Buitengewoon moeilijke stad

Ik ben onlangs weer geweest in NYC. Dit is niet mijn eerste bezoek, nee, ik mocht er meermaals mee met mijn ouders als puber, en ik ben er ook een keer langs in 2010 tijdens een doorreis naar Dusseldorf.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit keer alles zwaar tegenviel. En het ligt grotendeels niet aan mij mag ik hopen want ik ben nog altijd dezelfde persoon die ik er ook vroeger was =). Tenminste dat geloof ik zelf wel, al snap ik dat mensen soms totaal kunnen veranderen, bij mij is dat niet het geval geweest. :slywink:

Mijn ervaringen van eind juli 2011:

Mensen gedragen zich heel erg vreemd en paranoïde. Elke keer die ik een winkel binnenliep kreeg ik rare blikken van het personeel omdat ze niet zeker wisten of ik een dief kon zijn. Omdat ik een kleine rugtas bij me had!

Op straat voel je je vaak onveilig en ik schrijf dit over Manhattan! Je hebt er rondzwervende types die een hele straathoek voor zichzelf ‘claimen’ en je lastigvallen om geld of drugs of wat ook, vooral als ze je al eens ergens gezien hebben. Gezellig!

Ook heb je die soorten die lijken wel weg te lopen om alleen maar terug te keren en een bepaald gebied te ‘patrouilleren’ alsof ze op zoek zijn naar zwakke slachtoffers. Wat precies hun zaak is dat weet ik niet, maar dat wil ik ook liever niet weten denk ik.

Waar ook ik ging zag ik deze gevaarlijke deugnieten rondhangen, ik kreeg ook hele rare blikken van onbekende voorbijgangers, staren is blijkbaar een normale gewoonte in deze stad.

Mensen laten je niet met rust en geven je geen respect, toen ik naar de weg vroeg reageerden sommigen beledigd, weer anderen negeerden gewoon. Alsof ik hen net had overvallen of zo onder bedreiging van een wapen :frowning: , één negerin had zelfs haar schouders opgetrokken. Misschien een culturele verschil?

Toen ik naar brothers pizza ging om een paar plakjes te halen, kwam er zo een neger aanlopen. Hij ging zitten aan de tafel naast mij. Op zich niks mis mee natuurlijk, al had hij niets besteld. Plotseling vroeg hij om geld - niet om te beroven, al was hij niet vriendelijk :wink: maar toch - hij was gewoon een vuile straatbedelaar.

Ik negeerde hem waarop hij boos werd, en plots begon hij te dreigen in iets dat ik nauwelijks begreep. Hij had het over ‘cuts of meat’ en eidigde hij met 1 cuts 2 cuts, haha cuts for all and everyone.

Nogmaals ik kon hem niet helemaal begrijpen of juist helemaal niet :wereld:, ik ben niet zo bekend met de slang. Maar ik denk dat hij bedoelde dat hij graag iedereen in de buurt wou steken met een mes of zo. Dus nog wel een bedreiging.

Dus ik maar niks zeggen en wachten totdat hij wegging, er waren 3 Hispanic gasten die tegenover mij zaten aan één tafel. Ik maakte bij hen hardop de opmerking of ik niet gewoon de politie moet bellen, ze keken me raar aan, maar zeiden niks, maar schudden wel hun hoofd als teken van afkeuring.

Fijn dan, dat heb je dus in een multiculti-allochtone rotbuurt waar gewoon alles moet kunnen. Tenminste dat is de enige verklaring die ik kon vinden. Toen probeerde ik de resterende hapjes pizza snel binnen te werken zodat ik snel weg mocht wezen daar voelde ik mij echt niet gezellig en het winkelpersoneel bleven onverschillig toekijken.

Wel was het spotgoedkoop je betaalde heus $1 dollar voor 2 plakjes das dan wel weer een bonus. Maar hoe die gasten eerlijk rondkomen met dat soort loon- tja, dat moet je mij niet vragen, het is niet mijn probleem. Ik sloop via de zij-ingang stilletjes naar buiten, die negergast stond er gewoon doodleuk op de voorkant andere voorbijgangers lastigvallen.

