Wat is jouw Amerikaanse ervaring or belevenis?

Vaak hoor ik van familie, vrienden, en gasten die bij ons zijn geweest, dat ze de klantenservice geweldig vinden. Iedereen is vriendelijk, dingen terug brengen of ruilen is geen probleem, restaurant service erg vriendelijk, in de supermarket pakken ze je boodschappen in en brengen ze het naar je auto als je dat wilt, enz.

De coupon system hier kan je geld schelen. Coupons worden uitgegeven bij de winkelier of fabrikant, je levert die in en krijg korting op dat speciale artikel. Sommige dingen kan je voor heel weining tot gratis krijgen als je het system weet te gebruiken.

Ook vaak erg verbaast over de grote porties eten, sodas en de **refill **van sodas en koffie. Persoonlijk mogen de porties wel kleiner, maar je kan de rest van je eten mee nemen naar huis… ‘doggie bag’.

Dingen hier zijn goedkoper dan in Nederland, vooral merk kleren, tassen, horloges, schoenen, enz.

Amerikanen zijn in het algemeen vriendelijk en behulpzaam, en altijd klaar voor een praatje.

Fashion… iedereen loopt hier zoals ze willen, niemand kijkt en niemand intereseerd het hoe je erbij loopt, zolang je niet in je Eva of Adam uitrusting loopt. Fashion is niet een sterk punt hier, maar wordt wel gewaardeerd.
En ze lopen hier veel in sneakers (gym schoenen).

De natuur en de **nationale parken **zijn voor mij een geweldige belevenis.

Dit zijn maar een paar voorbeelden, hoop dat je jouw Amerikaanse ervaring of belevenis wilt delen.

:vak02:Peggy

Nou ik kan je wel het volgende mededelen als ervaren, verweerde zeg maar, reiziger die een groot deel van de VS voor zijn eigen rekening heeft genomen.

Eerst en vooral, vriendelijk is een relatief begrip, en daarom zullen er inherent meningsverschillen bestaan, het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik wil zeggen dat Amerikanen helemaal niet zo vriendelijk zijn als je hier poneert, soms zijn ze er zelfs bemoeizuchtig, onbeleefd, of lopen ze paranoide te doen.

Je loopt bijv een restaurant binnen en dan komen er paar bedelaars op je af (NYC), om van je geld te vragen, of zo komt er iemand uit onverwachte hoek een vreemde opmerking maken. Of gaat er zo’n ander over het weer zeuren of een of andere match waar je niets vanaf weet.

Bij sommige winkels wordt je onfris toegesnauwd dat je je rugzak niet binnen mag brengen, en als je vervolgens vraagt waar je hem neer mag zetten, daar willen ze niet meehelpen (het is niet mijn probleem).

Ik heb ook een keer gehad waar het kassameisje van een lokale 24 uurs gemakswinkel van de kassa wegliep toen ze mij binnen zag komen. Ze was enkele minuten lang niet meer te vinden.

Als je de weg wilt weten, wordt je soms voorgelogen wat slechter is dan een gewone “ik weet het niet” antwoord.

Een andere keer toen ik rondhing in een park (waar je overigens wel mag zijn, wat anders doet men in een park?) werd ik benaderd door een beveiliger die mij vervelend aansprak met de vraag wat ik daar aan het doen was, en toen ik hem zei dat ik gewoon op de bus aan het wachten was - wat ook wel waar was :slight_smile: repliceerde hij dat dat de eerste keer was dat hij zo’n antwoord had gehoord. WTF?? De volgende tien minuten reed hij langs mij heen op z’n fiets mij te proberen een beetje op te jutten).

En zo kan ik doorgaan met voorbeelden waar dat gedrag juist irritant is, aggressief of asociaal maar goed dat heb je dus ook in andere landen, dit is niet unieks aan de VS.

