Autorit van Nairobi naar Mombasa,

Hoi Allemaal,

Ook ik ga er aan geloven en ga in November in m’n eentje naar Kenia om eens lekker van het land te genieten…

Ik vlieg naar Nairobi waar ik een auto gehuurd heb waarmee ik de dag na aankomst naar Mombasa wil rijden…

En ik ben hier natuurlijk om vragen aan jullie te stellen dus hier zijn ze:

• Hoe laat kan ik het beste vanuit Nairobi vertrekken?
  • Wat is de beste route (gewoon Mombasaroad volgen?)?
  • Zijn er nog leuke stops onderweg?
  • Is er gemakkelijk benzine te verkrijgen onderweg?
  • Hebben jullie nog overige tips??

Alvast bedankt voor de reacties!!
Groet,
Eric

Hallo Eric,

Ik begrijp uit je reactie op een ander bericht op dit forum dat je al wel enige reiservaring hebt, waarin je op deze manier gereisd hebt. Toch zou ik je erop willen wijzen dat het raadzaam is, je te verdiepen in de veiligheid in Kenia. Alleen reizen in de nacht zou ik bijvoorbeeld niet doen. En wat doe je als je pech onderweg krijgt? (weet niet wat voor auto je gehuurd hebt en of het bedrijf hier iets voor geregeld heeft? Of heb je er ook een chauffeur bij ingehuurd? Want dat zou natuurlijk wel wat veranderen)
Ik weet ook niet in wat voor landen je al eerder gereden hebt, maar houdt er rekening mee dat het verkeer in Kenia even ietsje anders in elkaar zit dan in Europa. Men rijdt hier over het algemeen als gekken, zoals wij dat in Nederland zeggen. Zo toetert men bijvoorbeeld niet alleen in geval van waarschuwing voor iets gevaarlijks, maar ook om gewoon even kenbaar te maken dat ze je gaan passeren of voorrang nemen of als tegenligger die aan het inhalen is om te zeggen dat jij moet afremmen of misschien zelfs de berm in moet om hem zijn inhaalmanouvre af te laten maken. Het verkeer rijdt links van de weg. Het knipperlicht wordt niet alleen gebruikt om aan te geven naar links of naar rechts te willen, maar ook als volgt: (voorbeeld) Jij rijdt achter een langzaamrijdende (vracht)auto en wilt inhalen. De (vracht)auto zet zijn knipperlicht naar rechts aan –> niet inhalen, er komt een tegenligger aan. De (vracht)auto zet hierna zijn knipperlicht naar links aan of zijn knipperlicht naar rechts gewoon uit –> je kan inhalen, de weg is vrij. Kijk natuurlijk ook altijd zelf even of er wat aankomt!
Staat er een auto met pech op de weg, zetten ze (als ze die hebben) een gevarendriehoek op de weg, naar mijn idee vrij dicht op de auto. Ook versieren ze de auto en een stuk weg ervoor met boomtakken.
Verder is de politie zo corrupt als ik weet niet wat, dus vinden ze bij een controle een raar mankement aan je auto waardoor je volgens hen niet mag doorrijden, dan mag je vaak na wat smeergeld wel weer doorrijden. Of je doet gewoon of je neus bloedt en wacht af wat ze gaan doen.
Benzinestations zijn er zover ik weet wel voldoende, maar het kan maar zo voorkomen dat een benzinestation geen benzine meer heeft. Neem dus altijd een jerrycannetje mee in de auto voor de zekerheid ;

Ik woon in Ukunda (zuidkust van Mombasa) en als ik met de bus naar Nairobi reis, stopt deze altijd even op het busstation in Voi. Een lekkere drukke bedoening, met shopjes ed. Heb hier altijd eens rond willen wandelen, omdat het er zo gezellig druk uitziet, maar nooit gedaan omdat de bus daar nu ook weer niet zo lang stopt. Weet dus niet of het echt zo leuk is als het eruit ziet, maar misschien de moeite waard.
Verder kom je natuurlijk langs verschillende Nationale-parken om op safari te gaan (Tsavo East en West bijvoorbeeld).
Vanaf Tsavo richting Mombasa kom je door een stadje dat Mariakani heet. Mijn man komt uit een klein dorpje ongeveer 20 minuten (per auto) de middle of nowhere in vanaf Mariakani. Ik weet zeker dat hij het heel erg leuk zou vinden je daar mee naar toe te nemen, als je dat leuk zou vinden. Zij zijn niet zo gewend aan blanken op bezoek en leven nog een echt afrikaans leven. Ik zal je zo even een privéberichtje sturen hierover, dan kan je kijken of je dit leuk zou vinden.
De bus doet er vanuit Ukunda als ik het me goed herinner (laatste keer was alweer eventjes geleden) 12 uur over, inclusief een tussenstop bij een restaurantje voor wat eten, drinken en wc en een korte tussenstop in Mombasa en een korte tussenstop in Voi.