Alles behalve deze volksbuurter-tent is ook wel duur, voor een fles water van 750 mL kom je niet minder dan $2,25 uit.

Ook waren er helemaal geen jeugdherbergen in de buurt te vinden, de eerste keer dat ik in dit soort miljoenenstad geen hostel heb kunnen vinden mét vacatures.

Ik was gewoon heel erg blij toen ik eindelijk uit de stad kon, waar ik ook ging leek het alsof ik achtervolgd werd door bedelaars en andere straattuig. De politie was er wel op sommige plaatsen met man en macht te bekennen maar ze keken gewoon iedereen erg hard aan en ze stonden daar zo met hun hondjes op afstand, ze waren echt niet aanspreekbaar of benaderbaar. Je voelde je nogal geintimideerd door ook hun.

Overal een kutstad, het is zelfs Amsterdam-West overtroffen qua smerigheid.

Bij vroegere bezoeken was het niet zo slecht. Misschien iets te maken met het slechte economische klimaat, en de New Yorkers dit zien als een soort subtiele protest tegen de achteruitgang? Door elkaar op te jagen en onvriendelijk te behandelen? Ik zal het maar nooit weten - denk ik. :teeth:

Kennelijk is het wel jouw probleem, want je voelt je lastig gevallen door mensen die niet genoeg geld hebben om rond te kunnen komen. En dit werk je zelf in de hand door in goedkope tentjes te eten of te winkelen bij bijv. Walmart.

Ik zou er ook niet van verschieten als het aan u lag, want ik ben al 4 jaar op rij in NY geweest en wat jij hier uitkraamt is complete onzin :slight_smile:

Weet je zeker dat ZIJ paranoide zijn ??

Nu was mijn laatste bezoek aan de stad alweer 6 jaar geleden, maar geen van mijn drie bezoeken herken ik hier in terug. Het is een grote, drukke, hyperactieve stad, dus soms heb je weleens wat momentjes, maar die overheersten geen moment.

Enkele voorbeeldjes:

[ul]
[li]in een elektronica-winkeltje (het soort met permanente opheffingsuitverkoop) keken we voor een spotgoedkope videocamera, na een leuk praatje met de baas krijgen vervolgens een demonstratie van een vele malen duurdere camera, en toen we aangaven dat we daar echt geen interesse in hadden begonnen ze te ruziën en werd er een boom van een kerel recht voor de uitgang geposteerd. Een van m’n vrienden viel net op dat moment flauw (hele dag rondlopen in 35 graden op één kopje koffie is niet verstandig), toen was de dreiging direct verdwenen en waren ze juist weer zeer behulpzaam.[/li][li]in de doorgang onder de Port Authority Bus Terminal (een beruchte zakkenrollers-spot) hadden we het gevoel dat een niet zo fris uitziend type ons volgde, en inderdaad, toen ik plotseling omdraaide en hem strak aankeek wist hij niet hoe snel hij een andere kant op moest lopen.[/li][li]in een behoorlijk druk deel van Central Park maakte ik ergens een foto, zonder te zien dat een paar meter verderop een zwerver op ene bank lag. Blijkbaar dacht hij dat ik specifiek van hem een foto maakte (niet dus, hij stond er niet eens op), en ging behoorlijk over de rooie.[/li][/ul]
Van zwervers heb ik echter verder zelden last gehad, heb me juist vaak verbaasd over hun beleefdheid. Tijdens mijn eerste bezoek aan de stad in 2001 hadden ze bij McDonald’s een Monopoly-actie met geweldige prijzen (wat later echter uitliep op een flink schandaal…), in veel restaurants liepen zwervers rond die de stickertjes daarvoor wilden hebben. Nooit agressief, gewoon vragen en als je ze dan geeft bedanken ze je ook netjes.

Ook staat er nog wel eens eentje met een bekertje bij een winkel, houdt dan netjes de deur voor je open zonder verder te bedelen. En als je weer naar buiten komt houdt ie wederom de deur voor je open. Nog steeds niet echt bedelen, maar uiteraard verwacht ie dan dat je je wisselgeld in z’n bekertje gooit.

