Hoe vaak ben jij in Indonesië geweest? Ben je een echte Indonesië fanaat of vind je het na 1 keer wel mooi geweest?
Vink aan hoe vaak jij in Indonesië bent geweest en geef bij de berichten eventueel aan om welke reden dat was. Denk aan vakantie, werk, familie bezoek, etc.
Stem hierboven in de peiling en licht je antwoord eventueel toe.
Ik ben 3 keer naar Indonesie geweest. De eerste keer met mijn vriend naar Bali, waar ik o.a. mijn duikbrevet heb gehaald. De tweede keer weer met mijn vriend en nog 6 vrienden. Eerst naar Flores, Komodo en Rincha voor een rondreis en daarna naar Bali waar zij hun duikbrevet hebben gehaald. Vorig jaar was ik op Sulawesi, bij Bunaken en Lembeh voor een duikvakantie. Indonesie is een heerlijk land met vriendelijke mensen, heerlijk eten, een goed klimaat en je kunt er fantastisch duiken! Ik kom er zeker weer! Ik heb nog wel wat bestemmingen in Indonesie op mijn verlanglijstje staan waaronder Wakatobi, rondreis Sulawesi, duiken bij Komodo, Gili eilanden, Lombok en nog veel meer!
Wanneer ik de stempels in mijn paspoorten van de afgelopen jaren tel, ben ik zo’n 10 keer in Indonesie geweest. Een aantal keer heb ik het land alleen even verlaten om m’n visum te verlengen.
Mijn eerste keer Indonesie was tijdens mijn stage op Batam in 2001. Ik ben toen ongeveer een half jaar in Indonesie geweest, en gedurende die tijd heb ik ook Bintan (ook Riau archipel) en Java bezocht.
In 2003 ging was ik even terug om een paar kennissen te bezoeken.
In 2006 heb ik meer in Indonesie gezeten dan in Nederland. Eerst twee maanden waarin ik Riau, Sulawesi, Bali en de Gili eilanden bezocht heb. Later dan jaar ben ik teruggegaan naar Bali om daar vrijwilligerswerk te doen, en heb ik ook een aantal dagen op Lombok (voor vrijwilligerswerk) en rondom Yogya (voor vakantie) gespendeerd.
In 2007 ging een goede vriend van me trouwen, en ik had beloofd langs te gaan om trouwfoto’s te maken. Weekje Bali (groot feest!), en daarna naar Flores en Lombok.
Vorig jaar had ik helaas geen tijd om die kant op te gaan, maar dit jaar ben ik naar Bali (vrienden + familie), Sumba en Alor geweest.
Zeer binnenkort ga ik beginnen op een nieuwe werkplek, dus ik weet niet wat 2010 voor me brengt. Vanmorgen had ik echter een Balinese vriend van me aan de foon, en eigenlijk wil ik hem toch over niet al te lange tijd weer bezoeken… We zullen zien.
Wij gaan in Januari 2010 voor de negende keer naar Bali, nu gaan wij voor de 4de keer naar Sanur ,waren ook al 3 keer in Tuban geweest en 1 keer in Kuta.
Wel maken wij op iedere reis een tussenstop van een dag of 5 in een grote stad in Azië, wij waren al 2 keer Singapore, 2 keer in Kuala Lumpur,
2 keer in Hongkong en 2 keer in Bangkok .
Dit keer gaan wij opnieuw voor 4 dagen naar Bangkok ,daarna 12 dagen naar Hua Hin en dan 4 weken naar Sanur en de laatste 8 dagen naar Kuta .
Voor ons is Bali het vakantieland bij uitstek ! wij voelen ons daar op ons gemak , geen enkele vorm van criminalitijd ! het eten is er buitengewoon goed !! en het klimaat is fantastisch altijd zo’n 30 graden !!!
Greet & Martinez :vak02::zon02::chin:
Wij gaan in Januari 2010 voor de negende keer naar Bali, nu gaan wij voor de 4de keer naar Sanur ,waren ook al 3 keer in Tuban geweest en 1 keer in Kuta.
Wel maken wij op iedere reis een tussenstop van een dag of 5 in een grote stad in Azië, wij waren al 2 keer Singapore, 2 keer in Kuala Lumpur,
2 keer in Hongkong en 2 keer in Bangkok .
Dit keer gaan wij opnieuw voor 4 dagen naar Bangkok ,daarna 12 dagen naar Hua Hin en dan 4 weken naar Sanur en de laatste 8 dagen naar Kuta .
Voor ons is Bali het vakantieland bij uitstek ! wij voelen ons daar op ons gemak , geen enkele vorm van criminalitijd ? het eten is er buitengewoon goed ! en het klimaat is fantastisch altijd zo’n 30 graden
Omdat en daarom zijn niet de feitelijke redenen. Gewoon een plezierig land, goede hotels en bovenal uiterst vriendelijke mensen. Bali heeft onze voorkeur vanwege een “aangeboren positieve instelling” naar (buiten-landse) bezoekers. Service verlening met een hart! Soms niet verstandig en toch hartelijk.
Ik ben inmiddels negen keer in Indonesië geweest.
Voor het eerst in 2005 drie weken Biak, en in 2006 twee keer Biak en een keer Wamena.
In 2007 een keer Wamena.
Manado Sulawesi in 2008 twee keer, en een keer Biak.
Dit jaar twee keer Biak Papoea.
Ik ben al zeker méér dan 8 keer in Bali geweest, mijn partner is namelijk van daar afkomstig. Nu wonen wij in Vlaanderen, maar het is de bedoeling om later (over een 8 tal jaren) méér tijd in Bali door te brengen. De mensen zijn daar bijzonder vriendelijk, behulpzaam, het eiland is echt een droom om er te zijn, mooie natuur en warm weer.
