Eerste keer Gambia in december

Hallo Allemaal,

Wij (jong stel) gaan in december voor het eerst naar Gambia, dit word ook de eerste keer Afrika.

Welke excursies zijn de moeite waard: Wij willen graag wat wildlife zien, het is ook leuk om een echt Gambiaanse stad te bekijken of nijlpaarden oid.

Verder over gidsen en/of taxi’s deze kunnen we toch gewoon daar regelen. Maar we zijn niet erg goed van vertrouwen. Is er nog een bepaalde stelregel voor als je wel graag bij de lokale gidsen boekt maar mensen niet snel vertrouwd?

Over de taxi: ik zag in vorige vragen de opmerking dat je 2 uur op je taxi moet wachten. Nu gaan wij naar een luxe hotel, dan staan er toch voor het hotel wel taxi’s te wachten of ben ik dan naïef?

Geldkwestie: wat raden jullie aan: waar wisselen? alles tegelijk wisselen? euro’s cash meenemen of daar pinnen? hoe werkt dat.

Als wij in europa op vakantie gaan maken we ongeveer €100 per dag op (voor 2) wat denken jullie dan voor budget voor Gambia?

Hopelijk weten jullie antwoord op al mijn vragen.

Alvast bedankt en groetjes Maloe

Hallo Maloe en welkom op het forum! :dag:

Leuk dat jullie Gambia gaan bezoeken! Best spannend, zeker als het jullie eerste ervaring met een Afrikaanse land gaat worden.
In welk hotel gaan jullie verblijven?
Voor elk hotel zul je taxi’s vinden, geen probleem en erop hoeven wachten is grote onzin. Je zult eerder overladen worden met aanbiedingen voor taxi ritjes, maar dat is wel een beetje afhankelijk van het hotel dus waar je verblijft en of daar veel taxi’s voor staan.
Trips maken moet je in ieder geval niet doe via je reisorganisatie. Zonde omdat het duurder is en het geld komt grotendeels bij de reisorganisatie ipv de bevolking zelf. Niet doen dus.
Boek je excursies via een lokale en gecertificeerde gids. Voor het Senegambia Beach Hotel in Kololi staat een tentje waarin allemaal gecertificeerde gidsen zitten, wachten op nieuwe klanten.
Stuk voor stuk allemaal prima gidsen

Wil je op voorhand een goede en betrouwbare gids, dan mag je me altijd via de email benaderen [EMAIL=“3Rwin336@gmail.com”]3Rwin336@gmail.com Wij maken al jaren gebruik van de diensten van Abdu Ceesay. Hij doet ook veel voor mijn ouders en hun stichting tijdens hun verblijf daar (zie link onderaan…)

Geld neem je contant mee. Meer dan 50 euro per dag zul je niet snel uitgeven. Uit eten gaan doe je voor minder dan 20 euro op de Senegambia strip. Een hoofgerecht kost je rond de 7 euro en een drankje minder dan een euro, dus reken maar uit. Trips, zéker als je bijvoorbeeld nijlpaarden wilt gaan zien en dus dieper het land in wilt, zullen de kosten wat opschroeven… Met een bankpas kun je nergens pinnen, thuislaten dus. Met een creditcard kun je in geval van nood (beperkte bedragen vaak en tegen vrij hoge kosten slechte koers) pinnen. Visa werkt en in het Senegambia Beach hotel tegenwoordig ook met Mastercard.

Groetjes,
Erwin :vak02:

Naar aanleiding van het bericht denk ik dat ze naar Cheraton gaan.Als dat zo is,moet je veel met de taxi weg daar er niets in de buurt is.Dan zou ik adviseren om met de cally-cally(6 dal)was eerst 5 dal,maar ik dacht dat het opgeslagen was. tot de turntable te rijden en dan een groen/gele taxi nemen naar het uitgaans gebied(25 dal).Wil je lekker eten,ga dan eens kijken bij Time-Less.Die zit bij de turn-table richting de airport.Heeft blauw met witte kleuren.Echt de moeite waard.Ook jullie,een hele prettige vakantie.Als jullie daar echt zitten,wissel niet teveel en doe dat in de Senegambia strip.

Het Sheraton is mooi. Wel eens een ligbedje gehuurd en lekker gezwommen.
Mijn ouders hebben hun huis er tegenover in Brufut dus aangenaam op loopafstand…
Maar of ze daar verblijven Tilly…??? Wel erg prijzig *****-hotel…
Maar goed, dan is een taxiritje naar de strip ook wel te betalen, toch!? :wink:

Groetjes,
Erwin

Wij wonen in Tanji.Misschien komen we elkaar nog wel eens tegen.Nemen ook na de turn-table vaak mensen mee daar er s’avonds bijna geen vervoer voor de gewone mensen te krijgen is.

Hoi,

Bedankt voor reacties. Ik zie dat er een heel gegis is ontstaan over het hotel. Maar we gaan naar het Coco ocean,wel ***** dus haha bijna goed. Nog tips voor dit hotel en omgeving?

By the way: jullie nemen dus als je gaat het hele vakantie budget cash in euro’s mee en wisselen die daar?

Groetjes Maloe

Dat is een stuk dichterbij het uitgaans leven .Ook vrij nieuw en inderdaad luxe.Geniet ervan zou ik zeggen.Goede reis.

Yes Maloe, die wisselen we daar. Voor nood kan je dus een creditcard meenemen, maar het beste is euro’s mee.

Kijk voor Coco Ocean eens op het topic van Janneke Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk
Die gaat vrijdag al, dus benader haar eventueel via een pb over een paar weken als zij terug zijn :wink:

Groetjes,
Erwin

Wij nemen ook altijd cash geld mee.En dat voor 4 maanden.(niet verder vertellen hoor) hahahaha

Ik ben al meerdere keren in Gambia geweest en je struikelt over de taxi’s. De toeristen (groene) taxis staan voor elk hotel (duur of goedkoop) en als je een paar stappen doet kom je ook voldoende taxi’s tegen.
Dus pure onzin dat je daar uren op zou moeten wachten. Zodra je voet aan de grond zet zullen er mensen op je af komen. Even aankijken wie te vertrouwen is en wie niet. Er zijn genoeg taxi chauffeurs bereid om je op te halen en te brengen waar je maar heen wilt (gewoon om het telefoon nummer vragen).

Wildlife in Gambia? Gambia heeft niet echt wildlife. De giraffen en kamelen die er zijn die worden geïmporteerd en kun je bekijken in een park (is van de president). Je kunt een boottocht maken en de rivier afzakken dan kun je wel nijlpaarden enz zien.

Om de zoveel meter (of je moet in het binnenland zitten) zie je mensen staan die uitjes aanbieden. Bijna allemaal hetzelfde het is namelijk allemaal hetzelfde. Dit kan ook via een touroperator maar die is veel duurder.

Pinnen kun je niet in Gambia alleen evt met creditkaart.
Gewoon contanten meenemen en ook op de omwisselkoers kun je nog afdingen. Alles op dag 1 bij aankomst omwisselen zou ik niet aanraden.

In december gaan wij weer deze keer 3 personen, incl. excursies, insecten spray (1 bus voor kamer per week), dingen die ik koop mee naar huis neem, fooien, taxi, gemiddeld 3-4 uitjes en maaltijden (muv ontbijt) hebben wij aan 500 euro genoeg.

In Gambia wordt heel wat afgebedeld, je wordt gevolgd, iedereen wil je hand schudden, je wordt zo’n beetje gestalked en er komen de meest zielige verhalen om op je gevoel in te werken en geld uit je zak te kloppen, maar je tas kun je door een wildvreemde laten dragen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een poging deed om je dan te bestelen. Persoonlijk ervaren wij het als een heel veilig land. Wil je niet de eeuwige gesprekken aangaan dan vooral niet reageren op: How do you do of: It’s nice to be nice.

Heel veel plezier in Gambia

Nog even een kleine tip.Neem wel een flesje anti bacterien mee om je handen schoon te maken.Dit kan je het beste altijd bij je hebben,voor dat je het weet heb je een heleboel kids aan je hand.Ook handig bij deur knoppen enz.

Coco Ocean is in woord geweldig. Wij zijn er afgelopen jullie geweest en gaan in februari weer terug.

Coco heeft prachtige schone kamers, leuk personeel, zwembad en de zee voor de deur. Beauty, kapper en de spa. Je kunt je geen mooier hotel bedenken.

Bij Coco hoef je niet op de taxi te wachten. Je kunt naar de verharde weg lopen via de zijingang en daar staan taxi’s (gele). Nog beter is het om tegen de bellboy van het hotel ( hij staat voor de ingang van de receptie) te zeggen dat je weg wilt en ze bellen een taxi die komt voorrijden.

De winkeltjes en barretjes liggen bij de strip. Je kunt te voet heen en met de taxi terug, kost niet veel. Ook in het hotel kun je prima eten maar dat is iets duurder.

Je kunt een gids huren, die je het land laat zien en je helpt bij alles wat je wilt. Ik kan je een goede aanbevelen. www.sarjo.be

wil je meer weten over Coco Ocean, onze ervaringen of een gids stuur me dan gerust een e-mail: ansvandersanden@onsneteindhoven.nl