Nu zijn er uiteraard wel een aantal beruchte buurten, maar de meeste toeristen komen daar niet of nauwelijks. Op Manhattan (inclusief Harlem), maar ook in Brooklyn of Queens heb ik me zelden echt bedreigd gevoeld. In ieder geval niet meer dan in de gemiddelde stad in eigen land.

Dat het geen goedkope stad is als het gaat om accommodatie (ook in vergelijking met andere wereldsteden), dat is uiteraard zeker waar. Maar dat zou toch geen verrassing mogen zijn? Verder heb ik New York nooit als bijzonder duur ervaren, extremen zijn er uiteraard volop, maar ook met een meer bescheiden budget kom je er een heel eind. Spotgoedkoop wordt het nooit, maar je zit nu eenmaal in een grote westerse stad, dat is nu eenmaal geen backpackers-territorium.

Welkom in New York, ga nou maar weer weg, zoals ze NY vaak omschrijven.

Het is gewoon een harde grote stad. Waar je hard genoeg moet zijn om bedelaars te negeren en gewoon door te lopen, niet aankijken, gewoon net doen alsof je ze niet ziet.

Het zal waarschijnlijk wat minder veilig zijn in en rond Times Square. Maar daar lopen veel mensen rond, dus dan is het daardoor niet al te onveilig. Maar toeristenbuurten zijn nu eenmaal altijd aantrekkelijker voor minder vriendelijke mensen.

Ik heb me in de 20 jaar dat ik in New York gewoond heb, en sinds april dit jaar weer ben teruggekomen, nooit echt onveilig gevoeld. Niet in de West Village, de East Village, in Brooklyn, zelfs niet – lang geleden – in de South Bronx.

Zoals ik al zei: het is een beetje je uitstraling: af en toe je vuisten ballen en eruitzien alsof je terug zal slaan. En Times Square is niet echt een hangbuurt, da’s meer een plek waar je eens geweest moet zijn en dan zoveel mogelijk moet mijden. Ga eens naar Clinton Hill/Carol Garden in Brooklyn, de Upper Westside, de Upper Eastside de Villages. Da’s veel echter en prettiger. Queens ken ik nauwelijks, maar daar moeten ook heel aardige buurten zijn, mijn zoon gaf laatst hoog op van de Astoria Bohemian Beer Garden, waar dat ook moge zijn.

Hoe is het mijn probleem als ik toerist ben en verder niks met die lui te maken wil hebben? Ik heb toch eigen vrijheid om te doen en laten wat ik wil, vooral in zo’n zogenaamde “vrije” westerse wereldstad?

Gast, schei toch uit.

En je snapt er de clou van mijn verhaal niet want ik bleef niet bij de goedkope tentjes eten. Ik zocht juist de duurdere buurten op om op die manier van die lastige zwervers en mijn achtervolgers af te komen.

Het schijnt dat er bepaalde mensen hier nogal bevooroordeeld zijn over deze stad en de topics daarover, die zich ook nog eens noodgedwongen voelen af te geven op een overigens structureel sterk, en goed onderbouwd verhaal.

Ik vraag van jullie alleen om precies datzelfde te doen wat ik deed.

Dat jij meningen hebt is prima, al zij het sterke, maar onderbouw vooral je argumenten en leg je standpunten uit met argumenten.

Zo schieten we hier niks mee op.

Alles wat ik schreef is waargebeurd, daarna bracht ik mijn persoonlijke gevoelens tot uiting en liet ik mijn mening kennen. Daartoe heb ik wel het recht.

IK weet niks wat dat betreft. Ik beschrijf enkel en alleen hoe zij overkwamen.
Ik heb tijd, energie, noch interesse om hen grondig psychologisch te onderzoeken, wat de meesten in deze stad overigens wel verdienen.

Als ik overal als een gekke aap naar mensen sta te schreeuwen op straat, ja, dan noemt men mij gewoon “gestoord” zonder mij psychisch onderzocht te hebben. Dus?

Weer zo’n mening. :confused:

Hoezo wereldstad? Met rare, irriterende dorpeling-gedrag?

Deze reactie is waarschijnlijk de beste tot nu toe, je probeert enigszins je inzichten uit te leggen.

Nou kijk, die eerste zin alleen al vat alles samen wat ik wil beweren. Die ‘ga nou weer weg’ mentaliteit is zeker geen beschaafdheid, en juist vriendelijkheid is volgens mij hetgeen dat tot een vreedzame samenleving leidt.

Een beetje ironie gebruiken (en begrijpen) zorgt voor een gezonder en langer leven.

Ik vind het jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt gehad. Ik wil alleen maar zeggen dat ik 20 jaar in en in de buurt van New York heb gewoond. En dat ik, toen ik in april van dit jaar na 17 jaar elders weer terugkwam in de stad, echt het gevoel had dat ik weer thuis kwam.

Ik heb me in New York altijd veiliger en vrijer gevoeld dan in mijn geboortestad Amsterdam. Maar dat zal gedeeltelijk wel aan mij liggen, en aan het feit dat New York niet Amsterdam is waar ik teveel van weet. Aan de andere kant: ik heb Amerikanen gekend, die nooit meer uit Amsterdam wegwilden. Het gras is inderdaad groener aan de andere kant van de heuvel zoals ze hier zeggen.

Precies, dus jij hebt de vrijheid genomen door bij te dragen aan de verarming van de Amerikaanse midden- en lagere klasse met je bezoek aan die goedkope pizzatent. Afgezien van dat ik al jaren op het continent kom, woon ik er ook sinds ruim 1,5 jaar, dus ik weet wel zeker waarover ik spreek. Recentelijk was er een serie korte radio-docu’s over de verdwijnende middelklasse in de VS, het “alles goedkoper aanbieden” van de grote bedrijven draagt hier heel hard aan bij.

Goed dat je verder alleen in duurdere restaurants hebt gegeten (al is de redenering een beetje krom in mijn ogen). Wel jammer dat je zo slecht met kritiek om kan gaan en dan maar schreeuwt dat de ander er niets van snapt. Dikke kans dat je bij je laatste bezoek gewoon dikke ‘pech’ hebt gehad, want velen (ook ik) kunnen zich niet in het door jou geschetste beeld van NYC vinden. En het feit dat er simpelweg daklozen zijn, daar moet je maar mee leven. Je bezoekt een stad in een land waarvan je weet dat het nauwelijks sociale voorzieningen heeft, dus dan moet je armoede op straat verwachten. En in alle sociale lagen van een samenleving (zeker de sociale laag die zo goed als niets te verliezen heeft) zitten nou eenmaal rotte appels.

Vooropgesteld: ik ken New York zelf niet, en ik kan me voorstellen dat het gewoon rot is als je een stad bezoekt en je voelt je er helemaal niet thuis en voelt je onveilig.

Maar, ik vind jouw eigen toon in je verhaal, en in de reacties hier ook niet heel prettig of sportief. ‘negergast’? (maakt het uit wat voor kleur de zwerver heeft??) ‘vuile straatzwerver’? (lekkere houding :s)
Denk dat je wel moet oppassen dat je na een of een paar vervelende ervaringen niet alles dat je in zo’n stad overkomt negatief gaat inkleuren.
Enige voorbereiding op de trip had wellicht ook gescheeld: je had bv al voor aankomst wat hostels of reizigershotspots kunnen opzoeken, zodat je een aanknopingspunt had gehad voor gelijkgestemden, insidertips, andere hostels enz.

Nogmaals het betreft een bepaald soort gedrag en in dit geval een bepaald soort ras die dat gedrag veel vaker dan niet ten uitvoer brengt. Ik denk dat de Heer Wilders dit beter kan verwoorden als ik.

