Pas op! Ga niet naar Egypte!

Sorry, maar ik word hier nu aangevallen omdat ik de waarheid vertel? 98% van alle vrouwen in Egypte heeft wel eens last gehad van seksuele intimidatie. En 80% van alle vrouwelijke toeristen/buitenlanders in Egypte is op enige manier ongewenst seksueel benaderd of nog erger. Dit zijn echt keiharde feiten die vanuit Egypte zelf komen en niet uit mijn duim!! Lees de verhalen van die link dan? het is niet alleen ik die er over begint. Het is een feit. En ik laat me niet de mond snoeren, omdat ik de waarheid spreek. Nogmaals ik ben in veel landen geweest en al een paar keer in Egypte. Ik heb deze vorm van seksuele agressie jegens vrouwen nergens anders in deze omvang meegemaakt. Ik wist dat Egyptische mannen nogal viezeriken waren tegen elke vrouw en zelfs ook als ze helemaal bedekt loopt. De leeftijdsgroep waarin die jongens beginnen is ook heel jong. Ze zijn opdringerig, handtastelijk en weinig gewend. Daarnaast heeft Egypte geen wet die de vrouw beschermt hiertegen waardoor er bijna geen enkele vrouw aangifte (durft) te doen. Vrouwen zijn gewoon echt niet veilig in Egypte. Het is een schande inderdaad en ik wens niemand dit toe.

@Ahmed Khalil : Dus ik moet mijn berichten weghalen omdat je bang bent toeristen kwijt te raken?
Vraag dan maar eerst aan je overheid of ze wetten gaan maken die verkrachtingen en seksuele intimidatie strafbaar stellen. Misschien dat deze smerige praktijken dan ooit zullen verdwijnen. Niet ik stop de toeristen maar een overgroot deel van je mede Egyptenaren. Ik heb echt zwaar te doen met Egyptische vrouwen. Zij leven dag in en dag uit in deze nachtmerrie en zijn het langzamerhand normaal gaan vinden.

1 like

Dat dus!

vice_egypt.jpg
Klik op foto om te vergroten

Lees hier het artikel en oordeel zelf

joh sunny boy nou moet je eens op houden met al die onzin van jou want je weet totaal geen moer af van egypte dus ga alsjeblieft ergens anders heen

Fijn dat hier op zo’n volwassen manier wordt gediscussieerd. Volgens het ene kamp is het hel op aarde, volgens het andere momenteel de veiligste plek ter wereld. Ik ben nooit in Egypte geweest, maar ik heb er moeite mee ook maar een van beide kampen serieus te nemen.

De waarheid zal, zoals gewoonlijk, wel ergens in het midden liggen.

de waarheid is gewoon dat de badplaatsen aan de rodezee zoals hurghada el gouna gewoon veilig zijn en ja er gebeurt wel eens wat maar waar niet dan , ja in kabouterland

Ik zeg dus zeker niet dat het de veiligste plek op aarde is :wink: maar ik heb er grote moeite mee dat iemand onjuistheden plaatst om zijn betoog te versterken.
Die Zwisterse (oudere) mensen zijn niet verkracht en die Nederlander was geen toerist, het waren alle 3 mensen die hier langer woonden en om deze 2 misdaden te koppelen aan ā€˜sexual harrassment’, wat dus ook fluiten inhoudt zoals de bouwvakkers dat in nl. doen, gaat wel heel ver.
Wat ik schrijf is dat ik hier woon, heel veel vrouwen ken die hier wonen Ʃn op vakantie komen en geen van deze vrouwen het ervaart of heeft gehoord van anderen dat het echt zo is dat je op iedere hoek van de straat betast of verkracht wordt.
Zijn beschrijving schept een beeld wat niet klopt, net zo goed als men van Nederlanders denkt dat wij allemaal blowen en iedereen vrijelijk op de hoek van de straat sex heeft met iedereen.

Nuancering en waarheidsvinding zou sieren, er zijn hier genoeg initiatieven om er wat aan te doen, het probleem bestaat, net zoals dat bestaat in de islamitische groeperingen in Nederland en waar ook ter wereld.
Er zijn ook net zo goed als in Nederland wetten, misschien nog wel met strengere straffen dan en grotere pakkans want hier wordt minder zachtzinnig met daders om gegaan.

