Tips om als cadeau mee te nemen voor lokale vrienden?

Hallo allemaal,

Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Kenia geweest, en direct verliefd geworden op het land en de bevolking.
We hebben toen een aantal mensen leren kennen, onze chauffeur en zijn kinderen bijvoorbeeld en wat kinderen op het strand. Ik heb goede hoop dat zij er dit jaar weer zullen zijn, en wil graag wat voor ze kopen.

Vorig jaar hadden we vooral veel ballonnen en balpennen bij ons, en dan lokaal snoepjes gekocht, maar ik wil eigenlijk iets voor ze kopen wat wat meer speciaal is, of wat ze daar echt niet kunnen krijgen.
Voor de kleinste kinderen (onder de tien) zaten we te denken aan kleine speelgoedautootjes, potloden en een kleurboek. Maar nu zijn er ook nog twee jonge tienermeisjes (13/14 jaar), heeft iemand een idee wat je nu echt voor leuks en nuttigs voor die meiden kan kopen? Ik zat al te denken aan schriftjes e.d. maar ik wil graag met iets leukers aankomen dan dat. Ik wil wel wat schriften en pennen voor ze meenemen voor school, maar daarnaast wil ik nog iets wat wat meer bijzonder is.

Ook voor de 2 oudste jongens van 16 en 18 wil ik wat meenemen, maar dat vind ik nog lastiger om te bedenken. Ik had eerst bedacht om mijn oude gameboy mee te nemen voor de jongen van 16, maar in zijn huis (hut?) is geen eens stroom, dan houdt het al op.

Er gaat een stapel nieuwe sokken mee en wat teenslippers, maar doordat ik hun maat niet weet vind ik het nogal wat om op de gok kleding te kopen (ik denk dat dat hetgene is wat ze nog het meest nodig hebben).

Vorig jaar zijn we in Mombasa gaan winkelen voor ze, toen hebben we een heel pakket gemaakt met cadeautjes en luxe artikelen uit de supermarkt (honing, boter, melk, nootjes, etc.), maar ik wil eigenlijk deze vakantie zoveel mogelijk op ontdekking en zo min mogelijk in winkelcentra doorbrengen.

Zijn er nog mensen met goede tips hiervoor?

Rekening houdend met het feit dat het niet te zwaar mag zijn in de koffer, en dat ik ook niet echt tientallen euro’s per cadeau uit kan geven.

Bij voorbaat dank!

Voyage

neem gewoon wat leuk en vooral sterk speelgoed mee
of een paar spelen b.v dambord, mens erger je niet
neem van hier b.v kwalitatief ondergoed mee
voor de meisjes en ook de jongens b.v boxershort en goede heupslip

voor de rest zou ik het in kenya kopen
schooluniform
schoolschoenen bata
school rugtas

alles te koop in de iets grotere dorpen
koop de jongens een voetbal
ga eens met de meiden naar de kapper
ga naar zwembad of beach
daarna naar lokal restaurant en order fish or goat

Shopping (winkelen in de supermarkt) doet het altijd goed, dan weet je zeker dat je dingen koopt die ze nodig hebben.
Iets blijvends, zoals een lamp op batterijen waarmee venters vaak lopen hier, wordt vaak ook gewaardeerd als er thuis geen electra is.
Kleurplaten, sterk speelgoed, melkchocolade zijn ook leuke presentjes die hoer schaars zijn … goed idee inderdaad …
De tijd dat je met pennen, potloden en schriften zelfs een taxi kan betalen, zijn wel voorbij.
Zonde van het (over) gewicht :wink:
Pennen en potloden in overvloed…

Bedankt voor het meedenken, maar zoals ik al schreef, ik wil niet te zware spullen meenemen (en dambord/damstenen is gelijk al een flink pakket), het moet allemaal in mijn eigen koffer wat tot 20 kg mag, en ik wil ook eigenlijk niet teveel winkelen daar, we zijn er maar een kleine 2 weken en er is zoveel wat we willen zien en doen dat een dag door een winkelcentrum sjouwen niet op het lijstje staat eigenlijk.
Ondergoed dacht ik zelf ook gelijk aan, maar ik dacht, misschien staat dat wel een beetje raar als ik daar met een onderbroek voor die jongens aankom, dat zijn misschien heel mijn zaken niet.

Naar de kapper hoeven we niet met de meisjes, die zijn gemilimeterd, uit eten zullen we vast wel een keertje gaan met ze, vorig jaar hebben we ze getrakteerd op een dagje Haller Park.
Wel bedankt voor het meedenken hoor! (staat er nu net of ik alles gelijk van de hand wijs, terwijl ik het hartstikke op prijs stel dat u zo meedenkt).

Shopping (winkelen in de supermarkt) doet het altijd goed, dan weet je zeker dat je dingen koopt die ze nodig hebben.
Iets blijvends, zoals een lamp op batterijen waarmee venters vaak lopen hier, wordt vaak ook gewaardeerd als er thuis geen electra is.
Kleurplaten, sterk speelgoed, melkchocolade zijn ook leuke presentjes die hoer schaars zijn … goed idee inderdaad …
De tijd dat je met pennen, potloden en schriften zelfs een taxi kan betalen, zijn wel voorbij.
Zonde van het (over) gewicht
Pennen en potloden in overvloed…

Zoals ik net schreef zie ik het niet zo heel erg zitten om een paar uur te winkelen, al is het wel een leuk idee, ook omdat ze dan zelf wat kunnen aanwijzen. Ik zal er wel eens over nadenken.
Kleurboeken heb ik, wat autootjes, en ik ben net naar de supermarkt geweest, daar hadden ze een ‘back to school’ actie, met allemaal schoolsetjes (pennendoos, potlood, liniaal, puntenslijper, etc.). Voor het jongste meisje heb ik een Disney prinsessenthema doosje, voor het oudere meisje Minnie Mouse, en voor de jongens een Cars doosje en… nog iets jongensachtigs :wink:
Voor de oudste jongen hebben we ook een mooie uitgebreide rekenmachine op batterijen meegenomen.
Daarnaast een paar dozen pennen, potloden en stiften, die gaan gewoon allemaal los in mijn tas en dat is misschien leuk om in de dorpjes uit te delen, dat deden we vorig jaar ook (al lees ik nu de tip van dat er al pennen en potloden in overloed zijn te laat, maar vorig jaar nog viel het bij de kindertjes zeer in de smaak dus ik hoop dat we er toch een paar kids erg blij mee kunnen maken!). En ik geloof dat mijn reisgenoot zich lek heeft gekocht aan sokken voor daar, die wilden de kinderen op het strand vorig jaar zo graag hebben.

Ik denk dat ik ook eens rond ga kijken voor zogenaamde knijpkatten, van die zaklampen die geen accu nodig hebben maar die door erin te knijpen opgeladen worden. Dat komt me voor als nuttig, moest daar opeens aan denken door wat Kenya schrijft.

Nogmaals beiden bedankt voor het meedenken, als er nog wat in jullie opkomt, ik hoor het graag!

veel succes met uw keuzes
rekenmachine erg leuk met de gedachten aan ons schoolsysteem
in kenya wordt er op school verwacht dat men het uit het hoofd leert in kenya is ook veel te koop er is alleen 1 probleem niet ieder heeft geld om het te kopen , en bedenk wel wat u in nederland of in kenya koopt
het komt bijna allemaal uit…
ja china of india of hongkong taiwan

schiet me opeens te binnen
koop voor moeders eens van die goede afsluitbare
bewaardozen moeten wel erg goed sluiten

ter voorkoming dat men ongedierte in de rijst, suiker
pannekoekmeel, maismeel krijgt

Das een goeie Murigi !

‘‘Mijn’’ kids van 14 (joy en kabibi) zijn blij met engelse boeken. Neem er vooral waar ze iets van leren !

