We hebben al schriftjes, (kleur)potloden en scherpers gekocht om op een school af te geven. Zag ook dat er een tekort is aan tandenborstels, klopt dit en is dat aangeraden om ook tandpasta mee te doen, lijkt mij wel een beetje moeilijk. Wat is nog welkom?
dat alles kan je daar kopen , is goedkoper , je bagage is lichter en je steunt de lokale economie.
Als je schoenen hebt die je liever wegdoet dan nog verder te dragen, die zijn altijd welkom , kleding van Europa heeft daar het label van betere kwaliteit te zijn .(ook weer niet overdrijven ,de lokale handel niet benadelen).Geef dat aan personeel van je hotel, die gebruiken het voor hun eigen kinderen.Vergeet ook de security en de receptie niet.
Weet wel dat al die spullen vaak verdwijnen in de tas van de hoofdmeester zodra jij weg bent…
Dat je navraagt over tandenborstels ed. is prima. Inderdaad dáár kopen!
Potloden schriften ed. Waarom koop je ze eerst, en vraagt dan pas?
Alleen als je ver van de strip gaat en niet naar een schooltje, maar onderweg gewoon als je een kind ziet lopen, stoppen en een pen en schrift geven. Dan gelijk weer wegrijden. Dàn zie je pas een verbaasd en blij kind.
Schooltjes ed. is allang achterhaald.
Dan snel weer wegrijden?? Heel apart dit!
En zo ontstaat dus een bedelcultuur, waar alle toeristen na jou last van hebben!!! Weet je wel, van die gebieden waar de kindertjes op toeristen af rennen en gillen: Pen! Pen! Money! Money!
Dus nee, absoluut NIET Sinterklaas gaan uithangen. Het is zo schadelijk voor een dorp, en voor het imago van toeristen.
Ze denken al dat alle blanken wandelende goudmijnen zijn, die niks hoeven te doen voor hun geld. Met dat soort vreselijk decadente acties als spullen lukraak uitdelen, bevestig je dat beeld.
Wil je écht helpen, en niet alleen maar egoïstish zélf blije gezichtjes zien (misschien leuk voor korte termijn, maar met dramatische gevolgen voor lange termijn)? Steun dan een lokaal project dat zich heeft bewezen. En spendeer je geld bij hardwerkende kleine lokale ondernemers.
En wees gewoon bescheiden, sta niet zo te springen om blije dankbare gezichtjes te zien voor jouw schamele euro’s.
Goeie, respectvolle reis gewenst!
Even melden dat we gewoon wilden weten hoe we nog konden helpen. We zijn nog in andere landen geweest waar we aanzien worden als rijk en waar de gids ook aan ons zei om niets aan de kinderen te geven omdat ze met hun mooie ogen medelijden opwekten bij de “rijken”. We weten dat dit ook het ganse "systeem"van de gezinnen waar de vader de voornaamste kostverdiener moet zijn. Hierdoor krijgt hij respect van de kinderen die later ook voor de ouders gaan zorgen. Wanneer de westerlingen dan de kinderen geld geven worden zij de voornaamste kostwinnaar, gaan niet meer naar school en hebben later helemaal geen diploma want de school niet afgemaakt.
We zijn niet belust op egoistisch blije gezichten die we dan misschien ook nog op foto vastleggen om dan aan het thuisvolk te laten zien. “Kijk eens hoe goed we gehandeld hebben bij die arme kinderen” Dit is dan sarcastisch bedoeld ter verduidelijking voor er boze reacties komen.
We willen wat helpen en ook genieten van onze vakantie. Het is voor ons de eerste maal Afrika en daarom wilden we wat nadere informatie over de hulp die we kunnen geven zonder ons op te dringen. Hierbij dank ik iedereen voor de reactie hoewel ik sommige reacties een beetje hoogstaand en belerend vind.
Dat kan ik me voorstellen maar ik erger me dan ook helemaal kapot aan toeristen van het soort Jack2 (suggestie Sinterklaasje-spelen). Dus reactie was vooral daartegen gericht.
Sommige reacties vind ik nogal kort op de persoon gespeeld .Lokale projecten ,ok maar , waar vind je die als toerist in (meestal)corrupte Afrikaanse landen?
Ik heb ook zulke projecten ooit bezocht in Kenia, je spendeert er een smak geld aan hun produkten en dan hebben ze op het eind van het bezoek nog het lef om een bijdrage voor hun project te vragen !