Als het hier echt zo verschrikkelijk was als Sonny Boy suggereert dan zou er geen vrouw willen wonen en ook geen vrouwelijke toeristen het in hun hoofd halen hier hun vaak zuurverdiende vakantie komen vieren. En bij Egypte is het vaak zo, of je vindt het een fijne vakantieplek of totaal niet.
Ik vind het iig tot nu toe een fijn woonland :wink: met prachtige oudheden, een heerlijke temperatuur (bijna alle dagen zon), een prachtige onderwaterwereld en een relaxed bestaan.

1 like

Wat ik dan aan Sunny boy zou willen vragen is welke persoonlijke ervaring hij of zij heeft waardoor hij of zij nu een soort ā€˜wraakactie’ tegen Egypte
aan het uitvoeren is hier op het forum… en dan specifiek de Egyptische mannen? Is het mogelijk die persoonlijke ervaring te delen?
Zodat we het kunnen begrijpen.

Wat ik nu zie is dat ā€˜een persoonlijke ervaring’ van Sunny boy een aanleiding is om in argumenten en aanhalen van andere gebeurtenissen (uit context en in
onwaarheden) zijn of haar gevoel in de persoonlijke ervaring te wraken. En dat kan toch niet de bedoeling zijn…
het lost in ieder geval wat er gebeurt is in de ervaring niet op.

Pffffffffff Sunny boy kennelijk ken jij het land niet goed en kom je alleen maar met argumenten verzameld uit de pers welke geen objectief beeld geeft.
Het kan dat je een keer een slechte ervaring hebt gehad maar daarin tegen kunnen heel veel goede ervaringen tegen overstaan als je het land leert kennen.
En inderdaad is het wel heel erg opvallend dat je presies hier een account aanmaakt op 25 januari.
Wat is je doel het land kapot maken met dingen waar je helemaal niet over kan mee praten omdat je er niks van weet of ben je toevallig een aanhanger van de MBH

NOU NOU sorry hoor Egyptboy om hem nu in eens te beschuldigen van een aanhanger van MBH vind ik wel heel erg ver gaan.
Volgens mij mag iedereen nog steeds zijn mening uiten zolang het niet om discriminatie of scheld partijen gaat.
Helaas heeft Sunny boy het zo ervaren en dat kan en volgens mij mag hij die mening hier ook neerzetten,vind het een beetje vreemd dat hij zo aangevallen wordt waarom mag je hier alleen positieven berichten neerzetten maar als er iets negatiefs komt te staan wordt iemand helemaal afgebrand.

Ik kom ook al jaren in Egypte en heb er ook 2 jaar gewoond en heb niet alleen maar positieven dingen ervaren daar ook negatieven dingen en ja ben ook weleens in mijn billen geknepen op een drukke markt en vond dat niet echt een leuke ervaring en nee heb er niet om gevraagd en nee ik droeg geen uitdagende kleding (en dan nog handen af ) en ik praat nu over jaren terug nog voor de problemen van de laatste tijd, heb mij toen op dat moment echt niet veilig gevoeld.
En heb een tijdje in een appartement gewoond waar ze aan de overkant aan het bouwen waren en wat ik toen gezien heb ben ik nog verbaasd over een Egyptenaar haalde zijn geslachtsdeel te voorschijn ja echt gebeurd ik heb toen gelijk de beveiliger er bij gehaald en die man is toen aan gesproken over zijn gedrag nooit meer gezien die man.
Ik bedoel maar je heb slechte en goede kanten aan Egypte zoals in elk land maar laat iemand wel zijn mening geven.

En zoals MP ook al aangaf ik ervaar het niet dus het is er niet dat is met oog kleppen op lopen.

Inderdaad, ik ben in hurghada ook wel eens betast, evenals in Nederland… Die dingen gebeuren overal. Niet goed te praten, maar ook niet iets speciaals voor Egypte. Dat er mensen in December zijn vermoord, ja, dat klopt. Maar dan moet het verhaal ook kloppen. Al deze mensen woonden in Hurghada en waren in hun eigen huis vermoord. Dus niet in een resort, zoals vaak wel beschreven wordt. Worden er in Nederland geen mensen vermoordt?

