In maart 2013 ga ik voor het eerst naar Gambia, een lang gekoesterde wens van me. :zon02: Ik ga in m’n eentje, en vind het een heel avontuur haha. Heel veel zin in natuurlijk, ook wel spannend. Wie gaat er ook in maart? Ik heb hotel Djeliba geboekt
Ben niet perse op zoek naar andere "einzelgangers"hoor, maar misschien is het leuk en lucratief om samen met anderen excursies te doen. Ik heb begrepen dat de meeste gidsen per trip afrekenen, dus hoe meer personen, hoe goedkoper. Dussss…wie zit er rond die tijd in Kololi en vind het leuk om dagjes uit te delen?
Ander onderwerp, maar lees her en der verschillende dingen die mensen in Gambia nodig hebben. Van schoolspullen, voetballen, mobiele telefoons tot kleren and so on. Natuurlijk wil ik iets mee nemen, waar maak ik mensen het meest blij mee?
Hallo Beanca2
Djeliba is goede keuze.
Excursies met een plaatselijke gids is inderdaad aan te bevelen boven een excursie met een reisorganistie.
Ik wil je wèl adviseren om je in te lezen voor je allerlei dingen gaat doen daar, die everechts werken.
Ik schrik namelijk van je vraag om mensen die meegaan om leuk dagjes “uit te delen”.
Zó maken we daar de mensen afhankelijk en geven we ze steeds meer het idee dat we een lopende portemonnee zijn.
Natuurlijk neem je wat mee voor mensen waar je te gast bent.
Maar beperk het en ga niet “strooien”.
Je kan al haast niet als beginnend Gambiaganger over straat lopen, zonder dat je aangesproken wordt om hulp (geld).
Denk er vooral aan dat geld voor ons iets héél anders is dan voor hun.
Als je ze een euro fooi geeft geef je bijna een dagloon (als ze al iets verdienen)
Verdeel het geld dat je wilt “uitdelen” over het kamermeisje en echt arme mensen die je ziet zitten (je herkent ze echt wel) dan doe je goed en maak je er geen bedelaars (bumsers)van en ga niet tot het gaatje bij de taxichauffeur.
Als je nog meer wilt weten geef maar aan, Er zijn er hier genoeg met “ervaring” die je echt advies kunnen geven.
Jack Wheels4Africa
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk echter dat je mij verkeerd begrepen hebt. Nu ik het terug lees staat het er idd niet zo handig. Met dagjes uit delen bedoelde ik samen met andere touristen een excursie boeken zodat we de kosten kunnen delen.
Afgezien van fooitjes ben ik zeker niet van plan om geld uit te delen. Wel vroeg ik me af waar ik mensen daar blij mee kan maken met spullen waar ze echt wat aan hebben.
Om wat te geven… tja praktisch is natuurlijk om een grote doos pennen mee te nemen( neemt niet veel ruimte in) maar beter is natuurlijk om daar pennen aan te schaffen en uit te delen ( hebben de locale winkeliers er ook nog wat aan).
Ik had een grote vacuum zak gekocht bij blokker en allerlei knuffels erin gedaan. Ik had namelijk het idee: iedereen neemt pennen enz. mee en meer praktische dingen, lollys en ander snoep ben ik niet zo van dus ach, het laatste waar arme mensen geld aan besteden is speelgoed voor de kinderen. In zo’n zak kan een heleboel en als je hem vacuum zuigt met de stofzuiger kun je best aardig wat meenemen ( het weegt natuurlijk heel weinig).
Deze heb ik uitgedeeld aan de schoonmaaksters in het hotel, en een deel heb ik meegegeven aan mensen die naar een kinderdagverblijf in het binnenland gingen. Naar wat ik gehoord heb is het daar ook heel goed ontvangen.
Kinderkleding lijkt me ook altijd goed. Verder moet je gewoon doen wat je hart je ingeeft, waar jij blij mee zou zijn als je alles nodig had…
Verder kun je als je daar eenmaal bent natuurlijk altijd excursies delen met anderen, die zijn er immers altijd, en de prijs in idd. vaak per trip. Deejee ( werknemer Djeliba) kan je ongetwijfeld adviseren en bijstaan.
Als je naar de vismarkt wilt ( de vissers die in Tanji aankomen met de vis) kan ik je van harte aanraden om aan de overkant van het hotel naar “cee ba ba”( uitgesproken op zijn rasta’s ) te vragen. Wij zijn met hem geweest voor een habbekrats en hij weet een hoop te vertellen en je komt op alle plekjes ( niet altijd even plezierig ).
