Ik ga samen met een vriendin eind april naar Nairobi Kenia. Eerst 6 week ontwikkelingshulp op een school en daarna willen we reizen.
Enkele vragen die ik heb zijn
hoe veilig is Nairobi nu eigenlijk?.. Of als je van Nairobi naar mombasa wilt met de bus
weet iemand wanneer de verkiezingen zijn? Ik kan hier alleen maar vage berichtgeving over vinden, geen exacte data
hoe kun je het beste van Mombasa naar Madagascar gaan? En wat kost dat ongeveer?
Ik heb me nog niet volledig verdiept in alles dus als iemand tips heeft oid alle info is welkom.
Er gaan verschillende bussen van Nairobi naar Mombasa, variërend van 1000KES tot 2000KES. Ik ben een keer met Akamba, een keer met een islamitische waarvan ik de naam niet meer weet en een keer met Modern Coast geweest. Mijn tip: neem de wat duurdere Modern Coast. Betere vering, airconditioning, stops bij ietsje betere plekken, kortom voor een paar euro meer veel comfortabeler! Hou er wel rekening mee dat de reis lang is (volgens mij was het iets van 10 tot 12 uur), de wegen rot (zeker de helft van de weg is onverhard), de bus puur voor het vervoer is (je moet dus je eigen eten en drinken meenemen of kopen), de wc’s onderweg gaten in de grond zijn zonder wcpapier, je je tas goed in de gaten houdt (je zal hoogstwaarschijnlijk de enige blanke zijn in de bus). Kortom wees avontuurlijk ingesteld en let goed op je zelf en je spullen.
De busmaatschappijen rijden trouwens ook naar andere plekken in Kenya en Tanzania.
Even een paar vragen over de Modern coast bus verbinding vanaf nairobi naar Mombasa
waar ergens in Nairobi kan ik op stappen op de modern coast naar Mombasa?
Hoe vaak per dag gaat deze?
Moet je van deze van te voren regelen of is het net zo als bij de matatu’s wachten tot hij vol is?
http://moderncoastexpress.com/
Mijn ervaring is … dat het soms nodig is om van tevoren kaartjes te reserveren … momenteel met pasen bvb weken van tevoren, normaal een dag of 2 … De bussen rijden een paar keer per etmaal …
Kenya: dit keer met pasen zijn er niet veel die reizen:
Only two out of every ten Kenyans will be travelling to a different location to celebrate this year’s Easter weekend.
This minimal number goes against the widely expected norm — that of travellers crowded in bus stations as they wait to travel upcountry to enjoy the long weekend with their loved ones.
But this it also a source of hope for those planning to travel, as they may neither experience long queues nor increased fares as has been the case in the past.
A survey conducted by Ipsos-Synovate Kenya has revealed that more Kenyans are now content with staying put wherever they live rather than move to a different place during this Easter that has come early in the month of April compared to the other recent ones.
Hoi Izzy, dat wist ik niet … interessant om te weten … voorheen gebeurden erg veel ongelukken en blijkbaar vermijdt men nu liever het gevaarlijke verkeer rondom de feestdagen …
Toch zou ik voor Modern Coast van tevoren een kaartje kopen, deze maatschappij is erg populair, ook bij Kenianen en het is echt een stuk prettiger en veiliger reizen dan anderen …
dank je voor de info. Ga de volgende maand weer naar Kenia en zal de kaartjes van te voren kopen. Laat ik mooi door een ander doen die ik nog spreek voordat ik hem nodig heb
Heb vorige keer met een andere vanuit Nairobi naar mombasa gereisd. De naam weet ik even niet meer, zal het navragen. Daar kreeg je onderweg nootjes, flesje frisdrank en water. Aan het eind nog iets van chocola. Zeer goede bus, iets duurder geloof ik als modern (200sh meer?) en daardoor alleen bevolkt door mzungus en welgestelde kenianen. Ze stopten ook op een goede plaats en chauffeur reed niet onwijs hard. Was overdag, geen beveiliging door middel van foto’s nemen enzo, maar miss 's nachts wel.
Nou, ik heb het overleefd! Ik ben de dinsdag na pasen van Nairobi naar Mombasa gegaan met Modern Coast. Mijn vriend heeft het busticket 2 dagen vantevoren geboekt. Zijn eigen ticket van Mombasa naar Nairobi op 1ste paasdag was niet meer gelukt, want toen zaten ze al vol, maar dat was dan ook 1 dag van tevoren dat hij het probeerde te boeken. We vertrokken 10.30 uur 's ochtends en kwamen 's avonds aan in Mombasa, met 1 tussenstop voor de lunch rond 14.30 uur. We werden aan boord gefotografeerd voor vertrek. Ik had het idee dat de weg verbeterd is. Ik heb een groot gedeelte liggen slapen, maar het gedeelte dat ik wakker was heb ik gewoon geen onverharde weg gezien. Vorige keer kon ik echt niet slapen op die hobbelweg, dus weet nu niet of dat de weg helemaal verhard is, of ik gewoon zo moe was dart ik er doorheen geslapen ben. hahaha. Nu weer heerlijk in mijn vertrouwde landje. Ik verblijf in Ukunda, zal eind april hier trouwen met mijn Keniaanse man, dus wie zin heeft om eens samen een drankje te doen, moet het zeker even laten weten! Kan ik eindelijk weer eens heerlijk Nederlands praten! Hahaha. Ik ben hier nu pas een week, maar verlang er nu alweer naar Nederlands te kunnen praten.
De reis was verder trouwens prima. We kregen ergens in het eerste uur een flesje water van de busmaatschappij, meer niet. Maar toch vind ik deze maatschappij tot nu toe het fijnste.
Succes met jullie keuzes!