Over bezoeken van Lamu:
Ik ben 2x met de bus van Mombasa naar Lamu (Mokowe eigenlijk, Lamu is een eiland) gegaan, meest recente keer in aug 2013.
De weg van Mombasa - Malindi, of eig tot Garissa is goed te doen. Daarna is het slecht.
Het is aan te raden om zo mogelijk een grote bus te nemen. Deze heeft wat grotere wielen / betere vering. Een wat kleinere bus die ik in jan 2013 nam was behoorlijk afzien, vooral omdat de weg bol is en je in de bus daarom scheef hangt. De bus ‘zwabbert’ over de weg om over de delen met de minste potholes te rijden. Het raam waar ik aan zat viel op een gegeven moment in z´n geheel zelfs naar binnen. Even geroepen, bus stopte, ‘conducteur’ nam het raam in ontvangst en zette het veilig weg en we gingen weer verder…
De busreis in aug 2013 was met een ‘normale’, grote bus. Dit was minder afzien. Minder hobbelen, en scheef hangen was minder, of viel me minder op. Geen bijzonderheden onderweg. Het verbaast me dat zo’n bus heel blijft als die toch met gem. zo’n 40 km/uur over zo’n slechte weg rijdt.
In beide gevallen ging het om een Tawakal bus, deze kan je boeken in het kantoortje op de Abdel Nasser Road in Mombasa. Ze vertrekken om 9 en 11 am, geloof ik. De vroege bus is beter, omdat je dan nog met licht aankomt in Mokowe.
Terug ben ik beide keren met Fly540 naar Malindi gevlogen. Beter en goedkoper dan AirKenya. Op Lamu, bij het AirKenya kantoortje kon ik niet eens reserveren naar Malindi. Ik moest de dag voor vertrek bellen of er plek was. Meestal wel, werd mij verteld. Tsja, doei! Dus naar het Fly540 kantoortje gegaan. Je mag bij Fly540 ook meer bagage meenemen. Ticket kost ongeveer 4200 KSh.
Een taxi van Malindi airport naar Mombasa is 7000 KSh, naar Kilifi betaalde ik 3500 KSh, na afdingen. Je kunt natuurlijk ook een taxi naar de Malindi matatu stage nemen en vandaar een matatu naar Mombasa nemen, voor 250 a 300 KSh, denk ik.
Er zijn trouwens verschillende soorten matatus, merkte ik in Mombasa (Buxton stage, dichtbij de Nyali bridge). De ‘normale’ zijn omgebouwd om 14 personen mee te kunnen nemen, maar je hebt ook niet-omgebouwde, waarin 9 personen gaan - en waarin je eenvoudiger wat bagage kunt meenemen. Deze normale busjes rijden lijkt me alleen op langere afstanden (Mombasa - Klifi - Malindi) en stoppen niet ‘overal’. Sneller en comfortabeler dus. Kostte geloof ik iets van 300 of 350 KSh van Mombasa naar Kilifi. Je zult i.h.a. wel wat langer moeten wachten, want ze vertrekken pas als ze helemaal vol zitten.
Op Lamu heb ik goedkoop en best goed verbleven in: http://nyuma-gereza-lamu.mozello.com/
Abdalla is de manager voor Nyuma Gereza. Hij woont in Mombasa en kan van alles regelen. Hij zal je ongetwijfeld willen helpen een bus naar Lamu te vinden / boeken.