Maar je vroeg om de ervaring van anderen, nergens staat dat het alleen positief moet zijn :slight_smile:

Maar ik ga toch wel een paar positieve punten ertussen gooien:

Zoals je al schreef zijn de porties wel groter w.b. eten, en soms kan je het ook wel meenemen. Het nadeel is dat de prijs de laatste paar jaren (in sommige regio’s tenminste) flink zijn opgeschroefd, en zijn niet echt meer wat je als een koopje kan beschouwen (behalve de Mac en Burger king mss.)

Politie is wel weer overal te vinden, ik weet niet of dit positief is :wink: maar die heb je er dan zo als je hen wilt aanspreken.

Het klopt dat de prijzen oha wel lager zijn dan in NL maar vergeet hierbij niet wat je daarvoor terugkrijgt. In NL wordt BTW op betaald dat krijg je terug in de vorm van sociale voorzieningen en bijstand. In de VS, zijn de lonen lager, vaak rond de minimumloon dus je moet je afvragen of al dat goedkope eten het waard is. En bovendien stel je maar voor dat je zelf in die winkel moet gaan werken, zou je echt voor zo’n schrale loontje zware uren willen draaien ?

Dus al het positief heeft ook z’n negatief. :slight_smile:

Het land is zeker geen boegbeeld voor vriendelijkheid en ook niet uniek hierin.

Zkr600,

Allereerst bedankt voor het delen van je open en eerlijke ervaringen.

Erg jammer om te horen dat je niet zo’n geweldige ervaringen hebt met de New Yorkers. New Yorkers zijn hun eigen ‘soort’ , ze zijn niet de aller vriendelijkse soort en refecteren niet op de rest van het volk.

Natuurlijk zijn er ook onvriendelijke mensen, maar zoals je zegt die zijn er overal.

Naast NY, welke staten ben je nog meer geweest? En is dit je algemene ervaring met de Amerikanen?

… de sociale voorziening kan inderdaad beter hier. De lonen en levensonderhoud kosten verschillen per staat.

@ogil1540,

Dat het in andere landen gebeurt betekent nog niet het acceptabel is. En trouwens was het niet juist de VS die de rest van de wereld moest leiden? Wordt er niet meer gestreefd naar die maatstaf dan? Nemen Amerikanen genoegen met het meelopen met de rest?

Dat Amerikanen vriendelijk zijn is dan ook een niet voor de hand liggende, maar best vergezochte conclusie.

Maar verder kan het mij niks interesseren, de VS is gewoon een ordinaire land.

En ik ben het niet met je eens dat onvriendelijkheid overal te vinden is en in alle andere landen gebeurt, let wel hier op de nuance. Ik zeg dat het wel in landen gebeurt waarvan de levensstandaard of de beschaafdheid nogal laag scoort.

Ik ken trouwens sommige Oost-Europese landen (je hoeft indd niet ver te kijken, binnen het eigen Europa zelfs) waar het je meteen opvalt in het straatbeeld. Mensen die je nog steeds ouderwets begroeten en helpen, en kijken er vreemd van op als je problemen laat merken. Waar je je veilig voelt ook met onbekenden, en de vrijheid van keuze voor zichzelf spreekt. Hier voorbeelden zat. En het zijn ook niet landen waar de politie overal in moet grijpen terecht en ten onrechte. Nee die waarden zit hem in de cultuur.

Je vraagt waar ik precies ben in de VS geweest en wat voor reiservaring ik heb? Geen probleem, daar is dit forum voor :slywink:

Ik heb door het hele Noord-Oosten gereisd, ik heb NYC gezien, maar ook heel even Quincy MA (net buiten Boston), Ik heb een tijdje lang in Ohio gezeten, heb vervolgens paar weken Indianapolis mogen proeven, en vervolgens Arkansas, en Colorado.

En alles wat er tussenin ligt, heb ik óf heel even óf vanuit een tourbus gezien, daarom laat ik die buiten beschouwing.

