Mogelijkheden Mombasa - Lamu

Hallo!

Eind december ga ik, samen met mijn vriend 8 dagen naar Kenia. We vertrekken op de 23e december, en komen op de 24e om 12.40 uur aan in Nairobi. Van 28 december t/m 1 jan heb ik een aantal overnachtingen geboekt op Lamu.
Vanaf de 25e (of evt. de 24e) t/m de 27e willen we een paar dagen op safari.
Nu is mijn vraag waar we het beste heen kunnen gaan vanaf Nairobi.
Ik heb al een aantal bedrijven benaderd en een aantal geven aan: vanuit Nairobi naar Tsavo East en West (+ evt. Amboseli NP). We zouden dan eindigen in Mombasa en vanuit hier verder reizen naar Lamu.
Een andere optie is 3 dagen Masai Mara en dan vanuit Nairobi de nachttrein naar Mombasa en vanuit daar naar Lamu.

Wat vinden jullie van beide opties? Zijn er volgens jullie nog andere mogelijkheden?

Dan als laatste nog de vraag hoe we vanuit Mombasa het beste naar Lamu kunnen reizen. Auto huren? (is dit veilig en hoe lang doe je erover) of een taxi regelen (wat zijn hiervan de kosten)?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Hallo Marrit!
Ik denk dat je je goed moet realiseren dat de afstanden in Kenia even wat groter zijn dan in Nederland. Als je maar 8 dagen hebt, zou ik dus niet kiezen voor het langzaamste vervoermiddel van Nairobi naar Mombasa (zie het topic over de trein) die ook nog eens veel vertraging heeft. Ik zou dus zeker kiezen voor of een safari van Nairobi naar Mombasa of een binnenlandse vlucht (valt qua prijs ook redelijk mee), Kenyan Airways of Fly540. Vanaf Mombasa zegt mijn man dat het het gemakkelijkst is de bus naar Lamu te nemen, maar het fijne weet ik er niet van. Een kennis van mij vertrekt wel volgende week vanaf Diani Beach naar Lamu (dus via Mombasa) dus zal haar eens vragen hoe zij dat gaat doen.

Succes met de voorbereidingen!

Groetjes Marriëtte

Via Wereldwijzer app

Hallo Mariette,

Dank voor je reactie.

Ik heb even rondgeneusd op het forum hier, en denk dat Masai Mara NP toch wel het mooiste is om te bezoeken. Vandaar dat we 3 dagen vanuit Nairobi daarheen willen gaan en dan mooi op de 27e (of ik nu een hotel pak, of in een nachttrein slaap, maakt niet uit toch) de trein kunnen pakken. Zijn we 's ochtends in Mombasa en dan kunnen we vanuit daar de rit naar Lamu maken (heb al geinformeerd naar huurauto mét chauffeur en dit is qua kosten ok). Terugreis van Lamu naar Nairobi gaat per vliegtuig. Had dit ook het liefst heen willen doen, maar kan simpelweg geen vlucht vinden, dat is een beetje het probleem… Mocht jij er wel 1 kunnen vinden, hoor ik het uiteraard graag!

Gr Marrit

Ik heb mijn contact even ingeschakeld voor de safari. Misschien zou je mij in een privébericht even je emailadres kunnen geven dan stuur ik je de informatie over de 3-daagse safari Masai Mara door vanuit Nairobi en terug naar Nairobi. Ik heb hem ook gevraagd of het niet mogelijk is 3 dagen Masai Mara te doen en vanuit daar door te vliegen naar Mombasa óf misschien zelfs wel Lamu. Geen idee of dat kan, maar zodra ik iets hoor, laat ik het weten!
Je mag mij ook altijd een mailtje sturen als je dat makkelijker vindt dan een privé-berichtje! marriettevdvelde@hotmail.com
Trouwens, mijn man zegt dat de vluchten van Nairobi naar Mombasa dagelijks vliegen, dus zou raar zijn als e geen vluchten zijn. Kan wel heel druk zijn, want is hier natuurlijk hoogseizoen!
Andere mogelijkheid is met de (nacht)bus. Bijvoorbeeld Mash of Modern Coast. Wel van tevoren boeken, want zoals gezegd is het dan hoogseizoen! :wink:

Groetjes Marriette

Via Wereldwijzer app

tussen kerst en nieuwjaar reizen tussen nairobi en mombasa dan moet je er wel
rekening mee houden dat het erg druk is ,namelijk velen uit nairobi vieren dan hun vakantie aan de kust
het is dan wel verstandig om je reis van nairobi naar mombasa te reserveren
ofwel per bus,trein of vliegen
Fly540 en air-kenya vliegen van nairobi naar lamu dit lijkt mij de comfortabeleste optie
per bus van mombasa naar lamu is een pokkeneind

Hallo Marit

Vorig jaar met de auto van Nairobi via Mombassa - Malindi naar Lamu en retour.
Het eerste stuk van Mombassa - Malindi tot de afslag naar Garissa was goed te doen langs de kust met hier en daar een zoutwinning en wat kleine dorpjes van af de afslag naar Lamu was een hele ervaring het was echt een Afrikaanse weg waar je een gemiddelde snelheid van 20 km kon maken.

Wanneer je net als ik tijd genoeg heb is het om te doen van Malindi naar Lamu ongeveer 10 uur onderweg geweest de bus doet er ongeveer de zelfde tijd over. In jullie geval zou ik qa tijd met het vliegtuig gaan er is een verbinding tussen Mombassa en Lamu.

