Eerste keer Gambia

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren voor een reisje naar Gambia. Nu zijn we helemaal niet gewend om een ticket+hotel te boeken en daar dan de rest van de vakantie te gaan zitten. We willen zo veel mogelijk van een land zien, lekker beetje rondtoeren en voor vertrek nog niet weten wat we allemaal gaan zien :slight_smile:
Nu lijkt de optie ticket+hotel voor Gambia toch de handigste en goedkoopste… Maar is het niet leuk om ook eens buiten het kustgebied te overnachten? Of zijn alle leuke uitstapjes prima vanuit daar te doen, ook qua afstand? We zijn trouwens qua hotels aan het kijken naar Lemon Creek (in Bijilo), Bungalow Beach (Kotu) of Djeliba (Kololi), allemaal via Sunweb, aangezien zij goede vertrekdata hebben voor onze vakantie :slight_smile: Bijilo leek ons het minst toeristisch, wat ons aanspreekt, maar wie heeft ervaring met deze drie plaatsen en misschien ook met deze specifieke hotels? We houden van niet te grootschalig, gezellig, leuk, niet te opdringerig, personeel, hoeft niet luxe, maar wel schoon en een warme douche.
Welke excursies zijn leuk? We zijn vooral opzoek naar bijzondere cultuur (markten, dorpjes). Kennen jullie misschien een home-stay of een gids bij wie je een nachtje kunt ‘logeren’? Ook vinden we het leuk om eens lokaal te koken, misschien weet iemand een kookcursus?
Verder vragen we ons af op wat voor budget we moeten rekenen, 12 dagen incl. vlucht, overnachtingen en ontbijt kost ons tussen de 1250 en 1350 met ons tweetjes. Daarnaast willen we regelmatig een uitstap maken, misschien ook naar Senegal en misschien een nachtje ergens anders slapen. We hebben niet veel luxe nodig, dus fruit als lunch en een lekker (goedkoop) diner is prima, af en toe een biertje, maar zeker niet elke avond. Wat denken jullie dat we buiten de 1250/1350 (vlucht, overnachtingen en ontbijt) kwijt zullen zijn met ons tweetjes in 12 dagen?

Alle tips zijn van harte welkom! Hoe wel we op het gedeelte over gidsen al gekeken hebben, dus daar weten we, voor nu, wel even genoeg over :slight_smile:

Groet Simone

Lemon Creek is goed toeven. Zie Zoover. eten kun je onder de €10.00 zeker als je niet veel drinkt.Bij Lemon Creek zit het ontbijt er bij in.

Hoi Simone,

leuk dat jullie Gambia gaan ontdekken!
Je hebt gelijk dat een pakketreis voor Gambia de beste optie is. Het duurste is het ticket. Voor het hotel ben je extra niet zoveel meer kwijt.
Vergeet als optie TravelPoort.nl niet. Alle aanbieders vliegen met vooral Arkefly omdat zijn meerdere malen vliegen per week op Gambia. Sinds kort is Corendon erbij gekomen en Transavia vliegt er volgens mij ook nog op. Ze zullen echter allen dezelfde vertrektijden hanteren. De site van TravelPoort biedt ook veel informatie over Gambia.
Gambia is maar een klein land. Vanuit je hotel aan de kust kan je prima Gambia ontdekken. Een tweedaagse trip richting Georgetown wordt ook veel gemaakt en zo zie je het prachtige binnenland van Gambia. Je slaapt dan ook nog eens buiten je hotel natuurlijk.
Kololi is de plek met de meeste restaurantjes en leeft 's avonds echt. Eten doe je buiten je hotel. Dat kost zoals Ron al aangeeft erg weinig en is veel leuker dan in je hotel. Wij vinden zelf Senegambia Beach nog altijd een aanrader. Ja, het is groter dan de meeste hotels, maar de kamers zijn gesitueerd in tuinpaviljoens waardoor je niet echt een hotelgevoel krijgt.
Vanuit het hotel loop je zo de Senegambia strip op om iedere avond een ander leuk restaurantje uit te kiezen.
Voor wat je kwijt bent aan je vakantie hangt vooral af van hoeveel trips je maakt. Daar zitten de meeste kosten in. Zoek ter plekke een lokale gids uit of boek er vanuit Nederland al één. Direct buiten het Senegambia Beach hotel staat een huisje met allemaal gecertificeerde gidsen. Maar daar had je al het één en ander over gelezen…
Verder zou ik zeggen; lekker inlezen op het forum. Verhalen en ervaringen genoeg van mensen die jullie voorgingen!

Groetjes,
Erwin

1 like

Dank jullie voor jullie reacties!

Nog even een vraagje over de kosten: wat kost een dagexcursie/2-daagse excursie ongeveer? Hoeft niet heel precies, maar een gemiddelde zou fijn zijn, dat kan ik namelijk nergens vinden… Moet ik denken aan 20 euro pp per dag of eerder aan 50 euro? Zullen we goed rond kunnen komen met een eurootje of 800/1000 (overnachtingen en ontbijt niet meegerekend)? We denken aan een stuk of vier/vijf excursies in totaal.

Dank! Groetjes

Wij hebben in februari een trip met 4 personen naar Georgetown gemaakt met een taxi chauffeur.
met eten en overnachting boot oversteek boottocht met chimpansee en nijlpaarden, stonecirkels.
Heen via de Northbank en terug via Southbank van deze chauffeur was dit zijn eerste rondtrip, we hebben veel gezien. De kosten voor dit geheel waren €100,00 pp. Er is van alles te regelen ervaar het maar en veel plezier.
Wij gaan eind januari 2013 weer:dag:

Het hangt er qua excursies totaal vanaf hoe je dat aanpakt.
Wil je echt zelf dingen ondernemen, dan heb je bijv. al genoeg aan een taxi. Ook daar zijn verschillende prijsklasses in en je kunt ook nog met de bushtaxi’s. Taxi’s betaal je niet per persoon, maar per taxi.
Er zijn ook gambiaanse organisaties. Die zijn zeker goedkoper dan de nederlandse organisaties en bevallen mij prima.
Naar Senegal zou ik je zeker aanraden om met een gids / gambiaanse touroperator te gaan. Zeker als je met de ferry over moet en bij de grens … zij weten hoe goed te handelen.
Transavia vliegt dit jaar niet meer op Gambia en bij Corendon valt de ene na de andere vlucht uit of wordt qua tijd verzet.
Ik zit liever niet in het Senegambiagebied, het is mij te toeristisch, maar dat is voor iedereen anders.
Alvast veel voorpret met de voorbereidingen en inderdaad, kijk ook eens bij Travelpoort.

Thanks voor jullie reacties!

We gaan waarschijnlijk bij Lemon Creek overnachten, maar we gaan pas volgend najaar (als huwelijksreis), dus we hebben nog niet geboekt. Ik begreep ergens anders op internet dat pinnen nog wel eens lastig kan zijn, is het handiger om contant geld mee te nemen en de passen alleen voor noodgevallen mee te nemen? Of is dit niet nodig?
Naar aanleiding van jullie reacties over het budget denken we ongeveer 700 euro met ons tweeën uit te gaan geven, voor een eenvoudige lunch, wat uitgebreider diner en regelmatig een excursie. Waarschijnlijk ook een keer twee dagen het binnenland in en bepaalde uitstapjes zullen we misschien gewoon samen maken door gebruik te maken van de (bush) taxi. We gaan ongeveer 12 dagen.
Hebben jullie nog tips voor een reisgids? LP niet recent zag ik, Dominicus is dit jaar uit gekomen? Iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd…

Groetjes Simone

Gids van Paul de Waard, Wereldwijzer serie door Elmar uitgeverij is erg actueel en leuk geschreven. Een aanrader!
Beste is contant geld en evt. een creditcard als noodoplossing. Een pinpas heb je helemaal niets aan in Gambia. Pinnen kan je (beperkt) met creditcard, maar opnames kosten wel weer geld…

De gids van Paul de Waard is inderdaad een aanrader, het meest up to date en gewoon in de bieb te krijgen.

Als optie zou ik willen meegeven een visa kaart met een paar honderd euro erop mee te nemen voor onvoorziene dingen.

Verder gewoon lekker hosselen en bosselen met de plaatselijke bevolking, leuke prijsjes met leuke mensen.

Hoi Simone,

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik ook absoluut de reisgids van Paul de Waard aanraden. Hier kun je veel leren over Gambia en de gewoontes en ongeschreven regels in dit land. Dat lijkt mij wel handig als jullie geen vakantie als de standaard toeristen willen. Ook zou ik dan niet een hotel bij de Senegambiastrip kiezen. Dat is namelijk een en al toeristen. Vooral in het hoogseizoen.

Contant geld meenemen is het handigst. Overal kun je geld wisselen. Ga niet gelijk voor de eerste de beste maar onderhandel over de beste prijs.

Qua eten… Dit kan natuurlijk op de senegambiastrip maar er zijn nog veel meer plekken. Ga ook absoluut een keer bij Khadi Khadi eten. Dit is in Kololi, op de weg naar Serekunda. Precies aan de overkant van de Senegambiastrip, naast de apotheek loopt een asfaltweg. Die rijdt je uit. Aan het einde linksaf en dan zie je het al snel aan je linkerhand. Hier kun je voor ongeveer 1,5 euro een verse, lokale lunch eten zoals bennechin of domoda. Dit zijn rijstgerechten en kun je tot 17 uur 's middags eten. Hier komen weinig toeristen.
Je kunt ook eens een local vragen of je bij hen op de compound mag komen lunchen/dineren. Vaak vinden ze dit een hele eer. Je gaat dan smorgens mee naar de markt in Serekunda en betaalt de boodschappen. Daarna samen koken en opeten met de hele familie. Mocht dit niet lukken kun je ook vragen om samen baobab juice of wonjo juice te maken. Typisch Gambiaans!
Doe verder je boodschappen ook eens bij de local shops. Die kun je vinden in de dorpjes maar er zitten er bijvoorbeeld ook twee tegenover de senegambiastrip, aan de andere kant van de weg. Hier kun je van alles kopen. Bijvoorbeeld flessen/zakjes water, rijst, suiker, koekjes, glazen flesjes drinken zoals (typisch Gambiaans) fruitcocktail, cocal cola, fanta, etc. Hier zit wel statiegeld op, dus kun je daarna weer leeg terugbrengen of weggeven aan een local. In de local shops kun je ook brood kopen. Tapalapa is een wat harder stokbrood. En simfu is meer een stokbrood zoals wij het gewend zijn Deze broden zijn 5 dalasi. Je kunt bijvoorbeeld voor 2 dalasi boter erop laten doen. Maar ook ei met mayonaise, steamfish (volgens mij zijn sit sardientjes met vermicelli) of chocoladepasta met een aparte nasmaak.

Ook leuk en goedkoop om te doen:
Met de bushtaxi naar Turntable, vanaf daar met de bushtaxi naar Tanji. Dit is een vissersdorp. 's Middags wordt hier de vis binnengehaald met vissersboten. Het is dan heel druk en het ziet er allemaal prachtig uit. Dit moet je gezien hebben, vind ik. Als je weet hoe de bushtaxi werkt, red je dit dus prima zelf zonder gids met dure toeristentaxi. Of je kunt misschien een gids vragen die met je mee gaat met de bushtaxi. Daarna kun je eventueel nog een bushtaxi nemen naar het Tanji Village museum. Dit is aan de andere kant van de weg. Zoek vantevoren even een foto van de entree op, zodat je het herken als je in de taxi zit. Het zou namelijk zomaar is kunnen dat de taxichauffeur helemaal niet weet waar het is, ook al zegt hij van wel. In dit museum leer je van alles over Gambia. Nog meer verderop met de bushtaxi is de plaats Bata Kunku. Hier is een prachtig kunstgalerie ‘Mama Africa’. Erg leuk en creatief. Dat is ook dichtbij het (niet-toeristische) strand, zonder strandtentjes maar met mooie schelpen.

Misschien is het ook leuk om met een houten vissersboot mee te gaan. Vraag dan even aan de Gambianen bij de vissersboten op het strand of je bijvoorbeeld de volgende dag met hen mee kan. Ze vertrekken wel op tijd! Daarna helpen ze je waarschijnlijk wel met het barbecuen van jullie zelf gevangen vis. Zorg wel bij het afspraken dat je even een telefoonnummer vraagt zodat je vlak voor de afgesproken tijd nog even kan bellen of het nog steeds doorgaat. Het zou zonde zijn als ze het zijn vergeten. Betaal ook niet te veel geld voor dit soort dingen. Blijf altijd alert!

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips voor een onvergetelijke vakantie.