Het is de laatste tijd dat men weer is begonnen met het gezanik van slavernij. Vroeger praatte men er niet over omdat niemand eraan dacht. Het beste is in alle gevallen men zich niet om te draaien naar wat gebeurd is. Dus hoeft het voor mij helemaal niet afgeschaft te worden. Hebben wij er niet van genoten toen we klein waren, waarom moet de kinderen nu zoiets aangedaan worden.
Ik heb zonet een antwoord gegeven en heb geschreven zonder andere mensen in acht te nemen. Ik denk erover dat het best door kan gaan, maar misschien dat anderen zich wel gekwetst voelen.
Daar ben ik het mee eens Sheila. Het is een zeer lastige kwestie en ik begrijp beide kanten heel goed maar ik neig toch meer naar de “nee” kant.
Om Morgan Freeman te quoten: “If you want to end racism, stop making everything about race.” . Ik heb als kind nooit de connectie gelegd met racisme als het ging om Sinterklaas tot deze kwestie 2 tot 3 jaar geleden onder de schijnwerpers is gewerpt. Ja, het is erg vergelijkbaar met blackface en ik kan nu begrijpen dat mensen dit uit bijvoorbeeld Noord Amerika zwaar kan vallen , om die reden vind ik het prima om een paar aanpassingen te maken, maar er wordt over het algemeen zo’n groot probleem van gemaakt die voorheen niet echt aanwezig leek te zijn dat het het racisme vuur alleen meer weer doet aanwakkeren, en omdat het om een kinderfeest gaat nemen kinderen hier nu een groot deel van op.
Zwarte Piet blijft zwart zegt Sinterklaas op Ook in 2022 blijft Zwarte Piet zwart zegt Sinterklaas - YouTube
Ik weet niet beter dan dat zwarte Piet zwart is van het roet in de schoorsteen. Nooit en te nimmer heb ik een donkere klasgenoot voor zwarte Piet aangezien, laat staan uitgescholden voor.
Iemand van jullie al eens Sinterklaas op Curacao bijgewoond? De Antillianen daar, die van nature toch al een mooi kleurtje hebben, die willen daar zelfs nog zwarter geschminkt worden voor Zwarte Piet.
Nederlandse traditie, staat zelfs op de culturele erflijst van Unesco (inclusief zwarte Piet).
Er zijn in elk dus ook dit land en aantal mensen die zich minder voelen meetellen dan ze zouden willen. Dat geldt voor mensen die afwijken kwa taalgebruik, kleur, geloof of anderszins uiterlijk. Als er dan te weinig banen zijn, is het nog moeilijker integreren, voor welke kleur dan ook. Nu hebben gekleurden door (onze) fouten/misdaden in het verleden (slavernij, holocaust) een stok gekregen om de hond terug te slaan, alleen of ze hun doel bereiken, het zou zo maar averechts kunnen werken. En sommigen maken van die kleur een identiteit, (de beroepsneger/jood/moslim), daar valt nauwelijks meer mee te praten. Podium krijgen ze wel, een baan zelfs, zo hep elk nadeel ze voordeel.
Las nu dat er in Amsterdam alleen nog maar ‘schoorsteenpieten’ zijn…
nee. nooi!!!
Jammer dat de media en sommige gemeentes en scholen zwichten voor een kleine, maar luidruchtige minderheid van mensen die zich snel gekwetst en gediscrimineerd voelen.
Ik snap best waar de gevoelens vandaan komen hoor. Het uiterlijk van Zwarte Piet is natuurlijk ook gewoon een karikatuur van een neger. Mensen die zeggen dat het door het roet in de schoorsteen komt, weten zelf ook wel dat dat onzin is. Waarom zijn z’n kleren dan schoon? En krijg je van de schoorsteen ook kroeshaar, dikke rode lippen en oorringen? Het liedje is “zo zwart als roet” en niet “zo zwart door de roet”. Piet is gewoon een neger en daar is niks mis mee. De negroïde medemensen zouden juist trots moeten zijn dat deze vrolijke, populaire en sympathieke kindervriend uitgebeeld wordt als één van hun. Het zou juist racistisch zijn als hij geen neger meer mag zijn. Stel dat er een vacature is waarbij er staat dat iemand niet zwart mag zijn. Dat zou pas racisme zijn.
P.S. Waar hierboven het woord “neger” staat, bedoel ik natuurlijk een mens met een hogere hoeveelheid huidpigment, want “neger” kan ook beledigend worden opgevat.
Net als dat het woord allochtoon ook niet meer mag…
Vroeger keek ik altijd meer uit naar de komst van de Pieten dan van de Sint, met zijn strenge grote boek… geef mij die zak met pepernoten en cadeautjes maar…
Hoorde dat de Braboneger op het matje wordt geroepen…hij mag geen ‘neger’ zeggen…?
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“kMOtqLlGzYc” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“E0VQJIF6eSY” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Ik vind dat een afkeurenswaardig voorbeeld. Heb je een feestje loop je er ongewassen bij. Dit kan echt niet ![]()