Vraagjes (eerste reis!)

Hoi!
gaan in december voor de eerste keer (11 dgn) naar Gambia:cheer: . Zijn van plan hotel “lemon creek” te boeken, heeft iemand daar ervaring mee? EN…willen niet alleen op het strand liggen maar zeker ook 3 of 4 excursies maken, welke kunnen jullie aanraden (mogen we dus echt niet missen?), en wat moeten we ongeveer voor prijs rekenen voor een prive tourtje met een z’n tweetjes met een locale gids/taxichauffeur? EN…is het veilig om ('s avonds) te lopen tussen hotel en kololi (2.5 km?) e/o wat kost een taxi anders? en verder natuurlijk alle tips welkom!
hopen op jullie reacties, hebben er erg veel zin in!

Hoi, Wij vertrekken 24 oktober naar lemon creek. Het wordt onze eerste keer lemon creek, hiervoor zijn wij in HBC, senegambia beach en badala park geweest. De excursies hebben wij de vorige keer gedaan met een lokale gids, Lamin Cham die voor het hotel HBC zat en met arch tours( beide in kololi). Je kan wel onderhandelen over de excursie prijs! Wij hebben makasutu park bezocht, de krokodillen pool, tandji(vismarkt), lamin lodge, banjul( albert market) Juffureh(de geboorteplaats van kunta kinte)enz , enz . Wat de afzonderlijke excursies precies gekost hebben weet ik niet meer, maar volgens mij waren we ongeveer 300 euro aan de totale dagjes uit kwijt. Over veilig lopen naar Kololi kan ik je pas antwoord geven in november maar een taxi zal circa 2 euro kosten. Dit is inclusief twee uur wachtijd voor de chauffeur. Ook wij hebben er veel zin in.
Groeten Vera

Hallo

wij zijn eind juli terug gekomen uit Gambia. Het hotel ken ik niet, wij logeerde in Coco Ocean, en dat was perfect.

Er zijn veel dingen die je kunt gaan zien, is afhankelijk van je interesse. Ik raad je aan om een lokale gids te nemen, je ziet dan leuke dingen, krijgt veel informatie en kunt veilig overal naar toe.

Het lopen naar Senegambia, strip, is in de avond lastig. Zodra het donker is moet je niet gaan lopen. Er zijn geen voetpaden langs de weg en de brem is ongelijk en er ligt vanalles. Je moet dan op de rijbaan lopen, er is geen straatverlichting, en wel volop verkeer. Een taxi is heel goedkoop, paar euro, ligt er aan hoe goed je kunt onderhandelen.

Ik wil je graag meer vertellen over de leuke dingen, je een goed gids aanbevelen. Je mag me mailen op ansvandersanden@onsneteindhoven.nl.

Succes met de voorbereidingen.

GRoet
Ans

Hoi,

Wij zijn eind juli teruggekomen uit Gambia uit het Senegambia Beach Hotel.
Naar horen zeggen (mensen die we hebben leren kennen in Gambia) was Lemon Creek toch wel een erg leuk hotel. Helaas kan ik je verder niet helpen met hoe het er verder is qua hygiene e.d.

Mocht je eventueel nog een goede gids zoeken, kun je altijd even een berichtje sturen.

En, zonnenbloem1958, zou het kunnen dat wij niet naast u zaten in het vliegtuig?
De vrouw die naast ons zat, op de terugvlucht van 29 juli, zat ook in Coco Ocean en woonde ook in Eindhoven?

Hoi vera en ans,

dank voor de tips/ info! heb nog even verder zitten nog zoeken naar excursies. slaan wel aan op de jeep excusrsie het binnenland in (incl vissersdorpje). en naar een bezoek aan senegal (en twijfelen daar tussen bezoek wildpark of juist dorpjes en het “dagelijks leven”).

is dit wat? en/of wat "moeten"we in ierder geval nog meer doen? is banjul ook leuk om te bezoeken?

willen deze tripjes wel graag lekker met z"n tweetjes doen, nog aanraders qua gids, Ans…je had een tip?

en…kunnen jullie een indicatie geven voor de prijs voor een biertje ed? zie dat er veel geschreven wordt over eten maar dit is ook interessant om te weten :teeth:

grtjs ted

Een julbrew kost op verschillende plaatsen verschillende prijzen. Wij hebben van 30 dalassi tot 50 dalassi betaald voor een biertje. In maart was de 40 dalassie 1 euro, dus reken maar uit! Volgens mij is de euro nu nog steeds 40 dalassi maar dat kan natuurlijk snel veranderen.

Dag Ted,

Wij hebben veel gezien in de 2 weken dat we er waren, Wat is leuk:
Biijlo Park in Kololi, ( monkey forest) vlakbij de Senegambia strip. De aapjes springen zo op je schouder en zijn op zoek naar lekkere pinda,s. Heel leuk om even door te lopen. Zorg wel dat je je benen goed insmeert met Deet want de muggen zijn talrijk.

De markt in Senegambia of de Albert Markt in Banjul, een van de twee moet je bezocht hebben, niet om te kopen maar om te kijken. Alles is er te koop.

Kachikally, krokodillenpark, gezellig om even te bezoeken, is geen dag excursie.

Om een indruk te krijgen van het dagelijkse leven is het goed om een compound, schooltje en ziekenhuisje te bezoeken. Je krijgt dan een goed beeld van het echte leven. Ik schreef al dat ik een goede gids weet. Zijn naam is Sarjo, www.sarjo.be. Hij laat je alles zien, past trips aan aan je wensen, weet veel over het land te vertellen, is aangenaam in contact en komt afspraken stipt na. Zijn auto is goed op orde. Hem kun je vragen om de bezoeken aan de compound enz te regelen voor je. Je kunt me mailen voor zijn telefoonnummer of reageren via zijn website ( in het engels)

Banjul is de hoofdstad, maar niet spetterend, het is een slapend stadje. De arch 22 is leuk om te zien, als je toevallig voorbij komt maar niet om speciaal naar toe te gaan.

Wel leuk is een boottochtje op de Oyster Creek bij Lamin Logde. Een bochttochtje door het mangrovenbos en daarna lekker wat eten of drinken bij Lamin logde. Het gebouwtje is bijzonder, het uitzicht en de ambiance geweldig. De rest volgt in mijn volgende mail

Ted, hier de rest. Wel afdingen op de boot bij Lamin Lodge. Als je voor Sarjo kiest dan regelt hij dit voor je.

Een hele ervaring is een overtocht met de ferry naar Barra aan de overkant van de Gambia rivier.
Wij hebben Juffereh en James Island bezocht, het centrum van de slavernij.Misschien heb je gehoord van Kunta Kinteh en de film Roots. Dit heeft zich hier afgespeeld. Deze geschiedenis heeft een diepe indruk op ons gemaakt. Als je hiernaar toe wilt dan moet je eerst met de ferry.

De visvangst in Tangi moet je gezien hebben. om 16.00 uur komen de boten binnen, het lossen en verhandelen is een hele happening. Het stinkt er wel vreselijk naar vis.

Een reis naar Kanilai, de geboorteplaats van de president, is aardig, is 2 uur rijden. Het geeft wel een heel ander beeld van Gambia. Het dierenpark stelt niks voor, een varken, zeba, kameel enz. Daar moet je het dus niet voor doen.

Het leukste van Gambia zijn de mensen, ze zijn erg lief en vriendelijk. De armoede is schrijnend. Ondanks dat ze arm zijn zijn ze altijd vrolijk. Natuurlijk is er ook corruptie, oneerlijke handel, opdringerige jongelui en bedelaars. Als je je hier niet teveel aan stoort dan kun je een leuke tijd hebben

Je vraag over eten en drinken:
dit is een beetje afhankelijk van waar je gaat. Op de strip in Senegambia kun je voor weinig geld eten. Biertje is 30 dalasi. Wijn is er duurder.

Mocht je meer willen weten of gebruik willen maken van de diensten van Sarjo mail me dan even. Ik wil je graag meer vertellen. Ik wens je veel plezier met de voorbereidingen, goede reis, geniet ervan.

Je leest al dat ik erg enthousiast ben, ik ben mijn hart verloren aan de lieve mensen daar en kan nauwelijk wachten tot februari 2012. Dan gaan we weer voor een weekje terug. Even de mensen bezoeken en nog doen wat niet meer in de vorige vakantie kon, een uitstap naar Senegal ( dorpjes en wildpark) en een tocht op de Gambia rivier.

Hartelijke groeten
Ans

Hoi Natasch90

Ik ben op 29 juli teruggekomen en zat naast een blond meisje met haar partner in het vliegtuig. zou heel goed kunnen dat jij het was. Ik had een kous aan mijn rechterarm, misschien herinner je dat. Leuk om je hier weer tegen te komen.

Ik heb heel erg genoten van Gambia en de mensen daar. Ik heb nog veel contact met ze via de mail en de telefoon. Heel bijzonder.

Omdat we het zo leuk hebben gehad gaan we met de carnavalsvakantie een weekje terug, even wat mensen bezoeken en nog wat bekijken. De reis is al geboekt. Kijk er al weer erg naar uit.

Groeten uit Eindhoven
Ans

Hoi Ans,

Wat toevallig. Dat waren wij inderdaad. Inderdaad erg leuk om je hier weer tegen te komen. Wat is de wereld maar klein eigenlijk.

Wij hebben ook erg genoten, en hebben ook nog contact met de mensen daar en de mensen die we daar hebben leren kennen.

Ik ben erg jaloers op jullie dat jullie alweer geboekt hebben. Het liefst ging ik gisteren nog terug. Ik mis het heel erg.

Komend jaar zullen we vermoedelijk niet terug gaan naar Gambia, maar naar verwachting over 2 jaar zeker weer wel.
We willen er erg graag terug naar toe.

Hebben jullie wederom voor Coco Ocean gekozen, of is de keuze nu op een ander hotel gevallen?

Groetjes, Natascha en Dirk-Jan

Dag Natascha en Dirk-Jan

Heel toevallig om elkaar hier weer te ontmoeten. Hoewel toeval bestaat niet. Komt misschien omdat we allebei erg genoten hebben van de reis naar Gambia.

We wilden graag terug maar niet volgend jaar zomer, dan willen we weer een andere leuke reis maken. We weten nog niet waarnaar toe maar dat komt nog wel. Omdat Peter in het onderwijs zit zijn we gebonden aan de schoolvakantie. Kerst is geen optie want dan hebben we familieverplichtingen, mijn moeder leeft nog en ook mijn zoon wil dan graag thuis komen eten.

De carnavalsvakantie was dus de enige mogelijkheid en we hebben maar snel geboekt omdat er maar weinig vliegtuigstoelen meer waren. We konden nu al geen comfort klas meer boeken.

Coco Ocean is een fantastisch hotel en we gaan daar ook terug. Het enige nadeel is dat het wat verder weg ligt van de Senegambia Strip. Maar met een taxi zijn we er zo, en dit is ook niet duur. Kijk er wel naar uit, het is de 1e keer dat we in de winterperiode naar de zon gaan. Lijkt me heel vreemd, misschien ligt er hier sneeuw en dan loop je daar in je korte broek.

Ik hoop dat een 2e keer niet tegenvalt. We hebben al veel gezien het het wouw effect is dan een stuk minder.

Hebben jullie al plannen voor een volgend jaar? Ben benieuwd.

Groet
Ans

Hoi Ans,

Ik denk dat dat het dan zal zijn. We willen graag eerder terug gaan, maar het is net als je zegt, misschien is het wauw effect dan minder. Daarom hebben we eigenlijk besloten om dan zowiezo een jaartje over te slaan.

Zal inderdaad wel raar zijn als er hier een pak sneeuw zou liggen en daar in je korte broek lopen, maar dat maakt het juist wel leuk, toch? Wel raar eigenlijk dat alles van de comfort-class nu al volgeboekt is. Maar het is natuurlijk een ideaal land om “te overwinteren”.

Wel fijn dat jullie hotel zo goed is bevallen. Wij zijn ook bij Coco Ocean geweest, het zag er wel erg mooi uit moet ik zeggen. Als wij teruggaan, zullen we hoogstwaarschijnlijk wel terug gaan naar het Senegambia Hotel, alles lekker dichtbij en voor ons was het een erg fijn hotel.

Voor volgend jaar hebben we nog niet echt plannen, maar we gaan waarschijnlijk richting Azie of die kanten. Ikzelf ben als eens naar China geweest, maar Dirk-Jan wilt dit ook nog heel graag zien. Wie weet gaan we daar naar toe.
We zijn in iedergeval wel allebei gebonden aan de bouwvak, dus we zullen toch altijd wel in de zomerperiode weg moeten gaan.

Groeten,
Natascha en Dirk-Jan

Lamin Lodge… :wink:

http://www.freewebs.com/gambiatotaladventure/laminlodge%20naambord%20(Small).JPG

http://images.travelpod.com/users/howiegt/3.1297100347.1_lamin-lodge.jpg

hoi! oeps, het is even een tijdje geleden dat ik het forum bekeek…Ans, wat een goede tips! dankjewel daarvoor :-)! enne…december komt nu rap dichterbij dus de reiskriebels ook hoor!
goed, we gaan heerlijk genieten EN, naast luieren op het strand zeer zeker ook een paar tripjes maken: in ieder geval serekundamarket, het binneland en banji vismarkt. en gaan ook graag een dagje naar senegal. en wat ik maar telkens niet vinden kan is een prijsindicicatie voor beide dag trip, gewoon lekker met z’n tweetjes een dag op pad met een gids/driver. zou fijn zijn als iemand daar een tipje vande sluier over kan oplichten (ook straks als handleiding voor het onderhandelen). Nou,nu nog even van de hollandse herfst genieten en dan…hup naar de gambiaanse zon :slight_smile:

Als je nog geen gids hebt om mee op pad te gaan dan kan ik je Sarjo aanbevelen. Je kunt hem mailen en vragen wat uitstapjes kosten. Als je interesse hebt dan hoor ik het wel, dan kan ik zijn mail adres geven.

Hi
Wanneeer gaan jullie precies. Wij gaan 10 decemebr voor 11 dagen ook naar Lemon Greek. Wel ook de eerste keer maar hebben via Internet al aardig wat informatioe kunnen vergarene , mede dankzij dit forum
Ik hoor het wel.
Groet
Braavehard

Vorig jaar was ons verblijf in Hotel Lemon Creek, was opzich een mooi hotel en het personeel was erg vriendelijk, er zaten paar tussen die jou proberen te overhalen om met hun mee te gaan naar hun familie en dat je dan hun dochter/zusje kan ontmoeten, dat was steeds erg vervelend.
Verder is een excursie naar Senegal erg leuk, je gaat met de boot over een rivier heen richting Senegal. Tijdens deze toch kan je ook dolphijnen tegen komen, erg leuk dus! Dan ga je met een truuk naar het Fathala park, een safari park met neushoors en girafe’s etc. Verder is het hotel erg schoon hoor. Het ontbijt is zeer goed verzorgd! Aanrader!

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag :).

1 like

hoi, inmiddels weer terug, en hebben het heerlijk gehad!!:cheer:
Wat een heerlijke plek (Gambia, en ook ons hotel…lemon creek!). Heerlijk rustig gelegen met Senegambia op zo’n 3 km. Je kunt er over het strand (of de weg) makkelijk naar toe wandelen. Natuurlijk kun je je er ook voor 50 dalasi enkele reis naar toe laten rijden door een taxi. Geen noodzaak dus om een deal “incl wachttijd” te maken want het stikt echt vd taxi’s. Het hotel zelf is echt goed. De hele nacht het geluid van de zee, netjes, koelkastje op de kamer, mooie grote balkons, fijne strandbedjes waar je trouwens de eerste keer zeker benaderd zult worden door een “fruitjuice boy” (waarna de 6 anderen weten dat ze je die week met rustmoeten laten :vak02:). Verder overigens echt geen last op het strand, sterker, lieten vaak alles liggen (nouja, geen kostbaarheden) en nooit iets weg. Iedereen is overal trouwens erg vriendelijk en wil graag een praatje met je maken. Ons advies, geef gewoon iedereen een hand en als je zegt dat je door wilt, of al wat geboekt hebt bij iemand ofzo, is het met net zo’n grote glimlach ook prima en laten ze je alleen. Gewoon gaan dus. Lekker onderdompelen in echt afrika (en zeker ook tourtjes maken hoor, hoe fijn het strand ook is :-), onze lokale favoriet qua tourtje: “arch tours” op de sengambia strip (niet opdringerig als je gaat informeren, max 6 pers achterin open landrovers, volledig verzorgd, veel kennis en ongelofelijk enthousiast). En wil je echt heerlijk gambiaans eten of “jewel brew” biertje drinken…“Darboe’s” (schuin tegenover arch tours)! Nou, geniet er lekker van! wij gaan vast nog een keer terug!>>>>>>