Ik wil niet zeggen dat ik geen positieve ervaringen heb gehad, maar ook die zijn dus ordinair.

Over het algemeen een ordinaire land, heeft niet echt meerwaarde.

Herken sommige ervaringen van zkr600 (gelukkig) niet.

Valt me op dat de Amerikanen over het algemeen erg beleefd en behulpzaam gedrag vertonen. Praat nu over de steden New York, Washington D.C., Chicago, Albuquerque, San Diego en San Francisco. In de stadscentra lopen er weleens idioten, die ik meer als een kleurrijke aanvulling zie dan dat ik me stoor. Mensen in deze steden zeggen me ook gedag op straat en ze maken oogcontact (in NL wil het er vaak autistisch aan toegaan).

Verklaringen? Ben iemand die graag en heel veel loopt dus misschien neemt de statistische kans toe dat iemand me gedag zegt… En ben net terug van deze steden waar de zon volop schijnt, dus daarom zijn Amerikanen misschien goed gehumeurd :wink:

Oprecht gedrag? Ik denk het wel, dat ligt volgens mij aan de eenvoud van de Amerikanen. Van te voren had ik m’n twijfels over de VS maar vind het een heel fijn land met leuke mensen.

Cheers!

Mijn ultime Amerika ervaring heeft met een locatie te maken.

Er gaat niets boven de top van het Rockenfeller centre (ook bekend als Top of the Rock) om op een zonnige dag eens flink NYC van elk mogelijke kant te bekijken. Het voelt zo enorm machtig als je op dat punt staat.

Tevens is het een heerlijke Amerika ervaring om eens een (local) bus te pakken en die van het ene eindpunt, tot het andere eindpunt te pakken. Dan zie je nog eens een ander USA.

[quote=“zkr600, post:4, topic:96875”]

,

Ik heb door het hele Noord-Oosten gereisd, ik heb NYC gezien, maar ook heel even Quincy MA (net buiten Boston), Ik heb een tijdje lang in Ohio gezeten, heb vervolgens paar weken Indianapolis mogen proeven, en vervolgens Arkansas, en Colorado. QUOTE

… Arkansas?? Misschien mis ik iets, maar stelde jij mij niet een aantal vragen over Arkansas? Als jij in Arkansas bent geweest, zoals je aangaf, dan wist je de antwoorden al op jouw eigen vragen. En dat had je ook kunnen weten dat mensen in Arkansas niet zijn zoals New Yorkers. We weten inmiddels over je slechte ervaring in NY en dat is erg spijtig. Ik ben een keer in Chicago geweest en die ervaring was ook niet al te best. Dat wil nog niet zeggen dat ik die zelfde ervaring zal hebben als ik daar weer heen ga.

En mensen in Arkansas zijn gewoon vriendelijk.

Ben net terug van een vakantie in Nederland en was even vergeten hoe vreselijk onbeschoft sommige mensen kunnen zijn.

De trein (Amtrak) is ook een geweldige manier om door de USA te reizen.

Hoi axelfoley, ik ben het met je eens. En ben blij dat je een goede ervaring hebt. In het algemeen zijn de Amerikanen beleefd en vriendelijk, en natuurlijk heeft iedereen wel eens een slechte dag. Ook die ben ik tegengekomen, maar het neemt niet de overhand.

[quote="“Jean2001, post:7, topic:96875"”]

Amen.

Het is mijn ervaring dat mensen in de VS niet erg behulpzaam zijn, vaak misleiden ze jou. Ook al wanneer je naar de weg vraagt, of het nummer nodig hebt van een taxi in een onbekende stad waar je net bent aangekomen, dan liegen ze aan jou of willen ze niet vertellen. Je kan toch alles zoeken op het internet?

