Wij reizen begin volgend jaar met z’n zessen naar Kenia. Het is voor elk van ons de eerste keer.
Onze safari boekten we bij een lokale organisatie. Voor 7 dagen safari zullen we - ik heb nog niet bevestigd - 735€/pers betalen (ingang van de parken incluis). We slapen in lodges. Is dit een redelijke prijs?
Na de safari reizen we verder naar Lamu waar we willen uitrusten. Daar boekten we een lodge voor 120€/nacht voor 6pers. Is dit een faire prijs? Er is ook de mogelijkheid om een kok in te huren te huren. Heeft iemand enig idee hoeveel je die man mee geeft om eten te kopen. De vrouw van de lodge gaf aan dat het op die manier gebeurde. Iemand hier ervaring mee?
We willen vanuit Mombasa met het openbaar vervoer naar Lamu. Ik vroeg me af of iemand ons hierin advies kon geven. Ik heb de indruk dat ik hiervoor wel een aantal dagen mag uittrekken. Bedoeling zou zijn om de trein vanuit Mombasa te vertrekken. We willen een tussenstop maken in Mombasa (een nachtje) en in Watamu of Mida creek.
Naar Lamu kan je met de bus, maar het is wel erg afzien, het stuk vanaf Malindi. Duurt een uurtje of 6, maar je ziet wel veel.
Huis huren met kok op Lamu is niet ongebruikelijk, zeker als je een heel huis afhuurt. Wat je aan de kok geeft hangt af van wat je wil eten. Als je krab, kingprawn etc wil betaal je wat meer. Je kan dat gewoon in overleg doen. Ik heb niet het idee dat je ernstig afgezet wordt, maar goed, je moet dan gewoon met de kok overleggen wat je wil eten en wat hij gaat halen.
Oh ja, de kok die wij bij het huisje hebben is er gewoon overdag (zat al in de prijs) en als we hem graag langer willen laten blijven kost het 3,50 per uur. Vergeleken met wat de vakantie allemaal kost, valt dat reuze mee toch? Wel een luxe he? Vind het zelf ook een beetje decadent maar het schijnt in Kenia redelijk normaal te zijn. We gaan het binnenkort beleven!!!
Ik informeerde bij Magical Safaris maar die stuurden hun prijzen nog niet door. Daarop is het nog even wachten met andere woorden.
Bedankt voor de tip. Ik informeer zeker nog es bij de tweede.
Ik zag nu pas dat ik een fout maakte in de beschrijving van de route naar Lamu. Ik vertrek dus vanuit nairobi naar Mombasa en zo naar Lamu. Op die manier klopt mijn vraag hier rond wel…
Hoi, heb je bij Magical wel op de nieuwe site gereageerd? Ze hebben pas een nieuwe site en misschien is daar wat fout gegaan. Het viel me bij hen juist op dat ze, evenals Monica, zo snel reageerden.
Nog twee leuke sites die ik ontdekte.
(misschien kenje ze al, in dat geval sorry)
Wij eten ruim voor 1000 KES per dag met 5 personen.
Het is idd slimmer om met een kok geld mee te geven , dan zelf de boodschappen te doen, want als men je kleur ziet (en je niet kent) betaal je minstens 2 x teveel. (zeker als je de prijzen niet kent)
Als ik een annanas ga halen betaal ik 100, als Ndurya er 1 gaat halen betaald hij 70. Op zich is dat niet een sergn ze mogen wel wat aan ons verdienen , want het is nog altijd stukken goedkoper dan hier, maar als je er 6 weken zit zoals wij …
Er zijn ook heel erg veel locale mensen die safari’s doen en nog geen geld hebben om websites te maken. Die zijn ook heel goed.
Je kan dat makkelijk ter plaatse regelen.
Er zijn verschillende lokale vliegmaatschappijen ook di enaar Lamu vliegen. Ik zag gister 45$ om naar Lamu te vliegn dat spaart je een lange busreis.
Je kan ook een auto huren, bijv. bij Glory carhire in Mombasa (naast de tusks)
Is veel leuker om eigen baas te zijn…
Kan je onderweg nog stoppen bij Mida creek of Arabuko Sokoke forest.
Leuke plannen hebben jullie Bianca.
Die prijzen lijken mij echt redelijk hoor, ben nieuwsgierig naar jullie verblijf in Lamu, heeft die lodge een naam?
Openbaar vervoer vanuit Mombasa is prima te doen, beetje avonturistisch net als de trein, maar zo kom je wel een hoop te zien, leuk.
Verstandig om een nachtje in Watamu te blijven.
De nachttrein is ook heel mooi vanuit Mombasa naar Nairobi, maar andersom van Nairobi naar Mombasa dan wordt je wakker in Tsavo, is ook heel mooi.
hey,
de lodge waar we zullen verblijven heeft een website. www.timelesskenya.com
Het lijkt er wel heel mooi. De dame die het runt is een Belgische die trouwde met een Keniaan…
Ben echt benieuwd.
Heb je enig idee hoelang we er zouden over doen om naar Lamu te reizen vanuit Nairobi met het openbaar vervoer? Er waren namelijk mensen die zeiden dat we een dag of drie mochten uittrekken. Klein probleem, die tijd hebben we helemaal niet…
terug naar Nairobi zouden we sowieso met het vliegtuig doen… kwestie van wat tijd uit te sparen.
Bianca
De bus vanuit Lamu vertrekt volgens mij altijd 's morgens. Ik weet niet precies wanneer de laatste 's morgens vertrekt. Je komt 's morgens aan met de trein in Mombasa, omdat je 's nachts reist. Ik heb het zelf ook wel gedaan (of met de bus uit Nairobi naar Lamu en dan de bus naar Lamu). De trein vond ik wel altijd erg leuk.
Maar volgens mij ben je gebroken als je alles zo snel doet :-)))
Ik zou toch bij magical nog eens navraag doen, zij hebben ook scherpe prijzen maar willen wel hun mensen normaal laten verdienen.
En ze steunen een heel goed doel…
Als je vanuit Nairobi naar Lamu wil op redelijk korte termijn is vliegen echt de enige optie.
De trein doet er tegenwoordig minimum 15 uur over en de bus dan ook nog een 6 uur.
Onze laatste treinreis duurde zelfs 25 uur, omdat er een technische panne was. Die pannekans wordt alleen maar groter.
Een rtour ticket is ook meestal goedkoper dan een enkeltje
Bianca, ik dacht als je toch heen en terug tussen Nairobi en Mombasa moet reizen, is het misschien makkelijk om op de heenweg de trein en de bus te nemen en op de terugweg per vlucht.
Dan heb je op de terugweg geen stress of de trein vertraging heeft oid.
Leuke website trouwens, bedankt!
Hey Sarina,
Ik heb (nog) niet geboekt maar zal dit de komende dagen wel doen bij www.timelesskenya.com
Op mijn vraag naar de prijs van een safari, heeft die vrouw een voorlopige prijs doorgegeven want blijkbaar kan de correcte prijs pas meegegeven worden wanneer alles geboekt is. (prijs van de lodges kan verschillend zijn) Ik laat je weten hoeveel ik op het moment betaal als het effectief vast ligt maar normaal gezien zou het daarrond moeten zijn.
Wanneer gaan jullie?
15u?! Dat wordt dus nacht en dag reis…
Goh, ik zou toch die treinreis willen meemaken. Vermoedelijk zijn de beelden die je netvlies passeren prachtig?
Terugkeren zullen we sowieso met het vliegtuig doen. Vermoedelijk evenveel panne-risico? Niet?
bianca