Overal zijn goede en slechte dingen, ook in Egypte, evenals in Nederland. Onlangs is in Amsterdam een man neergeschoten, met zijn kind op zijn arm. Moeten we maar niet meer naar Amsterdam gaan en ook de toeristen laten wegblijven? Ik voel me hier nog altijd veilig, woon hier nu 11 jaar. Loop alleen rond als vrouw, ook samen met mijn kinderen.
Heb nog nooit een groepsverkrachting gezien en nog nooit zelf verkracht… Wij zijn hier nu zelf aan het bouwen, deze mensen zijn stuk voor stuk vriendelijk en beleefd, maar er zijn natuurlijk altijd van die gekken. Zoals in nederland langs een bouwplaats lopen, je ook van alles te zien en te horen krijgt…

Ik vind het erg overdreven om Egypte een hel te noemen. De mensen zijn op zoek naar een nieuwe identiteit voor het land, zijn verantwoordelijkheid aan het leren, na jarenlang onderdrukt te zijn. er zijn zoveel mensen hier afhankelijk van toeristen. Zonder inkomsten onstaat er alleen maar extremisme…

Ik mag mijn mening geven en deze is in tegenstelling tot wat jullie zeggen een stuk meer gebaseerd op de feiten en daadwerkelijke gebeurtenissen. En dan wordt de MBH erbij gehaald omdat jullie de feiten niet onder ogen willen zien? Ik ben niet politiek gekleurd en zou ik dat wel zijn, wat in hemelsnaam heeft het voor zin om als Nederlander om die reden een negatief reisadvies te ondersteunen? Hebben de aanhangers van de MBH (of werken er van die 40 miljoen mensen gƩƩn van allen in de toeristenindustrie??) er zelf geen belang bij dat er mensen blijven komen dan? Egypte is een corrupt en bedorven maatschappij, ja dat klopt. Maar als iemand daar schuldig aan is dan zijn het wel de Westerse leiders die ervoor gezorgd hebben dat Mubarek zolang in het zadel is gebleven en exact hetzelfde liedje herhaalt zich nu met Al Sisi. Maar goed dat is een hele andere en ingewikkelde discussie en gaat mij verder weinig aan.

Ik waarschuw slechts de Nederlanders om niet op vakantie te gaan naar Egypte (ook niet naar de badplaatsen nee!). Omdat Egypte zeer onveilig en vrouwonvriendelijk is. Juist de lage prijzen waarmee ze toeristen lokken zijn heel verwerpelijk. Linksom of rechtsom krijg je toch de deksel op je neus en betaal je daar de prijs voor. Mijn oma zei altijd: Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook niet waar. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Een huis bouwen vergt al helemaal veel lef. Zeker omdat de overheid alles behalve stabiel is en je nooit weet of dat huis je eigendom zal blijven. En nee een verminderde toeristenstroom werkt extremisme niet in de hand. Armoede, gebrek aan rechten en democratie doen dat. Daardoor kun je zelfs de mensen waarmee je het meest in contact staat als toerist in Egypte totaal niet vertrouwen. Dan heb ik het over Taxi chauffeurs, reisgidsen, zeer opdringerige en agressieve straatverkopers, hotelbeveiligers en om maar te zwijgen over de seksueel gefrustreerde Egyptische mannen die in alle leeftijden en gelederen van die samenleving voorkomen.

1 like

http://scholar.google.nl/scholar?hl=nl&as_sdt=0,5&as_ylo=2013&as_vis=1&q=sexual+harassment+centre+for+Women's+Rights+egypt

Sunny boy mag ik jou eens vragen hoe vaak je in Egypte bent geweest en wanneer je er bent geweest.
Je bewering dat Egypte niet veilig is klopt van geen kant en hele hoop mensen die er onder andere wonen kunnen dat beamen, er zijn zat van plaatsen waar het veilig is en vooral de badplaatsen.
Dat je er een keer bent geweest betekend niet dat je het land kent dus kan je ook niet roepen dat het land onveilig is want je weet helemaal niks van het land en je beroept je alleen maar op wat er in de media wordt geschreven

