Cadeautips voor lokale bevolking?

Hallo,

Ik ga 3 weken vrijwilligerswerk doen in Kenia. Daarna gaan mijn vriend en ik nog 2 maanden reizen. Wij hopen en denken veel lokale bevolking te ontmoeten. Wij zouden graag iets meenemen om als dank te kunnen geven. Heeft iemand een idee? Wij denken dus niet alleen aan cadeautjes voor kinderen, maar ook voor volwassenen. We gaan met een rugtas op pad, dus het mag niet te groot zijn en ook niet te zwaar…

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Groetjes, Laura

Hoi Laura,

Ik heb in 2005 ook ontwikkelingswerk gedaan in Kenia en heb daarvan veel geleerd en ook een hele hoop indrukken gekregen. Praat zeker met de locals!! Het zijn heel aardige mensen en ze hebben een interessant leven en levensvisie.

Ik heb wel een aantal voorwerpen welke ze goed kunnen gebruiken en/of waar ze heel blij mee zijn:

  • PENNEN! Ze zijn dol op pennen en deze vinden altijd gretig aftrek, je kunt er zelfs mee betalen!
  • Ballonnen. Hier hebben de kids heel veel plezier mee en zijn ze erg dankbaar voor.
  • Sokken. Vooral witte sportsokken zijn erg gewild.
  • Kleding. Met name kinder en babykleding wordt op prijsgesteld.
  • Zeepjes en dergelijken. Diverse zeepjes/shampoos/luchtjes enzovoort zijn populair.
  • Speelgoed voor kinderen. Zoals: Springtouw, frisbee, diabolo, jojo, VOETBAL enz…
  • Verder praktische dingetjes. Zoals: Tandenborstel en -pasta, haarelastiekjes en EHBO-benodigdheden als pleisters en pincetten.

Af te raden:

  • Knuffels. Deze kinderen kennen het niet, zullen zich er niet aan hechten ofzo en dus weinig aan hebben. Echt niet doen!
  • Geld. Geef mensen geen geld uit medelijden ofzo. Dit is vaak niet zinnig en gaat op aan allerlei dingen waarvoor het niet bedoeld is. Fooi geven is wel oké.
  • Sieraden. Geef nimmer sierraden.
  • Medicijnen. Laat geen overige malariatabletten of dergelijk achter!

Meer weten? Stuur gerust een mailtje of een PB-tje. :dope:
Wouter v. Kuijk

Hoi Wouter,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan! Leuke tips, leuke kleine dingetjes… Prima dus!

Groetjes Laura

Ik zou zeggen:
Neem het vooral NIET vanuit Nederland mee, maar koop het in Afrika zelf. Zo steun je de lokale economie. En als je bijv. ballonnen weggeeft, zorg dan dan minstens 100 of 200 hebt. Het gekke is in de praktijk namelijk: Je ziet een stuk of 10 kinderen. Op het moment dat je gaat uitdelen, komen er ineens vanuit alle hoeken 10-tallen andere kinderen aan lopen. Het is dan heel sneu als je alleen maar voor 10 - 20 kinderen iets hebt. De rest van de teleurgestelde gezichtjes zullen je altijd voor ogen staan. En als je wat geeft geef dan inderdaad iets waar het kind mee kan spelen.

Maar houdt wel het volgende in je achterhoofd, want onderstaand stukje schreef ene Marre over het weggeven van cadeautjes aan kinderen in een ander Afrikaans land met name Egypte. Daarvan is/was het gevolg: veel bedelende kinderen. Kinderen die er door ouders op uit worden gestuurd om te gaan bedelen, terwijl ze eigenlijk op school horen te zitten. Bedelen levert namelijk vaak meer op dan dat er door de ouders kan worden verdiend met gewoon werk. Geef kinderen ook geen snoep, want de ouders hebben meestal geen geld voor een tandarts. In Egypte worden bijv. pennen gevraagd door kinderen, maar die ruilen ze weer tegen snoep.

