Waar heeft de bevolking behoefte aan?

Op mijn reizen neem ik graag iets mee voor de mensen waar mee ik in aanraking kom.
Bezocht ooit een ( arm) land in Azie, mijn koffer gevuld met kilo’s zeep en shampoo.
Toen ik iemand wilde bedanken en een flesje shampoo gaf werd ik uitgelachen, zelfs op het strand verwees een venter mij naar een moeder met baby op de heup, die me uiteindelijk weer vreemd aankeek omdat haar iets wilde geven.
Onze gids nam gelukkig de zware zakken aan.

In maart ga ik dus naar Gambia en neem graag weer spulletjes mee.
MAAR ik wil niemand kwetsen, zeker mensen niet in wiens land wij te gast mogen zijn.
Wat kan ik meenemen zonder dat ik iemand pijn doe…heb namelijk al zitten denken om b.v. tandenborstels , zeep, watten( weegt niets) en pleisters in te slaan.

Wij hebben het geluk dat onze touroperator toestemming heeft gegeven 2 x 20 kilo aan extra bagage mee te nemen voor de mensen in Gambia.

Knap dat je dat met de bagage voor elkaar hebt gekregen joh!
Ik heb ook een trucje en kan ook meer meenemen. Ik hoop ook in maart weer te gaan en neem zelf altijd (kinder)paracetamol mee.
Daar vragen ze ook altijd om, omdat die in Gambia uit China komt en echt minder werkt.
Ook neem ik zo nu en dan thermometers mee, maar veel van wat je noemt, is daar wel te krijgen … nu ben ik wel aan het denken, want ik weet dat ik laatst nog van die ‘fucidinegazen’ heb meegegeven. Daar was behoefte aan en aan betadinegazen. Dat was behoorlijk prijzig in Gambia.
Pleisters neem ik ook altijd mee, ORS laat ik achter met duidelijke ‘handleiding’.
Een vriendin van mij vraagt altijd om fishermenfriends, voor de keel.
Als ik goed nadenk, dan is er wel meer, wat elke keer meegaat … handgel … kan ook geen kwaad.
Veel dingen zijn daar ook te koop, dan neem ik geld mee en koop het daar. Want tandpasta en tandenborstels hebben ze ook echt wel nodig, zeep, maar dat is allemaal daar te kopen.
Sterkte met de voorbereidingen en veel voorpret … wie weet komen we elkaar in maart wel in Gambia tegen!

1 like

Heel erg bedankt voor alle tips! Gaat zeker mee in die koffer!

Wat ik meehad naar Gambia waren stylos, veel stylos en ze waren er zo blij mee!

Ik heb ooit gezien dat personeel van een restaurant zelf hun stylo moesten kopen om de bestellingen te noteren en dan weten dat hun baas hun een 40 a 50 dalasi per dag betaalt , 1 euro!!!

1 like

Oh wat erg!
Gelukkig heb ik al 150 pennen, 50 stuks voor € 8,00
Ik zal extra meenemen om ook in restaurants uit te delen.

Wat goed dat je mijn ogen nog opent

Warme groet,

Wicky

Wat kinderen daar ook erg leuk vinden zijn ballonnen, weeg niet veel en is klein om mee te nemen en ze vechten bijna letterlijk om een ballon te hebben

Ja , daar heb ik ervaring mee, erg leuk om te geven: gaan we zeker meenemen,Dank je wel!

Ik wil hier graag even op reageren. Ballonnen zijn leuk om te zien en kinderen vinden het meestal geweldig, maar dat ze er bijna om gaan vechten, zie ik beslist niet als iets positiefs! Ze knappen bovendien snel en vervuilen dan het millieu, omdat niemand de moeite neemt om het op te ruimen. Voor kleine kinderen zijn ze zelfs gevaarlijk. Aangezien het toezicht op kleintjes anders verloopt dan bij ons in het westen, vind ik het een heel slecht idee om ballonnen aan arme kindertjes te geven.

Het is goed dat we elkaar op een andere manier naar zaken kunnen laten kijken, iets wat in onze beleving"goed"is, kan in een totaal andere maatschappij anders worden gezien, vandaar dat ik blij ben met uw reactie!Ik ben nog nooit in Gambia geweest en wil niet schofferen, of mensen in de problemen brengen door mijn aanwezigheid.

Ik heb eigenlijk nog een vraag welke niets te maken heeft met ballonnen.

Mijn dochter wees mij er op dat in bepaalde snoepsoorten varkensextracten vermengd zijn en dat kinderen van islamitische origine deze snoepsoorten niet mogen eten.
Zij gaf het voorbeeld dat “spekkies”, het is niet door de naan maar door de stof die in dit snoepje voorkomt, niet gegeven mag worden aan mensen die geen varkensvlees eten vanuit overtuiging. ( wij eten ook geen varkensvlees en ik wist dit dus niet) Dit door de stof die gewonnen wordt uit ( varkens) botten=Gelatine
Op internet :Gelatine is een eiwitproduct dat wordt bereid door gedeeltelijke hydrolyse van collageen. Collageen is een eiwit dat voorkomt in bindweefsels (onder andere huid, botten en kraakbeen) van zoogdieren. Om deze reden onthouden vegetariërs en veganisten zich vaak van producten waar gelatine in voorkomt.De gelatine wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral biggen

Wat is u hierover bekend?
( ik dacht lekker licht in de koffers ,b.v. spekkies)

Alles waar varkensgelatine in zit, is haram voor practiserende moslims en daarom mogen ze het niet eten. Ik stuur je even een pbtje :slight_smile:

Dag Nunu,

Bedankt voor je PB!

