Roken in Kenia en Tanzania?

Hallo aan alle (recente) safari gangers,
Wij gaan eind deze maand met z’n vieren voor 16 dagen naar Kenia en verblijven in Diana Beach zo’n 38 km ten zuiden van Mombasa. Ter plekke willen we dan een safari boeken van een dag of 6 naar de Masai Mara en Serengetti, dan weer paar dagen rust, dan een korte safari (2 tot 3 dagen) naar Tsavo en dan nog een paar dagen naar Zanzibar (Old Town).

Ons reisgezelschap is gemiddeld 40 en we zijn allemaal in heel wat landen wereldwijd geweest maar geen van allen eerder op (big 5) safari.

Daarbij komt dat mijn moeder meereist en die is al 66, nog wel fit en avontuurlijk maar vreselijk verslaafd aan haar sigaretjes (2 pakjes per dag) en nu heb ik gehoord dat je in Kenia NERGENS meer mag roken ?!

Sommige mensen zeggen dat je wel op safari mag roken als je met een eigen gids en voertuig gaat, anderen zeggen dat je wel binnen de grenzen van je vakantieoord meestal mag roken en niemand weet hoe het tegenwoordig in Tanzania met het rookbeleid is.

Zijn er mensen die mij hier iets meer over kunnen vertellen?
Dan kan ik mijn moeder waarschuwen of geruststellen (-;

Verder graag ook tips en info ten aanzien van goede bureaus/mensen die in de buurt van Mombasa of Diana beach safaris naar eerder genoemde gebieden regelen?

En misschien ook iemand die voor een langere duur met dezelfde gids heeft gewerkt vanuit dat gebied en goede ervaringen heeft?

Wij zullen geen groepsreizen maken maar iets willen boeken met gids en jeep en dan (als mogelijk) binnen die gebieden van lodge naar lodge of tentenkamp reizen.

Alvast bedankt voor de informatie
Tanja

Hi Tanja,

In Diani Beach kan je echt nog overal roken, hoor. Ondanks het niet meer toegestaan is…
Dus, je kan je moeder zeker gerust stellen.

Boeken van safari’s ter plaatse: www.monikasafaris.org
Heb ik altijd al mijn safari’s, binnenlandse vliegtickets,… bij geregeld en ben nog nooit teleurgesteld geweest.
Monika heeft haar kantoortje aan het tankstation in Diani en sinds kort heeft ze er een tweede bij aan het nieuw shopping-center achter de bar Ushago.

Enjoy Kenya!

Greetz,
Trudi

1 like

Beste Trudi,
Alvast bedankt voor je snelle antwoord.
Ik zal haar meteen geruststellen (-;

Er zijn verder verschillende reactie op spullen meenemen voor de lokale bevolking, hoe denk jij daarover?

En het roken in de safariparken zelf, is dit toegestaan of helemaal niet?
Ik hoor dat er zelf parkrangers zijn die boos kunnen worden als je sigaretten meebrengt, laat staan rookt?

Ik heb direct op Monika’s website gekeken en het ziet er goed uit dus ik zal er vast een mailtje naar toe sturen met onze wensen om te zien wat er mogelijk is ne wat het kost.

Qua valuta kan ik ook geen duidelijke antwoorden vinden, is het beter om in Keniaanse shilling lokaal te betalen (en fooien etc) in US dollar of ook gewoon met de Euro?

Sorry dat ik je direct overlaad met extra vragen, maar je bent de enige die tot nu toe heeft gereageerd.

Oh en silly me, ik kom er net achter dat ons resort op Galu beach ligt (was eerst Diana beach maar we hadden andere aanbieding gevonden) maar daar geld waarschijnlijk hetzelfde voor aangezien het er vlak bij ligt toch?

Nou alvast hartelijk bedankt en als je zelf een link hebt naar een eigen site met reisverhalen of zo dan houdt ik me aanbevolen.

