ik ben astrid, en ben afgel juni naar gambia geweest met m n schoondochter, t was erg leuk , heb daar een man ontmoet waar we 2 dagen mee uit zijn geweest en gedanst, verder niks, vanaf juni tot nu toe, stuurt hij mij 2x per week een smsje en 1x per week belt hij mij , want hij wil dat ik naar gambia kom voor de vakantie, m n kinderen zeggen niet doen is gevaarlijk, hij is een soort taxie chauffeur, en heel aardig, maar ja je kan ze niet in de kop bekijken, wel ervoor hahahah , graag wil ik weten, hoe jullie er over denken, ps t enige wat hij van mij heeft gekregen is, een paar flesjes sinas, verder niks .en een kus toen ik terug ging.:kus: grtjes astrid.
Hallo Astrid en welkom! :dag:
mijn persoonlijk mening: leuk dat jullie zo’n fantastische vakantie hebben gehad. Maar ik zou het daarbij laten.
Natuurlijk geweldig als je weer terug gaat, en dat kan prima in je eentje.
Gambia is erg veilig. Veel vrouwen gaan er alleen naar toe.
Maar ga om vakantie te vieren. Deze man is duidelijk op zoek naar een relatie en dit soort relaties brengen meer problemen met zich mee dan voorspoed.
Althans, in het overgrote deel van de gevallen helaas. Maar er zijn ook genoeg succesverhalen dus wat je ook beslist; het is jou keuze.
Succes met je keuze
Groetjes,
Erwin
Fijn dat jullie zo’n goede vakantie hebben gehad.
Zelf hoop ik over zeven weken weer in Gambia te zijn en zie er enorm naar uit om mijn vrienden weer te zien.
Op zich verbaast het me dat hij twee keer per week een sms stuurt en ook nog belt.
Veel gambianen hebben daar echt geen geld voor, mijn vrienden tenminste niet.
Als ze echt in nood bellen (wat ze amper tot niet doen), dan bel ik meestal zelf terug, want voor hen is het niet te betalen.
Ik zou enorm uitkijken en zeker er niet op in gaan, ken te veel problemen hiermee.
Natuurlijk is de keuze aan jezelf, maar wees voorzichtig, want vaak draait uiteindelijk toch alles om geld!
Lighthouse
Alle Gambianen die ik op vakantie had gesproken, willen allemaal een Europeze vrouw. Omdat ze allemaal blond zijn en super knap! Nou wij geloofden er geen drol van. Zij willen alleen maar geld. En ze willen toestemming van jou om op vakantie te gaan naar Nederland.
Er zullen natuurlijk ook wel goede Gambianen zijn. Maar goed die zijn er zelden denk ik.
Is wel een beetje erg zwart-wit gedacht Joopi.
De meeste Gambianen zijn geweldige mensen. Niet voor niets worden zoveel Nederlanders verliefd op het land, maar vooral ook zijn mensen.
Maar voorzichtig moet je altijd zijn in Afrika, maar dat moet je in ieder land waar een dagloon vaak uit niet meer dan 2 euro bestaat.
En ja, vele Nederlanders en andere Europeanen worden bedrogen als ze verbintenis aangaan in Gambia. Maar wie wordt er hier in Nederland nooit opgelicht? En hier dan vaak ook nog door mensen die het geld niet eens nodig hebben.
En zoals ik al zei: er zijn nou ook echt genoeg succesverhalen. Alleen zijn die wel in een grote minderheid…
Als je met je verstand een keuze moet maken, is het antwoord eigenlijk altijd ‘nee’…
Soms moet je ook eens goed naar het gedrag van de europese man of vrouw kijken.
Als die allerlei aanstalten maakt of maar met geld ‘strooit’, dan wordt het voor een gambiaan toch ook aantrekkelijk?!
Als je zomaar uit Nederland 30 euro per maand krijgt, dan zorg je toch wel dat je je als gambiaan vriendelijk / lief gedraagt?!
Dit is dus een beetje de andere kant van het verhaal, maar zo kan het ook.
Niet de gambiaan is dan min of meer de ‘oorzaak’, maar het gedrag van die blanke toubab.
Kun je dan de mensen in Gambia ongelijk geven als je anders echt geen eten hebt?!
Zo ben ik helaas een goede, gewone vriend in Gambia kwijt geraakt, hij is verblind door een nederlandse vrouw, totdat zijn ogen geopend zullen worden en merkt dat dat geen echte liefde is.
Lighthouse
Dag 3rwin, zo bedoelde ik het niet hoor. Tuurlijk Gambianen zijn geweldige mensen, maar er zijn een boel mensen die het voor de rest verpest. Toen ik er was, zei iedereen jaa ik heb een leuk zusje voor je. Maar dat kan gewoon niet. Ze vonden een Nederlandse vrouw helemaal geweldig en dat geldt voor heel veel Gambianen. Als je echt een Gambiaan wilt moet je echte gambia leren kennen. Dus niet opzoek gaan in Kololi. maar gewoon in een dorpje ofzo. Maar goed het is niet alleen Gambia, maar in heel veel delen van Afrika en Azie.