Je bent natuurlijk ook van harte welkom in Ukunda!

1 like

hehehe Mariette, dank voor de tip over het knipperlicht van de vrachtwagens! Vroeg me eigenlijk al heel lang af waarom ze dit deden!
Eigenlijk wel een heel goed systeem toch!

Hoi hoi, Allemaal,

Inderdaad erg handig om te weten van de knipperlichten, en de rest natuurlijk ook!!

Ik heb in Nairobi een “luxe” Toyota Prado gehuurd dus hopelijk voldoet hij aan alle eisen… Ik probeer altijd overdag te reizen en zeker in de eerste dagen, kijk toch altijd eerst een beetje de kat uit de boom :slight_smile:

Maar als ik het goed begrepen heb… Zodra ik mijn reis van Nairobi naar Mombasa zonder kleerscheuren overleefd heb kan ik mijzelf als een ervaren chauffeur zien (of ook als een gek in het verkeer).

Groetjes,
Eric

Heel veel plezier Eric! Zie dat je ook uit Alkmaar komt?

Hoi Marike,

Ik kom uit Noord-Scharwoude maar vind dat vaak zo niets-zeggend dus zet ik vaak maar Alkmaar neer… Ik zie dat je al best veel geschreven hebt hier in het forum…

Wat vind jij nou zo leuk aan Kenia dan??

Groetjes,
Eric

Hoi Eric

Eigenlijk alles wel, heerlijk relaxte mensen, heel erg vriendelijk, niet zo op geld belust wat in Tanzania wel het geval is) en de natuur (wildparken) en natuurlijk de Indische Oceaan en het strand. (Ukunda) Maar ik kom ook graag in andere Afrikaanse landen , nog 4 maandjes en dan weer naar Oeganda (nog niet zo toeristisch)

Waarom is Noord-Scharwoude nietszeggend? Ik ben zelf in Stompetoren geboren; dat is pas nietszeggend, er zullen maar weinig mensen zijn die dit dorpje kennen:wereld:

Daar zeg je me wat Marike, Tanzania… Heb ik dus ook echt helemaal niets mee! En mijn (keniaanse) man ook niet! Hahahaha, gingen er ooit eens heen en ik vond het meteen al niets, maar zei er maar niets van, want voor mijn man was het de eerste keer uit Kenia weg te zijn, maar na 3 dagen vroeg hij of we niet gewoon weer terug naar Kenia konden gaan. Hij vond het blijkbaar ook helemaal niets! Echt een ander slag mensen!

Gelukkig wonen wij hier lekker in het mooie, vrolijke, gastvrije Kenia. Als je ooit weer eens naar Ukunda komt, moeten we maar eens wat gaan drinken :wink: (Geldt natuurlijk ook voor jou Eric als je hier bent :wink: )

Hoi Marriette, toch vind ik het een prachtig land, ik kan niks anders zeggen, maar de mensen zijn echt totaal anders (dollar minded) jammer is dat… Dat heb ik in Kenia helemaal niet ervaren! (ook in Oeganda niet hoor) hun mentaliteit komt wel een beetje overseen met de Kenianen, alleen vind ik ze wat onderdaniger (en dat is natuurlijk nergens voor nodig)

Leuk idee, Marriette om eens en chai te drinken en mijn vriend natuurlijk een Tusker of Stoney Tangawizi, hihi.
Werkt jouw man nog steeds in het Southern Palms? De eerste keer dat ik daar was, was er een hollandse manager, oei wat hadden ze daar allemaal een bloedhekel aan die gozer (arrogant en heel denigrerend naar de mensen toe. Had ze in een line-up gezet en stond daar met z,n vinger te wijzen naar die arme mensen en zeggen dat ze een schande voor hun familie waren… Nou ja zeg? Lijkt me niet normaal om als mzungu zo tegen locals te praten en nog wel publiekelijk. Er was vorig jaar een andere manager, volgens mij een Indieer.

Badaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiii

1 like

Ja, volgens mij is het nu nog steeds een Indiër. Mijn man werkt er nog steeds, al vraag ik me af waarom nog… met personeel omgaan blijft moeilijk voor de managers hoor… vorig jaar december heeft mijn man voor 4 maanden een contract gekregen, daarna was het laagseizoen en sindsdien werkt hij weer op oproepbasis. hetzelfde werk, dezelfde aantal uren,3x zo weinig betaald (dus al niet eens genoeg voor de huurvan je 2-kamer-huisje)… en mensen, dit is echt niet het enige hotel waar dit gebeurd! Belachelijke lange uren tegen een belachelijk laag salaris. Mensen leven echt van de fooitjes!
Sorry Eric, ander onderwerp :wink:

Dag Dames & de rest van lezend Nederland, Kenia enz enz…,

Ik had nog even overwogen om een paar dagen naar Tanzania te gaan maar ik bedacht mij later dat Kenia groot genoeg is om daar 10 dagen rond te hangen… Dus ik kan voorlopig nog geen vergelijkingen trekken helaas, misschien komt die ervaring in de toekomst nog wel hoewel ik denk dat mijn volgende uitje een Aziatisch land gaat worden.

Marike,
Stompetoren is inderdaad ook al zoveel niets zeggend… Vandaar dat ik ook vaak maar de “grote” stad noem, vermeld, zeg als iemand vraagt waar ik woon… De Indische oceaan lijkt mij ook wel erg lekker, ik had al even naar een duikbril gekeken maar ik geloof dat ik er daar toch maar een ga kopen of huren, scheelt mij weer wat sjouwen en dan hebben ze daar ook weer wat extra’s verdiend…

Het is toch weer jammer dat er in zo’n hotel dan een Hollands “managerdje” rondloopt die het respect een beetje kwijt is, je mag toch hopen dat ze heb met z’n alle bij kop en kont opgepakt hebben en de oceaan ingegooid hebben, ik vind dat als je dan al je geld in een ander land mag verdienen, toon dan in ieder geval respect voor je collega’s maar jah, ook voor ons nuchtere Nederlanders is het soms moeilijk om de voeten op de grond te houden…

Marriette,
Kijk eens aan, iets te drinken is natuurlijk altijd een goed idee… Daarvoor ga ik natuurlijk ook op vakantie… GENIETEN…
Ik ben dan wel geen Chai of bier drinker maar een lekker vers vruchtensapje of een heerlijke cocktail gaat er toch zeker wel in zo bij dat heerlijke zonnetje…

Dus ik zal mij zeker even melden!!

Gegroet weer… :dag:

1 like

Eric, de Indische Oceaan is echt supermooi bij Ukunda; ik was in juni in Dar es Salaam, maar de zee was niet zo mooi helder blauw alsof je in een zwembad ligt, en het zand was ook niet zo wit…

Marriette, echt schandalig zo weinig de mensen verdienen terwijl hun witte managers lekker decadent doen, bah! Ik hoorde ze ook wel eens zeggen dat salarissen soms niet betaald worden? En dan de enorme lange dagen die ze maken.
En kan zo’n’, duur hotel niet beter schoonmaakmateriaal geven/ Ze moppen daar de vloer met een vieze dweil die ze moeten uitwringen met hun handen. (ik werk zelf in de schoonmaak en heb een zwak voor collega schoonmakers (zeker in Afrika)

Gelukkig komt dat maar zelden voor dat ze een dagje later betaald worden. Al heeft dat er wel 1x voor gezorgd dat we zonder avondeten naar bed gingen. Hadden het precies uitgekiend, was de man die zou uitbetalen er niet :blush: Maar ja, That’s life, zoals de Kenianen zouden zeggen…
En lange dagen, dat zeker! Hij stapt ‘s ochtends om 7.15 de deur uit en is nu net een half uurtje thuis (0.30uur), en dat morgen weer en overmorgen ook weer. daarna is ie weer 4 dagen vrij. Heb ik lekker de tijd voor mezelf. Dat dan weer wel :wink:

Eric, gezellig! Koop als je aangekomen bent in Kenia gelijk even een simkaartje (prepaid) Altijd handig. Zet je er een paar euro credit op… Ik zal je in pb mijn telefoonnummer even doen (Marike ook :wink: )

1 like

Hallo Druge

Afhankelijk van wanneer je aankomt kom je 's morgens laat je auto dan naar het vliegveld brengen dan kan je vandaar rustig naar Mombassa rijden en met een snelhied van 80 km kan je rond 4 uur daar zijn dus dan direct spits.