Groetjes Tanja

Hi Tanja,

• Spullen meenemen: dat hangt er van af, weet je. Ikzelf ga op zijn minst 4 keer per jaar, ken er tal van mensen en organisaties waarvan ik weet wat ze nodig hebben/kunnen gebruiken. Iedereen doet wat hij vanuit zijn hart wil/moet/kan doen… Ondanks alle adviezen, dit is puur persoonlijk.
  • Roken in de natuurparken: je beseft zelf heel goed dat je in een natuurpark bent, dus hou je er, als een beetje respectabel mens zijnde, rekening mee waar je wel of niet kunt roken. Ikzelf (verwoede roker) zal, zelfs in Kenia, nooit beginnen roken zonder op een beleefde manier gevraagd te hebben of het wel of niet kan.
  • Je mag Monika gerust laten weten dat je haar gegevens van mij gekregen hebt. Ze zal je met plezier een gepaste offerte bezorgen en dan doe je nog wat je wilt. Wij zijn door de jaren heen gewoon vrienden geworden en vragen geen enkele toegeving naar elkaar toe.
  • Ginder is het beter om alles te betalen in KES, tenzij je het anders overeen komt met bvb. degene waarbij je een safari boekt. Je hoeft zeker geen Dollars mee te nemen, Euro’s kunnen overal gewisseld worden. Zelfs je visum kan je bij aankomst op de luchthaven met Euro 's betalen.
  • Inderdaad, Galu Beach is het verlengde van Diani Beach. Komt op hetzelfde neer, alleen dat het er op het strand wat rustiger is dan in Diani (minder hotels en toerisme,…).
  • Wij hebben onze eigen site wat de verhuur van de huizen betreft (www.villa-kenya.com). Jammer genoeg heb ik door de drukke bezigheden momenteel (hier in België en in Kenia) geen tijd om een site met reisverhalen aan te maken. Hoop dat dit in de toekomst wel mogelijk zal zijn (na al die jaren Kenia…).
  • Ik weet dat er tal van vragen op je af komen eens de tijd van vertrek dichterbij begint te komen, maar wees niet ongerust om je vragen te stellen, hoor!

Greetz,
Trudi

1 like

Beste Trudi,

Weer bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het is helemaal waar dat de vragen zich vlak voor de reis ineens beginnen op te stapelen. Ik praat met zo veel mogelijk mensen die zelf zijn geweest om over hun ervaringen te horen.

Waar we ook naar toe gaan gaan wij met het groots mogelijke respect met de lokale bevolking om. En uiteraard ook met de omgeving. Zelf in Nederland zal ik geen papiertje op straat gooien laat staan ergens in een mooi natuurgebied. Toen we in de Dominicaanse republiek waren werden er door sommige toeristen snoepjes uit de auto gegooid naar de kinderen die de busjes achtervolgde. Ik kreeg hier een rare smaak van in mijn mond omdat (hoe goed ook bedoeld) het voor mij niet respectvol overkwam. Zelf hebben we opgetrokken met een gezin aldaar en uiteraard de hele famillie ontmoet. Deze woonden in de armenwijk en hebben voor ons gekookt en absoluut niet lopen bedelen. Doordat je dan echt kontakt maakt met de mensen hebt is het dan fijn om ook iets terug te doen voor al hun oprechte goede zorgen. Wat daar voor veel mensen waarde heeft (buiten geld uiteraard wat dan al heel moeilijk is om met behoud van respect te geven) is (buitenlandse) kleding en schoenen en speelgoed voor de kinderen. Nu kunnen mensen wel zeggen dat je dat dan daar moet kopen om de lokale economie te ondersteunen, maar daar zijn die artikelen juist niet te verkrijgen.

Dus ik denk dan als ik 2 x 23 kg bagage mee mag nemen, dan neem ik graag zaken mee waar de mensen daar iets aan hebben. En of ik dat nu geef aan de mensen waar we direct kontakt mee hebben of aan de plaatselijke hulp organisaties of scholen maakt mij niets uit. Wij zijn zelf niet rijk maar wel sterk bewust hoe goed wij het hebben in Europa.

Ik hoor het meest dat er een tekort is aan pennen, schriften en kleding?
Dus wat neem jij meestal mij als je daar 4 x per jaar heengaat? En geef gerust de namen van de organisaties waar je het aan doneert zeker als dat nuttiger is dan daar willekeurig wat weg te geven.