De broers van Kabibi en JOy (Karissa en Munene) zijn erg bllij met van die lichtje voor op je fiets met een elastiek eraan. (ACTION 2 euro)

Mensen wat een goede tips!
Die lampjes zag ik toevallig ook bij de supermarkt liggen waar ik al deze spulletjes heb gekocht, daar ga ik er morgen wat van halen, allemaal 1 euro nu bij de C1000. Bewaarbakken, ook een hele goede zeg! Ik denk dat ik mijn moeder eens lief aan ga kijken, die heeft een kast vol tupperware!
@Murugi, heeft u helemaal gelijk mee, de rekenmachine is niet van Nederlandse bodem :wink: Maar ik zag hem liggen en dacht, misschien kan dat ventje er wat mee. Een batterijtje (voor als deze leeg gaat) moet daar toch wel ergens te vinden zijn bij de Nakumatt toch? :slight_smile:
Mwende, vind het een hele goede tip, ook dat het iets leerzaams is. Maar boeken is weer zo’n gewicht, ik zit nu mijn eigen kleding al thuis te laten om niet teveel boven die 20 kilo uit te komen, dus ik denk niet dat ik nog boeken mee kan nemen. Jammer want vindt het wel een hele goede!

lieve mensen
in kenya zijn veel meer winkels dan de nakumatt
je hebt de lokale markt
de lokale shops
de lokale goede supermarkten
de regionale supermarkt ketens
en als die iets niet hebben ga dan pas naar de nakumatt
de prijzen zijn naganoeg overal hetzelfde

p.s ook de plastic voorraad dozen heeft de lokale en
regionale supermarkt

Hele mooie Mwende …

wat is het toch mooi he in kenya
en met ons erbij nog mooier

wat een mooie multiculti
:kus:

@Murugi, uiteraard is er veel meer dan de Nakumatt, en vaak is het ook nog eens veel leuker om dat soort winkels te bezoeken dan de grotere ketens.

Maar omdat het een apart soort batterijtje nodig hebt voor zo’n rekenmachine was het eerste waar ik in dit geval aan dacht dus de Nakumatt. Maar dat is verder niet aan mij, er zit nu een batterij in de rekenmachine en mijn oude ging geloof ik 5 of 6 jaar mee, dus die jongen kan er nog wel even mee vooruit voordat hij zich druk hoeft te maken over batterijen en plaatsen waar die te koop zijn :wink:

als je grappig wil zijn, dan neem je een zakje dubbelzoute hollandse drop mee en zegt dat dat delicatessen zijn bij ons. Je zal eens zien wat er gebeurt :stuck_out_tongue:

Mja wij vliegen altij dmet 5 dus hebben minstens 100 KG die we mogen meenemen… dat vergeet ik soms ff. Maar een educatief boekje hoeft niet noodzakelijk erg zwaar te zijn.

Succes

(ennuh, je hebt maar 2 tshirt en 2 korte broeken nodig, 1 set om aan te doen en 1 die aan de waslijn hangt)

:zon02:

Hahaha Mwende, ik kan me alles voorstellen bij hun gezicht bij zoute drop! Wel een goede grap haha!!! Misschien dat er een rolletje mee in de tas gaat… lol2

Ik houd er niet zo van om daar te wassen en drogen, ik neem gewoon lekker een stuk of 7 shirts en broeken mee (ga 16 dagen). Heb al het een en ander de koffer uit gekiept voor de cadeautjes, maar de koffer zelf weegt ook al een paar kilo (wel een ideale koffer, zo één op vier wielen, nooit meer sjouwen!), het gaat weer passen en meten worden haha.

