Nou ik kan je wel het volgende mededelen als ervaren, verweerde zeg maar, reiziger die een groot deel van de VS voor zijn eigen rekening heeft genomen.
Eerst en vooral, vriendelijk is een relatief begrip, en daarom zullen er inherent meningsverschillen bestaan, het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik wil zeggen dat Amerikanen helemaal niet zo vriendelijk zijn als je hier poneert, soms zijn ze er zelfs bemoeizuchtig, onbeleefd, of lopen ze paranoide te doen.
Je loopt bijv een restaurant binnen en dan komen er paar bedelaars op je af (NYC), om van je geld te vragen, of zo komt er iemand uit onverwachte hoek een vreemde opmerking maken. Of gaat er zo’n ander over het weer zeuren of een of andere match waar je niets vanaf weet.
Bij sommige winkels wordt je onfris toegesnauwd dat je je rugzak niet binnen mag brengen, en als je vervolgens vraagt waar je hem neer mag zetten, daar willen ze niet meehelpen (het is niet mijn probleem).
Ik heb ook een keer gehad waar het kassameisje van een lokale 24 uurs gemakswinkel van de kassa wegliep toen ze mij binnen zag komen. Ze was enkele minuten lang niet meer te vinden.
Als je de weg wilt weten, wordt je soms voorgelogen wat slechter is dan een gewone “ik weet het niet” antwoord.
Een andere keer toen ik rondhing in een park (waar je overigens wel mag zijn, wat anders doet men in een park?) werd ik benaderd door een beveiliger die mij vervelend aansprak met de vraag wat ik daar aan het doen was, en toen ik hem zei dat ik gewoon op de bus aan het wachten was - wat ook wel waar was
repliceerde hij dat dat de eerste keer was dat hij zo’n antwoord had gehoord. WTF?? De volgende tien minuten reed hij langs mij heen op z’n fiets mij te proberen een beetje op te jutten).
En zo kan ik doorgaan met voorbeelden waar dat gedrag juist irritant is, aggressief of asociaal maar goed dat heb je dus ook in andere landen, dit is niet unieks aan de VS.
Maar je vroeg om de ervaring van anderen, nergens staat dat het alleen positief moet zijn 
Maar ik ga toch wel een paar positieve punten ertussen gooien:
Zoals je al schreef zijn de porties wel groter w.b. eten, en soms kan je het ook wel meenemen. Het nadeel is dat de prijs de laatste paar jaren (in sommige regio’s tenminste) flink zijn opgeschroefd, en zijn niet echt meer wat je als een koopje kan beschouwen (behalve de Mac en Burger king mss.)
Politie is wel weer overal te vinden, ik weet niet of dit positief is
maar die heb je er dan zo als je hen wilt aanspreken.
Het klopt dat de prijzen oha wel lager zijn dan in NL maar vergeet hierbij niet wat je daarvoor terugkrijgt. In NL wordt BTW op betaald dat krijg je terug in de vorm van sociale voorzieningen en bijstand. In de VS, zijn de lonen lager, vaak rond de minimumloon dus je moet je afvragen of al dat goedkope eten het waard is. En bovendien stel je maar voor dat je zelf in die winkel moet gaan werken, zou je echt voor zo’n schrale loontje zware uren willen draaien ?
Dus al het positief heeft ook z’n negatief. 
Het land is zeker geen boegbeeld voor vriendelijkheid en ook niet uniek hierin.