Jambo,
ik ben een groentje op vlak van reizen in Afrika maar dat neemt niet weg dat ik de smaak te pakken heb. Het feit dat zoveel mensen deelnemen aan deze discussie vind ik al een heel mooi gegeven op zich want dat wil al op zijn minst zeggen dat de economische toestand in Afrika ons niet onbewogen laat.
Ik ben zelf net terug uit Kenia waar wij een georganiseerde en dus zeer toeristische rondreis hebben gedaan.
Daarnaast was ik ook één van die toeristen die nog eens 40 pennen meehad waarvan ik er 40 uitgedeeld heb. Ik werk dus volgens sommige mensen mee aan de viscieuze cirkel waarin Afrika zich bevindt. Heb ik daar vooraf over nagedacht? Heb ik de voor en nadelen van het weggeven van pennen afgewogen? NEEN. Ik heb daar niet bij stilgestaan.
Waarom niet? Ik begrijp de denkwijze van Landcruiser. Maar ik denk niet dat het uidelen van pennen zo een grote economische invloed heeft, natuurlijk belonen wij daarbij kinderen die staan te bedelen en geven wij hen het gevoel dat dit de correcte manier doen is. Hun ouders hebben het hen geleerd en wij bevestigen deze leer nog eens. Maar vinden jullie dan niet dat om een echte verandering in de economie en het omgaan met geld we iets hoger moeten kijken dan die pennen.
Want dan kunnen we het doortrekken he, waarom nog betalen aan Foster Parents, Unicef,… Ik denk dat deze giften pas sommige streken in Afrika in een spiraal van laisser faire brengen.
Natuurlijk is het beter om een kind aan te leren dat het iets moet verdienen en natuurlijk zal een kind er meer aan hebben als hij of zij er iets voor teruggeeft. Maar ik vind niet dat wij als West Europese inwoner moeten zeggen hoe we het daar moeten aanpakken. Atijd gemakkelijk. Doen wij het??? Ikzelf heb nog geen kinderen maar als ik zie hoe sommige kinderen in rijke Westerse landen bedelen in de Bart Smit om een barbie, Lego, Playstation spelletjes waarna ze met een speelgoedje buiten gaan,…Tja en dat is mider leerzaam dan een pen he.
Gedurende mijn reis heb ik dus 20 schandalige pennen uitgedeeld aan die bedelende kineren maar telkens heb ik een dankuwel gekregen. De overige 20 heb ik an een Masai school gegeven.