Reisadvies Egypte

Datum: 29 januari 2014
Geldig op 29 januari 2014
Adresgegevens Belgische Ambassade voor Egypte
Adresgegevens Ambassade van Egypte te Brussel
Vereiste documenten
Klik hier om de kaart te vergroten (GIF, 13.94 Kb)
Laatste update

Reizen naar Egypte zijn mogelijk maar verhoogde waakzaamheid is geboden. Naar sommige regio’s zijn alle reizen afgeraden (Noord-Sinai, grensgebied met Soedan en LibiĆ«). Reizen naar de toeristische centra aan de Rode Zee, de Golf van Aqaba, en rond Luxor en Aswan zijn mogelijk mits verhoogde waakzaamheid.

Rond 25 januari 2014, de derde verjaardag van de revolutie, vonden in Cairo en op andere plaatsen in het land verscheidene terroristische aanslagen plaats. Deze tonen aan dat de reƫle terreurdreiging is toegenomen, en dat de acties frequenter en efficiƫnter worden. Voorlopig zijn deze veelal gericht tegen het Egyptische leger en de politie of tegen overheidsgebouwen. Men moet deze locaties vermijden.

Er vinden regelmatig anti-regime betogingen plaats die kunnen aanleiding geven tot confrontaties met tegen-betogers of met de ordetroepen. Op 25 januari werden de demonstraties andermaal bloedig onderdrukt met tientallen dodelijke slachtoffers tot gevolg. In ieder geval moet u zich afzijdig houden vanbetogingen of samenscholingen.

In de aanloop naar de Presidentsverkiezingen, die waarschijnlijk in maart zullen plaatsvinden, worden verdere spanningen, betogingen en wellicht aanslagen verwacht.

Algemene veiligheid
Vervoer
Klimaat en rampen
Gezondheid en hygiƫne
Lokale wetgeving
Praktische info
Algemene veiligheid
Algemene veiligheid

Sinds 30 juni 2013 vond een grote politieke omwenteling plaats in Egypte, gepaard gaand met massale betogingen en onlusten. Er bestaat een sterke polarisatie tussen de aanhangers van de vorige president Morsi (de moslimbroeders) en de voorstanders van de interim regering. Confrontaties tussen deze groepen en met de veiligheidsdiensten in Cairo en andere steden hebben tot talrijke dodelijke slachtoffers geleid. Volg tijdens uw aanwezigheid de actualiteit van nabij op via de (sociale) media.

In ieder geval moet men zich afzijdig houden van alle demonstraties en samenscholingen. U houdt als buitenlander ook best een laag profiel aan om vijandige reacties te vermijden.

Gezien de verhoogde terreurdreiging, veelal gericht tegen politiestations, militaire of andere overheidsgebouwen, dient u extra waakzaam te zijn en blijft u best weg uit de buurt van deze gebouwen. Waakzaamheid is tevens geboden in de buurt van religieuze gebouwen en metrostations

Op de luchthavens kan u, gezien de terreurdreiging, geconfronteerd worden met extra veiligheidsmaatregelen.

Cairo en Alexandriƫ

Wegens de kans op gewelddadige confrontaties bij manifestaties en de verhoogde terreurdreiging is verhoogde waakzaamheid geboden.

De Noordelijke Sinai

De Noordelijke Sinai blijft absoluut te vermijden wegens de ernstige veiligheidsproblemen in die regio. Er werden verschillende aanslagen gepleegd en als reactie vinden militaire acties plaats tegen extremistische en terroristische eenheden. Deze militaire operatie is nog intenser geworden sinds de omwenteling van juli 2013.
De grensovergang naar Gaza in Rafah is soms open, soms gesloten. Het wordt afgeraden deze grensovergang te gebruiken. Eens in Gaza kunnen de Belgische ambassades en consulaten van de regio geen bijstand bieden.

De toeristische centra in de Zuidelijke Sinai en de Rode Zee

Reizen naar de hotelzones in de Zuidelijke Sinai, de Golf van Aqaba en aan de Rode Zee zijn mogelijk. Op 7 oktober ontplofte in El-Tor, de hoofdstad van de Zuidelijke Sinai, een bom aan een politiehoofdkwartier, die aan minstens twee mensen het leven kostte. De dreiging van kidnappings, wegversperringen en aanvallen op economische doelwitten door bedoeĆÆenen, lijkt de laatste maanden te zijn afgenomen, maar uitstapjes in het binnenland van de Zuidelijke Sinai blijven voorlopig af te raden.

