Paar vraagjes

Ha Marriete,

Van harte gefeliciteerd!
Ik hoop dat ik gauw je voorbeeld kan volgen ;-)!

1 like

Hallo Marriette,

Ook van mijn kant gefeliciteerd met je trouwen.

Misschien kan je me helpen met het volgende:
Ik twijfel tussen twee vakantiebestemmingen: backpacken Japan of backpacken Kenya en een aantal andere centraal-Afrikaanse landen. En dat vanaf 27 juli tot en met 24 augustus 2012.

Is het hoogseizoen in Kenya en omringende landen? Kan ik op de dag zelf een hostel/hotel binnenwandelen of moet ik dat van tevoren regelen.
Geldt dat ook voor het lange-afstandvervoer?
En kan ik visa aan de grens regelen of kan ik dat het beste in NL doen?

Gelijk een aantal vragen waarmee ik binnenval, maar ik hoop dat je me een beetje uit mijn twijfel kan halen. Ondertussen lees ik verder.

groeten,
jim

1 like

Jim,

Ik zie dat je het gericht op Marriette, maar ik hoop dat je het niet erg vind als ik alvast wat antwoorden geef.
Hoogseizoen in Kenia weet ik nooit wanneer dat is, hopelijk heeft iemand anders daar antwoord op. Maar ik weet wel dat je een hotel/hostel binnen kunt lopen en dat ze zeker aan de kust nog wel ergens een kamer voor je vrij hebben, maar ook verder in de wat grotere plaatsen.
Met lange-afstandsvervoer ligt dat anders. Meestal is ook dat op dezelfde dag te regelen, de bus bijvoorbeeld, alleen rondom feestdagen en vakanties is dat wat lastiger. Augustus is het vakantie en dan gaan studenten op vervolgopleiding of middelbare school wel naar huis, maar niet massaal want er zijn geen feestdagen.
Visa aanvraag staat al het een en ander over geschreven: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=31324

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Veel succes! Groeten, Izzie

Hoi Jim,

Hoogseizoen in Kenya is de hele maand december en de eerste 2 weken van Januari. Dat is zeg maar hun zomervakantie, dus dan heb je de toeristen die in de koude winter op zoek zijn naar de zon en je hebt de kenianen zelf die op vakantie gaan. In die periode is het lastiger aan de kust een hotel oid te boeken. Dat kan je dan echt beter vooraf regelen.
In juli/augustus zou dat volgens mij echt geen probleem moeten zijn. Het is dan overigens “winter” hier, hahaha (minimaal 25 graden).

Als je met het vliegtuig in Kenia aankomt, kan je gemakkelijk een formuliertje invullen en dan betaal je voor je visum. Daar hoef je vooraf niets voor te regelen. Ik weet niet hoe dat gaat als je in een ander land binnenkomt met het vliegtuig.

Ik weet verder ook alleen hoe het werkt van Kenia naar Tanzania, want verder ben ik niet geweest. We moesten een visum voor 50! amerikaanse dollars kopen! Ik kon niet in Keniaanse shilling of euro betalen :S Ik weet niet of ze misbruik van de situatie gemaakt hebben of dat het echt zoveel had moeten zijn.

Verder is transport het gemakkelijkst met vliegtuigjes of met de bus. Voor een bus zou ik reizen met Modern Coast. Is veilig en betrouwbaar. Tickets kan je meestal wel tot 1 a 2 dagen van tevoren bestellen bij hun kantoortje in de grote steden.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel :wink:
En kom je richting zuidkust, dan ben je van harte welkom voor een kopje thee of evt een primitieve slaapplaats :wink:

Kwaheri

Kleine correctie :slight_smile:
Het enige laagseizoen in Kenia is april, mei en begin Juni.
Tweede helft Juni, tot na de zomervakanties (in Europa!) is hoogseizoen en lekker warm, meestal zonder regen.
November tot half december is tussenseizoen, 's nachts is er soms regen (short rains).
Tweede helft december is top-hoogeseizoen.
Januari tot eind maart is weer tussenseizoen.

:vak02:

Namaste allemaal. Enorm bedankt voor de info over Kenya.

Dus voor een solo backpacker zijn er genoeg mogelijkheden om met het (mini)bussen ergens te geraken. Geldt dat ook voor de nationaalparken?
Zijn juli en augustus interessante maanden voor een bezoek aan die parken?

(En eigenlijk vraag ik me af of een trip van Dar es salaam, via mombasa, nairobi naar kampala, evt. rondje victoriameer, en evt. in een andere volgorde, goed te doen is in vier weken tijd.)

Veel opgedane ideeen en plannen worden nu naast elkaar gelegd en gewogen. Een zich elk jaar herhalend ritueel.

Groeten,
jim

Volgens mij is in augustus de grote trek van de dieren van Masai Mara naar Serengeti NP toch? Volgens mij is dat de meest geweldige ervaring van een safari in die tijd. Als ik anderen tenminste moet geloven. Heb het zelf nooit gedaan. Safari’s als deze kan je bij elk excursie bureautje hier in Kenia boeken. Er zal vast ergens meer informatie te vinden zijn op dit forum in een ander topic over welke safari bureaus goed zijn en welke minder… Heb even geen tijd om het zelf voor je op te zoeken nu, sorry.

Wat betreft hoogseizoen e.d. is mijn ervaring hier aan de zuidkust dat dus in de maanden juli augustus je nog best lastminute een goed slaapplekkie kan vinden. December/januari is lastiger.
Succes met je voorbereidingen en keuzes daarbij! :wink: