16 Dagen gambia-senegal met kras, nov 2011

Hoi allemaal

Van 5 t/m 20 november gaan mijn vriend en ik de 16daagse rondreis van Kras door gambia en senegal maken!

Nu vroeg ik me af of er toevallig mensen op dit forum zijn die dezelfde reis eerder hebben gemaakt (ervaringen?) of misschien gaan maken?

Ben benieuwd!

Groetjes!

Hallo,

ik ben de reis dit weekend tegen gekomen. En we zitten er ook over na te denken. Lijkt mij een mooie reis. Heb alleen geen ervaringen met kras.

Wat leuk!
Laat maar weten als je evt hebt geboekt:)

Voor degene die willen weten hoe de reis is bevallen: Super! Echt een aanrader!

Hoi Lolleke,
Ik ben van plan ook naar Senegal en Gambia te gaan, maar dan op eigen houtje. Heb je tips wat er allemaal te doen is?

Hoi Martijn,

leuk dat je naar Gambia gaat!

Kijk eens bij eerder onderwerpen en je komt een hoop ervaringen en tips tegen. ‘Zo hebben wij Gambia ervaren’ en "Een lach en een traan’ bijvoorbeeld.
Mocht je in contact willen komen met Abdu Ceesay, de gids die genoemd wordt, mag je altijd contact met me opnemen :wink:

Groetjes,
Erwin

Hoi Martijn,

Leuk dat je naar Senegal/Gambia gaat. Hier wat tips zoals ik het heb ervaren.

• In het algemeen vond ik Gambia leuker dan Senegal.
    Mocht je beide landen willen bezoeken dan zou ik in Senegal iig naar park niokolo koba gaan. Hier kun je nijlpaarden, krokodillen, heel veel vogels, wilde zwijnen, apen en antilopen spotten (dit kan in gambia niet). Midden in het park is ook een lodge waar je kan overnachten.
    . Senegal is wel duurder dan Gambia. (we kochten water bij een benzinestation voor 5€ per fles!) maar dit was wel aan de ‘hoodweg’ dus waarschijnlijk zal het
    in de binnenlanden goedkoper zijn. Ook de souveniers en het eten en drinken zijn prijziger.
    Tip is om even goed te kijken of Senegal overal veilig is. Ivm de onrust in Mali met toeristen (grenst aan Senegal)

Voor ons was het de eerste keer Afrika. Qua veiligheid kun je prima alleen reizen al moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik georganiseerd ben gegaan. Overal, waar je ook loopt klampen mensen je aan om je rond te mogen leiden of mee op excursie te nemen. (natuurlijk heel logisch gezien hun leefomstandigheden/inkomsten) maar je moet er tegen kunnen. Zelfs als je een taxi pakt naar bijv een marktje loopt de chauffeur met je mee en praat de oren van je hoofd (hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn en je kan er gerust wat van zeggen). Maar ik vond het fijn om met een gids op pad te zijn en rustig rond te kunnen lopen/kijken.

Mocht je alleen gaan en excursies willen boeken kun je contact met Gambia tours opnemen (via kras hebben zij onze hele vakantie geleid). Je hebt hele vriendelijke Engels sprekende gidsen. Abdul, onze gids was een topper:)

Wat ik heeeel leuk vond was toen we het land doorreden, volgens mij op weg naar Senegal. We onderweg lukraak bij een dorpje stopte (ver weg van de toeristische gebieden) en onze eerder gekochte boodschapjes afgaven (suiker,zeep,thee ed) en vroegen of we in hun dorpje mochten rond kijken. Deze mensen hadden nooit eerder toeristen in hun dorp gehad en we kregen een levende kip (die we niet mochten weigeren) als dank voor ons grote kado. Onbeschrijfelijk de dankbaarheid op de gezichten en om te zien hoe ze leven. Als je die kans krijgt: doen!

Wat ook leuk is is om wat mee te nemen voor de kinderen. Bijv ballonnen; goedkoop, licht en je hebt er meteen veel. Het leukste is om deze in de niet toeristische gebieden uit te reiken. Kinderen bedelen hier ook niet omdat ze niet gewend zijn iets te krijgen.

Ik zou persoonlijk niet in een luxe hotel gaan zitten en de excursies doen binnen een uur afstand van je hotel. M.i. zie je dan het echte Gambia niet. Ga een keer wat verder en overnacht een keer in een hutje zonder stroom. (ik hou erg van luxe haha maar dit meemaken is bijzonder!)

Je kan in Gambia eigenlijk zelf geen auto huren e. Rondrijden. Ze houden je overal tegen (overal controle posten) en proberen aan je te verdienen door te zeggen dat je papieren niet kloppen ed) af te raden dus.

De afstanden in Gambia lijken klein maar hou er rekening mee dat de wegen zo slecht zijn da je er uren over doet:)
Oja! En reis niet in het natte seizoen; vele wegen zijn dan niet meer te berijden!

Suc6 ermee. De leuke plaatsjes kun je googelen, op bijv bij georganiseerde reizen bekijken. Ik dacht dat je meer had aan deze ‘weetjes’ :slight_smile:

Groetjes!

Hallo goerdeavond,

Wij (Mijn man en ikzelf) willen januari 2013 voor de eerste keer naar Gambia , maar ik lees overal dat je alles moet gaan bekijken met een betrouwbare gids, zou je mij wat informatie kunnen geven over een goede gezellige gids? Wat zijn ongeveer de kosten per dag voor een gids??
Welke plaats is het leukst om als basis je hotel te hebben?

Alvast bedankt
Joy-ellen van Duijn
Zutphen

Hoi Joy-Ellen,

Zoals je misschien al had gelezen hebben wij een georganiseerde reis door Gambia gemaakt. Onze reisorganisatie Kras had de organisatie overgedragen aan ‘Gambia tours’. Een betrouwbare organisatie met meerdere leuke gidsen (onze heette Abdul en hadden we de gehele reis). Je kan deze organisatie ook benaderen voor het regelen van een gids. De kosten per dag heb ik een idee van aangezien wij dit dus niet zelf hebben geregeld van dag tot dag.

Persoonlijk zou ik niet in 1 basis hotel gaan zitten, maar meerdere gedurende je reis. De afstanden lijken namelijk klein en goed vanuit je basis hotel te bereiken maar je rijdt er behoorlijk lang over gezien de staat van de wegen.
Kies je wel voor 1 hotel (men kiest dan vaak een hotel aan het strand dus aan de west kust) dan ben je gebonden aan de excursies die in 1 dag te doen zijn en dus mega toeristisch omdat de rest van je hotelgasten hier ook naar toe gaan. M.i. zie je dan het echte Gambia niet.

Had je mijn reactie naar Martijn (bovenstaand) al gelezen? Misschien heb je hier wat aan?

Groetjes, Lonneke

Oh pardon, volgens mij richtte je je vraag naar 3Rwin (?)
Ps met een idee bedoelde ik Geen idee

Hoi Joy-ellen,

Ik hoop in februari / maart 2013 voor de achtste keer naar Gambia te gaan.
Zelf zit ik niet in het grootste toeristengebied, maar in Kotu.
Dat bevalt mij beter, want je zit daar ook gelijk naast een mooi vogelgebied en daarnaast ben je zo in het Senegambiagebied. Lopend over het strand met een half uurtje en met de taxi met een paar minuutjes.
Het is maar net wat je precies wilt in Gambia.
Gidsen zijn er genoeg, echt geen probleem. Ik kan je er ook wel doorgeven.
Wil je ook het land en de bevolking echt leren kennen, dan is bijv. Insight the Gambia een hele goede organisatie.
Verder zijn er zoveel mogelijkheden, ook voor meerdaagse uitstapjes.
Als ik naar Senegal ga, dan regel ik dat met een afrikaanse organisatie, kan nu even niet op de naam komen. Maar dan zit je bij de grens in ieder geval safe en weet je dat het goed geregeld wordt.
Zelf kies ik juist wel voor een vast hotel en tot nu toe bevalt me dat prima, zeker nu ik eigenlijk al het personeel ken en zij mij ook kennen. Dat heeft ook zo z’n voordelen.
Daarbij mogen mijn gambiaanse vrienden daar ook komen en dat mag lang niet overal.
Bij ons in het hotel zaten ook mensen van Kras, maar die mensen waren totaal niet tevreden.
Ze hadden niet eens een eigen hostess en moesten alles zelf maar uitzoeken, dus waren ze maar wat blij dat ze er achterkwamen dat ik er vaker was geweest. Ik kon zo wel een eigen reisburootje beginnen. Misschien dat het ook meespeelt wanneer je in Gambia bent.
Zelf doe ik alles zelf, eigenlijk al vanaf het begin en dat is de beste manier om Gambia te leren kennen, ook al is het zeker fijn als je weet dat er een aantal betrouwbare taxichauffeurs zijn en een paar goede gidsen. Die heb ik eigenlijk altijd wel achter de hand, ook als ik bijv. voor mijn familie iets wil kopen en het toch handiger is als een gambiaan meegaat om dat te kopen en de prijs naar beneden te krijgen.

