Dag iedereen,
van 1 tot 14 januari 2011 heb ik met een vriend Kenia verkend.
Fantastische reis, prachtig landschap, kortom een aanrader.
Wij hebben eerst drie dagen in Nairobi gezeten en zijn dan 6 dagen op Safari geweest. Daarna drie dagen Mombasa en dan terug eventjes Nairobi voor de terugvlucht naar Europa.
Voor de geïnteresseerden, dit waren onze accommodaties:
-
Eerste drie nachten Nairobi: Wilde Beest Camp.
Mooie groene en rustige omgeving in een luidruchtig en vuil Nairobi
.
We hadden een Deluxe tent. Goede bedden, volwaardige badkamer.
Basic maar goed avondeten en ontbijt, en goede uitvalbasis voor Nairobi te verkennen. Betaalbaar en goed.
Let wel: je kan bij hen een taxi bestellen die je ophaalt op de luchthaven en vervolgens naar Wilde Beest Camp brengt. Deze kost 1700 shilling. Dit is best veel, en voor een goede 1000 shilling kan je op de luchthaven zelf een taxi nemen. -
Safari: besteld bij Monica Tours & Safaris.
We hebben gekozen voor de H6 Camping Safari. Zeer betaalbaar, alles goed geregeld, en vooral twee zeer goede locals als begeleiders. Als je voor een scherpe prijs een betrouwbare safari wilt boeken, zeker een aanrader. De tentenkampen waren basic, maar prachtig gelegen. Meer heb je niet nodig als je wat avontuurlijk aangelegd bent. Prijs: 700 EUR per persoon all-in (eten, drinken, transport, overnachtingen, inkom parken, … ) -
Transport Nairobi - Mombasa: in onze safari zat een treinticket eerste klas naar Mombasa inbegrepen (prijs 3660 shilling geloof ik). Dit is een comfortabele ietwat oudere koloniaal ogende trein. Eerste klas houdt in: aparte tweepersoonscabine, avondeten & ontbijt. Dit is een nachttrein, en terwijl je je avondeten binnen werkt, wordt je cabine omgetoverd tot slaapplaats (dekens en lakens). Het was er wel zeer warm in, en de rit duurt zeeeeer lang (staat soms een paar uur stil de trein), toch zeker 14 uur. Maar het is een speciale ervaring, je hebt alle tijd, rust, en je ziet iets van het Keniaanse landschap. Een speciale ervaring.
-
Mombasa: overnacht in Castle Royal Hotel. Ligt pal in het centrum, broeierig warm, druk, eetruimte ligt pal aan straatkant (uitlaatgassen, … ). Op zich best tevreden gezien de prijs (40 EUR per persoon per nacht), goed ontbijt en avondmaal. Alleen liet de afwerking van de kamers wat te wensen over (al hadden we misschien wel een goedkope kamer natuurlijk). Wel een goede airco (broodnodig!!!). Maar door de ligging niet super-ideaal, te druk en beklemmend misschien. Mombasa is gewoon heel warm, drukkend, in de periode dat wij er zaten. En vanaf je je op straat wilt begeven, probeert de bewaker je een lokale ‘gids’ aan te smeren, omdat Mombasa ‘onveilig’ is voor toeristen: Mister Farouk. Spreekt slecht Engels, vliegt als een sneltrein door Mombasa, toont wat oude gebouwen en vraagt vervolgens 2000 shilling. Ik heb hem de helft gegeven (dus 500 per persoon). Die gids was een tegenvaller, maar de dag daarna heeft één van onze safari begeleiders ons het echte Mombasa getoond, en dat was toch een unieke ervaring.
-
Transport Mombasa - Nairobi: de voorlaatste dag van onze reis zijn we per vliegtuig terug naar Nairobi gegaan met Kenya Airways. Dit kostte slechts 49 dollar per persoon. Zeer modern toestel (Boeing 737 geloof ik), vriendelijk personeel, comfortabele en snelle vlucht. Zeer goed alternatief voor de nachttrein!
-
Laatste nacht Nairobi: verbleven in YMCA State House Road (Central Branch). 1400 shilling per nacht per persoon voor een aparte kamer met ontbijt. Kamer omvat: bed, bureau, stoel, kast en badkamer (toilet, lavabo, spiegel en warme douche). Bovendien is er daar een leuk en gratis openluchtzwembad voor de nodige verkoeling. Kortom: scherpe prijs en meer dan comfortabel genoeg.
Voila, ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!
Mvg,
Axel