Wat mooi en ontroerend.
Het raakt me, het laat zoveel zien , de tegenstrijdigheden waartoe mensen zich gaan gedragen , eigenlijk door het (goedbedoelde) gedrag van de toerist.

Dank je wel voor dat je dit met me wilde delen,

Warme groet,

Wicky

Nunu; Ik heb mijn bezoek 2 jaar gelden erg veel ballonnen rondgedeeld, zowel aan rijkere klassen als erg arme klassen en zelf in het ziekenhuis, ik snap je reactie omwille van de vervuiling en minder toezicht daaromtrent. maar ik zag ook hun gezicht zo veranderen als de kindjes op de afdeling waar ik stage liep in het ziekenhuis opklaarde toen ze zulk klein pakje kregen. Bij ons in het westen zullen ze allang kijken van krijg ik enkel dit daar niet, daar zijn de kleinste zaken van groot belang voor hen. Ik zag hoe het jongetje in ons gastgezin zo’n zorg draagde voor zijn ballon dat heb ik hier nooit gezien.

Wat ook leuk is om mee te nemen zijn autotjes en zo bellenblazes.

1 like

Goed idee Mamiielariie!
Autootjes zijn zeker leuk!Ik herinner mij opeens verhalen van mijn partner: hij is in een Aziatischr land geboren…dat ik daar niet aan gedacht heb!

Qua snoepjes en ook spekjes eten de meeste kinderen echt alles hoor … als het maar snoep is.
Nog nooit gezien dat ze het weigeren.
Op zich kunnen we veel meenemen vanuit Nederland en toen ik voor het eerst ging, had ik ook veel mee. Knuffels, pennen, schriften etc…
Nu maak ik veel bewuster keuzes en vraag ook aan henzelf wat ze nodig hebben en daar niet te krijgen is.
Zo heb ik vorig jaar een waku-waku-lamp meegenomen, waarmee ze ook kunnen opladen.
Ik ben geen Sinterklaas en zie eigenlijk veel toeristen, die dat wel (willen) zijn, want die kinderen zijn zo lief en leuk.
Natuurlijk zijn ze met alles blij, maar helpen we daarmee de kinderen echt?
Ook ik heb gezien hoe er gevochten wordt om van alles en nog wat … dat vind ik niet helpen.
Daarbij, de meeste dingen kun je gewoon in Gambia kopen en dan help je de gambianen er ook nog eens mee.
Mijn koffer is echt nog steeds wel vol, maar toch anders dan de eerste keer.

ervaring maakt bewust, fijn dat je wil delen!

Dat komt omdat ze niet weten dat er varkensgelatine in zit. In Gambia wordt dat niet gebruikt en voor kinderen is dat dus ook nooit een item in Gambia. Hier bij ons in Denemarken is er een hele rel over geweest, omdat veel Turkse kinderen snoep kregen waar varkensgelatine in zat. Je hebt hier nu ook een snoepfabriek waar ze alleen van rundergelatine gebruik maken.

1 like

Net terug van een indrukwekkende week Gambia.
Met dank aan Erwin en aan jullie allen voor de geweldige tips!
Met een Chauffeur van de groene taxi ( Good Lamin Taxi vanuit Gambia te bereiken op (+220)7583118 iedere dag een trip gemaakt en bezoekjes gebracht aan de mensen thuis.
De 2 x 20 kilo welke we van onze touroperator extra mochten meenemen was wel een druppel op een gloeiende plaat toch was het fijn om weg te kunnen geven.
Ik had per ongeluk een leesbril bij me welke door mij niet meer gebruikt wordt,de krijger was hier heel erg blij mee.
Ook heeft men behoefte aan paracetamol , Ibruprofen en lakens.
Gebleken is dat niet alle mensen gefotografeerd willen worden:koop iets of vraag om toestemming en laat vooral de foto zien: vooral kinderen vinden dit heel erg leuk.
mbt snoep meenemen…koop het in The Gambia, goedkoper als in NL. scheelt weer gesjouw!
Wij hebben een meer dan fantastische tijd in THE Gambia gehad,dank zij de goede voorbereiding waarbij wij tips van jullie mochten ontvangen is deze vakantie een onvergetelijke ervaring geworden welke zeker voor herhaling vatbaar is.

1 like

Geef ze in Gambia geen ibuprofen.
Het is voor ons al niet echt een goed medicijn, het kan behoorlijke maagproblemen veroorzaken, maar in Gambia zijn ze helemaal niets gewend qua ‘gewone’ medicijnen.
Ik houd het echt bij gewone paracetamol en daar waren ze enorm blij mee.
De gambiaanse snoepjes worden vaak weggegooid. In Kairaba Shopping Centrum had ik nu wel ‘goede’ gekocht en die gingen er wel in, maar de gambiaanse snoepjes zijn echt niet lekker.
Op school mogen de kinderen niet met pennen schrijven, dus potloden met een gummetje zijn voor kids beter. Mijn vriendin had penne-etuitjes gehaakt en dat was een groot succes. Op een governmentschool (waar ikzelf les heb gegeven) kon ik een hele klas voorzien van een etuitje en nu had elk kind echt een eigen plekje voor z’n spulletjes.
Denk ook eens aan krijtjes, voor de leerkrachten. Die moeten meestal zelf gekocht worden.
Dit jaar heb ik voor de oudere meisjes oa deo gekocht, maar ook douchefris, gezichtscreme etc. Konden ze beslist wel gebruiken en ze waren dolgelukkig.
Ach … zo kan ik wel doorgaan, maar veel is inderdaad ook in Gambia wel te krijgen.
Ook ik zie weer terug op een supertijd in Gambia!

1 like