Ik ben niet per se tegen een multiculti samenleving maar dan moeten al de allochtonen hooggekwalificeerde, goed opgeleide grootverdieners zijn. Anders gewoon het land uitschoppen. Want we kunnen dat soort buitenlandse problemen niet hebben van mensen die rondhangen en slapen op straat, en ook nog de uitkeringsinstanties overbevolken en dat heb je dus wel heel erg veel in New York mee te maken.

Maar goed, ik ben iig wel wijs genoeg om mij niet te laten beïnvloeden door een enkele slechte ervaring. Het waren echter juist heel veel van die belachelijke ervaringen en dan kan je zoiets gewoon niet ontkennen/boven het hoofd kijken.

Dat is iig het New York van tegenwoordig, wel ben ik het met je eens dat het vroeger anders was. Dat heb ik ook nergens gezegd.

Dank voor je interesse, fijne dag,

dus amerika maar weer terug geven aan de indianen en alle blanke inwoners weer terug sturen naar europa waardoor we hier niet met 17 miljoen mensen in nederland wonen maar naar schating met z’n 21 miljoen, ja ik denk echt dat dat alle problemen zal oplossen

1 like

Wat je schrijft slaat nergens op. De Europeanen koloniseerden Amerika, ze brachten beschaving, cultuur en kennis. Zonder de Europeanen liepen de Amerikanen nog steeds rond in lendendoekjes en was half het land onbewoonbaar (ivm klimaat).

En bovendien schrijf ik over de moderne tijd, niet de voormoderne tijd van de ontdekking van Amerika, wat jij als argument gebruikt.

Je kan beter je goed inlezen.

het valt mij erg op dat iedereen die het niet met jou eens is en hier wat schrijft altijd iets schrijft wat nergens opslaat en dat alleen jou mening de waarheid is, dus bij deze verlaat ik dan ook weer direct deze discussie en wens jou heel veel succes in je eigen zelf gecreerde wereld waar iedereen met een andere mening vrij agressief van antwoord wordt voorzien in trouwens erg slecht nederlands, ik ben in ieder geval erg blij dat ik niet in jou wereld woon

…en ze moordden de oorspronkelijke bewoners op grote schaal uit. Beschaving?

Overigens zijn de mensen waar jij op doelt waarschijnlijk minstens even autochtoon Amerikaans als de meeste blanken. Daar verandert een ander kleurtje niks aan.

En Wilders, tsja, onbegrijpelijk dat die dorpsgek ooit een podium heeft gekregen, en dat zo’n anderhalf miljoen Nederlanders ondanks dat hij ze keer op keer laat stikken toch maar in z’n geblaat blijven trappen.

1 like

Ach, mijn Nederlands, weer makkelijk de taalbelediging. Prima, ik woon in het buitenland vandaar dat ik soms roestig ben. Dat moet je kunnen begrijpen vooral in dit soort mondiale wereldreisforum zo niet, hoor je niet hier te zijn toch?

En een paar van jouw zinnen zijn gewoon onleesbaar, dit wou ik niet melden, maar ja, Nederlands he?

Nou je kan ook argumenten geven hoor zonder mij op de man af te geven. Ik verwerp de argumenten juist en vallen ze aan, niet de mensen.

Wilders een dorpsgek? :confused: Anderhalf miljoen ? :confused: Dat noem ik pas genante uitspraken en vooral onwetende.

Je snapt niet dat Wilders veel meer dan anderhalf miljoen volgelingen heeft, dat is wel tussen de 4 a 5 miljoen. Wat jij quote is van 4 of 5 jaar geleden. De PVV is nu de derde grootste partij, ong zo groot als de VVD zelf in de peilingen van Maurice de Hond. Het verschil tussen de twee partijen is nog maar 1 zetel.

Dat jij niet met hem eens bent geeft je eveneens geen reden om hem aan te vallen.

Wel heeft hij ervoor gezorgd dat er veel minder Arabieren NL zijn binnengekomen de laatste paar jaar, en ja, dat is wel een prestatie.

En nogmaals, als het maar kleur betrof. Het is helaas veel dieper dan enkel kleur maar ras en gedrag die voor zich spreken.

Ik houd het hiermee op want dit is niet een politieke forum en dat moeten wij respecteren.