Pennen Uitdelen; Wel Of Niet Doen?!?

Controversieel…

Hallo lieve mensen, sinterklazen en andere weldoeners,
Wat ik nu ga zeggen zal wellicht op een hoop weerstand stuiten maar probeer ook even je eigen gevoelens aan de kant te zetten en de andere kant van het verhaal te zien. Als je dit gedaan hebt, kun je voor altijd een meer gefundeerd besluit nemen over het al dan niet uitdelen van pennen, strooigoed en aanverwante zaken. Ik wil hier nadrukkelijk niet gaan beweren dat je geen pennen moet uitdelen maar wil wel dat je inziet dat er ook een keerzijde is die op het eerste gezicht misschien niet zo duidelijk is.

Het uitdelen van pennen is natuurlijk heel erg leuk. Wie wil er niet een kind dolgelukkig maken? Echter de keerzijde van dit zomaar rondstrooien van cadeaus is in vele delen van (West) Afrika duidelijk zichtbaar. Wat je onbewust tegelijkertijd doet met het uitdelen van pennen is de mensen in een afhankelijkheidspositie plaatsen. Ze zijn afhankelijk van de ‘goede wil’ van de toerist of ze een pen krijgen of niet. De enige manier voor kinderen (en volwassenen) om nog enige invloed uit te oefenen is bedelen.
Mijn mening is dan dat het ZOMAAR uidelen van pennen en andere zaken de WAARDIGHEID van deze mensen naar beneden haalt doordat jij ze in een AFHANKELIJKHEIDSPOSITIE plaatst (en zij zichzelf vervolgens ook door te gaan BEDELEN.) Als een Westers kind komt vragen om een pen dan zou het haast onmiddellijk een draai om de oren krijgen of tenminste brutaal gevonden worden, van Afrikaanse kinderen wordt het bijna normaal gevonden. Het bedelen is voor westerse mensen vaak weer een bewijs van hoe slecht deze mensen het hebben waardoor het hele gebeuren alleen maar versterkt.
Daarnaast dienen wij ons te beseffen dat wanneer mensen ECHT arm zijn, zij weinig tot niks hebben aan het krijgen van een pen maar dat er een veel structurele hulp geboden moet worden. Wanneer pennen geven worden voor de EIGEN GEMOEDSRUST vind ik dat gewoonweg HYPOCRIET!

Wat dan te doen?
Mijn mening is dat het net als voor West-Europese kinderen ook voor Afrikaanse kinderen niet altijd sinterklaas kan zijn. Omdat Afrikaanse kinderen nou eenmaal minder hebben en je natuurlijk graag een bijdrage levert aan hun welzijn kun je lid worden van een hulporganisatie. Direct effect zien van je hulp is natuurlijk nog veel leuker. Je kunt kinderen (symbolisch) iets voor je laten doen en dat belonen met het geven van een pen of een pen ruilen met iets waarvan ze wel veel hebben of waar ze makkelijk (en goedkoop) aan kunnen komen.
Bijvoorbeeld:

• Kinderen de weg vragen
  • Een aantal pennen ‘verkopen’ tegen de kleinste munteenheid van het land
  • Ruilen tegen iets kleins wat het kind bij zich heeft en makkelijk kan missen
  • Een zelfgemaakt werkje van een kind
  • Het leren van wat lokale woordjes van het kind
  • Leuk is ook om –in hun traditie- wederom symbolisch af te dingen. De keren dat wij dit deden voelden de kinderen zich (na de eerste verbaasde blikken en gewenning) serieus genomen en waren ze apentrots als ze iets verkochten.

Op deze manier behouden de mensen hun waardigheid en draag je nog meer dan met het ZOMAAR uitdelen van pennen bij aan gelijkwaardiger samenleving, zowel in materieel als geestelijk(!) opzicht.

Neem ook eens een kijkje op onze website als je meer wilt weten:
(Lees bijvoorbeeld ‘mentaliteit’ en ‘armoede of bedrog versus goedgeefsheid’ onder reisverslag Marokko)

http://www.natuurlijkafrika.nl

Groetjes,
Marre

helemaal mee eens!!

Ik heb je tekst vol bewondering gelezen, jemaakt zeker een goed punt hier waar zeker niet iedereen aan denkt. Ik wil even zeggen dat het een waardevolle tip is. De eigenwaarde en zekfrespect is toch het belangrijkste naast liefde dat iemand nodig heeft om op de been te blijven. Ik zal het zeker meenemen als ik naar afrika ga. Bedankt.

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Bovendien vinden de kinderen, dat hebben wij zelf gemerkt, het helemaal geweldig als ze je mogen helpen en dan echt iets verdienen. Dat vinden ze hartstikke stoer.

helemaal mee eens!
In Zuid - Afrika wordt er trouwens voor gewaarschuwd dat je geen geld of andere benoemswaardigheden aan kinderen mag geven.
De reden is inderdaad dat ze zelf moeten leren om zelf geld te krijgen door te werken etc.
sommige mensen hebben zoiets van die waarschuwingen laten me koud ik geef deze kinderen toch iets en dan heb ik zoiets van okay jullie hebben echt geen hersencellen in jullie kop!
maar goed zeer goed verhaal en fijn om te lezen dat iedereen er mee eens is!

Ook ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik ergerde me echt aan onze gids die een zak met snoep meenam toen we tijdens een rondreis in Egypte een Nubisch dorp bezochten.
Ik heb er dan ook niet aan meegedaan, want ik vond het echt minderwaardig.

Einhdelijk iemand die z’n verstand gebruikt.

Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan. Op het moment dat je Afrikaanse kinderen pennen e.d. geeft, komen de ouders er achter dat bedelen luceratiever is dan naar school gaan en halen ze hun kinderen van school af. Als je graag pennen uit wil delen, ga dan naar een school toe. Daar hebben ze er meer aan.

ben echt blij dat er zo gereageerd wordt op de kortzichtige handelswijze van de gulle gevers.
Ik heb als reisleider vaak de grootste moeite gehad het de mensen uit de groepen duidelijk te maken (als al…) en werd veelal als grote boeman gezien.

In mijn ogen zou afrika, zijn lokale bevolking en zelfs ook wij als bezoekers (…) heel veel beter af zijn als er niets meer zonder enige tegenprestatie weggeven wordt. Inderdaad is de gedachte eringegroeid bij grote bevolkingsgroepen dat bedelen lonender is dan studeren en werken.
Zoals in Malawi waar de mensen tot de vriendelijkste en eerlijkste bevolking van Afrika behoorden maar dankzij de westerse en zuidafrikaanse toeristen’boom’ halverwege de jaren '90 in amper 2 jaar tijd de eeuwige glimlach van hun gezichten heeft laten plaatsmaken voor hebzucht, en de meest agressieve bedelaar(tje)s tevoorschijn heeft getoverd .

Je hebt voor een deel gelijk Marre, maar je kan het ook anders bekijken hoor. Volgens jou is het een aantasting van de waardigheid van kinderen in arme landen als je zomaar gratis pennen en andere zaken uitdeelt. Wel, dan moet het erg gesteld zijn met de waardigheid van onze kinderen want die krijgen bijna alles gratis. En zonder dat ze ervoor moeten bedelen.
Ik vind ook dat we niet altijd Sinterklaas moeten spelen, maar voor kinderen die weinig of niets hebben mag het zeker al eens meer Sinterklaas zijn dan voor onze eigen rotverwende kinderen.
En dat zal soms wel negatieve effekten hebben, daar twijfel ik niet aan. Maar dat we dan maar eens eerst nadenken over de mogelijk negatieve effekten van het feit dat we onze eigen kinderen 100.000 keer meer geven. Dat vinden we maar heel normaal. Maar wat zijn het toch domkoppen en kortzichtige mensen die aan sukkelaars die niets hebben een pennetje of wat snoep geven. Ja,ja, eigen kindje, mooi kindje.

