bedelen /ze bieden zich eigenlijk voor alles aan ,het voorbeeld die hun ouders geven zullen ze volgen niet wat wij willen /doen/zeggen,
Ben het er mee eens dat dit triest voor woorden is ,en wil je een kind wat geven ,geef het dan een snoepje in zijn/haar mond want ouders verkopen/ruilen het weer door.
De kinderen worden door hun ouders ook als lokaas gebruikt,want alles wat ze krijgen brengt wat op …
maar realiseer dat er zoals in gambia ,de meeste buitenlanders daar een bedrijf /hotel enz hebben…daar moet verandering in komen ,dat de africanen dat zelf gaan beheren enz.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je helemaal gelijk hebt met het uitdelen van pennen. Als je toch zo graag pennen wil uitdelen. Lever ze dan, zoals al geopppert wordt, af bij de scholen samen met wat schriften en andere nuttige dingen. Hier worden deze spullen nuttig gebruikt.
Zelf heb ik ook de negatieve ervaring mee mogen maken nadat we niets gaven. Een stuk fruit komt hard aan.
Het gaat dus niet om het wel of niet geven. Het gaat om aan wie je het geeft. Dus mensen, geef zo veel je wil maar wel op de juiste plek.
dag allemaal, ik heb al eens eerder gereageert en zal dat niet herhalen, maar wil nog wel vertellen wat ik afgelopen zomer in mocambique heb gezien. We reden in het binnenland van moz, daar waar amper touristen komen, door het binnenkort nieuw aan te leggen limpopo park vanuit ZA. De enige die daar komen zijn waarschijnlijk 4x4 uit ZA, er valt nog niets te zien, kwa wild ed. De mensen zijn ontzettend hartelijk en we hebben in menig dorp mogen overnachten, heel puur en zoals gezegd nog niet verpest door het touristme. En toch jammer dat die paar auto’s die daar doorheen zijn geknald de laatste jaren nu al voorgezorgd hebben dat kinderen toch hun hand ophouden. Enigzins vertwijfeld nog, maar dat zal niet lang meer duren. Er valt dus zomaar wat te halen bij de westerse/blanke tourist. terwijl dit geen zielige straatkinderen zijn, hoewel ze in de ogen van menig westers persoon er wel zo uit zouden zien. Deze mensen hebben genoeg te eten en te drinken (mais volgens de chief voor de volgende 3 jaar!!)
Natuurlijk is het goed dat je denkt aan je medemens, maar ik vind ook dat het om respect gaat. Eigenlijk vindt ik het respectloos (over en weer) om zomaar iets te geven. Het zal geen waarde hebben voor beide partijen. Als daar nu wat voor gedaan is (na overnachting en een dorpsmeeting en feest hebben wij de chief van het dorp wat eten gegeven wat zij daar niet hadden zoals een paar tomaten, sinasappels, suiker, wat hij weer verdeelde onder zijn dorpelingen, en niet groter gift dan een gebaar was, vrienden waren we immers al) blijft alles toch beter in balans. En ik vroeg me af wat jullie van het volgende stelling vinden?
-mensen die zomaar wat uitdelen doen het om zichzelf goed te voelen zonder goed en lang na te denken over de eventuele concequenties voor de persoon aan wie je het geeft en de volgende tourist-
persoonlijk denk ik dat je het best in reisstyl een bijdrage kan geven, door bv te kamperen op communnity campgrounds(hiervan zijn er veel) zelf koken of je kleren laten wassen enz, alle dingen waar de directe omgeving waar je je bevind wat aan heeft. Veel africaanse vrienden van mij zijn ook tegen het zomaar uitdelen omdat ze zien wat er daardoor gebeurt. In verschillende dorpen in oostelijk africa vraagt men dan ook dit niet te doen, uit zorg voor hun eigen community.