Verplaatsingen over de weg naar Hurghada en op de weg tussen Sharm el Sheikh en Suez worden afgeraden. Verplaatsingen over de weg tussen Sharm el Sheikh en Taba worden afgeraden bij nacht.

Midden- en Opper-Egypte

Sinds de gebeurtenissen van 30 juni 2013 vinden ook in Midden- en Opper-Egypte betogingen en onregelmatigheden plaats. Er vielen ook dodelijke slachtoffers. Daarnaast vonden in Midden- en Opper-Egypte aanvallen plaats op koptische kerken.

Reizen naar Luxor, Aswan en Abou Simbel zijn mogelijk, maar in georganiseerd verband. Waakzaamheid is geboden. Wegverkeer tussen deze steden wordt afgeraden.

Niet-essentiƫle reizen naar Midden-Egypte (Qena, Assiout, Fayoum) worden afgeraden.

De grenzen met Libiƫ en Soedan

Gezien de voortdurende onrust in Libiƫ wordt het sterk afgeraden naar de grensstreek tussen Egypte en Libiƫ te gaan. In dit grensgebied bevinden zich overigens nog talrijke landmijnen uit de Tweede Wereldoorlog.

De grensstreek Soedan/Libiƫ/Egypte wordt sterk afgeraden.

De Nijldelta en de steden aan het Suezkanaal

In verschillende steden in de Nijldelta en aan het Suezkanaal vinden zeer regelmatig betogingen plaats van sympathisanten van de Moslimbroeders alsook sociale onlusten. Deze monden vaak uit in gewelddadige confrontaties met de ordediensten.
Ismailia en vooral Mansoura kenden recentelijk zware incidenten en aanslagen.

Niet-essentiĆ«le reizen naar deze regio’s worden afgeraden.

Terreurdreiging

Sinds de omwenteling van 30 juni 2013 is het risico op terroristische aanslagen sterk verhoogd. Afgelopen maanden vonden aanslagen plaats in Cairo, Mansoura, Ismailia, en in de Sinai
Vermijd bijeenkomsten en manifestaties en druk bezochte plaatsen die mogelijk het doelwit voor aanslagen vormen, evenals politiekantoren, veiligheidsgebouwen, overheidsgebouwen militaire installaties. Wees extra waakzaam in de buurt van religieuze gebouwen en metrostations.
Hoewel tot op heden de toeristische zones niet het doelwit vormen van geweld, bestaat ook daar een risico op aanslagen en is waakzaamheid geboden.
Het verschijnen in het westen van publicaties die als anti-islam worden gezien of internationaal-politieke ontwikkelingen (bijvoorbeeld in Syriƫ) kunnen aanleiding geven tot plotselinge en hevige demonstraties, mogelijk in de omgeving van westerse ambassades.

Criminaliteit

Egypte had traditioneel een zeer lage criminaliteitsgraad. Sinds de revolutie van eind januari 2011 is de politie echter voor een groot deel uit het straatbeeld verdwenen. Dit heeft een toename van de criminaliteit en van het gevoel van onveiligheid met zich meegebracht. Het wordt afgeraden zich ’s nachts op snelwegen of op verlaten wegen te verplaatsen.

Men dient ook uit te kijken voor kleine criminaliteit zoals handtas- en portefeuillediefstallen. Zware fysieke misdrijven zijn niet frequent, maar en er zijn wel gevallen van ongewenste intimiteit. Vooral bij massa-evenementen lopen vrouwen het risico slachtoffer te worden van aanrandingen. Diefstallen, aanvallen en car-jackings vinden vaker plaats dan voorheen.

Er wordt meer melding gemaakt van oplichterij. Na het aangaan van een vriendschaps-, liefdesrelatie of huwelijk, kan het gebeuren dat vooral vrouwelijke toeristen worden gevraagd financieel bij te dragen tot een onbestaand project.

Belgen die een handelsactiviteit of de huur of aankoop van vastgoed overwegen, worden aangeraden zich te laten bijstaan door een onpartijdige Egyptische advocaat en geen enkele overeenkomst te tekenen vooraleer die werd vertaald door een erkend vertaalbureau.

Indien u het slachtoffer wordt van een criminele actie, dient u onmiddellijk contact op te nemen met de toeristenpolitie

Reisadvies Egypte

Alle reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden

Laatst gewijzigd op: 20-01-2014 | Nog steeds geldig op: 29-01-2014
In het reisadvies Egypte is de rubriek ā€˜Actualiteiten’ gewijzigd.
Actualiteiten
Na de val van president Morsi en het aantreden van de interim-regering in juli 2013 hebben meerdere extremistische groeperingen opgeroepen tot geweld. Politieke onrust en gewelddadige acties zijn de komende maanden in de aanloop naar de parlements-en presidentsverkiezingen verwachtbaar. Er is een reƫle dreiging van terroristische aanslagen in het gehele land.

Vanwege een terroristische dreiging tegen het vliegverkeer dat gebruik maakt van het luchtruim boven de Sinaï, adviseren we reizigers om vóór de reis bij hun luchtvaartmaatschappij of touroperator navraag te doen of bij de vliegroute rekening wordt gehouden met deze dreiging.

Alle niet-essentiƫle reizen naar Egypte (inclusief Cairo) worden ontraden. Voor de hieronder genoemde delen van het land geldt een ander advies.

Alle reizen naar de Sinaï worden ontraden. Het geweld in de Sinaï is in de afgelopen maanden geëscaleerd en de situatie is er niet veilig voor reizigers.

Voor de volgende toeristische bestemmingen adviseren we dat reizen mogelijk is, maar dat reizigers er verstandig aan doen om extra waakzaamheid te betrachten:

de hotelresorts in de badplaats Sharm el Sheikh;
de hotelresorts in de gebieden aan de Afrikaanse kust van de Rode Zee en de Golf van Suez;
de steden Luxor en Aswan (inclusief Nijl cruises tussen Luxor en Aswan).
U wordt aangeraden de steden Luxor en Aswan, alsmede eerdergenoemde hotelresorts die zijn gelegen aan de Afrikaanse kust van de Rode Zee en de Golf van Suez en in de badplaats Sharm el Sheikh, uitsluitend per nabijgelegen luchthaven te bezoeken. De nabijgelegen luchthavens zijn zowel met directe vluchten als met vluchten via Cairo International Airport aan te vliegen. Het wordt ontraden om over de weg tussen Luxor en Aswan te reizen.

Cairo International Airport is als internationale luchthaven (ook voor transits) op dit moment zonder problemen operationeel.

Algemeen
Egypte wordt geplaagd door sociale onrust en politieke spanningen (stakingen, blokkades, inflatie, beschikbaarheid van goederen en dergelijke) die gepaard gaan met demonstraties en gewelddadigheden die inmiddels hebben geleid tot honderden doden en vele gewonden. Nog steeds vinden demonstraties in CaĆÆro en overige gebieden in Egypte plaats waarbij ook (vuur)wapens worden gebruikt. Daarbij is ook sprake van een escalatie van seksueel geweld, waarbij ook westerse vrouwen het slachtoffer zijn geworden.
Veiligheidstroepen kunnen hard optreden. Bij het tegengaan van demonstaties is gebruik van traangas van een agressieve soort met ernstige bijwerkingen mogelijk, die ook onder de grond in metrostations, kan doordringen.

Reizigers worden geadviseerd de aanwijzingen van het leger en de politie strikt op te volgen. Tevens wordt geadviseerd (de ruime nabijheid van) demonstraties en samenscholingen absoluut te mijden en deze niet te fotograferen of te filmen, de berichtgeving in de media te volgen en zich te informeren over de actuele binnenlandse en buitenlandse ontwikkelingen.

De publieke opinie in Egypte kan soms heftig reageren op binnenlandse of buitenlandse gebeurtenissen, zoals bij uitingen die door Moslims als kwetsend worden ervaren.
Er is in toenemende mate sprake van een negatieve houding ten opzichte van buitenlanders. Deze kunnen agressief benaderd worden.

