Heftige discussies over Zwarte Pieten in de media en op social media over het bestaansrecht van Zwarte Pieten. Je kunt je kont niet keren of het gaat er weer over. Dat zou alleen al een reden kunnen zijn om het er op Wereldwijzer NIET over te hebben.
En toch is het de peiling van de week. Waarom? Als reiziger ben je wellicht toch wat meer cultuurbewust en heb je wellicht ook wat meer dan gemiddeld meer interesse in vreemde culturen. Dat kan leiden dat je erg voor het behoud bent van Zwarte Pieten als cultureel erfgoed. Maar het kan juist ook leiden tot het besef dat je er een groep mensen mee kwetst. Hoe denken wij reizigers over deze kwestie? Afschaffen de Zwarte Pieten of niet?
Stem hierboven in de peiling (desktop versie) en licht eventueel hieronder je antwoord toe.
Ik heb op “Nee” gestemd, maar dat behoeft enige toelichting.
Wij Nederlanders moeten niet steeds denken, dat wij in alles gelijk hebben. Het zou beter zijn, als wij nu een tijdje zwijgen en luisteren, wat anderen over dit onderwerp te zeggen hebben, in plaats van direct onze primaire emoties te uiten.
En na verloop van tijd zal er een ander soort Zwarte Piet uit te voorschijn komen.
Nee PUNT. Het is een Nederlandse traditie! Dus waarom afschaffen, Te gek voor woorden gewoon!
Nederlandse willen zich altijd overal maar aanpassen aan andere, Nee je eigen cultuur vasthouden, is veel beter. Andere moeten zich aanpassen! Simpel he!
Zeker niet mee oneens, het probleem is echter wel dat ons feestje nu veroordeeld gaat worden door een commissie onder leiding van een trien die, gezien haar domme uitspraken niet gehinderd door enige kennis of kunde, haar oordeel al klaar heeft.
Nog los van het feit dat ik als kind Zwarte Pieten al prima kon onderscheiden van mensen met een donkere huidskleur, ik heb er sowieso een zuiver positieve associatie bij. Wat is daar dan precies racistisch aan?
Nee niet afschaffen, Het is een Nederlands/ Belgisch volksfeest dus de buitenlanders en de VN moeten afblijven van onze traditie…de buitenlanders moet aanpassen aan onze gewoontes hier in NL en als ze dat niet doen/willen en als ze DENKEN dat ze discrimmineert worden dan moeten ze oprotten uit NL. Wij Nederlanders passen altijd aan aan een andere gewoontes … Wij Nederlanders zitten toch ook niet te zeuren over de afrikanen/Moslims met hum Hoofddoeken of offerfeest… Met de offerfeest worden dieren zonder perdom vermoord ( dat is dieren mishandeling/moordernaars ) of denk aan besnijdenis ( verminking van mensen ). De VN kan beter daar beter naar kijken en een onderzoek doen.
De buitenlanders in NL hebben meer voor het zeggen dan onze eigen Nederlandse volk. wij zijn geen baas meer over ons eigen land en van onze tradities.
Mijn vrouw is een afrikaan maar ze vind dit een super mooi feest en ze weet dat ze niet wordt gediscrimineerd en ook niets te maken heeft met de slavernij.
In Ghana wordt ik vaak uitgescholden voor witte ( en dat mag wel… )
De kerstman heeft lilliputters/ elven om hem heen om hem te helpen ( dat is dan ook discriminatie / slavernij )
Zwarte Pieten afschaffen??? Wat een onzin! Mensen die dit als een racistische uiting zien, raad ik aan om met hun plas naar de dokter te gaan. En over onzin gesproken: de VN moet zich hiermee bemoeien en er een oordeel over uitspreken??? Als de VN tijd heeft om zich met dit soort lariekoek bezig te houden, dan ligt het meer voor de hand om de VN maar af te schaffen!
Voor je het weet moet ook de Paashaas het veld ruimen. Omdat het dierenmishandeling zou zijn om het arme dier met een mandje met eieren op de rug te laten rondsjouwen. Of moet Klaas Vaak door een internationaal gerechtshof veroordeeld worden, vanwege het feit, dat hij al sinds mensenheugenis zand in de oogjes van kleine kinderen strooit. Enzovoorts, enzovoorts.
Gewoon lekker doorgaan met op 5 december op een traditionele wijze het Sinterklaasfeest te vieren, zonder al te veel toe te geven aan de wel hoe langer hoe meer toenemende commerciële toestanden hier omheen, die sinds een aantal decennia op hun eigen wijze bezig zijn dit aloude kinderfeest om zeep te helpen.
Haha geweldige reacties, ik ben t er volkomen mee eens… Mensen die zich hierdoor al gediscrimineerd voelen… Dan kunnen we overal wel aanstalte van nemen en kan iedereen zich wel over t één of ander gediscrimineerd voelen…
Ik heb heel wat discussies hierover gevoerd met verschillende mensen. Op Facebook een keer verhitte discussie gehad met een jongen die achteraf bleek zelfs meerdere malen te zijn aangehouden voor zijn protestacties tegen Zwarte Piet.
Mijn bevindingen (let op: enkel met de mensen met wie ik heb gediscussieerd en over enkel dit onderwerp!):
de mensen die zich aangevallen/gediscrimineerd voelen, zijn constant op zoek om zich ergens gediscrimineerd door te voelen;
de mensen bij 1 zijn of waren immigranten in Nederland met betwijfelingswaardige inburgeringsresultaten (en niet alleen door het niet accepteren van Zwarte Piet);
met de mensen bij 1 en 2 valt niet te discussieren. Ze zeggen wel dat ze erover willen praten, maar geven enkel emotionele argumenten (die op zich best valide kunnen zijn), maar ze presenteren ze als feitelijke argumenten en als je ze met (echte) feitelijke argumenten of eigen bevindingen wilt weerleggen, dan tellen jouw argumenten ineens totaal niet;
andere mensen buiten Nederland die ik heb geprobeerd de traditie in al z’n facetten uit te leggen (inclusief gekleurde mensen van alle tinten) hebben er geen problemen mee.
Met dit soort discussies krijg ik steeds meer zin om te emigreren… :disgust: Laat de VN zich alsjeblieft ergens anders mee gaan bemoeien en laat Shepherd, die er toch verdacht veel uit ziet als het nichtje van Zwarte Piet, een andere baan zoeken.
Met vijftien jaar werkervaring in mijn huidige werk, midden in de maatschappij op straat kan ik maar één ding beamen:
Jurjenb slaat met bevinding 1 de spijker precies op zijn kop.
Ik heb nee gestemd.
Maar wil wel ja stemmen, op dezelfde dag dat ze in India ganesha in de ban doen wegens dierenmishandeling en in de westerse wereld het kerstfeest wordt afgeschaft omdat een maagd een kind zou hebben gekregen.
Haha, idioten
Je zegt dat Sheperd er verdacht veel uitziet als het nichtje van piet. Tsja, dat IS nu net wat mensen stoort zo’n uitspraak. Je uitspraak is racistisch en hiermee bevestig je de racistische rol van piet.
Volgens mij hebben we het hier over een probleem dat eigenlijk geen probleem is, uitzonderingen daar gelaten. Iemand als Prem Radhakishun was hier vorig jaar al veel over bezig in zijn radio programma, dit jaar maakte hij zich belachelijk in de wereld draait door en het zijn dit soort mensen die een probleem creeren. Ik zelf heb een vriend met een behoorlijke donkere huidskleur, is in Nl op gegroeid en heb met hem over discriminatie gesproken, voelde hij zich als kind wel eens gediscrimineerd? Zijn antwoordt, nooit. Het is maar hoe je er zelf mee om gaat, deze vriend van me is heel erg relaxed en kan ook met zichzelf lachen, dat is essentieel. Ik kan me ook niet voorstellen dat blanke kinderen door zwarte Piet later als ze wat ouder zijn zwarte mensen anders gaan zien of gaan discrimineren. Kortom, zinloze discussies en er zou geen media aandacht aan besteed dienen te worden.
Ik ben van mening dat het feit dat alle Nederlanders zo op hun achterste poten staan een belangrijk bewijs is dat het niet racistsich bedoeld is en dat de mensen die dit zo ervaren het vooral hun eigen beleving is. Daarnaast zie ik altijd genoeg kinderen verkleed als zwarte piet langs de kant staan. Als men met zwarte piet wilde discrimineren, dan ga je je eigen kind toch niet aankleden als zijnde een minderwaardig iemand?