Voor Sinterklazen en andere weldoeners:
Wat ik nu ga zeggen zal wellicht op een hoop weerstand stuiten, maar probeer ook even je eigen gevoelens aan de kant te zetten en de andere kant van het verhaal te zien. Als je dit gedaan hebt, kun je voor altijd een meer gefundeerd besluit nemen over het al dan niet uitdelen van pennen, strooigoed en aanverwante zaken. Ik wil hier nadrukkelijk niet gaan beweren dat je geen pennen moet uitdelen, maar wil wel dat je inziet dat er ook een keerzijde is die op het eerste gezicht misschien niet zo duidelijk is. Het uitdelen van pennen is natuurlijk heel erg leuk. Wie wil er niet een kind dolgelukkig maken? Echter de keerzijde van dit zomaar rondstrooien van cadeaus is in vele delen van o.a. (West) Afrika duidelijk zichtbaar. Wat je onbewust tegelijkertijd doet met het uitdelen van pennen is de mensen in een afhankelijkheidspositie plaatsen. Ze zijn afhankelijk van de ‘goede wil’ van de toerist of ze een pen krijgen of niet. De enige manier voor kinderen (en volwassenen) om nog enige invloed uit te oefenen is bedelen. Mijn mening is dan dat het ZOMAAR uidelen van pennen en andere zaken de waardigheid van deze mensen naar beneden haalt doordat jij ze in een afhankelijkheidspositie plaatst (en zij zichzelf vervolgens ook door te gaan bedelen.) Als een Westers kind komt vragen om een pen dan zou het haast onmiddellijk een draai om de oren krijgen of tenminste brutaal gevonden worden, van Afrikaanse kinderen wordt het bijna normaal gevonden. Het bedelen is voor westerse mensen vaak weer een bewijs van hoe slecht deze mensen het hebben, waardoor het hele gebeuren alleen maar versterkt. Daarnaast dienen wij ons te beseffen dat wanneer mensen ECHT arm zijn, zij weinig tot niks hebben aan het krijgen van een pen, maar dat er een veel structurele hulp geboden moet worden. Wanneer pennen geven worden voor de eigen gemoedsrust vind ik dat gewoonweg hypocriet! Wat dan te doen?
*Mijn mening is dat het net als voor West-Europese kinderen ook voor Afrikaanse/Aziatische kinderen niet altijd sinterklaas kan zijn. Omdat deze kinderen nou eenmaal minder hebben en je natuurlijk graag een bijdrage levert aan hun welzijn kun je lid worden van een hulporganisatie. Direct effect zien van je hulp is natuurlijk nog veel leuker. Je kunt kinderen (symbolisch) iets voor je laten doen en dat belonen met het geven van een pen of een pen ruilen met iets waarvan ze wel veel hebben of waar ze makkelijk (en goedkoop) aan kunnen komen. *
Bijvoorbeeld:
- Kinderen de weg vragen
- Een aantal pennen ‘verkopen’ tegen de kleinste munteenheid van het land
- Ruilen tegen iets kleins wat het kind bij zich heeft en makkelijk kan missen
- Een zelfgemaakt werkje van een kind
- Het leren van wat lokale woordjes van het kind
- Leuk is ook om –in hun traditie- wederom symbolisch af te dingen. De keren dat wij dit deden voelden de kinderen zich (na de eerste verbaasde blikken en gewenning) serieus genomen en waren ze apentrots als ze iets verkochten. Op deze manier behouden de mensen hun waardigheid en draag je nog meer dan met het ZOMAAR uitdelen van pennen bij aan gelijkwaardiger samenleving, zowel in materieel als geestelijk(!) opzicht.

Je moet het gewoon een beetje subtiel doen. Als de huishouding van het hotel langs geweest is laat je als blijk van waardering een aantal spulletjes achter in plaats van een fooi in de vorm van geld.