Wel een beetje een kort-door-de-bocht- filosofie, Bennyev.
Vind je het geen groot verschil of het een cadeau van ouder aan eigen kind betreft of aan een wildvreemde?
Als je hier zomaar een willekeurig kind op straat wat geeft dan levert dat een andere reactie op dan wanneer je je eigen kind wat geeft lijkt me.
Dat veel kinderen hier zomaar van alles en te veel krijgen van hun ouders, ja daar ben ik t wel mee eens. Maar moet je dáárom ook de kinderen in Afrika zómaar wat geven??
En het gaat er niet om om helemaal niks te geven, maar wel dat er iets tegenover moet staan zodat het geen geven maar verdienen wordt voor t kind. Lijkt je deze manier niet ten goede komend aan het kind?

Landcruiser, het kan soms leerrijk zijn voor die kinderen als je hen een tegenprestatie vraagt voor hetgeen ze van jou krijgen. Maar het moet niet altijd een leersituatie zijn waarbij wij de rol van superieure leraar spelen en zij de rol van diegenen die van ons les moet krijgen. Mogen we soms ook eens gewoon “menselijk” zijn? Heb jij elke keer als je van je ouders iets kreeg daarvoor een tegenprestatie moeten leveren? Ik denk van niet. Dus waar haal jij dan het recht om te beweren dat andere kinderen dat wel moeten doen?
En wat je daar schrijft over Malawi , waar de vriendelijkheid verdwenen is en de mensen hebzuchtig en agressief geworden zijn sinds er toeristen komen. Leg je daar geen totaal verkeerde link als je beweert dat dat het gevolg is van het feit dat de meer vriendelijke mensen onder ons daar al eens gratis spulletjes uitdelen? Het lijkt mij logischer om te vermoeden dat die mensen vooral hebzuchtiger en agressiever geworden zijn omdat ze nu regelmatig in contact komen met rijke toeristen die veel hebben en die duidelijk laten merken dat ze niet van plan zijn om ook maar iets van die rijkdom te delen. Kijk maar eens naar de hebzucht en het grote egoisme in onze Westerse maatschappij. Denk jij dat dat allemaal mensen zijn die toen ze klein waren teveel pennetjes en snoepjes van toeristen hebben gekregen en daarom nu zo egoistisch zijn geworden? Denk hier maar eens over na voor je andere mensen die iets willen geven weer gaat verwijten dat ze kortzichtig en dom zijn.

En verder, no hard feelings hoor. Voor het feit dat je gekozen hebt om reisleider in Afrika te worden heb ik alleen maar sympathie en bewondering

Tsja, Bennyev, zoals ik al eerder schreef vind ík t dus wél verschil uitmaken of ouders iets aan een eigen kind geven of zomaar ‘uit het blauwe’ aan een wildvreemd kind.

Ik dwing helemaal niemand iets, ontneem ook niemands rechten zoals jij beweert en ik verbíed niemand iets hoor! hoop alleen dat de gulle gevers door iets dieper over bepaalde handelingen na te denken (want in mijn ogen gebeurt het puur uit gevoel, dat weggeven) tot ander inzicht komen. Hopen staat vrij toch?

Tsja, je opmerking van de ‘superieure leraar’ vind ik wederom erg kort door de bocht en een beetje populistisch.
Dat superieure zou je dan ook kunnen zien in het zomaar weggeven van iets: “hier arme drommel, ik heb zooooveel van alles. dit weggeven voel ik niet eens”
Als je dingen met “leraar en leerling” wilt bestempelen besef dan dat het hele leven op zich doorlopend een grote leerschool is. We leren , als het goed is…, allemaal van elkaar. Ieder mens is leerling en leraar tegelijk, Alleen op heel verschillende vlakken. Want reken maar dat wij heel wat van de afrikaanse kinderen en volwassenen kunne leren hoor.
Enne, opvallend is wel dat veel gestudeerde afrikanen zich eveneens groen en geel ergeren aan de weggeverijen van de toeristen.

Landcruiser, je schrijft dat veel gestudeerde Afrikanen zich groen en geel ergeren aan die weggeverijen van toeristen. Geef toe dat dat een nogal zwak argument is. Het feit dat je gestudeerd hebt zegt totaal niets over je morele waarden en normen.En ik heb ook een universitair diploma op zak, dus probeer hier weer niet de indruk te wekken dat het alleen de domme mensen zijn die de zaken anders zien dan jij.
Het enige wat ik wou zeggen is dit. Dat gratis uitdelen van spulletjes aan arme kinderen heeft voor en nadelen. Zoals het voor en nadelen heeft dat we aan onze eigen kinderen 100. 000 keer meer gratis spulletjes geven. Vermits je met die laatste vorm van gratis uitdelen geen probleem hebt zou ik zeggen, hou er dan ook maar eens mee op om mensen die iets geven aan sukkelaars die het veel meer kunnen gebruiken te verwijten dat ze kortzichtig en dom zijn. En ik weet ook wel dat je met het gratis uitdelen van allerlei spulletjes je daar al de problemen niet gaat oplossen en dat het nog veel beter is als je projekten steunt die structureel iets willen veranderen. Maar dat is geen reden om de soms optredende negatieve aspekten van het gratis uitdelen er uit te halen en dat dan gebruiken als argument om toch maar niets te moeten geven. Ik heb ook al veel groepsreizen door ontwikkelingslanden gedaan en daarbij is het me opgevallen dat de mensen die zich minder sociaal en nogal egocentrisch gedragen in de groep dikwijls ook de eerste zijn die klaarstaan met allerlei theorietjes als een bedelaar zijn hand uitsteekt. Toeval waarschijnlijk.

zonder universitair diploma op zak hoef je niet meteen dom te zijn toch?
Ehh ik heb er tenminste geen…
Maar inderdaad was die opmerking niet slim van me…Normen en waarden hoeven beslist niet samen te gaan met gestudeerd hebben of niet,klopt, alhoewel in afrikaanse omstandigehden het niet zoeer een gebrek aan normen en waarden is als eerder het ontbreken van de mógelijkheid een bredere visie te kunnen vormen als je enkel in een manyatta hebt geleefd.
Ik kwan tot de overhaaste opmerking omdat ik dacht aan de verschillende voorvallen die ik heb meegemaakt waarbij ik, naar ik vond toch, erg goede gesprekken gehad heb over juist dit thema. En dat was eigenlijk voornamelijk met diverse afrikaanse bollebozen en afrikaanse notabelen,waaronder de president van Eritrea, zeer zeker geen domme man!!!die een ongeëvenaarde standaard zet voor normen en waarden en bovenal nog visie.

Landcruiser, nu trek je het schuifje “titels en eretekens” open om te bewijzen dat je gelijk hebt.
Want wie is het eens met jou? Afrikaanse “notabelen”, Afrikaanse"bollebozen" en “de president” van Eritrea. Ik ga daar kort op antwoorden. Ga eens aan de president van Eritrea vragen hoeveel er op zijn bankrekening staat. En die “notabelen” en “bollebozen” waar je het over hebt zullen waarschijnlijk ook wel mensen zijn die meer last van overgewicht dan van ondergewicht hebben.
Ik ga deze discussie hier afsluiten want we kunnen hier bezig blijven.
Dit wou ik nog zeggen Landcruiser. Let er in de toekomst maar eens op, de meeste mensen die iets geven aan die arme kinderen in Afrika zullen jou niet komen verwijten dat je kortzichtig en dom bent omdat jij dat niet doet. Dat is een kwestie van een beetje respekt voor elkaar te hebben. Als jij dat verwijten in de toekomst ook achterwege laat dan heeft deze discussie toch zin gehad.
Nog veel reisplezier in Afrika