Wij verblijven meestal in Sanur, maar hebben ook wel al eens in het Noorden in Dencarik verbleven.
Maar in het Zuiden kan je méér vinden, zoals supermarkten, restaurants van over de hele wereld, winkels…
Op mijn pensioen hoop ik om daar de hele winter te verblijven als dit mogelijk is. http://www.bali-online.be
Wij zijn denk ik een keer of veertien/vijftien in Indonesie geweest en hebben elke reis afgesloten op Bali, het eiland van de goden. Onze eerste reis was een groepsreis, de klassieke 30 dagen Sumatra-Java-Bali. Wij houden eigenlijk helemaal niet van groepsreizen, maar deze was echt een eye-opener voor de cultuur en natuur van Indonesie. Wij toen begin dertig, de gemiddelde leeftijd van de groep bijna zestig! Dus veel oud Indie-gangers, die letterlijk onze ogen hebben geopend en een schat van gratis informatie met ons hebben gedeeld. Alle reizen nadien hebben we op eigen houtje ondernomen. Als je rekening houdt met het Indonesische fenomeen ‘Jam Karet’, de rubberen tijd, is dit heel gemakkelijk te doen. Op de Molukken en Papua (gaan we zeker ook nog een keer doen) na hebben we de voornaamste eilanden meerdere malen bezocht. Meest gedenkwaardig was een tocht naar de binnenlanden van Kalimantan met een Bandung (vrachtboot) over de Kapuas maar ook de eilanden van Nussa Tengara voorbij Lombok (Sumba, Sumbawa, Komodo, Flores, Timur)zijn een bezoek waard. Een pareltje is ook het ‘eiland van de dronken spin’, ofwel Sulawesi, het vroegere Celebes, waar we kris kras doorheen hebben gereisd tijdens een bezoek of vijf.
Het hele land is een fantastische tuin met lieve en aardige mensen en de tempo doeloe is nog overvloedig aanwezig in het straatbeeld maar ook in de taal. Wist je dat het Indonesische woord voor seconde ‘de tik’ is … Ach … ik kan wel uren doorvertellen over den gordel van smaragd, het rijk van Insulinde … Theo
kom net over de 5 uit-6 keer. Laatste keer net na de SARS toen de tickets zo spotgoedkoop waren en Indo zo goed als leeg met toeristen. Dacht toen dat het wel de laatste keer zou zijn-soort sentimental comeback naar eerdere highlights. Maar ben nu toch weer aan het plannen voor de 7e-nog niets beslist.
Dat was vooral in de jaren 90-meest als ‘‘sandwich’’ in de 6-7weken zomer-als tussenstuk tussen Thailand. Hier in Thailand inmiddels zon 60+ keer-in totaal zo’n 4 jaar doorgebracht. Maar grote voorkeur voor heel SEA=ZuidOostAzie. Indo-beetje primitip (vergeleken met hier=BKK), maar een warm bad vol mensen rond je heen.
Is dit topic bedoeld om elkaar de ogen uit te steken, ineens schrijven er mensen die nog nooit hier iets over Indonesie hebben verteld.
Ik ben bezig met mijn negende paspoort te vullen. Zit nu op Java, hangt me een beetje de strot uit die smerige teringzooi en die hangende mensen overal, die voortdurend iets van je moeten, als ze niet leggen te slapen.
Ik snap Serikambelo’s mening maar al te doen. Wanneer je het Indonesie subforum door bladert, dan zie je dat het meestal een klein groepje mensen is wat tips en adviezen geeft. En het erge is: het zijn vaak antwoorden op dezelfde vragen die keer op keer op heer gesteld worden.
Nu blijkt uit dit topic ineens dat er heel veel mensen rondhangen op dit forum, die WEL vooraan staan om te pronken dat ze al meer dan tien keer in Indonesie zijn geweest, maar NIET bereid zijn een zinnig advies te geven aan toekomstige reizigers… Tja, daar wordt een forum natuurlijk niet beter en levendiger en informatiever van :disgust:
Ach Sumbar ik begin al aardig gewend te raken aan de kwalificatie " negatief" ik heb er de laatste maanden heel wat gehad, vooral via PB’s. Je mag er niets van zeggen als mensen dit forum misbruiken voor hun eigen handel. Het mooiste vond ik het gezeur van iemand die hier kamers in Sanur aanbood die nog niet eens gebouwd waren. Dat is waarschijnlijk normaal. Ik ben al een beetje een ouwe lul die zich niets meer laat wijsmaken en graag zegt als ie iets niet vind kloppen. Als iemand daarop alleen maar met de classificatie " negatief" kan komen dan denk ik heb je weer zo een bekrompen Nederlander. Afijn ik verblijf momenteel in Semarang, morgen vlieg ik naar Surabaya en dan Ambon. Ik hoop daar 2 maanden te verblijven in gebieden zonder telecommunicatie dus geen internet, vooral op Seram, dus is men van mijn negativisme af. Ook zal ik geen toeristen tegenkomen.
Ik zit nu 6 dagen op Java en het boeit me totaal niet meer, wat een smerig overvol eiland is het toch. Gisteren op weg van Solo naar Semarang moest ik constateren dat het aantal motorfietsjes sinds juni is verdubbeld, de horzionvervuiling door immense reclameborden is toegenomen, de bermen alle kleuren hebben vanwege de vuilnis die daar ligt.
En toch zou ik zo met je willen ruilen :zon02:, zeker wanneer ik zo op mijn fietsje stap om door de weilanden in de vrieskou naar mijn werk te fietsen.