Ik heb op ‘nee’ gestemd omdat ik als reiziger gewend ben in andere landen andere gewoontes te respecteren. Ik verwacht dit ook van mensen die in onze westerse cultuur wonen. Ook al kun je je niet in 'n traditie van het land waar je woont/geboren bent, vinden, dan doe je er gewoon niet aan mee, maar laat je de meerderheid gewoon lekker van hun traditie genieten. Het is nog maar één van de weinige Nederlandse tradities die we hebben. Laten we die alsjeblieft in ere houden. Nederland moet zoveel accepteren van andere culturen die zich hier vestigen en hun aparte tradities niet bepaald in de eigen woonkamer beleven maar daar onze maatschappij ook mee lastig vallen.
Nee en nog eens nee
Nee, het is een Nederlands kinderfeest.
Ik heb nooit enig racistisch motief gezocht achter het bestaan van Zwarte Piet.
Noch als kind, noch als volwassene. Natuurlijk moet hij blijven.
Hij hoort bij de Sint als Peppie bij Kokkie, als Suske bij Wiske enz. enz.
Bovendien: wordt Zwarte Piet door de Sint als een slaaf behandeld?
Nooit iets van gemerkt. Integendeel, Zwarte Piet is de grote gangmaker van dit
kinderfeest!
Laten we onze tijd en energie steken in het uitbannen van de talloze misstanden in
onze samenleving! Lijkt me heel wat zinvoller.
uit te bannen. Laten we daar onze tijd en energie in steken.
Zwarte Pieten horen bij ons traditioneel feest binnen onze cultuur, Zwarte Pieten hebben geen racistische achtergronden, dus wie hier tegen is maakt onze tradities ten schande. Sinterklaas rijdt op een schimmel, moet het wit paard ook vervangen worden door een zebra om balans te houden tussen wit en zwart, het is te gek voor woorden, Nederland moet zijn tradities trouw blijven, wie dat niet bevalt heeft aanpassingsproblemen en geen waardering en respect voor onze tradities en cultuur.****
Zwarte Piet moet blijven.
Moet onze hele cultuur afgeschaft worden? moeten wij ons aanpassen aan al die nieuwkomers ik dacht het niet.
Als ze de moeite hebben met zwarte piet gaan ze maar verhuizen naar een land waar geen sinterklaasfeest gevierd wordt.
De overheid is helemaal slap, het zou niet eens op de agenda moeten staan het is geen punt van discussie.
Want zwarte piet heeft totaal niets met discriminatie te maken, maar kennelijk willen de klagers en hun medestanders gediscrimineerd
worden.
Groet travboy
ps. Het produkt negerzoenen ook weer terug in ons taal gebruik, voor het schuimgebak:biggrin:
Grote onzin! Nederland moet juist trots zijn op zijn tradities. Zou het ‘zwart’ ook niet van de schoorsteen kunnen zijn? Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed. Dat is de uitleg die mijn ouders mij altijd gaven en niets over slaven of discriminatie
Zwarte Piet is niet zwart omdat hij van negroide afkomst zou zijn, want dan heette hij waarschijnlijk wel ali of memmo of boebas,
Hij is zwart van het roet, omdat hij altijd door de schoorsteen moest en heeft daarom ook de oordegelijke hollandse naam PIET.
En die zeurkousen die altijd wat weten moeten ons niet komen vertellen dat wij onze traditie voor hun op moeten geven.
Ze zijn vrij om te gaan!
Nee, niet afschaffen. Ik vind het nogal treurig dat een (klein?) aantal niet-blanken zich gediscrimineerd voelt vanwege de vrolijke, acrobatische en clowneske Piet. Volgens mij zullen weinig ouderen en zeker geen enkel kind, Zwarte Piet in verband brengen met de historische slavernij. Zwarte Piet is een statisch begrip, net als Sinterklaas, die hier toch ook niet gezien wordt als lid van de katholieke kerk.
Ik ben het eens met Jurjenb, die stelt dat degenen die zich gediscrimineerd voelen veelvuldig op zoek zijn naar (vermeende) uitingen van discriminatie.
Om deze mensen enigszins tegemoet te komen in hun gevoeligheid, zouden de Pieten iets minder zwart, met minder rode lippen geschminkt kunnen worden, zoals Erik van Muiswinkel voorstelt. Volgens mij zijn ze al lang eerder een hulpje van Sinterklaas dan knecht, maar misschien moet dat nog duidelijker worden getoond.
Het is te gek voor woorden ,om er weer energie in te steken in deze idiote discussie over zwarte piet.
Sint Nicolaas was een Heilige Bisschop in het nu huidige Turkije en hij had een donkere bediende en geen slaaf met een tulband.
En een bediende met een tulband had een hoge status.
En de Heilige Bisschop Sint Nicolaas was eigenlijk een rijke edelman die geestelijke werd en zijn vermogen weg schonk aan de armen.
En piet zoals wij in Nederland kennen was eigenlijk een blanke die doordat hij in de schoorsteen ging zwart werd.
Dus we hebben het eigenlijk over een blanke die zo zwart als roet is.
Wat een gelul over discriminatie van ons volksfeest voor kinderen.
Dus voor degene die zich gediscrimineerd voelt ,wat doe je nog in ons Nederland ?
Je bent vrij om te gaan hoor ,waar geen Sint Nicolaas feest wordt gevierd of te wel oprotten.
Jo en Jeannette.