Jij hebt mijn NYC topic gelezen (zoals je zelf beweert), daarom moet je wel weten wat voor specifieke voorbeelden ik noemde.
Kijk misschien heb je die slechte ervaringen niet omdat jij niet zo sociaal ingesteld bent als ik, misschien blijf je meestal thuis, of spring je snel in je auto en koop je alles via de drive-thru, ik weet het niet, maar een ding is zeker. Zo vriendelijk zijn ze helemaal niet. Mensen die sociaal ingesteld zijn verwachten van het straatbeeld dat mensen elkaar helpen ook onbekenden.
Het is er zelfs een bepaalde levensstijl in de VS van bepaalde mensen om alleen de dure winkels of department-stores te bezoeken, ze gaan strikt naar het werk, hup weer de auto in, en terug naar huis. Verder lopen ze nooit rond op straat, of hangen ze niet rond in openbare plaatsen. Als je zo wilt leven, dan kan dat, dat is ook makkelijk en je maakt er ook veel meer kans op positieve ervaringen.
De Amerikanen die niet zo rijk zijn streven hiernaar, want dat is een Amerikaanse ideaal.

Eigen tuin, portiek, huis, garage met 2 auto’s, vrouw en kinderen. Verder zich afsluiten van de rest van wereld, en je nergens over zorgen maken behalve als iemand op jouw tuin komt wandelen, want ho maar dan is het echt serieus, en je weet niet hoe snel je de politie moet bellen.

Je hebt dit soort toestanden niet in Nederland. Veel mensen (ook de rijken) rijden gewoon met het OV naar het werk of ergens in de stad. Daar zijn ze niet te beroerd voor. Je kan er gezellig mee praten.

Ook dat gegroet dat komt van een Nederlander is echt, en hartelijk, het is niet geveinsd. Als ze het niet echt menen, dan doen ze hett gewoon niet.
Ook doen Nederlanders niet zo raar in het openbaar, je hebt er in de winkels allerlei vreemde types in de VS die ook geen geweld zullen schuwen.

Kijk eens het reisadvies van MinBuza. Er staat dat je gewoon bepaalde delen van grote steden moet vermijden in de VS. En dat komt ook al met al die enorme politie-aanwezigheid, iets klopt dus niet in dit beeld.

En ik snap dat ik straks het advies krijg dat ik snel terug naar NL moet emigreren. Maar nee, ik zeg niet dat NL perfect is, maar wel in dit opzicht. En ik ben bereid om een beetje water bij te wijn te doen waar ook ik woon in de wereld, want alles heeft zijn voor- en tegen- maar kom niet zó aan lopen praten dat de Amerikanen ongekend vriendelijk zijn. Want dat is niet waar.

Wel zijn ze simpel. Maar dat kan ook komen door hun opleiding of intelligentie, de echte oorzaak hiervan zullen we niet weten, en je hoeft het hier met mij ook niet eens te zijn.

Fijne dag en succes verder (waar ook je bent)

Best bizar dat je zoveel onvriendelijke Amerikanen heb ontmoet. Van New York City tot in Nevada heb ik nergens onvriendelijke Amerikanen ontmoet. Als ik alleen op pad was en was de weg kwijt of wilde de tijd weten, werd ik altijd prima geholpen als ik een voorbijganger aansprak.

Mijn ervaring met bedrijven (met name de klantenservice) is dat er altijd enorm geslijmd wordt (“we thank you for your business with us”). Amerikanen houden ervan in de watten gelegd te worden als klant. Voor mij persoonlijk is het een beetje over de top. Eerder deze zomer mijn telefoon- en internetabonnementen opgezegd bij Bell. De laatste rekening vol met fouten, teruggebeld om ze te corrigeren en mevrouw sluit het gesprek nog steeds met “Thank you for choosing Bell.” Kortom: medewerkers zijn voorgeprogrammeerd, geen sprankje spontaniteit op dat gebied. En dat moet je nog geluk hebben dat je een echte ‘local’ aan de telefoon krijgt en niet iemand in India, omdat de hele afdeling ge-outsourced is (en maar afvragen waar de rijkdom van Amerika verdwijnt).