Wij hebben al voor 3 jaar op een rij een goede gids die e.e.a. altijd goed voor ons regelt. Kijk maar eens op zijn site… www.sheikomar.info en zeker weten dat je dan daar ook een aantal interessante excursies ziet staan. P.S. kijk ook eens in zijn gastenboek.
Hallo allen wij mijn man en ik gaan 13 maart kado voor m n 50e verjaardag! En ik ga zeker kijken op de site van sheikomar heb daar al veel over gelezen nl! Wanneer ga jij precies?
Hallo, ik hoop ook in maart naar Gambia te gaan, voor de achtste keer.
Ik hoop er weer voor drie weken te zijn.
Op zich heb ik genoeg dingen die ik wil / moet doen, want ik ken al heel wat mensen in Gambia en ondersteun een gezin met elf kinderen. Zij zijn ondertussen familie van me geworden en als ik er ben, probeer ik ook regelmatig naar ze toe te gaan of dingen met de kinderen te doen. Ook moet ik naar de scholen toe en ga ik ‘meelopen’ met een verloskundige.
Maar dat wil niet zeggen dat ik geen tijd heb voor andere dingen.
Ik ga ook alleen en dan is het best wel leuk om eens een dagje met iemand anders op te trekken.
Dus … lijkt het je wat, dan kunnen we misschien wel wat afspreken.
Ik zag dat je uit Meppel komt en dat is niet zover bij mij vandaan.
Ik ga alleen wel naar een ander hotel toe, maar dat is geen probleem. De taxi’s rijden wel, dus no problem in the Gambia!
Ook hier worden de weken afgeteld, maar in Gambia de dagen en uren voordat we elkaar weer zullen ontmoeten.
Alvast veel voorpret en mocht je / mochten jullie vragen hebben, stel ze maar hoor!
Hoi lighthouse, ik heb een vraag, hoe kom je in contact met de bevolking? Zoals jij verteld een gezin? Gaat dat daar vanzelf of moet je dan echt in en een praatje maken met ze! Ik lees ook dat men soms spullen brengt bij scholen ed maar lijkt me zo vreemd 8m zomaar naar een school toe te gaan of is dat heel gewoon daar en zijn ze dat gewend?wij gaan trouwens 13 maart 8 dagen omdat we nog een jong kind van 8 thuis hebben, maar t zal wel veel te kort zijn!
Hoi Moon50, ik kom ook uit Flevoland, dus dat is wel leuk.
Acht dagen is inderdaad niet zo lang, want besef dat het zeker de eerste keer best een ‘cultuurschok’ is. Maar als je besmet raakt …, dan komen er vast nog wel meer dagen in Gambia bij.
Ik weet niet in welk hotel jullie zitten, maar in Gambia zul je niet vaak met z’n tweeën lopen. Gambianen proberen met iedereen een praatje te maken en willen van alles voor je doen. Hier moet je beslist mee leren omgaan, maar al doende leert men. Goed je grenzen aangeven.
Ik heb deze familie leren kennen doordat twee dochtertjes op het strand pinda’s verkochten. Toen ik ze het tweede jaar weer zag, heb ik ze bij me geroepen en zo heb ik het gezin leren kennen. Ze wonen in Manjai, in een compound vlakbij de vuilnisbelt. Ik ken ze dus nu al heel wat jaren en help ook met de scholen, waar ik zelf heen ga om het schoolgeld te betalen. Tot nu toe hebben ze me nog nooit bedrogen en echt nog nooit om geld gevraagd. Daar heb ik enorm respect voor, want ze hebben echt amper iets.
Probeer van te voren echt informatie in te winnen, ook over de mensen daar, want iedereen wil wel je vriend zijn, maar je zou niet de eerste zijn, die het geld of de spulletjes aan de verkeerde geeft. Helaas … daarbij kun je veel vanuit Nederland meenemen, maar daar is ook veel te koop. Dus bedenk ook goed wat je meeneemt.
Ik ken wel meer gezinnen en tehuizen, waar hulp zeker nodig is. Ook zou je eens kunnen kijken op de site van Insight the Gambia. Phoday ken ik goed en hij kan je echt meer laten zien van projecten in Gambia. Maar ook het Mother Theresiahouse kan goed hulp gebruiken en scholen … de twee oudsten van mijn familie zijn voor leerkracht aan het leren en lopen nu stage, dus dan is het altijd gemakkelijker binnenkomen. Ook ken ik de school van de jongere kinderen nu en loop regelmatig een dagje mee.