En als je echt wat wilt geven aan straatkinderen die het echt hebben gehad, laat dan je left overs in een doggy bag doen, meeste restaurants zorgen hier al zelf voor, door ze kleine klusjes te laten doen. Of koop een zak sinasappels en geef er daarvan een weg (en volgens mij het leifst nog als je dan even de richting hebt gevraagd of iets) hiermee leren de kinderen in ieder geval niet mensen te bestormen en een respectvol gesprek te hebben waar je ook wat aan hebt, naast een product ook lol en een leuke herinnering, leren van en met elkaar. ga samen sinasappels eten…
sorry kan hier wel lang over doorgaan, was niet de bedoeling!
groetjes
Voordat we hoogdravende theorien over het al dan niet geven van cadeautjes aan arme kinderen poneren, toch even een praktische uitleg: Een pen aan zo een arme drommel gegeven word in delen van Afrika weer doorverkocht voor ongeveer 0.01€, Voor dat bedrag"koopt" zo een kind bijgestaan door de moeder voor een dag eten. Voor ons is een dag eten misbaar , voor die kinderen dikwijls niet.
Ik zou toch nog eens willen reageren, ditmaal op wat Marisqa hier een tijdje geleden gepost heeft. Ze schrijft"Mensen die zomaar wat geven doen het om zichzelf goed te voelen, zonder goed en lang na te denken over de consequenties" Wel Marisqa, ik stel voor dat jij eens goed en lang nadenkt en dan ga je misschien ook tot de conclusie komen dat de wereld veel aangenamer zou zijn als er alleen maar mensen rondliepen die zich goed voelen als ze iets goed voor iemand anders kunnen doen.
hoi bennyev,
Even voor de duidelijkheid, jij reageerde op een stelling, niet op mijn mening.
ik vroeg me gewoon af wat jullie van die stelling vinden.
Wat vindt je dus van de stelling?
Marisqa, je noemt het een “stelling” maar vermits het nogal aansluit met de rest van wat je schrijft lijkt het mij toch meer een “mening” te zijn.
Maar ik vind dat je ook heel zinnige dingen schrijft hoor, je hebt over bepaalde dingen wel degelijk goed nagedacht.
Wat niet betekent dat ik het eens ben met alles wat je schrijft. Je schrijft bv “Eigenlijk vind ik het respektloos om zomaar iets te geven. Het zal geen waarde hebben voor beide partijen” Uit dat laatste zinnetje blijkt hoezeer je de zaken bekijkt vanuit het standpunt van een rijke westerling met een goedgevuld maagje. Djambo heeft er hier nog op gewezen dat pennetjes e.d dikwijls doorverkocht worden om er eten mee te kopen. Voor jou heeft het geven van die prulletjes dan misschien wel geen waarde, voor de ontvanger des te meer. Het maakt het verschil uit tussen die avond gaan slapen met een goedgevuld maagje of gaan slapen met honger.
Verder begrijp ik ook niet goed waarom jij en sommige andere mensen het begrip “respekt” er altijd bijsleuren. Moet je eens kijken hoe we onze eigen kinderen overstelpen met speelgoed en alles wat ze maar willen hebben. Niemand van ons die het in zijn hoofd zal halen om dit “gebrek aan respekt " te noemen. Maar als je iets geeft aan een arme drommel die niets heeft is er opeens sprake van “gebrek aan respekt”. Eerlijk gezegd, de logica van dit soort redenering ontgaat mij volledig.
Verder suggereer je ook dat de vrijgevige mensen het nu ook in Mozambique zijn gaan verknoeien.Daar staan ze nu ook al met hun handje omhoog. Vergeet je hier echter niet wat jouw rol in dat verhaal is? Want heb je er al eens over nagedacht welk effect het op die arme mensen heeft als ze daar een rijke Marisqa in een dure jeep met een dure camera rond de nek zien passeren. Je zou als arme mens al voor minder je handje gaan omhoogsteken. En nog goed dat sommige mensen iets in die handjes leggen, want anders zou het wel eens kunnen zijn dat de mensen daar minder vriendelijk zouden zijn tegen al die rijke egoisten die ze daar zien passeren.
De kernvraag in de hele discussie hier is"wanneer moet je geven en wanneer niet”. En hoewel sommigen pretenderen dat ze op die vraag een antwoord kunnen geven en ons ook nog de regeltjes geven die we moeten volgen, is dit een vraag waar je geen algemeen geldend antwoord kunt op geven. In sommige gevallen is het verkeerd om iets te geven, in andere gevallen ben je een egoist als je niets geeft.
