Wat meedoen voor scholen en kinderen

Kennelijk niet want je raadt het aan nieuwe mensen ook aan.

Ook wij hebben touristen meegemaakt die vanuit ons busje ballonnen en snoep op de weg gooiden. Busje rijdt weg, kinders bijna onder de wielen omdat die erachteraan renden. Kinderen die elkaar klappen gaven om maar iets te bemachtigen. Echt mensonterend…

Nogmaals: doe wat je hart je ingeeft. De bedelcultuur bestaat al lang en verdwijnt niet. Hij bestaat echter vooral in het kleine stukje kustgebied van Gambia omdat ze daar gewend zijn aan toeristen. Ga je verder het binnenland in, zul je zien dat kinderen (én volwassenen) heel anders met je omgaan en je benaderen.
En die snoepjes? Gewoon geven is mijn mening. Tandbederf krijg je niet van dat ene harde snoepje in de week, maar ook wel van de rest van het eten als het gebitje niet onderhouden wordt. Doen ze overigens niet met een tandenborstel, maar door te kauwen en te pieren met een stokje. Net als zo’n zoethoutstokje dat je hier ook nog wel kunt krijgen. Werkt prima hoor!

Erwin ik ben het helemaal met je eens!
Wij hebben in het binnenland een familie met 6 kinderen waaronder een gehandicapt kind geld en
kleding gegeven. Ze plukten zelf grapefruits uit hun tuin voor ons als dank.

Jonge, jonge, één vraag en massa’s reacties, meningen en irritaties. Het klopt dat door teveel weg te schenken de bewoners een verkeerd idee en verwachting krijgen van de rijke blanken. Geld of goederen geven is niet de oplossing op lange termijn, er moet geinvesteerd worden in scholen, opleiding en goede infrastructuur maar dat alles ligt niet in ons bereik. Zullen ter plaatse kijken waar we, zonder de bedoeling om de wilde weldoener te spelen, iets kunnen bijdragen. Voor ons is het natuurlijk moeilijk om onverschillig te blijven wanneer we de tekorten zien, maar waar ligt dan de grens wat de “steun” betreft.
Wil iedereen danken voor hun reactie want uit alles kunnen we iets leren. Hopen dat we een leuke vakantie zullen hebben en met een goed gevoel terug kunnen keren.

Prima, ik had ook geen behoefte meer om nog te reageren. (wat zelden voorkomt)
Fijne vakantie.
Jack

Indien de Afrikaanse landen leiders hadden zoals Cecilia , was al die heisa niet nodig geweest , maar de regimes zijn daar nu eenmaal corrupt en de lonen (als ze werk vinden ) schandalig laag en onvoldoende om aan alle basisbehoeften te voldoen.
Ik blijf geven aan wie IK wil , ik heb er voor gewerkt .
Vorige week nog lees ik :Moeder Theresa verduisterde miljoenen dollars!!
Dan beter verdelen in kleine porties , dan hebben er meer mensen baat bij.

Heb je goed gedaan trot! Ik zeg: open nóg eens een topic en stel nog een vraag! :slight_smile: