Wij gaan 1 jan 2010,2 weken kenia.Naar Mombasa en dan nog paar dagen safari.Dit is voor het eerst dat in in Afrika ben.
Wil eigenlijk wel wat spullen meenemen voor de mensen.Heb hier geen ervaring mee.Wie wel?
Zitten die mensen daar op te wachten?En welke spullen dan?Hoe krijg ik de spullen op de goeie plek?en bij de douane?
Misschien zit er wel iemand op dat moment ook daar voor vrijwillergs werk en kan spullentjes gebruiken?
Zo dus een heleboel vragen.Het is wat kort dag maar misschien kan iemand mij toch wat wijzer maken.
Ga naar deze website in diani www.dianichildrensvillage.org. Misschien daar kun je meer info kijken. Diani ligt in south coast, Mombasa. Ongeveer 40km van vliegveld.
Ik ken iemand die daar kindjes helpen. Zijn naam is Timmermans uit Belgie. Misschien kan hij je helpen. Veel succes. Nog iets, heb je accomodatie in Mombasa geboekt? want wij hebben in diani beach (south coast) een villa te huur. Ik hoor het wel. Gr. Helen
Zomaar spullen weggeven heeft geen zin. Dit maakt van de bevolking alleen maar bedelaars. Kijk wat er gebeurd in marokko, waar redelijk veel toeristen komen en her en der pennen en weet ik veel wat uitrijken.
Pak maar eens de auto en rij een stukje door Ethiopië. Je woordt er gek van de mensen die van alles en nogwat aan je vragen en komen bedellen.
De enige manier om van ze af te komen is om ze letterlijk af te bekken.
Dit met dank aan de toeristen die voor sinterklaas spelen.
Als je in landen komt waar weinig of geen toeristen komen (Angola/ congo’s cameroen etc) is het contact met de bevolking heel anders. Daar willen ze nog wel eens een praatje met je maken zonder bijbedoelingen.
Mijn advies is ga lekker op vakantie en geniet van de natuur en de mensen zonder ze te verpesten. Boek lokaal je safari en koop langs de weg je spullen inplaats van de supermarkt etc, daar help je ze meer mee.
Het lijkt hard wat Frank hier zegt maar ik sluit me erbij aan.
Als je wat weg wil geven, koop je spullen dan daar: dat is goed voor de werkgelegenheid. Draai het om: alles wat je meeneemt had een Keniaan kunnen maken of verhandelen. Geld, een fooitje links en rechts is altijd welkom. :chin:
ik vind het wat kort door de bocht. Niets geven omdat je er niet tegen kunt als mensen er om vragen. “Laat die mensen het maar redden zonder stukje zeep of pen want ik vind het gezeur zo vervelend (en heb nooit zorgen om stukjes zeep of pennen)”
Maar ik ben ook geen voorstander van zomaar voor sinterklaas spelen.
ikzelf probeer altijd lokaal kleinschalige projectjes te vinden en ga dan vragen wat ze hard nodig hebben en dat dan lokaal kopen. Vaak met iemand van die organisatie.
Je kunt wel met knuffelbeertjes en t-shirtjes aan komen zetten bij een weeshuis maar er is vaak veel meer behoefte aan schoenen of ondergoed.
geef in iedergeval geen snoepgoed. behalve als je er een tandenborstel en tandpasta bij geeft.
1 snoepje maakt geen gaatje maar meerdere wel en een tandarts is er niet. Gaatjes doen PIJN! iedere dag pijn…
Bovenstaande heeft niemand hier gezegt.
Tuurlijk is het goed om iets te doen voor een weeshuis of iets aldaar voor iemand te kopen. Een pakket eten bijvoorbeeld, daar is altijd behoefte aan.
Mijn punt is alleen, dat als je denkt goed te doen door je koffers met allerhande spullen vol te stoppen en mee te nemen om daar weg te geven, je het mis hebt.
Aan spullen is echt geen gebrek (ook zeep en pennen zijn daar te koop).
Aan mensen die daar hun brood mee willen verdienen door goederen te maken of verhandelen ook niet, de werkloosheid is 40%.
Veel mensen daar hebben een gebrek aan geld om een fatsoenlijke school te betalen, kleding te kopen, huisvesting en brood op de plank.
Als je snoep slecht vind voor de kinderen omdat er geen tandartsen zijn, dan begrijp je ook dat het gratis weggeven van onze overbodige spullen uiteindelijk veel Kenianen op lange duur hun baan kost.
Dat ze dan bedelaars worden is uiteindelijk onze eigen schult.
ik moet er even bij zeggen dat ik ervan overtuigd was te reageren op een topic uit het Cuba-forum. Een land waar iedereen even veel betaald krijgt ongeacht welke baan of opleiding je hebt gehad en waar scholing gratis is maar de winkels leeg zijn. Waar zeep en pennen echt luxe producten zijn die zelfs voor hoogopgeleiden moeilijk te koop zijn.
En waar de mensen niet even een bedrijfje kunnen beginnen omdat ze een gat in “de markt” hebben gezien.