Cadeautjes voor kinderen Kenia

Hoi,

Over drie weken vertrekken wij naar kenia en Tanzania.
Nu is onze vraag of we “iets” mee kunnen nemen voor de kids daarginds. We zaten te denken aan een kleinigheidje, zoals balonnen, pennen o.i.d. Of heeft iemand anders een beter idee? Of is het uberhaupt geen goed idee om iets mee te nemen?
Ik hoor het graag van jullie!

Groet Sanne

Hoi Sanne,

erg lief dat je denkt aan de kindjes in die landen, ze zijn vaak armer dan arm. Ik persoonlijk echter vind het geen goed idee om (waar dan ook) iets uit te delen aan kinderen. Daar werk je het bedelen mee in de hand. In veel arme gebieden in de wereld heb je constant kinderen om je heen hangen die vragen om pennen, geld of chocola. Geld moeten ze aan hun ouders geven en je weet niet waar het aan op gaan, pennen hebben ze niet zomaar nodig, en van snoep krijgen ze nog slechtere tanden dan ze al hebben… Ballonnen zou nog het leukste zijn, omdat je dan ter plekke met de kinderen kunt spelen en ze aandacht kunt geven. Plezier maken daar hebben ze vaak nog het meeste aan.
Ik veroordeel de kinderen niet, maar vind het geen gezonde situatie. Het is op veel plekken zo dat kinderen hun hele jeugd gedwongen worden te bedelen omdat ze daar mee mee verdienen dan naar school gaan.

Wat ik doe als ik echt iets wil doen, dan zoek ik bijv contact met een lokale hulporganisatie of ga naar een schooltje, en geef daar wat spullen af. Of het dan goed terecht komt weet je ook niet zeker als je de mensen niet kent, maar het is in ieder geval iets. Als je georganiseerd gaat weet een reisleider misschien wat adresjes.

Maar goed, dit is geen lezing ofzo ;), maar mijn mening over hoe ik er tegenaan kijk na een paar jaar reizen (ook in Tanzania, supermooi!). Heel veel plezier op jullie reis!

Groetjes van Loes

Hoi Sanne,

Als je inderdaad iets voor de kindertjes wil doen, dan moet je inderdaad een schooltje bezoeken. Je kan schriften meenemen en potloden en pennen. Ik had van die kleine doosjes kleurpotloodjes bij me. Verder zijn ze erg blij met kleertjes. Wij hebben een moeder met 3 kleine kinderen blij gemaakt met een stapeltje shirtjes. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar toch…die blije gezichtjes.

Ik wens je een hele fijne vakantie. Geniet ervan!!!

Groetjes,

Winnifred

Sponsoring via scholen of het hoofd van het dorp werkt vaak het beste ja. Maar probeer indien mogelijk rekening te houden met de lessen: je bereikt er niks mee als alle kinderen de klas verlaten om jou te zien!

Is inderdaad een leuk iets om kinderen daar een kado te geven, maar wat bereik je daar mee??? Als iedereen dit gaat doen dan denken kinderen van he das makkelijk ik hoef alleen maar een zielig gezicht te trekken en ik krijg al dingen dus dat is veel eenvoudiger dan werken, conclusie is dat je straten vol met bedelende kinderen krijgt die geen huis meer hebben omdat ze geen normaal inkomen hebben…

Niet doen dus, geef nooit maar dan ook nooit rechtstreeks aan kinderen en/of volwassenen zo stimuleer je ze alleen maar om door te blijven bedelen en dat is nou net niet wat we willen, ze moeten zelf voor centjes zorgen en werken.
Het is een lief idee en gebaar om iets mee te brengen voor de kinderen maar het heeft zulke grote gevolgen, geef het dus aan een schooltje die weten er wel raad mee en zo komt toch ook nog bij de kindjes terecht!