Pas op! Ga niet naar Egypte!

Ik ben afgelopen jaar 3x in Egypte geweest, als alleenstaande vrouw, zowel in Luxor als in Hurgada, kan gewoon veilg over straat, zowel overdag als ’ s avonds! Nooit problemen of nare situaties gehad. Ik verblijf niet in een resort, maar in de binnenstad en ga met een gerust gevoel over straat! Er zijn wijken in mijn eigen woonplaats waar ik me ’ s avonds liever niet op straat waag. Heb ook leuke gesprekken gehad met de lokale bevolking, ook bootjesmannen, koetsdrijvers etc, zonder dat daar iets achter werd gezocht. De mensen zijn gewoon blij dat er toeristen zijn, je wordt overal hartelijk welkom geheten! Ja natuurlijk willen mensen je iets verkopen, ze hebben de grootste moeite om het hoofd boven water te houden, maar als je beslist weigert wordt dat geaccepteerd. Ik begrijp deze mr. Sunny Boy niet…tevens het feit dat hij lid wordt op 25 januari en op meerdere fora hetzelfde negatieve bericht plaatst roept op zijn minst vragen op over zijn bedoelingen… En refereren aan het artikel van Iris Hannema is helemaal een lachertje! Deze " Miss Zuurpruim " heeft haar artikelen in het verleden ook op een of meerdere van de FB Egypte pagina’s geplaatst. Daar is ze toen ook volledig onderuit gehaald. Mening geven over de situatie in Egypte van achter de keukentafel in Nederland…dat mag geen journalistiek heten. En mr. Sunny Boy kan volgend jaar beter naar Texel gaan!

Een op de drie huwelijken eindigen binnen een jaar, de echtscheidingspercenrages zijn vergelijkbaar met Europa.

De boel te stangen of de boel op te jagen is het voor de goede orde. En nee, geen van beide helaas…

Maar vertel het eens mijn kind, welke antwoorden op welke vragen miste je precies?

Lees het topic maar eens terug dan zie je dat verschillende mensen je vragen stellen waar jij niet op antwoord

You have lies, big lies and damn statistics.

Er zijn mensen die tips willen geven vanuit eigen ervaring, er zijn mensen die liever verwijzen naar een artikel. Ik behoor tot de eerste groep, en ik hecht ook meer waarde aan meningen van mensen uit de eerste groep. Sunny Boy wilt niet over eigen ervaringen praten, en dat is een keus. Laten we dat allemaal accepteren en er over ophouden.

Er zijn mensen die roken en 100 jaar oud worden. Toch is iedereen het er over eens dat roken slecht is voor je gezondheid. Statistieken en ontzonken bewijzen het. De rokende 100 jarige zal het er wellicht niet mee eens zijn: kijk mij dan, dat is toch een bewijs! Het is helemaal geen bewijsstuk roken geen kwaad kan, het is een bewijs dat er geen zekerheden zijn. Voor wat betreft Egypte : de problematieken in de grote steden zijn andere dan die in de kustplaatsen aan de Rode Zee. In mijn ervaring zag ik veel, laten we ze Egyptische tokkies noemen, die hun eigen graantjes mee willen pikken van de vermogende bezoekers. Ze gedroegen zich naar Egyptische maatstaven asociaal, brutaal en ongemanierd. Dan kan het beperkt blijven tot vuilbekkerij die de standaard toerist toch niet verstaat, maar ook fysiek lastig vallen, oplichten, zelfs ontvoeren en beroven. Dat zijn uitzonderingen, meestal blijven het beperkt tot geld, sex en soms een immigratiewens. In de stad heb je te maken met buurten, die net als hier, goed of minder goed zijn. Veilig of minder veilig, of zelfs gevaarlijk. Waar vrouwen vaak nog steeds door mannelijke familieleden op straat begeleid worden, om hun eer te bewaken. Waar vrouwen nog steeds, ondanks wettelijk verboden, besneden worden. Waar enorme sociale druk heerst. Waar aan de rijke kant, kinderen maandelijks telefoonrekeningen hebben die gelijk staan aan het salaris van hun bawab. Die voor tienduizenden dollars naar dure luxe scholen gaan. Die ver van de werkelijkheid van de werkers in de toeristengebieden staan. Het is allemaal Egypte. Het is een land waar je heel goed moet weten wat je doet. En waar. En hoe. Zelfs al kom je vier keer per jaar in Sharm of Hurghada, dat nog heb je waarschijnlijk geen goed beeld van de werkelijkheiden in steden en op het platteland.

1 like

Nogmaals, dit onderwerp blijft staan. Ik wil niets meer lezen over verwijderen van dit onderwerp, dit is een open discussie en dat is toegestaan. “Zeuren” over verwijdering hoort hier niet thuis. De volgende die hier begint over verwijderen heeft een korte ban aan zijn (of haar) broek. (en dat doe ik liever niet maar ik heb nu al twee keer aangegeven dat dit blijft staan en ik ben geen kopieermachine)

Mochten er mensen zijn die goede argumenten hebben om dit onderwerp te verwijderen kunnen dat via een pb aan mij melden. “Ik ben het er niet mee eens” is overigens geen goede reden.

Thijs

lekker laten staan zou ik zeggen gaan we allemaal door we zullen wel zien waar sunny boy meekomt als die antwoord ben benieuwd

Hij hoeft helemaal nergens mee te komen. Waarom zou hij zich moeten verdedigen tegen wat elke ambassade op de website heeft staan? Tegen waar tal van onderzoeken door de Amerikaanse Universiteit in Cairo zijn gedaan. Waar de Egyptian Centre for Womens Rights haar bestaansrecht aan ontleent? Ik zou zeggen, praat eens met de wetenschappers, met de rechters, dan krijg je een beter beeld. Alle persoonlijke ervaringen ten spijt.

de echte egypteganger weet hoe het is dus mensen die 1 of 2 keer daar geweest zijn , en die alleen de negatieve dingen lezen en niet weten wat zich daar afspeelt die mensen moeten nooit maar ook nooit meer daar heen gaan want ze zitten op de negatievelingen niet te wachten !!! dus lekker weg blijven

Nou er zijn vragen gesteld zoals hoe vaak hij in Egypte geweest is en wanneer en wat hij dan zelf heeft meegemaakt.
Want ik heb erge twijfels aan zijn verhaal en hij komt alleen maar met verwijzingen naar artikelen en verder niks.
MP heb jij soms een hekel aan Egypte ik vind je heel erg negatief overkomen over Egypte

zeg egypteboy hoe vaak ben jij nu in egypte geweest en heb jij je weleens onveilig gevoelt of dergelijke ik tenminste niet en ik kom er al 20 jaar A 4 keer per jaar

Nee ik kom er al jaren en nooit een onveilig gevoel gehad en ook nooit daar rare of vervelende dingen mee gemaakt

Waarom is mijn berichtje verwijderd dat vraag ik mij af!!! Je berichtje was offtopic,daarom werd het verwijderd !

Als je 10 verschillende mensen een mening vraagt er over krijg je nu eenmaal 10 verschillende antwoorden.
Iedereen ervaart Egypte op zijn of haar manier, en zoals eerder gezegd als het je niet overkomen is wil nog niet zeggen dat het er niet is.

1 like

Ik heb helemaal geen hekel aan Egypte! Ik heb een hekel aan mensen die zich niet weten te gedragen.:slight_smile: Er zijn massa’s mensen die zich wel weten te gedragen, maar laten we het zo zeggen die verdienen op een eerbare manier de kost. Het is gewoon een sociale klasse verschil! Als je in Nederland in welke willekeurige achterstandswijk dan ook, savonds in je eentje rondloopt, loop je risico’s. De sociale klasses die heren leveren die zich bezig houden met sjacheren, illegale zaken verhandelen, zwart werken en daarnaast een uitkering opstrijken, dat zijn dezelfde types als die in Egypte de balans negatief houden. Ik kan twintig jaar elke drie maanden naar Sharm of Luxor gaan Ron, maar dan heb je een heel andere ervaring dan de Nederlander die twintig jaar in Cairo woont. En al helemaal als hij dan ook in de mindere wijken woont en leeft, of familie heeft. Dus nee ik heb geen hekel aan Egypte, ik heb een hekel aan tokkies.

Het lijkt erop dat je van de heren geen andere mening *mag * hebben. Er werd mij notabene gevraagd of ik een hekel aan Egypte had, ik heb gewezen op officiële mededelingen en onderzoeken van ambassades en Egyptische organisaties. Die bewijzen dat het, vooral voor vrouwen, gevaarlijk kan zijn, en dat je voorbereid moet zijn op andere omgangsvormen. Dat meer dan 80% van de Egyptische en meer dan 90% van de buitenlandse vrouwen op een of andere manier minimaal een keer lastig is gevallen. Nou, ik wel 100 keer, en dat bleef verbaal en suggestief. Variërend tussen een bouwvakkeropmerking die je hier ook hoort, tot regelrechte schunnige conversaties in het Arabisch omdat ze dachten dat ik dat niet zou verstaan. Op zeker moment ben je er wel klaar mee, met die vuilakken. Dan kunnen ze het terug krijgen…

Wat ik erg jammer vind is dat men hier alleen de negatieve dingen over Egypte belicht terwijl er tal van positieve dingen te vertellen zijn