Ik zie na een paar dagen verblijf in een buurt zelf wel wie wat hulp kan gebruiken .
Gewoon een zak rijst aan een oud vrouwtje geven ,geeft ook voor beide parijen grote voldoening.
Maar alles zwart-wit voorstellen gaat hier nergens op.
Ik ben dus echt tegen lukraak dingen weggeven, ook aan oude vrouwtjes.
Liever koop ik dan haar gebakken cassave of haar bananen die ze gekweekt heeft, en ding ik er gewoon niet op af, zodat ze lekker - maar eerlijk - verdient aan haar werk. Dan behoudt zij tenminste ook haar trots.
Maar goed, vele andere toeristen doen wel mee aan het creëren van bedelcultuur, eentje meer of minder maakt ook al niet meer uit…
Poe, poe, wat heb ik losgemaakt???
Als ik onderweg ben naar-en in het binnenland, dan gebeurt het wel dat ik een klein kind zie dat alleen aan het spelen is, ik stop dan soms en geef dat kind een kleine attentie en rijd gelijk weer weg.
Ik vind dat geen sinterklaas spelen!
Dat is meer het ongecontroleerd strooien met allerei dingen die men meeneemt vanuit Nederland voor die “arm zwartjes”.
Of het kamermeisje elke dag 2 euro geven omdat ze de kamer zo goed schoon houdt en netjes.( Dat kunnen we toch makkelijk missen)
Wat ik wilde zeggen:
Strooi niet met vanalles! En als je iets weggeeft, doe dat dan verder het land in ipv. allemaal vlakbij de strip en dan zeker niet bij bakken en het liefst iets nuttigs.
Als ik naar mensen in het binnenland ga neem ik een zak rijst mee of olie, thee of suiker. En ik breng vaak een foto mee die ik de vorige keer heb gemaakt van hen.( zijn ze ohzo blij mee)
groeten Jack
Gewoon meenemen wat je tot nu toe hebt verzameld. Heb je nog ruimte en gewicht over kan je evt. goede gebruikte kleding of (pluche) knuffels meenemen.
Geven aan schooltjes is niet achterhaald. Gewoon doen, maar laat je gids je adviseren welke school en inderdaad liever wat verder van de kust af. Geef aan de kinderen en niet de Head Teacher.
Doe wat je hart je ingeeft en handel daar naar. En geef wat je wilt geven. Niet meer, niet minder. Het is zo simpel
Fijne vakantie! Met dit weer is 30+ wel erg lekker! :vak02:
Maar ben je ooit daar terug om de gevolgen te zien? Wat gebeurt er met de volgende blanke die daar langs komt? Daar gaat dat kind weer bij bedelen en al zijn vriendjes ook. En bij weer de volgende blanke, gaan nog meer kinderen bedelen, en elkaar de hersens inslaan om die spullen van elkaar af te pakken en eventueel te verkopen.
Een jongen die ik ken, dacht een groep kinderen blij te maken met ballonnen, hij deed vrijwilligerswerk in Tanzania. Maarja sommige ballonnen gingen eerder kapot, dus gingen ze van elkaar afpakken. Slaande ruzie, bloedlippen. En een scheve verhouding tussen inderdaad ‘die arm zwartjes’ (want zo bestempel je ze door gratis uitdelen) en de rijke blanken.
Je ziet precies waar al veel blanken spullen hebben uitgedeeld. In Cape McLear in Malawi, komen de kinderen op je af rennen: money, money! In Indonesië in bepaalde berggebieden: Pen! Pen! In Cusco Peru als ze zien dat je een algemene foto van een plein hebt gemaakt: “je hebt een foto van mij gemaakt, money money”.
Die groeien op tot volwassenen met het idee dat alle blanken geld op de rug hebben groeien en dat zomaar rondstrooien. En ook niet gelijkwaardig zijn.
Het is veel leuker als je komt in gebieden waar de kinderen je nog gewoon zien als een ander mens (niet een wandelende pennenmachine of geldautomaat), en met je kletsen, spelletjes doen, vragen stellen, grapjes maken. En dan zie jij ze ook veel meer als ‘gewoon een ander mens’ in plaats van ‘een zielig iemand’.
Mij lijkt het beter om het te houden bij dat vrijwilligerswerk; eten of wat dan ook kopen bij de ouders van die kinderen; en met de kinderen gewoon een spelletje voetbal te spelen. Als ik kinderen had, zou ik kwaad worden als rijke Japanners zomaar in Nederland snoep of pennen aan mijn kind gaan geven, alsof ik niet goed voor mijn eigen kind kan zorgen! En dan moet ik weer aan mijn kind gaan uitleggen dat niet alle Japanners zomaar dingen uitdelen, en dat hij/zij niet mag bedelen.
Sterker nog, ik zou het ook niet okee vinden als een Nederlandse buurvrouw zomaar pennen, Nintendo’s of wat dan ook aan mijn kind geeft zonder aan mij te vragen of ik dat goed vind. Het is een vorm van ondermijnen van natuurlijke verhoudingen.
Iets meebrengen voor mensen bij wie je op bezoek gaat en die je kent, vind ik iets heel anders. Tuurlijk, logisch.
Goede adviezen Cecilia, maar dit soort acties zullen altijd blijven bestaan. Mensen denken niet na over de gevolgen van goedbedoelde acties. Gebeurde in het verleden al niet en dat zal in de toekomst niet veranderen.
In het Senegambia Beach hotel hangen meerdere bordjes met “Do Not Feed The Monkey’s”. Je mag één keer raden wat de meeste toeristen van het hotel nu juist wel doen. En pal onder zo’n bordje… Ik wil niet graag gebeten worden door zo’n lief ‘tam’ aapje in ieder geval dus ik laat het wel uit mijn hoofd.
Ik heb de kinderen op straat nog niet ‘Money, money’ horen roepen. ‘Sweets!, Sweets!’ wel Dus die tandenborstels die Trot mee gaat nemen kunnen geen kwaad ben ik bang
Ja, herkenbaar, van die apen voeren… En inderdaad liefst pal onder het verbodsbord. En vervolgens werd die man boos toen die aap hem mepte en de tanden liet zien, er vandoor ging met zijn complete lunch maar toen moest ik natuurlijk wel lachen.
Trot, neem gewoon kleding mee en geef het wel in de binnenlanden aan de mensen.
In de toeristengebieden krijgen de mensen genoeg en daar vragen ze ook al om spullen en geld.
Wij zijn met onze gids door de binnenlanden gegaan en hij heeft bij mensen gestopt waar wij kleding,
zeep, shampoo, speelgoed en snoepjes gegeven hebben. Ik neem kleding voor ons zelf mee die wij niet meer leuk vinden. Dit dragen wij dan in de vakantie en geven het dan weg.
Je kan ook bijna alles op de markt kopen. Dan is het zelf nog goedkoper en zeker als jullie gids het koopt.
Wij hebben ook een schooltje bezocht en een zak aardappelen mee genomen. Een gekookte aardappel is een traktatie.
Fijne vakantie in Gambia!
Snoep is niet zo’n goed idee in verband met tandbederf en slechte mondhygiëne…
Toen wij in Gambia waren had ik geen zeep en shampoo bij me, omdat wij alleen met handbagage reizen. We gingen naar een supermarkt om het te kopen. Ik schrok me rot van de prijzen en vroeg aan een van de jongens die daar werkten, wat zij zelf gebruikten. Hij lachte en wees me grote stukken zeep aan. Zwarte teerzeep voor huid en haar en een geel blok zeep (sunlight-achtig) voor het wassen van kleren. Dat was wat zijn moeder kocht! Heel goedkoop en dat heb ik toen ook maar gedaan. Het beviel uitstekend en ik heb nog spijt, dat ik toen niet meer stukken van die zwarte zeep heb ingeslagen. Zeep en shampoo is in Gambia dus eigenlijk een overbodige luxe.
Het viel me op dat er heel veel toeristen waren die hun schoenen achterlieten. Misschien een idee om schoenen die je niet meer gebruikt mee te nemen…
Dus doe als 3165fjp en creëer ook een bedelcultuur waar die nog niet is!
Iedereen schrijft geen snoep geven, is niet goed voor de tanden. Totdat ik er zelf was en onze gids
ons aanraade om een zak snoep te kopen. In de binnenlanden krijgen de kinderen heel zelden snoep
en als je ziet hoe ze ervan smullen. De kinderen hebben al zo weinig ze weten zelf niet wat een rammelaar is.
Cecilia74 wij weten het nu van het bedelen!!!