Ik sta zo vaak bij vakantie voor de incheckbalie spullen uit mijn koffer over te gooien in mijn handbagage, ik weet niet hoe ik het altijd voor elkaar krijg hoor :wereld:
Ben een keer weg geweest, toen had ik maar 14 kilo in mijn koffer, amper souvenirs gekocht, kwam terug met 23 kilo… de mensen achter in mijn rij hebben zich doodgelachen hoe ik het vliegtuig in moest, met 3 truitjes over elkaar aan en mijn zwempak er ook nog eens onder :cheer:

Maar kreeg het lekker wel allemaal mee :vak02:

hihi
Ieder zijn meug.Je ziet wel op de fotoos op mijn blog dat ik steeds dezelfde kleren aan heb…
Beetje sunlight in de wasbak, hop hop en in 10 minuten is het droog in dat klimaat.

Ik had in Januari 2 winterjassen over elkaar heen, 1 voor Ndurya en 1 voor de askari. …man … ik heb me een ongeluk gezwoten, maar hun ‘contentement’ maakte alles weer goed.

Intussen hebben de lezers hier wel door dat ik aan een nieuw keyboard toe ben, want of de spatie doet het niet of de andere toetsen plakken, lees dus aub over de sgrijvvouten heen…

:slapen:

Ik denk dat het ook wel scheelt wat je doet/waar je zit/met wie je bent. Ik ben met een stel luxe beesten op stap, mooi hotel, daar ga je jezelf minder snel in het zweet werken met een sopje dan wanneer je ergens op een campside staat misschien.
Maar ik moet zeggen dat ik ook wel een tikkeltje lui ben aangelegd hoor, zeker wat dit soort zaken betreft, dan denk ik, hop, ik heb vakantie, niks wassen vandaag :smiley:

Maarre… zou wel een hoop ruimte in de koffer schelen… vul ik dat op met cadeautjes en biotex :smiley: :smiley:

Foei zeg, 2 winterjassen aan daarheen, ik kan me alles bij je hitte voorstellen! Wel ontzettend lief van je, kan het me helemaal voorstellen hoe dankbaar ze je daarom waren.

Fijn he, als je met zoiets relatiefs kleins mensen zo blij kan maken.

Groetjes!

ps. niks geen last van schrijffouten hoor, maar ik ben nog nieuw op het forum, weet niet hoe netjes u hiervoor typte natuurlijk :smiley:

Om nog even op kadootjes terug te komen! In mijn eerste vakantie nam ik veel mee vanuit Holland maar alles wat ik had gekocht zag ik ook in oa Nakumatt. Dus dat doe ik niet meer maar koop daar mijn spulletjes!
Scheelt ruimte in de koffer…ja ook 20 kilo, weet wat het is.
Voor meisjes ook leuk om te geven een springtouw, een punniksetje en toch ook kleurboeken/potloden! En setjes ondergoed (Zeeman goedkoop en goed maar ook daar te koop)T-shirts, rekenmachientjes, fietslampjes groot succes! Ook die iets grotere die je op je stuur klemt met 3 soorten licht. Tandenborstels en tandpasta…deodorant voor volwassenen. Maar ik sleep niks meer mee!
Laat ook mijn eigen kleding zoveel mogelijk achter (voor mijn schoonzussen!) Sleep daarentegen weer van alles mee terug, brooms, wasbakken, souveniers, kanga’s want ik wil Kenya graag om me heen hebben!

Als je zelf niet wilt wassen kun je ook in het hotel je wasje laten doen, je betaalt per stuk en dan verdienen de mensen ook nog wat extra’s!

Thx Amavee! Dat van het wassen ga ik even in mijn achterhoofd houden, hier ben ik nog niet over uit wat ik ga doen.

We hebben ondertussen ontzettend veel spulletjes, mensen in onze omgeving hebben ook wat geld gesponsord zodat we nog meer konden kopen. We zitten vol met speelgoed, ik denk dat we heel wat kindjes hiermee blij kunnen maken :smiley:
En voor het kleinste jongetje, zoontje van onze chauffeur, hebben we een karton met een stuk of 10 speelgoedautootjes gekocht, en een ambulance auto die ook geluid kan maken en de sirene kan aan en uit. Vind 'ie vast leuk!

Bedankt voor het meedenken allemaal!!!