Wij gaan niet op reis om de weldoener te spelen, maar laten ook geen kansen liggen (als we de middelen hebben) om andere mensen te helpen of dat nu thuis is of op reis.

Ik stuur morgen een offerte aanvraag aan Monika en zal zeker je naam noemen. En als Kenia ons goed bevalt (en daar twijfel ik al niet meer over) dan hebben we bij jou dus direct een goed adres om ons eigen huisje te huren de volgende keer?

Groetjes Tanja

Hoi Tanja,
Hoe gek het voor ons ook klinkt om geld te geven, dat is in Afrika heel gewoon en wordt bijzonder op prijs gesteld.
Als je een dag neemt om bijvoorbeeld wat eten te kopen voor een stichting, of lokaal wat pennen schriften etc. koopt help je de kleine handelaar enorm mee :thumbsup:

P.s: er is geen tekort aan pennen, schriften en dergelijke, er is een tekort aan mensen die zich die spullen kunnen veroorloven.

Hi,

Voor www.dianichildrensvillage.org kan je kinderschoenen, kinderkledij,… meenemen. Bekijk hun site eens en je zal zien wat je nog meer voor hen kunt doen.
Voor www.eyesforeastafrica.org kan je oude brillen, brilglazen, leesbrilletjes meenemen. De oogchirurge ter plaatse (Helen) kan hier enorm veel mee doen voor haar patiënten.

Groetjes,
Trudi

Beste Trudi,
Wederom bedankt voor je duidelijke antwoord.

Wij ondersteunen vanuit Nederland jaarlijks meerdere goede doelen, maar daarbij blijven de kleine organisaties vaak slecht bedeeld omdat ze te weinig naamsbekendheid hebben en er uiteraard zoveel zijn. Daarnaast hoor je helaas ook slechte verhalen over valse stichtingen etc. Dat je graag wat research doet voordat je doneert aan een stichting in een ver land. Als je ter plaatse bent is dat veel makkelijker, of zoals in dit geval, je iemand spreekt die deze organisaties zelf kent. Met jou info kan ik nu echter gericht wat spullen meenemen waar de mensen daadwerkelijk iets aan hebben ipv mijn koffers vol te stoppen met schriften en pennen.
Groetjes Tanja

Voor de verstokte roker: neem een klein zakasbakje mee, zodat je (als anderen er geen probleem mee hebben) in de auto/natuurparken kan roken, zonder de boel in de fik te steken of een zooi achter te laten.
roken was nooit een probleem in afrika, in tanzania afgelopen zomer ook totaal niet. hoewel men het wel steeds minder op prijs stelt. en een vrouw die rookt blijft een beetje vreemd…
als je een traditioneel dorpje gaat bezoeken enz. dan loop je natuurlijk ook niet rokend rond. buiten de boma kan dan weer wel.
wat betreft pennen ed, heb je goede tips gekregen. als je ze wel uit nederland meeneemt, zorg er dan voor dat je ze aldaar aan een school of project geeft. als je op straat uitdeeld dan worden die pennen soms ook weer verkocht aan de plaatselijke winkel. waardoor de kinderen een inkomen hebben. soms een reden voor de ouders om ze van school te halen en te laten bedelen.
maar heel veel plezier!!

Wij mochten nergens roken in Kenia; alleen op je eigen kamer kamer maar niet in de openbare ruimtes van de hotels/lodges; tijdens het rijden in safaribusje ook niet (wel logisch toch).
Op de luchthaven van Nairobi waren ook geen rookplaatsen zoals op Schiphol.

Groetjes, Marike

:zon02:
Sterker nog : je krijgt een zeer zware boete als je een peuk ergens gooit (gelukkig !!!) en je kan zelf gearresteerd worden als je moeilijk begint te doen ! (prima !)

doorgenomen en sowieso heel erg interessant dit te weten, Tanzania heeft me altijd aangetrokken vanwege de productie imago dat ie heeft. anyhow thanks