Ik weet helemaal niet wat jullie precies willen, maar ik wil best wel helpen met dingen of dat we in die periode wat samen doen, ook omdat ik dan alleen in Gambia ben. Trouwens … alleen ben ik zelden hoor, dus voel je niet verplicht. En vragen staat natuurlijk vrij. Dat kan ook privé wel, maar ik weet niet precies hoe dat hier werkt.
Alvast veel voorpret, ik besefte vanmorgen dat het nog tien weken duurt voor mij …
Bedankt voor je reaktie! Mij lijkt t wel leuk om een paar eenvoudige dingen te geven maar mijn man is daar helemaal niet mee bezig hoor ik ben zo n zorgzame typje vind het fijn als ik iemand kan helpen! Maar financieel hebben wij het ook niet zo breed, mijn man heeft 3 banen omdat ik niet kan werken en heeft een tijdje gespaard voor deze reis! Wil niet klagen hoor we redden het best en kunnen soms wel wat leuks doen, maar veel schenken kan niet maar bv wat kleine dingen die hier niet duur zijn en voor hen bijzonder wil ik wel meenemen misschien heb je daar wat voorbeelden van? En wat is bv gebruikelijk om als fooi te geven of als extra tje aan de schoonmakmakers? En wat zijn bv normale prijzen voor een gids of een taxi? Adviezen altijd welkom! Groetjes
Je moet ook niet aan allerlei dure dingen denken. Schoolspulletjes hebben ze eigenlijk altijd nodig.
Ga gewoon eens naar de Action, dan heb je voor weinig geld al gauw pennen, schriften, stickers, ballonnen etc… Ook volwassenen maak je blij met pennen en notitieboekjes. Meisjes vinden haarspulletjes prachtig en jongens alles wat met voetballen te maken heeft. Zo krijg je bij sommige supermarkten soms gratis voetbalplaatjes. Die ‘eten’ ze gewoon. Meestal neem ik ook paracetamol mee. Dat is daar wel, maar van een andere kwaliteit. En proefflaconnetjes van geurtjes of douchespulletjes. Die haal je weer van internet, gewoon gratis aanvragen of bij drogisten vragen.
Het zit hem niet in de waarde van het bedrag. Zij zijn daar echt al blij met alles. Ook kun je eens in je vrienden- en familiekring vragen of ze nog wat hebben, maar denk aan het gewicht. Waar je mensen daar ook echt blij mee maakt is een baal rijst of olie, vis, kip. Eten is toch een levensbehoefte en vaak hebben ze zelf te weinig.
Prijzen voor gidsen / taxi’s … hangt ervan af wat je doet en met wie. Maar ga nooit in op de prijzen op de borden, daar kun je behoorlijk onder zitten. Het fijnste is een betrouwbare gids / chauffeur. Mocht je in Kotu zitten, dan ken ik er wel, maar ze willen ook zeker wel naar het Senegambiagebied toe. Dus met bedragen flink afdingen. Ik heb in een schrift wel allerlei bedragen staan, maar het hangt ook weer van de koers af. Meestal geven we echter te veel, verplaats je in wat zij verdienen.
Hoi, wij gaan naar Bijilo maar als ik goed gelezen heb kun je van daaruit makkelijk naar de andere (meer toeristische) plaatsen toe! Bedainkt voor al je info, mijn dochter werkt bij een drogist en ik heb al best wat mini s ik ga haar dus vragen om er nog wat op te sparen en ja de Action zit hier ook in de buurt kan ik ook af en toe wat halen leuk!!
Besef je dat een euro daar zo’n beetje een heel dagloon is. Als er al gewerkt kan worden natuurlijk…
Een euro is ongeveer 40 dalasi (schommelt nogal, momenteel krijg je iets meer) Geef niet teveel en wat je hart je ingeeft.
Zéker op het vliegveld als iemand je koffer draagt is een euro meer dan genoeg, de helft ook… Al roepen ze vaak dat ze meer moeten of horen te krijgen. Zijn daar vaak erg brutaal. En euro muntjes sparen ze op tot ze 5 euro bij elkaar hebben en ruilen dat wel weer bij andere toeristen waarna ze het om kunnen ruilen voor dalasi’s.
Heel erg brutaal. Ik pak mijn koffer van de band, breng hem naar de scan en vervolgens naar de bus. Ik til mijn koffer op en plaats hem in de bus. Meneer tilt mijn koffer er weer uit en zet hem opnieuw op dezelfde plaats in de bus en steekt zijn hand uit. Er zullen ongetwijfeld toeristen zijn die er in trappen. Aan het geld in hun handen te zien zeker. Daar lag zeker een half maand salaris in. Ik denk dat er genoeg andere mensen zijn die het slechter hebben en een fooitje beter kunnen gebruiken.