Ik ben onlangs weer geweest in NYC. Dit is niet mijn eerste bezoek, nee, ik mocht er meermaals mee met mijn ouders als puber, en ik ben er ook een keer langs in 2010 tijdens een doorreis naar Dusseldorf.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit keer alles zwaar tegenviel. En het ligt grotendeels niet aan mij mag ik hopen want ik ben nog altijd dezelfde persoon die ik er ook vroeger was =). Tenminste dat geloof ik zelf wel, al snap ik dat mensen soms totaal kunnen veranderen, bij mij is dat niet het geval geweest. :slywink:
Mijn ervaringen van eind juli 2011:
Mensen gedragen zich heel erg vreemd en paranoïde. Elke keer die ik een winkel binnenliep kreeg ik rare blikken van het personeel omdat ze niet zeker wisten of ik een dief kon zijn. Omdat ik een kleine rugtas bij me had!
Op straat voel je je vaak onveilig en ik schrijf dit over Manhattan! Je hebt er rondzwervende types die een hele straathoek voor zichzelf ‘claimen’ en je lastigvallen om geld of drugs of wat ook, vooral als ze je al eens ergens gezien hebben. Gezellig!
Ook heb je die soorten die lijken wel weg te lopen om alleen maar terug te keren en een bepaald gebied te ‘patrouilleren’ alsof ze op zoek zijn naar zwakke slachtoffers. Wat precies hun zaak is dat weet ik niet, maar dat wil ik ook liever niet weten denk ik.
Waar ook ik ging zag ik deze gevaarlijke deugnieten rondhangen, ik kreeg ook hele rare blikken van onbekende voorbijgangers, staren is blijkbaar een normale gewoonte in deze stad.
Mensen laten je niet met rust en geven je geen respect, toen ik naar de weg vroeg reageerden sommigen beledigd, weer anderen negeerden gewoon. Alsof ik hen net had overvallen of zo onder bedreiging van een wapen
, één negerin had zelfs haar schouders opgetrokken. Misschien een culturele verschil?
Toen ik naar brothers pizza ging om een paar plakjes te halen, kwam er zo een neger aanlopen. Hij ging zitten aan de tafel naast mij. Op zich niks mis mee natuurlijk, al had hij niets besteld. Plotseling vroeg hij om geld - niet om te beroven, al was hij niet vriendelijk
maar toch - hij was gewoon een vuile straatbedelaar.
Ik negeerde hem waarop hij boos werd, en plots begon hij te dreigen in iets dat ik nauwelijks begreep. Hij had het over ‘cuts of meat’ en eidigde hij met 1 cuts 2 cuts, haha cuts for all and everyone.
Nogmaals ik kon hem niet helemaal begrijpen of juist helemaal niet :wereld:, ik ben niet zo bekend met de slang. Maar ik denk dat hij bedoelde dat hij graag iedereen in de buurt wou steken met een mes of zo. Dus nog wel een bedreiging.
Dus ik maar niks zeggen en wachten totdat hij wegging, er waren 3 Hispanic gasten die tegenover mij zaten aan één tafel. Ik maakte bij hen hardop de opmerking of ik niet gewoon de politie moet bellen, ze keken me raar aan, maar zeiden niks, maar schudden wel hun hoofd als teken van afkeuring.
Fijn dan, dat heb je dus in een multiculti-allochtone rotbuurt waar gewoon alles moet kunnen. Tenminste dat is de enige verklaring die ik kon vinden. Toen probeerde ik de resterende hapjes pizza snel binnen te werken zodat ik snel weg mocht wezen daar voelde ik mij echt niet gezellig en het winkelpersoneel bleven onverschillig toekijken.
Wel was het spotgoedkoop je betaalde heus $1 dollar voor 2 plakjes das dan wel weer een bonus. Maar hoe die gasten eerlijk rondkomen met dat soort loon- tja, dat moet je mij niet vragen, het is niet mijn probleem. Ik sloop via de zij-ingang stilletjes naar buiten, die negergast stond er gewoon doodleuk op de voorkant andere voorbijgangers lastigvallen.
Alles behalve deze volksbuurter-tent is ook wel duur, voor een fles water van 750 mL kom je niet minder dan $2,25 uit.
Ook waren er helemaal geen jeugdherbergen in de buurt te vinden, de eerste keer dat ik in dit soort miljoenenstad geen hostel heb kunnen vinden mét vacatures.
Ik was gewoon heel erg blij toen ik eindelijk uit de stad kon, waar ik ook ging leek het alsof ik achtervolgd werd door bedelaars en andere straattuig. De politie was er wel op sommige plaatsen met man en macht te bekennen maar ze keken gewoon iedereen erg hard aan en ze stonden daar zo met hun hondjes op afstand, ze waren echt niet aanspreekbaar of benaderbaar. Je voelde je nogal geintimideerd door ook hun.
Overal een kutstad, het is zelfs Amsterdam-West overtroffen qua smerigheid.
Bij vroegere bezoeken was het niet zo slecht. Misschien iets te maken met het slechte economische klimaat, en de New Yorkers dit zien als een soort subtiele protest tegen de achteruitgang? Door elkaar op te jagen en onvriendelijk te behandelen? Ik zal het maar nooit weten - denk ik. :teeth: