Gambia

Heej allemaal,

Wij willen dit jaar met ongeveer 10 vrienden eens verder op vakantie… na wat dingen hebben te bekeken kreeg ik een brochure binnen van www.gobest.nl met o.a. informatie over Gambia…
Maar nou zou ik graag meer informatie van andere mensen willen hebben als jullie er zijn geweest of mensen kennen die er geweest zijn…
Ben benieuwd of je daar echt als blanke op vakantie kan gaan?
Is het veel goedkoper als Nederland?
Hoe zijn de mensen daar?
Ben je veilig als buitenlander?
Wat is een leuke stad om te verblijven… denk daar bij aan strand en toch wel een btj uitgaan als dat mogelijk is
Kun je daar met vrouwen alleen over straat?
Kun je daar ook uitgaan?
Nog tips voor hotels??

Het lijkt mij echt een ontzettend mooi land en zou er dan ook alles over willen weten… :rolleyes: Dus alle informatie is welkom en alvast bedankt!

Liefs Muisjuh

heeft iemand ervaring met het Sunbeach Hotel in Gambia? en eventueel goeie reistips en adviezen?

Ik heb geen ervaringen met dit hotel. Ik ben zelf anderhalf jaar geleden in Gambia geweest en het is een bijzonder land. Ik heb zelf heel veel gehad aan het prikbord op www.gambia.pagina.nl. Hier posten veel mensen die heel vaak naar Gambia toe gaan en op elke vraag antwoord kunnen geven. Ws. kennen zij het hotel ook wel.
Ik wil je best wat tips of adviezen geven, maar wat wil je weten?
Wil je tips voor een chauffeur, gids, excursies of andere dingen?
Ik heb een eigen mening over dit land. Het schijnt dat je er of verliefd op wordt, of je vindt het drie keer niets. Ik zat er tussen in. Ik heb een geweldige vakantie gehad, maar hoef er niet meer naar terug. Het land is redelijk verpest door het toerisme en de mentaliteit van de mensen is niet altijd zo vriendelijk als dat wordt beweerd, of zoals de bevolking zelf beweerd. ik heb hele leuke mensen ontmoet en heel vervelende mensen die echt alleen op ons geld uit waren en zelfs echt boos werden als je ze geen geld gaf.
Als je meer info wil, dan hoor ik het wel…

Ik ben anderhalf jaar geleden naar Gambia geweest en kan er dan ook wel een hele hoop over vertellen.
Ik heb zelf heel veel gehad aan het prikbord op www.gambia.pagina.nl. Hier posten veel mensen die heel vaak naar Gambia toe gaan en op elke vraag antwoord kunnen geven.
Ik heb een eigen mening over dit land. Het schijnt dat je er of verliefd op wordt, of je vindt het drie keer niets. Ik zat er tussen in. Ik heb een geweldige vakantie gehad, maar hoef er niet meer naar terug. Het land is redelijk verpest door het toerisme en de mentaliteit van de mensen is niet altijd zo vriendelijk als dat wordt beweerd, of zoals de bevolking zelf beweerd. Ik heb hele leuke mensen ontmoet en heel vervelende mensen die echt alleen op ons geld uit waren en zelfs echt boos werden als je ze geen geld gaf.
Maar ik zou zeggen: ga gewoon en vorm je eigen mening.