Veel voorpret en als je wat wilt vragen, vraag gerust hoor!

Leuk dat ieder weer eigen ervaringen heeft om te delen:)
Zo kan ieder vor zichzelf bekijken wat het meest bij hem/haar past.

(n.b.: Er is wel een verschil tussen een georganiseerde rondreis (hebben wij gedaan) of het boeken van enkel een vlucht en hotel bij kras. Ik denk dat de ontevreden mensen die u bent tegen gekomen voor die laatste optie hebben gekozen. Dat lijkt me idd vervelend!)

Hoi Joy-ellen,
Alle goede bedoelingen ten spijt, zou ik altijd kiezen voor een reis, gecombineerd met hotel. Over het algemeen zijn deze reizen goedkoper dan als je de reis boekt zonder hotel.
De meeste hotels liggen aan de kust en van daaruit kan je, vooral als je de eerste keer gaat allerlei activiteiten ondernemen.
Er zijn hotels waar je beter niet naartoe kan gaan en hotels waar je in “een warm bed komt”.
Ik zou voor de laatste kiezen, een goed hotel.
Dit kan dan een uitvalbasis zijn voor jullie activiteiten.
Over het algemeen heb je snel contact met mensen die er eerder zijn geweest en je gidsen kunnen aanwijzen die ze met volle tevredenheid zelf hebben gehad. Ik vind het altijd zonde om van de grotere organisaties gebruik te maken terwijl er zoveel mensen zijn, die je goedkoper en individueler kunnen rondleiden. Zo hebben zij er ook wat aan.
Verder is het van belang dat je niet je laat leiden door allerlei mensen die je buiten het hotel aanspreken, want daar heb je soms (vooral als je voor het eerst komt) dagwerk aan.(opdringerig en lastig maar echt niet gevaarlijk.)
Als je meer wilt weten mail me maar.
groeten Jack van Duijn.

Jack, dit bedoelde ik eigenlijk ook hoor, maar misschien heb ik het niet duidelijk verwoord.
Zelf boek ik ook altijd mijn reis met hotel samen, maar als ik weg wil voor bijv. excursies, dan doe ik dat dus niet met de organisatie, want je bent veel duurder uit en kunt dat wel op andere manieren regelen.
Het is zeker zo dat mensen in het hotel je dan wel kunnen en willen helpen.
Zeker voor een eerste keer zou ik niet zomaar op elke ‘behulpzame’ gambiaan ingaan, maar dan gebruik maken van gidsen, die andere mensen al wel kennen. Dat geldt ook voor bijv. een dag weg met een taxi. Voor kortere ritten maakt het niet zoveel uit, al hoewel je wel moet leren goed af te dingen en is het handig een beetje een richtprijs te hebben.
Er zijn zeker hotels waar ook ik niet graag zou willen zitten, maar ook dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Weinig aan toe te voegen :wink:
Inderdaad gewoon een pakketreis boeken. Boek geen 5 sterren. Is niet nodig. Minimaal 3 is toch wel prettig, maar bekijk gewoon bij Zoover of het goed is of niet. In of nabij Kololi is wel aangenaam, omdat je daar toch de vele restaurantjes hebt om uit te kiezen.
En inderdaad, trips zeker niet via de reisorganisatie. Daar wordt Gambia niet beter van :wink:

Joy-ellen, je hebt een pb van me ontvangen. Als je die beantwoord of mailt, krijg je nog wat uitgebreider info terug :slight_smile:

Groetjes,
Erwin