Wat basel jullie nou, zwarte Piet blijft en niks zwijgen maken zij GVD onze cultuur uit! en we leven in 2013 en de geschiedenis moet in de boeken blijven en niet op straat om daar gaan staan te bleren, ze hebben niks van de slavernij meegemaakt, dus hoeven ze beslist niet de belkaagde uit te hangen.
Sluit me hier volledig bij aan! Denk er precies zo over!!!
zwarte piet, die was toch zwart omdat ie door de schoorsteen moest kruipen. Tenminste dat heeft mijn moeder mij verteld ![]()
en ik mijn kinderen …
FransM.
Je had of hebt een verstandige moeder en gelukkig heb je die goede eigenschap in je genen meegekregen, want zo is het ook!
Piet is zwart van roet!
Ik heb nee gestemd.
Er zit een historie achter. Omdat mensen nu uitgescholden worden voor zwarte piet moet het om racistische redenen gestopt worden?
Dus omdat ik als vuurtoren werd uitgescholden vroeger vanwege mijn haarkleur, moeten alle vuurtorens maar worden verbannen. Werkt het zo?
Naar mijn mening dus niet.
Ik heb nooit in mijn hele leven Zwarte Piet als racistisch gezien. Het is toch geweldig om vele kinderen zo blij en nerveus te zien als Sinterklaas en de pieten er weer zijn. Wegwezen met de VN. Focus op iets belangrijkers dan zo’n feest.
Nu ga ik toch emigreren (komt goed uit met alle zooi hier in Nederland) en ga ik bij m’n vriend wonen mid volgend jaar, maar reken maar dat de Zwarte Piet en Sinterklaas meegaat met mij.
He Nessel, je heb gelijk maar als je weggaat neem je dan het woord negerzoenen ook mee??. Ik neem aan dat je weet wat voor soort gebak dit is
eischuim met chocolade eroverheen).
dit mocht ook in eens niet meer zo heten en waarom??? Het bestaat al sinds 1910 plus/minus.
Het is jammer dat wij nederlanders onze oren laten hangen naar die nieuwkomers, de politiek voorop
groet travboy
Absoluut! Ik zou ze de volgende keer mee moeten nemen en zijn familie moeten laten proeven haha.
Heerlijk. Ik weet niet eens hoe ze tegenwoordig heten. Voor mij is en blijft het de negerzoen.
Maar er gaan zeker een aantal Nederlandse dingen mee ![]()
En klopt, geen of weinig pepers in het achterwerk.
Beetje jammer.
lLang zal Sinterklaas en Zwarte Piet leven! Of niet dan?
Ik kan het niet laten om nog even te reageren
VN-werkgroep vindt Zwarte Piet racistisch meld NU.nl
“Dit gebrek aan kennis over de geschiedenis voedt racisme en intolerantie en draagt bij aan het gegeven dat mensen de gevoelens van mensen van Afrikaanse afkomst over Zwarte Piet niet begrijpen.” is een quote van Shepherd, sociaal historicus aan de Universiteit van West-Indië.
En dat zetten mij aan het denken, hoe kan dat nu waar zijn? Hoe kan gebrek aan kennis van de geschiedenis nu racisme en intolerantie voeden?
Volgens mij moet ik mijn kleinkinderen eerst uitleggen wat racisme en intolerantie is voor ik kan uit leggen waarom Zwarte Piet niet meer mag. En dan nog verwacht een reactie dat zij dat heel zielig voor Zwarte Piet vinden dat hij Sinterklaas niet meer mag helpen in Nederland.
Jaren geleden, had een toen 10 jarige, neef een vriend door dik en dun. Zij logeerde regelmatig bij elkaar. Uiteraard hadden zij ook af en toe ruzie. Mijn neef schold zijn vriend dan uit voor roetmop en hij werd door hem brillen jood genoemd. Dat werd een keer een heftige buren discussie…“roetmop” bleek niet te kunnen, “brillen jood” was geen probleem. Die 2 jongens hebben gelukkig niets mee gekregen van die discussie, ik weet niet hoe ik het uit had moeten leggen.
Ik maak mij op dit moment meer zorgen over de haat van soennieten en sjiieten en van soennieten naar andere soennietenen dan nog een groep Koerden en enkele daarvan zijn christelijk. En die horen nergens bij. Begrijpen jullie het nog? Feit is dat het elke dag erg veel doden oplevert en veel daarvan begrepen het ook niet!
Misschien kan de VN daar een onderzoek doen, kunnen we misschien wat mensen redden met onze bijdragen aan de VN. Of zijn dat intolerante gedachten?
Het is inderdaad een absurd gelul, over rasisme.
onder alle bevolkingsgroepen heersen nick names, al dan niet met goede bedoelingen!
Witte Kees, bolle Jan, dikke trien, lange jaap, pietje puk, pukkie, rooie vuurtoren, mof, kromme, schele, kale, baard, hangsnor, neus, gok, boloog, spleetoog, hete frits, kouwe kikker, zever, lulpastoor, geitekop, platte kont, bochel enzovoort.
Als iedereen zich hierdoor gediscrimineerd zou voelen, mijn god, dan staat heel de wereld op zijn kop.
Maar in vroeger jaren is reeds voorspeld; land zal in opstand komen tegen land; natie tegen natie; volk tegen volk, laat ons hier lering uit trekken!
Anders zal een andere voorspelling nog uitkomen; “het mensdom zal zichzelf vernietigen”.