Om terug te komen op je vragen:
Je kan er goed als blanke op vakantie gaan, maar je voelt je ook echt een blanke. Gambia is echt Afrika en ik vond het geweldig om kennis te maken met deze cultuur. Het is een veilig land en als je excursies maakt naar het binnenland zal je je zeker honderden keren worden nageschreeuwd als “toubab” wat blanke betekent. Naarmate je meer in het binnenland komt zijn de mensen vriendelijker en minder “verpest” door het tourisme.
Overal waar je komt in Gambia zal je aangesproken worden en zullen zowel kinderen als volwassenen je om geld vragen. Je voelt je dus zeker wel een rijke westerse blanke. In hun ogen ben je heel rijk en dat zijn we vergeleken met hen natuurlijk ook. Maar soms is het wel vervelend dat je ook echt overal wordt aangesproken. Ik heb me soms echt wel eens hulpeloos gevoeld als er tien kinderen om me heen dromden en me om geld vroegen. Je kan dan beter niets geven, want als je dat doet, dan staan er binnen de kortste keren honderd kinderen om je heen.
Daarnaast heb je zeker in de toeristengebieden (langs de kust) heel veel last van hustlers en bumsters. vervelende jongens die met je mee lopen, tegen je aan praten, je af willen zetten en die heel moeilijk af te poeieren zijn. Ik was samen met mijn vriend daar en nog zaten ze me gewoon te versieren waar hij bij was. Ik denk dat je zeker sterk in je schoenen moet staan om daar alleen met wat vrouwen over straat te lopen. Jullie zullen nog veel meer lastig gevallen worden. Het is verder niet gevaarlijk ofzo, alleen op den duur heel vervelend.
Wij verbleven in hotel Sunset Beach, in het plaatsje Kotu. Dit lag wat verder van het centrum af. Ik weet even niet meer hoe de plaats heet waar het centrum is, maar het Senegambia Beach hotel ligt in die plaats, misschien kan je dat ergens opzoeken.
Het hotel was erg goed, en vergeleken met de rest best luxe (voor Afrikaanse begrippen). Je werd daar ook niet steeds lastig gevallen door het personeel, die moeten daar van de eigenaar afstand houden van de touristen, in tegenstelling tot sommige andere hotels. Het is maar net wat je zoekt. Wij waren er erg blij mee, dat we in Kotu zaten, want daar hadden we veel minder last van hustlers en bumsters. We namen gewoon iedere avond een taxi naar het centrum, dan zat je daar zo’n 10 minuten in.
Het centrum stelt trouwens niet veel voor hoor. Het bestaat uit een straat met een aantal terrasjes en restaurantjes. Echte discotheken heb ik niet gezien en die zijn er volgens mij ook niet.

Voor ons is Gambia inderdaad goedkoop, je eet er voor een paar euro. Maar de mensen in de toeristengebieden zijn ingespeeld op de toeristen, vandaar dat sommige bedragen voor bijv. bepaalde excursies me wel tegen vielen. Wij vonden het heel lastig om te bepalen wat nou een normale prijs was. Aan de ene kant hoor je en lees je dat de bevolking daar maar zo’n €80 per maand verdient. Aan de ander kant vragen sommigen wel voor een bepaalde excursie voor een dag €30.

Ik kan zo nog wel een hele hoop vertellen en heb ook zeker nog wel hele leuke tips voor jullie voor excursies en eventuele gidsen. In Gambia is het heel normaal om met privé-chauffeurs dingen te ondernemen. Je zal heel veel mensen ontmoeten die je hun diensten aan zullen bieden. Kijk hierbij goed uit, in eerste instantie zal iedereen veel te hoge bedragen vragen en niet iedereen biedt waar voor je geld. Ik heb nog wel tips voor je voor goede betrouwbare gidsen. Wij hebben met hen een leuke tijd doorgemaakt, zijn bij mensen thuis uitgenodigd en hebben zelfs een namegiving-ceremony meegemaakt.

Ik hoor het wel van je als je meer wil weten.

groetjes, Sabine

Hallo!
Ik ben net terug van 2 maand stage in Gambia.
Wat jullie allemaal vertellen is wel waar, qua bumsters, het ‘toebab’ roepen enz.
Maar dit heeft mijn ervaring niet overheerst. pas op, ik heb me er soms ook wel eens nogal aan geërgerd, maar negeren is de beste oplossing!

Ik liep regelmatig als blanke vrouw alleen en ik heb hier nooit last door gehad. Het hangt er vanaf hoe je jezelf gedraagt, want ze kunnen dat echt wel zien (vraag me nie hoe) of je nieuw bent of er al een eindje woont.

Als je echt Gambia wilt leren kennen, zonder naar de toeristische hotels te gaan langs de kust (en dus ook veel minder last van bumsters) raad ik je het volgende guesthouse aan: Kadjendo in Kotu. Dit is van een Belgische mevrouw (Els Salembier), die getrouwd is met een Gambiaan, ze heeft ook een schooltje. Meer info over dit guesthouse kan je zeker krijgen via www.theswallow.org, of info@theswallow.org Dit guesthouse is heel gezellig, ik heb daar de meeste tijd doorgebracht. Als je er een (gedetailleerde) kaart van Gambia bij neemt, kan je Kotu vinden tussen Serrekunda en Senegambia (Kololi)

Heb je nog meer vragen, kan je me gerust mailen: sofieviaene@gmail.com.

Heel veel groetjes en een fantastische tijd daar!!
Sofie Viaene