:slight_smile:

:nod: Ja ik denk dat zo over komt bij velen. Zo dacht ik ook 20 jaar geleden: “Wat een geslijm en zo overdreven.” Maar dit is de cultuur en een vorm van beleefdheid om jouw business te krijgen of te houden. Ze zetten de Klantenservice lat erg hoog hier; klantenservice werft klanten en winst. Ze doen alles om je business te krijgen, maar tenslotte is het jouw keus. Zij doen hun job.

In Nederland geven ze niet zoveel om klantenservice, elke keer als ik terug kom in Nederland moet ik mezelf even omzetten naar de Nederlandse cultuur en dat is OK.

Ik ben een Nederlander die in Amerika woont, ik heb over de wereld gereisd en ja ik hou ervan om in de watten gelegd te worden waar ik ook ben. Ik werk hard en verdien het :smile:. Iedereen die hier komt van Nederland vindt het heerlijk om in de watten gelegd te worden en behandeled te worden als een waardevolle klant.

In Nederland begint Klantenservice een soort makelijke bezuiniging te worden.

Moeten we reorganiseren?? Dan gaan we eerst snijden in service.

Ik heb altijd ondervonden dat klantenservice in Nederland hoog is. Toen ik een belwinkel binnenliep als buitenlander (met een andere paspoort dus) kreeg ik zelfs abonnementen aangeboden, ze waren niet eens bang voor wanbetaling of gebrek aan inkomen etc etc. Probeer dat maar in de States waar je zonder Amerikaanse overheid uitgegeven ID nergens komt of gezien wordt voor een engerd.

Daarnaast toen ik de weg kwijt was scheen er zo’n VVV kantoortje bijna overal te zijn, en zeker naast of binnen iedere station.

De dames waren vriendelijk en vouwden er ook zo’n stadskaartje open (dat ik niet gekocht had) om het mij goed uit te leggen. Ik kreeg zelfs een ‘I luv Holland’ pen gratis :slight_smile:

Dus hoe jullie koppig willen beweren dat het ontzettend slecht is, dat weet ik niet. Ik heb die ervaringen niet gehad, behalve in de VS, waar ze jou zo snel mogelijk vandoor proberen te krijgen, zodat ze hun beroemde ‘next’ kunnen zeggen. Ik heb vele medewerkers gezien die er zelfs wegliepen voor klanten achter de balie. *lol

Maar goed, zoals de uitdrukking gaat zien sommigen het glas voor half leeg, de anderen half vol. Al blijft het hetzelfde object dan nog ziet iedereen het anders. Hier is dat ook het geval dus :wink:

Nederland is heel erg goed in dingen aanbieden, maar zodra je een probleem hebt ben je mooi de Sjaak.

We hebben Tros Radar en hun forum er vol mee staan.

Ach, ik heb ook problemen gehad in Canada waarbij men gewoon ophing, opdat ik niet akkoord ging met de twee opties die ze mij aanboden (beiden gingen over nog meer geld betalen, terwijl ik al teveel had betaald).

Klantenservice is altijd een façade, het mankeert 'm nog altijd aan goede regelgeving, zoals in Europa, om te voorkomen dat bedrijven maar doen wat ze willen met de klanten. Met concurrentie is het niet zo erg, maar als bedrijven een monopolie hebben, kunnen ze uitmelken wat ze willen, de klanten hebben toch geen keuze.

Precies, de sterkte van een kapitalistische economie zit 'm hem in de concurrentie. De vrije markt dus.

-dubbel-

Porties zijn inderdaad groot en ze zijn ook wel eens verbaast als je geen doggy bag meeneemt. Je moet ook snel nee zeggen als je geen koffie refill wilt anders is het al ingeschonken voordat je het in de gaten hebt.

Wat mij ook wel eens stoort is altijd weer minimaal 3 of 4 vragen indien je een bestelling plaats, voorbeeld: welke dressing en white or wheat? en zo gaat het maar door.