Een andere optie is per boot ik heb gehoord dat er de mogelijkheid bestaat om met de boot van Mombassa naar Lamu te reizen wanneer dat waar zou zijn is dat een hele aparte ervaring.

Misschien heeft iemand op dit forum die aan de kust woont hier meer info over.

Ik heb er nog nooit van gehoord en mijn man ook niet. Dus geen idee Keeska.

Wel gehoord dat de weg tussen Malindi en Lamu niet heel erg veilig is, voornamelijk in het donker? Werd mij verteld dit beter niet zonder Keniaanse chauffeur te rijden… Dus of taxi of bus oid.

Sent from my LG-P990 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Er zijn nog vluchten Nairobi-Mombasa of Malindi op www.fly540.com

Zie ook je persoonlijke berichten voor een privé berichtje van mij! :wink:

Via Wereldwijzer app

Natuurlijk ga je deze weg niet in het donker rijden zeker gezien de kwaliteit.

Er zijn diverse politieposten langs de weg waar je gecontroleerd wordt en ze melden de andere post dat je onderweg ben.

er is nog een oud slaven verblijf met hutjes langs de weg waar ongelofelijk maar waar nog steeds nakomelingen in wonen.

Maar ook overdag niet zo veilig dus Keeska? Ben er nog nooit geweest, dus geen idee. :wink:

Via Wereldwijzer app

Gewoon doen deze trip. Ik vond Lamu prachtig. Dat er onderweg soldaten met geladen geweren instappen schetst de sfeer, zeker omdat er in die tijd ontvoeringen waren. Lamu zou qua sfeer vergelijkbaar zijn met het veel duurdere zanzibar. Heb me toen wel druk gemaakt over een klein mishandeld ezeltje en dat ook ter plekke en later in Nederland doorgegeven aan de Donkey Sanctuary.

Hakuna ik ben het met je eens doen maar ook de tijd speelt een rol en 8 dagen is wel erg kort. Maar wanneer je een speciale trip wil maken die je nooit meer vergeet dan doen.

Ik vond het zelfs nog specialer dan al dat safari gedoe. Met tien busjes rond een mogelijke leeuw of cheetah staan. Maar ieder zijn meug

Een vlucht is niet veel duurder dan de trein. Als je safari bijvoorbeeld op woensdag eindigt, kun je smiddags vliegen en ben je die avond nog in je hotel. Doe je dit met de trein dan ben je bijna een volle dag later.

Wij zitten nog wel te twijfelen over de trein, maar wij gaan ook 17 dagen.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Gewoon doen, Lamu, ik kwam enthousiaster terug dan na menige safari en ben verslingerd geraakt aan ezels, echt. En je denkt, makkelijk om op te rijden, no way!

Dankjewel voor de reacties allemaal!

Het is inmiddels allemaal geregeld: we landen de 24e om 12.40 en worden meteen van het vliegveld opgepikt waarna we doorrijden naar Lake Nakusha (meen ik). De dagen erop (25-27) gaan we op safari in Masai Mara. De 27e in de avond nemen we de trein, en een dag later haalt Fred (taxi, nummer gevonden hier op wereldwijzer… thanks!) ons van het treinstation en rijden we naar Lamu.

Toen ik Fred geregeld had, zijn er weer vluchten op de 27e en 28e vrijgekomen naar Lamu, maar we hebben besloten om het avontuur aan te gaan! + zo zien we ook nog aardig wat van het land. Goed geregeld dacht ik zo! :wink:

Heel leuk Marrit en zeker in kersttijd! Als je het haventje invaart van Lamu dan zie je aan de rechterkant een guesthouse. Niet de voordeligste maar met een prachtig uitzicht op zee! Lekker dakterras voor ontbijt. Naast dit pand is een soort drugshol en daar lieten ze een jong ezeltje aan een touw staan in de hitte, balken, balken. Ik heb daar toen werk van gemaakt maar zou graag eens een keer weten of het dier daar echt weg is.

Van Mombassa naar Lamu per taxi dat is een prachtige trip laat eens weten of het werkelijk waar is dar de weg vanaf de junction opgeknapt is wat betekend dat je dan door kan rijden. Ik heb in Mpeketoni overnacht in Breeze hotel schoon en niet te duur en wanneer je naar Lamu vaart neem dan niet de grote boot maar een kleine kan je ook op afdingen want ze vragen al te veel als ze een muzungu zien.

Ik zal voor je duimen dat de trein geen vertraging heeft. het is me al vaker gebeurd dat we pas om 13:00 aankwamen. Naar Lamu rijden is toch al gauw een uurtje of 7. In augustus was de weg vanaf Malindi nog in BAR BAR slechte staat. De bus kostte 1200 Ksh vanuit Mombasa.

Ik betaal 5000 Ksh taxi naar Kilifi, hoeveel is het tot Lamu ?

Enjoy your trip !

GRTZ

Masaku met de auto van Malindi naar Lamu en als de weg nog zo slecht is als je schrijft dan duurt het ongeveer 10.00 uur en dan nog met een Pajero.

Maar het is de moeite waard kijk special eens naar het fietsen gebruik op de route maar pas op met foto’s van personen te maken dat wordt niet op prijs gesteld.