Ik ben het ook helemaal eens met deze wijze woorden. Wat je wel kan doen (als je wat wilt geven) is een school voorzien van potloden en schriftjes of de stamoudsten van een dorp een geschenk voor het hele dorp geven.
Kinderen die pennen krijgen verkopen deze ook weer en zo hebben zij een bron van inkomsten. waardoor sommigen ook weer niet naar school zullen gaan.
Voor de reisleider (sorry ben even je naam kwijt). In sommige landen (oostafrica) is het gebruikelijk dat je iets geeft als iemand wat voor je doet. Dat is niet altijd opgelegd door touristen maar is een onderdeel van hun cultuur. Zo heb ik zelf stapels kadootjes gekregen zoals kettingen, schilderijen, nagelknippertje enz. om soms niet meer reden dan dat ik mijn tijd voor een gesprek heb gegeven. Andersom doet men dit dus ook. Het is wel zo dat touristen meestal niet lang genoeg blijven om een wederdienst te kunnen doen waardoor je dit kan afkopen met geld (fooi). Ik vind het wel een mooi gebruik.

klopt, en daar zit juist het grote verschil.
Als je iets geeft om enige andere reden dan " zomaar"( want daar is deze hele discussie mee van start gegaan met het eerste bericht, maar lezen schijnt voor sommigen wat moeilijk te zijn heb ik de indruk) , prima.
maar niet de toestanden van “de toeristenbus stopt en hoppa hier komen de cadeaus”.
Wat jij schetst met het ontvangen van een cadeautje als nagelschaartjes e.d. heb je vast ook niet zomaar van een wildvreemde gekregen die je voorbijliep op straat, maar ik neem aan pas na een betere kennismaking. En dan wordt het een persoonlijk aandenken, en dat is toch heel wat anders vind ik. En dát zie ik dus in veel gevallen ontbreken van de toeristenzijde en dát vind ik dus jammer…
Wat je opmerkt over het uitdelen van pennen aan scholen is ook een ander verhaal. Zeker als je uitdelen aan de leraar overlaat. Hij weet beter dan wij aan wie het het beste toekomt.

Ik heb de discussie hier gevolgd en ik kan alleen maar vaststellen dat het onzin is wat dat arrogant reisleidertje hier komt vertellen. Volgens hem mag je niet zomaar iets geven aan een wildvreemde, het mag geen pure gift om het geven zijn ( ik citeer zijn woorden). Wel vriend toch goed dat niet iedereen denkt zoals jij want anders zouden hulporganisaties zoals Artsen zonder Grenzen snel zonder centen zitten. Die organisaties krijgen hun geld van mensen die niet moeten weten wie uiteindelijk van hun geld zal genieten. Maar dat is een vorm van altruisme die blijkbaar niet aan jouw besteed is. Zorg maar dat jou eigen kindjes niets tekort komen kerel want als ik lees wat je allemaal schrijft zijn dat blijkbaar de enigen die “zomaar” iets mogen krijgen.

Als Artsen zonder Grezen het geld voor zichzelf zou houden zou ik daar ook niks aan geven.

Ik hoop dat heer Leo t niet net zo overhaast oordeelt in zijn verdere levenswandel.

Wat een krom antwoord geef je nu weeral.
De essentie van jouw theorietjes is dit : In Afrika mag je niets aan arme en behoeftige kinderen geven zonder dat er een tegenprestatie gevraagd wordt. Als het echter om jouw kindjes, jouw vrienden, jouw familie e.d gaat dan wordt deze eis niet gesteld, die mogen het “zomaar” krijgen. Mijnheer is dan ook volledig blind voor de mogelijke negatieve effecten die deze vrijgevigheid kan veroorzaken. Maar als het om die arme kinderen gaat dan ziet hij opeens heel duidelijk wat de negatieve gevolgen van zijn vrijgevigheid zouden kunnen zijn.
Ach man, je bent gewoon een egoist zoals er zoveel rondlopen. En die proberen hun eigen gedrag goed te praten en dat is wat je hier aan het doen bent.