In CaĆÆro kan extreme verkeershinder ontstaan, waardoor het zeer moeilijk kan zijn een plaats van bestemming te bereiken. Deze verkeershinder zou kunnen leiden tot beperkte bereikbaarheid van de luchthavens hetgeen gevolgen kan hebben voor aankomende en vertrekkende vluchten. Het Egyptische (trein)verkeer brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, dat zich vertaalt in grote aantallen verkeersdoden.

U kunt onverwachts geconfronteerd worden met veiligheidsmaatregelen van de Egyptische overheid. Er moet rekening worden gehouden met diverse controlemomenten tijdens de reis. De Nederlandse ambassade kan niet op alle locaties in Egypte (tijdig) consulaire bijstand verlenen.

U wordt geadviseerd geen opnames (foto, film, etc.) te maken van locaties die door de Egyptische autoriteiten als strategisch zijn aangemerkt zoals onder meer (militaire) overheidsgebouwen en –terreinen, elektriciteitscentrales, het Suez kanaal etc. De Egyptische wet verbiedt dit en bij overtreding kan de politie overgaan tot arrestatie, waarna een rechtsgang kan volgen met mogelijke ongewenst verklaring van betrokken personen. Er bestaat extra gevoeligheid voor wat betreft journalisten. Voor hen bestaan speciale procedures met betrekking tot persaccreditatie en de invoer van apparatuur.

Standaarden en voorzieningen op het gebied van veiligheid kunnen afwijken van die in Nederland en de naleving van voorschriften is in Egypte niet altijd vanzelfsprekend. Reizigers wordt aangeraden bij al hun activiteiten, in het bijzonder bij de beoefening van risicovolle sporten, hierop attent te zijn. Zo zijn in het verleden toeristen omgekomen bij het beoefenen van duiksport, door water scooters, luchtballonvluchten en gemotoriseerde vierwielers (zogenaamde quads). De reiziger heeft hier een eigen verantwoordelijkheid en wordt aangeraden zoveel mogelijk van erkende en als goed bekendstaande organisaties gebruik te maken.

Homoseksualiteit wordt niet geaccepteerd in Egypte. U wordt geadviseerd hiermee rekening te houden bij uw opstelling en uitingen.

Voor informatie over epidemieƫn of over eventuele benodigde vaccinaties, preventie, symptomen en behandeling van diverse ziekten in Egypte wordt u geadviseerd contact op te nemen met uw plaatselijke GGD, reiskliniek of bijvoorbeeld de volgende websites te raadplegen: www.lcr.nl, www.who.int, www.rivm.nl of www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws.

Aanvullende informatie inzake een verblijf in Egypte kunt u vinden op de website van de Nederlandse ambassade te CaĆÆro.

Voor algemene reisinformatie wordt aangeraden www.wijsopreis.nl te raadplegen.

Terrorisme
Na het afzetten van president Morsi hebben meerdere extremistische groeperingen opgeroepen tot geweld, waarbij in het bijzonder gedreigd wordt met geweld tegen het overheidsapparaat onder leiding van de interim-regering. Er moet rekening worden gehouden met de reële dreiging van terroristische aanslagen in het gehele land. Vanwege een terroristische dreiging tegen het vliegverkeer dat gebruik maakt van het luchtruim boven de Sinaï, adviseren we reizigers om vóór de reis bij hun luchtvaartmaatschappij of touroperator navraag te doen of bij de vliegroute rekening wordt gehouden met deze dreiging.
Tevens dient u zich bewust te zijn van het wereldwijde verhoogde risico van terroristische aanslagen op doelen waar veel buitenlanders samenkomen.

Zware criminaliteit
In de afgelopen jaren en vooral na de revolutie is sprake van een toename in criminaliteit in met name de grote steden en drukke badplaatsen. Met regelmaat vinden carjacking en kortstondige vrijheidsberovingen (zie rubriek ā€˜Onveilige gebieden’) plaats, waarvan buitenlanders het slachtoffer zijn.

In verband met een terugloop van het aantal toeristen dat momenteel Egypte bezoekt worden degenen die Egypte bezoeken veelvuldig en opdringerig aangesproken door personen die werkzaam zijn in de toeristenindustrie, waarbij eveneens een toename is in kleine criminaliteit en van ongewenste intimiteiten. Met name in de toeristische steden is een toename in conflicten tussen toeristen en lokale taxichauffeurs waargenomen, waarbij zich ook gewelddadige roofovervallen hebben voorgedaan.