Neem geen risico door te passeren maar neem je tijd daarvoor want voor je het weet heb je iemand tegenover je special het vrachtverkeer is een ramp

Er zijn langs de Mombassa road diverse overnachtings mogelijkheden special als het laat in de middag wordt is het raadzaam om wat op te zoeken. Het zijn geen vij sterren hotels meestal minder dan 1 ster maar over het algemeen wel schoon.

Wat benzine betreft wanner je tank half leeg is kijk dan naar een benzene station om bij te vullen ook om veiligheids redenen dat is wat ik hier geleerd heb.

Stop niet voor lifters en of wagen die met stukken staan dat geldt ook voor knideren.

Bij Manyani maximum prison kan je via een route binnen door naar Malindi rijden dat is een ervaring op zich en goed te doen met een 4w drive
Heb je gelijk een stukje van het national park mee genomen. kost wel wat tijd maar is meer ontspannen rijden dan de Mombassa road met al zijn vrachtverkeer.

Veel success

1 like

Of via Shimba Hills naar Ukunda,kreeg ik gisterennavond nog als tip voor je van vrienden. :wink:

Hoi allemaal…

Ik kom s’avonds aan in Nairobi en word dan door de autoverhuurder opgehaald vanaf het vliegveld welke mij naar het Eka hotel brengt vandaar ga ik dan de volgende ochtend vroeg naar Diani Beach…

Ik zit nu inderdaad te denken aan een ritje zoals Mariette verteld richting Shimba Hills zo door naar Ukunda - Diani Beach… Maar ik heb vandaag een Garmin navigatie gekocht en zojuist een update met de Kenia map gedaan dus ik ga morgen maar eens kijken welke route mr. Garmin mij adviseert…

Maar ik zou het toch wel prettig vinden om op de eerste dag de Ferry bij Mombasa te kunnen vermijden, ik weet niet hoe lang de wachttijden daar kunnen zijn maar ik heb hier in Nederland al genoeg stil gestaan met de auto in al die files…

Wel jammer dat er word geadviseerd om geen lifters mee te nemen, ik heb dat in andere landen (vooral Gambia en Cuba) wel gedaan en heb daardoor hele interessante ervaringen opgedaan. Maar ik zal zeker niet eigenwijs zijn en in Kenia dit dan maar eens niet doen want veiligheid gaat toch boven alles…

Hoe zit het eigenlijk met wilde dieren?? Lopen die ook gewoon langs de Mombasaroad??

Groetjes,
Eric

Misschien een paar zwerfhonden en katten?:hihi:

Of een kudde koeien ( met horens )of geiten… De wilde dieren zitten voornamelijk in de parken. Eind van de middag schijn je wel de olifanten bij een poel in Marere ( net buiten Shimba Hills) te kunnen zien drinken. Ook de weg van Kwale naar de weg naar Ukunda staat erom bekend af en toe een olifan ttezien oversteken.

Hey, ik wens je een te gekke reis en laat even weten welk verhuurbedrijf je je auto hebt gehuurd en of het allemaal goed geregeld was. Wij gaan volgend jaar en ik ben nog op zoek naar een huurauto. Groetjes, Audrey

Hallo Baosafari,

Ik kan niet wachten tot het zover is… (Nog 2 weekjes)

Ik heb deze auto gehuurd Luxury Car Hire Nairobi Kenya Best Offers. Book Now!! Tel:/Whatsapp +254723684974

Uiteraard is het nog maar de vraag wat voor auto het uiteindelijk word maar we gaan het mee maken…

In ieder geval was de reservering heel prettig:

• Ze reageerde snel en duidelijk op mijn e-mails
  • Ze hadden een ruim aanbod aan auto’s
  • Er werd een kleine aanbetaling gevraagd, maar op mijn verzoek kon ik ook alles in een keer vooruit betalen.
  • Ik word bij aankomst van het vliegveld opgehaald en naar mijn hotel gebracht.
  • Bij vertrek halen ze mij weer bij een ander hotel op en brengen mij naar het vliegveld.
  • En niet geheel onbelangrijk, alle verzekeringen, onbeperkt aantal km’s.

Dus vooralsnog ziet het er goed uit…