En als toerist moeten wij niet de pretentie hebben om te denken dat we de situatie altijd duidelijk kunnen inschatten. Ik heb ooit in Nicaragua wat geld gegeven aan een “kreupele” jongen die op de stoep lag. Vijf minuten later stond hij ons vanop afstand samen met zijn vriendjes uit te lachen.Maar in Vietnam heeft er ook eens een meisje bedelend achter mij aangelopen tot we aan onze bus waren. Ik heb haar niets gegeven maar toen de bus wegreed zag ik dat ze begon te wenen.
Na ervaringen zoals deze ben ik niet meer geneigd om nog te geloven in allerlei dwaze theorietjes…
hoi Bennyev,
Ik ben het voor een groot deel ook wel met je eens, en de reden dat ik hier al eerder gereageert heb is alleen maar dat ik voor mezelf nog niet klaar gedacht ben met dit onderwerp. Want wat is goed en fout en voor wie wel en voor wie niet. En wat jij ook al aangaf, elke situatie is of kan weer anders zijn, en waarom besluit je de ene keer wel en de andere keer niet. Ik heb er door ervaring zo mijn gedachtes over, maar er zitten zoveel kanten aan, dat ik het nog steeds een lastig onderwerp vindt.
Het woordje respect, vind ik weldegelijk passen in het geheel. Misschien ook omdat iemand van een community program me daarop attendeerde en niet alleen respect voor elkaar maar ook vooral voor jezelf. Ook daar vond ik wel een kern van waarheid inzitten gezien de voorbeelden deze man noemde wat volgens hem in zijn community de effecten daarvan waren. Waarop ze met zijn allen hadden besloten dat ze het liever niet hebben.
Maargoed, ik denk ook dat het een kwestie van gevoel blijft wanneer je wel iets geeft en wanneer niet. Soms zal je mis zitten en soms goed. Bij jou was het een wenend meisje dat je achter liet, bij mij de radeloze ogen van een oude man. Ach en mis zitten, het was toch goed bedoeld? Of kwam het voort uit een andere intentie?
Marisqa, het doet me plezier dat je ook inziet dat het probleem niet zo eenvoudig is. Je kan voor deze problematiek geen algemeen geldende regels opstellen . Soms is het verkeerd om niets te geven, soms is het verkeerd om wel iets te geven. En ik moet nog altijd de eerste mens tegenkomen die in elke situatie correct kan oordelen wat het juiste gedrag is.
Waar je echter wel zeker kan van zijn is dat het nogal plat en ordinair is om mensen die spontaan geneigd zijn om arme mensen zonder tegenprestatie te helpen, te verwijten dat ze kortzichtig en dom zijn en geen hersencellen in hun hoofd hebben (ik citeer maar enkele van de stukjes fijnzinnige proza die ik in het begin van deze discussie gelezen heb)
Nooit pennen, snoep, geld en dergelijke uitdelen aan kinderen!! Geef het aan de school-leiding of desnoods aan de ouders!
Het ‘goede’ gevoel dat je er bij krijgt is bijna zelfzuchtig. Denk aan de volgende reiziger die misschien niets bij zich heeft en wordt belaagd door bedelende kinderen… want ja, toeristen die geven -in hun beleving- altijd snoep.
Op veel scholen in Afrika word nu op school geleerd dat men niet mag bedelen! Om het voor de toeristen leuk te houden, maar zeker ook om de kinderen een gevoel voor eigenwaarde te geven.
Het is zelfs voorgekomen dat toeristen bekogeld werden met stenen omdat zij geen snoep gaven, terwijl andere toeristen ‘dat altijd wel deden’…
Ergo: geef schriften, pennen en nuttige dingen verstandig weg!
Ik vraag mij af of de mensen die vinden dat je niets zomaar mag uitdelen ook zo’n houding aannemen als het om hun eigen kindjes gaat. Natuurlijk niet, die mogen 100.000 keer meer krijgen en dan gaan ze zich nog geen vragen stellen bij hun eigen geef-gedrag. Het is maar als het over andermans kindjes gaat dat ze zich vragen gaan stellen. En voor diegenen die het nog niet weten:aan elk plaatje zit een voor en een achterkant.