Maar ook kenissen van me ouders die er zijn geweest hadden het zelfde verhaal. Maar in Gambia is het wel extremer dan andere landen. Kijk voor de grap maar is in Kololi dat Nederlandse eet tentje, weet niet hoe die zo heet. Toen wij daar gingen eten, zag ik allemaal van vrouwen van 55 a 60 jaar met een man van 22 jaar. Dat gaat echt puur om geld hoor. In Nederland zie je dit zelden en als je dit ziet gaat het ook om geld. Tjah geld maakt meer kapot dan je lief is ;).
Bini’s heet die tent. Gezellig, maar wat jij omschrijft zie je er inderdaad erg veel. Veel van deze vrouwen zijn echter niet gebonden aan die jonge gespierde Gambiaanse knul. Veel gaan er 2/3 keer per jaar een weekje of langer naar toe en ‘vermaken’ zich met zo’n jongen.
Gewoon gigolo’s dus. Beide partijen weten waar ze aan beginnen en dat het niets met gevoel te maken heeft.
Maar er gebeuren ook veel dingen die simpelweg niet door de beugel kunnen. Helemaal waar. En dat zal ook niet snel veranderen.
Er zelf geen deel aan nemen is het enige dat helpt, maar er zijn er nog altijd genoeg die het in stand zullen houden.
Voor mij geen reden om er niet meer naar toe te gaan. Mijn geld gaat aan goede zaken op. En op nummer 1 staat: Genieten van mijn vakantie!
Julbrew komt op nummer 2
Ben t met veel dingen eens, maar toen ik aan die vriend vroeg of hij voor een paar weken naar nederland wilde komen , zei hij dat t niet kon, omdat hij geen visum krijgt, weet er ook niet alles van, maar wat kan hij er dan mee bedoeld hebben, als jullie t weten , laat t me dan ff horen , oke grtjes astrid.
Heb je goed verwoord 3rwin. Haha
Zoals ik je al pm’de. Elke Gambiaan mag naar Nederland zolang maar een Nederlander met een Nederlands nationaliteit hierbij akkoord gaat. Dus er moet een brief opgemaakt worden. Wanneer jij die ondertekent mag hij naar Nederland, alleen voor vakantie. Waarschijnlijk heeft hij geen geld en geeft hij dit als smoes op zodoende dat jij weer naar Gambia komt.
Succes verder :wereld:
IK begrijp zowiezo niet dat je als je in Gambia op vakantie gaat je dan naar een *" nederlands " lees Binis *restaurant gaat …Paradiso thats the place to be …of niet dan Erwin…
Paradiso ‘rules’ inderdaad!
http://www.metelkaarvoorgambia.nl/media/853/dscf1865.jpg
Maar bij Bini’s kan je lekker eten hoor. En onze meiden mogen ook in Gambia best eens patat met een frikadel eten
Maar als het aan mij lag, werd het de meeste avonden tóch een pizza bij Paradiso!
Jongens, wat saai om in Gambia zoveel mogelijk Pizza’s te eten. :wacko:
Je hebt helemaal gelijk, maar tis zo lekker!!!
Inderdaad als je alleen pizza eet wel Maaar in 21 dgn eten bij Paradiso hebben wij 3 keer pizza gegeten en alle andere dgn iets anders bv gegrilde knoflook gambas, chicken yasa/fish/beef, domoda/chicken/beef/yasa, garlick chicken, enz enz enz. Dus heel veel variatie als je dat wil, en wij wilden dat zeker. Je komt er in contact met eruuuuug veel lokale mensen, maar wij hebben daar ook ontmoet, een Jamaicaan , Engelsen ( uiteraard ) sweden, Denen, italianen, en nog een stuk of 4 nationaliteiten…het is er gewoon tering lekker en gezellig en dan het grootste voordeel niemand staat er om je te vertellen dat het bij hun het lekkerste is en het beste zoals bij al die andere restaurants en juist dat sprak ons aan…Je llopt er gewoon relaxed nar binnen. IK als echte vis en vlees eter heb er tenminste mijn hard kunnen ophalen. Maar uiteraard ieder z’n meug, als je de hele avond Nederlands wil lullen op vakantie prima…wij niet
hij, ali, heeft inmiddels een nieuw bord met paradiso…je zult dus heel snel terug moeten voor een foto die up to date is erwin
Aha… dat wist ik niet. En deze is van februari 2011. Niet echt oud dus…
Ik zal mijn best doen een actuele foto te krijgen. Nu nog even een sponsor vinden die mijn ticket wil betalen…
Hallo Astrid,
Weet je nog de naam van de taxichauffeur? Dit verhaal komt me erg bekend voor namelijk
groetjes, Tjallie
Ook wij zijn een aantal jaren geleden in Gambia op vakantie geweest. Prachtig land, en prachtige mensen. Wij hebben ook de ervaring dat het alleen maar om geld gaat. Wij hebben een bewaker van de compound leren kennen, die ons uitnodigde bij hem thuis. Midden in de rimboe, met kleintjes die nog nooit een blanke hadden gezien. Toen we na een paar weken weer naar huis gingen vroeg John om ons adres. We waren amper thuis toen de eerste bedelbrief al op de mat lag. Zijn vrouw was ziek en hij had geen geld voor de dokter. Wij zijn hier echter niet op in gegaan. Deze brieven zijn nog een jaar blijven komen, met als laatste vraag of hij, op onze kosten, naar Nederland op vakantie mocht komen. Naderhand hebben we van meer mensen gehoord van dit soort zaken. NIET intrappen dus!!!