Onveilige gebieden
Alle niet-essentiƫle reizen naar Egypte (inclusief Cairo) worden ontraden. Voor de hieronder genoemde delen van het land geldt een ander advies.

Alle reizen naar de Sinaï worden ontraden. Het geweld in de Sinaï is in de afgelopen maanden geëscaleerd en de situatie is er niet veilig voor reizigers.

Voor de volgende toeristische bestemmingen adviseren we dat reizen mogelijk is, maar dat reizigers er verstandig aan doen om extra waakzaamheid te betrachten:

de hotelresorts in de badplaats Sharm el Sheikh;
de hotelresorts in de gebieden aan de Afrikaanse kust van de Rode Zee en de Golf van Suez;
de steden Luxor en Aswan (inclusief Nijl cruises tussen Luxor en Aswan).
U wordt aangeraden de steden Luxor en Aswan, alsmede eerdergenoemde hotelresorts die zijn gelegen aan de Afrikaanse kust van de Rode Zee en de Golf van Suez en in de badplaats Sharm el Sheikh, uitsluitend per nabijgelegen luchthaven te bezoeken. De nabijgelegen luchthavens zijn zowel met directe vluchten als met vluchten via Cairo International Airport aan te vliegen. Het wordt ontraden om over de weg tussen Luxor en Aswan te reizen.
Bron: Ambassade NL

Terrorism is a threat throughout the world. You can find more information about this threat in our General advice to Australian travellers.
Crime
Since early 2011, there has been an increase in crime in Egypt, including violent crime such as armed robbery, carjacking, sexual assault, and burglary. Firearms have been used during some crimes.
Valuables such as cash, jewellery and electronic items should not be left unsecured in hotel rooms or unattended in public places. You should be alert to pickpockets and bag snatchers in tourist areas, particularly after dark. Victims of crime should report the incident to the tourist police immediately. Failure to do so before you depart Egypt may make it impossible to seek prosecution at a later date. The police contact number is 122.
You should be aware that taxi drivers have assaulted passengers, including foreigners.
Women travelling on their own, including when using taxis and walking in public areas, may be physically and verbally harassed or assaulted. Ambassade Australie

Canada:Kidnapping

There has been an increase in incidents of kidnapping in Egypt since the beginning of 2012. In the area of greater Cairo and the Nile Delta, there have been several incidents of kidnappings and/or carjackings involving individuals or their children. In these areas, locals are generally targeted and there have been no reports of foreigners being implicated. Maintain a high level of vigilance at all times.

Crime

Serious crimes have been on the increase in Egypt in the wake of the January 2011 unrest. In addition to the increased threat of kidnapping (see above), carjackings have become much more commonplace. Sports utility vehicles are typically targeted. Although isolated areas and night driving present the greatest threat, there have been reported incidents in daylight hours and in busy areas of Cairo. Assailants are likely armed, and a variety of tactics may be used to get vehicles to stop, including throwing objects at the windshield, feigning a traffic accident or a minor collision with the target vehicle, or ā€œsandwichingā€ the target vehicle and forcing it off the road. If you find yourself in such a situation, do not resist as carjackers are typically after the vehicle and, if the carjacking is successful, will leave the driver unharmed.

Petty crime such as purse snatching and pickpocketing occurs, especially in tourist locations and on the metro. Anecdotal evidence suggests that crime is increasing, particularly property crime such as theft and robbery. Ensure personal belongings are secure and respect any advice or instructions from local security authorities.

If you are a victim of crime, report it to the Tourist Police or at any nearby police station as soon as possible. Request a copy of the police report at the time the report is made. Failure to report the crime while in Egypt makes it much more difficult to seek prosecution.

Women’s safety

Women, particularly foreign women, are frequently subject to unpleasant male attention, sexual harassment and verbal abuse. This often takes the form of staring, inappropriate remarks, catcalls and touching. Please consult our publication entitled Her Own Way: A Woman’s Guide to Safe and Successful Travel for more information.