In het verhaal van Marre zitten zeker heel goede punten die je best kan uitvoeren. Maar ik vind dat je Egypte in geen enkel opzicht kunt vergelijken met Kenia. Bovendien het in het land zelf kopen van dat soort spul is niet gemakkelijk. Punt een is het nergens te krijgen, alleen in de grotere steden en stadjes. Punt twee, het kost je zelf een hoop geld. Punt drie… je moet juist dingetjes geven die daar niet te koop zijn of dat ze daar niet goed kennen.

Mijn advies blijft dan ook…: Neem het gewoon vanuit Nederland mee. Een tip: Koop die spullen hier niet!! Ga bijvoorbeeld gewoon een drogist langs en vraag of je wat mostertjes mag meenemen omdat je naar Kenia gaat. Loop eens een ministerie binnen, het politiebureau of een boekhandel en vraag of ze daar een zak pennen voor je hebben om mee te nemen en weg te geven in Kenia.

Ik heb dat ook zo gedaan en ik had zoveel spullen verzameld dat ik het niet eens allemaal zelf mee kon nemen. Een deel is naar de Verkaart stichting gegaan, die brengen het dan over. Een deel zelf meegenomen en de rest bij reisgenoten die nog ruimte in hun koffer hadden. Niet kopen dus, gewoon gratis vragen!

Wouter v. Kuijk

Wij gaan regelmatig naar Kenia en nemen altijd baby en kinderkledij,
T-shirts, sokken, kleine staaltje parfum,nagellak etc. mee.

De Kenianen zijn een heel vriendelijk volk , ik heb veel bewondering voor hen en de manier van overleven. Ze hebben een echte levensfilosofie, iets dat ik hier niet vind. Ze hebben mij persoonlijk al veel bijgebracht. Een goede vriendschap is soms meer dan een cadeau

Ik wens jullie een leerrijke vakantie toe.
Marry

Wanneer je pennen schriften, gummetjes etc. meeneemt, probeer dit dan bij een school aftegeven, ze zullen je er zeer dankbaar voor zijn. Heb het hier over de Dominicaanse Republiek maar dit zal ongetwijfeld ook voor de andere , in onze ogen, arme landen gelden.

In Marokko bedelden ook veel kinderen (en volwassenen) om pennen, kleding, enz. Alleen als we in de bergen waren en er niet nog overal kinderen vandaan konden komen gaven we weleens een pen, wat brood of fruit. De overige pennen, potloden en schriftjes heb ik aan een klein schooltje in een afgelegen ‘dorpje’ met een stuk of 10 kindjes van een jaar of 4 gegeven. De juf brabbelde iets in het frans tegen de kindjes en voor ik het wist had ik 10 snottebellerige zoenen en knuffels van de kindjes te pakken. Zo schattig!!!

Mijn komende reis ga ik meer kleding meenemen, niet om willekeurig uit te delen, maar aan mensen die je onderweg ontmoet die iets meer voor je doen dan zou hoeven of als ruilmateriaal.

hallo, ik vind het geven van allerlei goedkope prullaria erg neerbuigend ten opzichte van deze mensen. Ik ben afgelopen jaar 7 keer in uganda en kenya geweest en ik heb het ook moeten leren. Als je echt iets wil geven, laat het dan respect zijn. Stop met de neerbuigende westerling uit te hangen. Kenianen zijn echt niet dom of gek, ze weten echt wel wat iets kost en je bent al helemaal de eerste westerling niet, ook al geven ze je dat gevoel.

Beste,

Ik ga ook naar Afrika, en zou graag pennen meenemen maar waar haal ik alle die pennen?

Groetjes,

Neem geen cadeautjes mee voor kinderen op straat of mensen die je heel kort ontmoet. Voor mensen waar je langer mee optrekt, b.v. gastheer, neem T-shirts mee, geen bezwaar dat er reclame teksten op staan, dat vinden ze vaak mooi.